Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Daz
door
Huup
Vandaag
om 14:15:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:48:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
MarkSpoor
Vandaag
om 13:17:36
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan)
door
tothebeach
Vandaag
om 13:16:00
Frans loodsje et cetera
door
MacArthur
Vandaag
om 13:14:52
Echt micro, micro layouts
door
Noud
Vandaag
om 13:12:15
Kettingen voor vastzetten tank op platte wagen
door
everh003
Vandaag
om 13:11:18
Kleinkinderdijk
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:51:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 12:50:30
Module MOx
door
MOVisser
Vandaag
om 12:47:47
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox
door
ceuleer
Vandaag
om 12:32:34
Details station Hengelo en de dichtbij gelegen ijsselcentrale op TMC baan.
door
Taigagaai
Vandaag
om 12:24:21
Modelspoor enquete
door
Peter J K
Vandaag
om 12:19:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Nullem
Vandaag
om 12:19:37
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
door
Duikeend
Vandaag
om 12:16:28
Update: baan in de tropen
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:14:23
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Dave.......
Vandaag
om 11:57:13
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:35:46
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 11:30:07
Roco wisselspoel wil niet digitaal
door
bask185
Vandaag
om 11:27:02
Rondom Charlois
door
schipcas
Vandaag
om 10:14:45
3de Modelspoorbeurs MSC De Locloods VZW (26/11/2023 De Loods - Mechelen)
door
MOVisser
Vandaag
om 08:48:01
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:13:51
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
door
Jelmer
Vandaag
om 08:09:03
The Micro Model Railway Dispatch
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 07:56:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:23:08
Traxx software problemen?
door
Thom
Vandaag
om 01:15:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
24 september 2023, 23:15:33
Raadplaatje
door
Rody v. G.
24 september 2023, 22:54:44
Buitenlust
door
Forever Rocofan
24 september 2023, 22:11:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van materieel 40 treinstellen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Volgende
- [
1
]
2
3
...
13
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van materieel 40 treinstellen (gelezen 21536 keer)
Rob Bennis
Jaren 30, een hele mooie periode
Offline
Berichten: 684
Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Gepost op:
26 mei 2023, 21:23:37 »
Na het bouwavontuur van materieel 46 treinstellen, wat nog niet helemaal af is, wil ik hier verder gaan met de bouw van materieel 40.
Voor het bouwdraadje van materieel 46 klik
hier
Voor het bouwdraadje van de 2045 aandrijving klik
hier
Mat’40 heeft altijd al mijn belangstelling gehad, vanwege de historie van deze treinstellen.
Ik heb zo een beetje 30 jaar eerder een DE-5 gemaakt en een ElD-2 met behulp van Mastica zijwandjes en Lima Hondenkoppen. De DE-5 heb ik hier staan in een line-up met ander stroomlijn neusjes.
Moet nog eens het hele treinstel op de foto zetten.
De ElD-2 heb ik ook gemaakt met behulp van Mastica zijwandjes en Lima hondenkoppen
Na de bouwwerkzaamheden van mat 46 ontstond bij mij toch idee voor een remake van deze treinstellen.
Ik had al de afgelopen tijd al de nodige informatie verzameld zoals bijvoorbeeld:
De web site
Seinarm van Gerard van de Weerd
De foto’s van
Bert Stortenbeker
De beeldbank van de
NVBS
De bouwtekeningen in het
Utrechts archief
De beeldbank van het
Utrechts archief
Verder nog de diverse boeken en tijdschriften die ik gebruik zoals bijvoorbeeld:
Railkroniek speciaalnummer 6, elektrisch stroomlijnmaterieel ’35, ’36 en ’40 door Martin van Oostrom
Stroomlijn op het spoor door Carel van Gestel
Elektrisch stroomlijn materieel ’36 en ’40 door Harrie Peters
Elektrische treinen in Nederland deel 2 door Carel van Gestel, Bert van Reems en Lex Tempelman
Verder nog de diverse andere informatiebronnen die door diverse digitaliseringsacties beschikbaar komen voor ons.
De volgende keer ga ik wat meer in op de geschiedenis
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
Pauldg
Offline
Berichten: 5648
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #1 Gepost op:
26 mei 2023, 21:27:24 »
Oh, nou wordt het echt interessant. Dit ga ik met veel plezier volgen!
Gelogd
Boomshanka!
Rob Bennis
Jaren 30, een hele mooie periode
Offline
Berichten: 684
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #2 Gepost op:
26 mei 2023, 21:37:22 »
Paul,
Hoever ben jij met jouw treinstellen?
rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
Pauldg
Offline
Berichten: 5648
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #3 Gepost op:
26 mei 2023, 21:48:16 »
De DE1 ligt stil omdat ik op onderdelen van Frie wacht. De Pec ligt stil omdat ik in beslag word genomen door andere besognes
kortom: ik moet er maar weer eens wat aan doen.
Gelogd
Boomshanka!
Rob Bennis
Jaren 30, een hele mooie periode
Offline
Berichten: 684
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #4 Gepost op:
28 mei 2023, 19:11:48 »
Voor ik weer verder ga even een klein intermezzo. Ik heb een foto gevonden op de beeldbank van de NVBS met daarop een mat 40 uiteraard.
Wat deze foto zo bijzonder maakt is dat hij op de 1e Pinksterdag 1943 is genomen, dus 80 jaar geleden!
De fotograaf is W.D.J. Cramer
Bestandsnummer: NEG119-721
Omschrijving: Gezicht op de buurtsporen in Utrecht vanuit Hotel Terminus op 1e pinksterdag 1943, met een vertrekkend elektrische vijfrijtuigtreinstel naar Amersfoort. Op het perron seinhuis A met daarachter het enkel jaren oude, maar nooit in gebruik genomen betonnen seinhuis. Het voor dit seinhuis bestelde meerrijïige stelknoptoestel werd door de oorlogsomstandigheden nooit afgeleverd.
Ook bijzonder aan deze foto is dat de rubberen buitenbalgen niet zijn aangebracht i.v.m. de grondstoffen schaarste. Een ander detail zijn de plakaten achter de ramen van de Cr, met de aanduiding 'Nür für Wehrmacht'
Hier een voorbeeld er van
Rob
«
Laatst bewerkt op: 28 mei 2023, 19:21:12 door Rob Bennis. Reden: toevoeging afbeelding
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
GerardvV
Offline
Berichten: 3419
Enge buur bij de buren
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #5 Gepost op:
28 mei 2023, 19:23:52 »
Maarre... 1e pinksterdag 1943 viel op 13 juni 1943
Wel een mooie foto
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
168*hier
124* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Rob Bennis
Jaren 30, een hele mooie periode
Offline
Berichten: 684
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #6 Gepost op:
28 mei 2023, 19:37:53 »
Gerard, je heb gelijk, ik was gevallen voor de 1e Pinksterdag
en 80 jaar geleden.
Maar je hebt gelijk het is een hele mooi foto uit een duistere periode van onze geschiedenis
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4580
Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #7 Gepost op:
28 mei 2023, 20:21:44 »
Was dit niet de oude Leidseveertunnel? Links heb je de buurtsporen, daar was begin jaren 60 een hek met gaas waaraan ik me moest vasthouden nadat ik door m’n vader op de balustrade gezet was. Het spoorweginteressevirus ontstond hier…. Sorry, back tot topic
Rob
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
Rob Bennis
Jaren 30, een hele mooie periode
Offline
Berichten: 684
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #8 Gepost op:
29 mei 2023, 21:15:44 »
Mat 40 werd besteld tijdens de uitbreiding van het electrisch netwerk met de Gooi lijnen te weten Amsterdam- Amersfoort, Utrecht-Hilversum en Utrecht- Amersfoort. Deze electrificatie zou in 1941 gereed moeten zijn maar daar stak de bezetting van Nederland een stokje voor.
Om de uitbreiding van electrisch materieel te kunnen krijgen werden verschillende maatregelen genomen:
De snelheid van de bestaande blokkendozen werden verhoogd door sterkere motoren en het toepassen van stroomlijning
Het plaatsen van tussenrijtuigen in de bestaande El2 en ElD3
Nieuwe treinstellen in de vorm van 25 vijfwagenstellen en 15 tweewagenstellen als versterking, dit werd dus het materieel 40
Maar dit was nog niet genoeg want de de directie van de NS maakte tijdens een persconferentie in december 1939 bekend dat de electrificaties verder uitgebreid gingen worden met als eerste Dordrecht-Antwerpen, daarna Eindhoven -Maastricht. Ook werd er aangekondigd dat er electrische locomotieven moesten komen want de internationale treinen begonnen hindernis worden op de 120 km/h electrische baanvakken. Er gebeurde bij de NS heel veel tegelijkertijd.
Dan nog een misverstand uit de lucht halen, mat 40 was niet bedoeld voor de Gooilijnen. Het vijfwagenstel was bedoeld als vervanger van de standaard stam op het middennet bestaande uit een El2+ElD3 treinstel. Mat 40 was gebouwd voor een hogere snelheid t.w. 140 km/h tegenover 120 km/h van mat 36 en ook was er nu een volwaardige restauratie ingebouwd.
Hier een overzicht van de stroomlijn neuzen die er zijn geweest. Ik laat dit zien met behulp van de foto’s die ik bij het HUA heb gevonden.
Eigenlijk moet je beginnen met een line-up met de eerste treinstellen van de NS
Deze foto is afkomstig van de NVBS beeldbank. De omschrijving is Line-up van drie generaties elektrische treinstellen met van links naar rechts het voormalige ZHESM motorrijtuig mC 9906, het blokkendoos motorrijtuig mC 9002 en het materieel '36 treinstel NS El2 218 op het emplacement van de Werkplaats Leidschendam.
Deze foto laat helaas mat 40 nog niet zien maar laat heel mooi zien de neuzen van blokkendoos tot hondenkop
Uttrechts Archief
De omschrijving: Afbeelding van enkele electrische treinstellen van de N.S. tijdens een 'line up' bij de werkplaats te Leidschendam. Van links naar rechts een electrisch motorrijtuig mat. 1924 ("Blokkendozen") en de electrische treinstellen nrs. 604 (mat. 1936), 260 (mat. 1946) en 726 (mat. 1954, plan F).
Utrechts Archief
De omschrijving: Afbeelding van enkele electrische treinstellen van de N.S. tijdens een 'line up' bij de werkplaats te Leidschendam. Van links naar rechts een electrisch motorrijtuig mat. 1924 ("Blokkendozen") en de electrische treinstellen nrs. 604 (mat. 1936), 260 (mat. 1946) en 726 (mat. 1954, plan F).
Waar blijven nu de foto’s met mat 40? Ik heb er een hele mooie gevonden op het HUA maar die mag ik niet publiceren maar de link mag ik hier wel neerzetten.
Utrechts Archief
De omschrijving: Afbeelding van enkele naast elkaar opgestelde electrische treinstellen stroomlijnmaterieel van de N.S. op het emplacement Westelijk Eiland te Amsterdam. Van links naar rechts exemplaren uit resp. de series 601-625 (mat. 1936), 641-705 (mat. 1946), 221-299 (mat. 1946) en 801-817 (mat. 1940).
Het is een mooi overzicht van verschillende neuzen waar je de verschillen nu duidelijker kan zien. Mat 36 met de kleine raampjes, mat 40 en 46 met hogere ramen dan mat 36 en mat 40 met divergerende raamstijlen en mat 46 met convergerende ramen.
Deze foto laat de verschillen zien tussen mat 36 en mat 40
Beeldbank NVBS, fotograaf J.J. Overwater. Datum 15-03-1942
De omschrijving: Drie koprijtuigen van NS stroomlijnmaterieel naast elkaar bij de Werkplaats Leidschendam. Van links naar rechts een Ck-rijtuig van een twee- of drierijtuigstel materieel '36, een nieuw CDk-rijtuig van een treinstel serie ElD5 800 en BCk 428 met verduisterde lampen.
Dan als afsluiter een foto van een mat 40 kop.
Utrechts Archief
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4580
Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #9 Gepost op:
29 mei 2023, 21:46:31 »
Waarbij het, bij het zien en betreden van de prachtig mooi tot nieuw leven gewekte 252 (Mat36), extra jammer is dat er geen enkel treinstel Mat40 bewaard is gebleven. Maar in ieder geval kunnen we zeggen: … gelukkig hebben we de foto’s nog
Rob
«
Laatst bewerkt op: 30 mei 2023, 08:35:13 door Rob Ellerman
»
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
Pauldg
Offline
Berichten: 5648
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #10 Gepost op:
30 mei 2023, 09:36:30 »
Zo'n mat'40 cabine als 1:1 replica zou toch wel te bouwen moeten zijn? Zou een mooie gimmick zijn in het NSM
Gelogd
Boomshanka!
Huup
Online
Berichten: 6864
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #11 Gepost op:
30 mei 2023, 11:08:39 »
Een rebuild helemaal...... #dreaming-on
Gelogd
Daz, Od
Rob Bennis
Jaren 30, een hele mooie periode
Offline
Berichten: 684
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #12 Gepost op:
30 mei 2023, 17:02:11 »
Dream on
Wat we wel zelf kunnen doen is met behulp van 3D printtechnieken deze koppen reproduceren op grotere schaal. Ik heb Mitchel al diverse mooie koppen zien maken waarvan de laatste de kop van een IRM was.
Citaat van: Mitchell op 23 oktober 2021, 15:26:43
Dan kan je een leuke verzameling kopjes maken.
Als een 3D kunstenaar dit leuk vind om dit op te pakken dan wil ik wel mijn best gaan doen voor tekeningen
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
Huup
Online
Berichten: 6864
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #13 Gepost op:
30 mei 2023, 17:31:35 »
Sorry, ik ben slechts een eenvoudig profiteur
Gelogd
Daz, Od
Rob Bennis
Jaren 30, een hele mooie periode
Offline
Berichten: 684
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #14 Gepost op:
02 juni 2023, 20:27:37 »
Ik ga nu een ‘wandeling’maken door het interieur van het treinstel
De hoge cabine ramen van de cabine waren direct afgeleid van de omBC en diende hetzelfde doel, de reizigers een blik bieden op het spoor. De stoelindeling van de hieraan grenzende coupé was hier op aan gepast wat de volgende foto laat zien. Ook zichtbaar is dat de foto in de oorlog is gemaakt want de gloeilampen zijn allemaal blauwe verduisteringslampen.
Utrechts archief
Hier nog een foto van het machinisten domein. Opvallend zijn de kilometerteller die tot 160 gaat en de luidspreker van de intercom. Wat mij nog opvalt is dat de voltagemeter van de bovenleidingsspanning zo een beetje 1150 volt aangeeft, lijkt mij erg laag. Ook mis ik de schakelaar voor de electromagnetische railremmen, bij de DE5 zitten ze naast instrumentenpaneel. Ook mis ik de schakelaar waarmee de in- uitverlichting werd bediend.
Utrechts archief
De tweede klasse bestond coupés en afdelingen Hier een foto van een coupé
Utrechts archief
De keuken van de restautratie zat in het Cr rijtuig. Hier een foto van het interieur
Utrechts archief
De restauratie afdeling zag er zo uit met op de achtergrond de kelnersafdeling.
Utrechts archief
Hier een foto van een balkon met een mooie doorkijk door het treinstel
Utrechts archief
De 3e klasse zag er zo uit met aan het plafond de luidspreker en verlichte in en uit bordjes aan de kopschotten.
Utrechts archief
Utrechts archief
En helemaal aan het andere uiteinde van het treinstel zat de bagageafdeling
Utrechts archief
En voor we het vergeten zo zag het vijfwagenstel er van buiten uit
Utrechts archief
En het tweewagenstel zag er zo uit
Utrechts archief
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Volgende
- [
1
]
2
3
...
13
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van materieel 40 treinstellen