Op 14 november 1956 ontspoort trein 43, bestaande uit de ElD2 302 + ElD2 306 in [[Maassluis]. De treinstellen zijn onderweg met boottrein 43 van Amsterdam naar Hoek van Holland. De trein ontspoort op de beweegbare brug bij de haven aan de Govert van Wijnkade. De brug was voor het passeren van de trein geopend geweest en aan de zijde van Maassluis sluit na het dichtdraaien de spoorstaaf op de brug niet aan met de spoorstaaf op de wal. De controleplaat aan deze zijde van de brug was afgebroken, nadat de controlepennen op hun plek waren gedraaid. Hierdoor sloten de spoorstaven niet meer aan. Wanneer de eerste as van de ABk 302 de brug op rijdt, wordt het rijtuig omhoog gegooid door de hoger gelegen spoorstaaf van de brug. Hierdoor begint het rijtuig te slingeren en ontspoort. De achter op lopende ABk 306 wordt van de drie andere rijtuig losgerukt en blijft op de spoorbrug staan. Van de brug wordt het spoor volledig vernield en het nevenspoor zwaar beschadigd. Wachtpost III van de brug wordt geraakt door de ABk 302. Het rijtuig vernield de hendels van de overweg en het bedientoestel van de post. Nadat het rijtuig een bovenleidingportaal geraakt heeft, komt het tot stilstand. Twee reizigers en de wachter van wachtpost III raken licht gewond. De schade aan de treinstellen is enorm. Zo zijn de draaistellen van de rijtuigbakken losgerukt en zwaar beschadigd. Door het los raken van de draaistellen, beschadigen ook de apparaat- en relaiskasten onder de rijtuigbakken. De stroomafnemers, schortplaten en automatische koppelingen breken af. Van de 302 raakt van het ABk rijtuig de kop en zijwand beschadigd, het remwerk raakt ontzet of breekt af. De hoofdstroomkabels op het dak zijn afgebroken. Doordat de 306 in twee delen breekt, raken de vouwbalg en de elektrische bedrading tussen de bakken beschadigd of worden los getrokken. De treinstellen worden herspoord en overgebracht naar de firma Mulder in Boskoop voor herstel. Op 20 november 1956 arriveert hier de 302 en op 28 november 1956 komt de 306 aan in Boskoop. Op 27 december 1956 wordt de 302 naar Haarlem overgebracht voor controle van de werkzaamheden en een aantal dagen later komt het treinstel in dienst. Op 17 januari 1957 verlaat de 306 Boskoop en komt aan in Haarlem. Ook dit treinstel wordt hier gecontroleerd en na een paar dagen in dienst gesteld.