Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:42
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36

Auteur Topic: Bouw van materieel 40 treinstellen  (gelezen 69575 keer)

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Online Online
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #30 Gepost op: 17 June 2023, 20:06:22 »
Vandaag lekker weer in Houten rond kunnen struinen en met alle bekenden weer kunnen kletsen, was gezellig.

Hier een foto van de ElD-5 815 vertrekkend van het nog lage station Heemstede - Aerdenhout. Je kan hier goed op het dak kijken van de ABk kijken voor de loop van de hoogspanningskabels.

Drukte op station Heemstede - Aerdenhout
Datum: 00-11-1953, Noord-Hollands Archief, collectie Fotopersbureau De Boer, NL-HlmNHA_1478_09391B00_01

Hier zien we een ElD-5 vertrekken van het nieuw hooggelegen station.

Station Heemstede gebouwd
Datum: 13-04-1958, Noord-Hollands Archief, collectie Fotopersbureau De Boer, NL-HlmNHA-1478-15585B01-01

Hier een mooie foto van de binnenkant van het station Haarlem met een binnenlopende ElD-5.

Datum: 00-08-1964, Noord-Hollands Archief, collectie Fotopersbureau De Boer, NL-HlmNHA-1478-02792K00-27

Dan nog een hele leuke want er staat zoveel interessants op. De foto is genomen van het zandlichaam van het
Rottepolderplein, halverwege Haarlem en Halfweg. Je ziet hier twee gekoppelde mat 40'ers een ElD-2 en een ElD-5, iets wat je in de dagelijkse treinenloop niet vaak ziet. Op de voorgrond zie je een NZH bus, lijn 80, de dienst tussen Amsterdam en Zandvoort. De opvolger van de blauwe tram.

Trein met en bus Haarlem - Amsterdam
Datum: 11-06-1964, Noord-Hollands Archief, collectie Fotopersbureau De Boer, NL-HlmNHA-1478-02583K00-21
« Laatst bewerkt op: 17 June 2023, 22:17:27 door Rob Bennis. Reden: Tekstuele aanpassingen »
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #31 Gepost op: 17 June 2023, 22:11:29 »
De foto is genomen van het zandlichaam van het Kleinpolderplein,
Waarschijnlijk Rottepolderplein?  ;D Kleinpolderplein ligt bij Rotterdam. Nogal ingewikkeld al die Rotte ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Rob Bennis

• Online Online
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #32 Gepost op: 17 June 2023, 22:19:21 »
Gerard,

Oeps... je hebt helemaal gelijk. Ik haal ze ook altijd door elkaar.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #33 Gepost op: 17 June 2023, 22:44:53 »
Dat drie-hoogsein is ook leuk.
Modelspoor;
177*hier
144* bij buren

Rob Bennis

• Online Online
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #34 Gepost op: 18 June 2023, 21:23:17 »
Dan gaan we nu over tot het bouwen van mat 40. Ik had voor mezelf besloten om met de ElD-2 te beginnen. Ik heb daar meerdere redenen voor. Een treinstel met een hele grote bagageruimte waar je met gemak een aandrijving in kan plaatsten is altijd fijn. Een andere redenen was de geschiedenis van het treinstel
Het grote voorbeeld was bedoeld als versterking, vandaar de grote bagageruimte met dubbele bagagedeuren, maar ook de buitenproportionele 2e klasse. Deze tweede klasse was echter facultatief ingericht om ook 3e klasse te kunnen zijn, Vandaar de 2e klasse niet was ingericht met 2+1 banken maar met 2+2. Kijk maar naar de uitsnede van de bouwtekening.

Links de 2e klasse en rechts de 3e klasse. Het treinstel kon dus ook als volledig 3e klasse rijden. Hoe dat aan de buiten kant zichtbaar werd gemaakt weet ik niet. Het kan met draaibare bordjes worden gedaan maar ik heb daar nog geen bewijs van gevonden.
Dan nog het verhaal achter het opschrift op de achterste bagageroldeur. Door velen is aangenomen dat dit NEDERLAND moet zijn geweest.
Op de fabrieksfoto van Werkspoor is niets te zien op het rolluik.

Op deze foto van de305 in 1943 is ook niets te zien

Op deze foto van de 313 in 1944 staat ook niks.

In 1947 had 308 ook nog geen opschrift

Hier de 315 in 1948 waar wel een opschrift staat maar onleesbaar

Beeldbank NVBS Beschrijving: Elektrisch treinstel NS ElD2 315 in Den Haag HS. Fotograaf:Voerman, J. Datum:   04-01-1948

Op de website seinarm.nl staat een foto uit 1951 waarop een opschrift zichtbaar is.
Seinarm.nl
Je ziet dus voor 1948 niet en na 1948 een opschrift. Welk opschrift dan? Ik werd er op gewezen dat er in een van de laatste Railkronieken voordat het overging in Railmagazine een artikel heeft gestaan waar uit onderzoek bleek dat dit niet NEDERLAND was maar heel gewoon AFGESLOTEN dit als voorbode op de latere ombouw waarmee de achterste roldeur helemaal kwam te vervallen. NEDERLAND aanduiding zou zeker onzinnig zijn want het treinstel kwam de grens niet over en dan zeker niet op de roldeur.
In de periode van 1952 en 1953 werden de zes resterende oorlogsschade treinstellen hersteld bij Werkspoor en Mulder te Boskoop waarbij de achterste roldeur werd verwijderd en vervangen door een gesloten wand met een raampje.

Hier de tweede indienststelling van de 310 bij Werkspoor

Utrechts archief

Mulder te Boskoop heeft ook de nodige ombouwen gedaa

Beeldbank NVBS

Beeldbank NVBS

Beeldbank NVBS
Beschrijving:   Elektrisch treinstel NS ElD2 310 (serie 301-310, met opengeschoven rolluik van de bagageafdeling) te Nijmegen.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   14-06-1957

Ik had hem al vele jaren eerder gemaakt uit de bekende Mastica zijwandjes en Lima hondenkoppen. Het werd tijd om een eigentijds exemplaar te maken.

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #35 Gepost op: 19 June 2023, 08:40:19 »
Interessant om dit een keer door te lezen Rob. En leuk om te zien dat ik blijkbaar een deel van het interieur hier in Thailand aan mijn deur heb hangen  :).

Rob Bennis

• Online Online
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #36 Gepost op: 19 June 2023, 10:36:53 »
Hallo Ed,

Ik heb hier een voorbeeld van de "ketting" waaraan getrokken moet worden in een mat 46

Utechts archief

Als je zo een noodrembakje kan vinden en een stuk ketting dat je rood schildert dan kan je er de deur mee openen van je treinenhuis ;D

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #37 Gepost op: 19 June 2023, 10:45:38 »
Ha Rob,

(y) wat een geweldig idee. Het exemplaar wat ik in bezit heb vond ik in 1967 in het huis waar we toen gingen wonen.
Het hing naast de ketting om de WC door te trekken  ;D

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #38 Gepost op: 19 June 2023, 19:08:30 »
Mijn onderdelen uit mat '36 en mat'40 ;D

Modelspoor;
177*hier
144* bij buren

Rob Bennis

• Online Online
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #39 Gepost op: 19 June 2023, 22:33:19 »
Gerard,

Jij hebt een paar mooie bordjes aan de muur hangen waar ook nog een mooie geschiedenis aan hangt.
Grappig detailverschil tussen de handrem bakjes van de foto van mat 46 en jouw exemplaar van mat 36 is dat de tekst NOODREM verschillend staat.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

• Online Online
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #40 Gepost op: 02 July 2023, 20:42:25 »
De basis werd nu de Lima mat 46, een veel beter uitgangspunt. Mat 46 neus was namelijk een mat 40 neus waarin versterkingen waren aangebracht om de machinist beter te beschermen bij aanrijdingen. Vandaar de andere raamindeling. Voor de rest was het qua vorm hetzelfde.
Ik had nog een setje ramen liggen van mijn MK-bouwset van de omBC en het die gebruikt om te kijken of dit aan te passen is. Ik heb met Evergreen stripjes nieuwe raamstijlen gemaakt en sponningen waarin de raampjes passen.

Even een laagje primer er overheen gespoten om een beter beeld te krijgen

Het ziet er goed uit dus opzoek naar nog een setje raampjes. Ik had ze echter niet meer dus aan MK gevraagd of hij nog een setje had liggen. Het antwoord duurde lang maar was helaas nee……

Kak

Ik heb contact gezocht met FRIE omdat hij in het verleden bezig was met een DE-5, met de vraag of hij hier nog wat raampjes had liggen. En ja hoor Erwin had er nog een aantal liggen. Yesssss
Echter de maten waren toch iets anders. Hij had zelfs twee verschillende hoogtes voor de driedelige frontruit. Ik ben begonnen met de hoogste maat.

Dit is niet helemaal wat ik wil, de frontruit is hoger dan de zijruiten en daarmee is de verhouding zoek. Jammer maar helaas, uit elkaar halen maar weer en nu met de kleiner frontruit  proberen.
Na de openingen in de Lima kop op maat te gemaakt te hebben voor de kleiner ruitjes krijg je dit als resultaat.

Veel beter en nu ook goed in verhouding tot elkaar.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

• Online Online
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #41 Gepost op: 24 July 2023, 20:42:32 »
Hoi,

Zo na een lekkere vakantie periode waarin ik weinig aan de hobby heb gedaan, ben ik weer begonnen.
Na het voltooien van de mat 40 kop heb vervolgens aan Erwin FRIE) gevraagd of hij van mijn kop een afgietsel van kon maken. Zo heb ik dan meerdere gelijkende koppen en scheelt weer in het werk.
Erwin had ook kunststof daken beschikbaar die zijn gemaakt in een 3D printer. De beperking was dat de printer maar een bepaalde lengte kan printen. Dit betekent dat je een dak uit twee stukken moet samenstellen. Dus uit 3 geprinte daken krijg je twee daken op lengte. Het moie van deze daken is dat ze aan de onderzijde twee nokken hebben waar je straks makkelijk de daken tegen aan kunt lijmen

Het lijmen van deze daken doe ik met Revell plasticlijm. Voor de stevigheid lijm ik aan de binnenkant nog een plaatjes
Dan volgt nog een schuursessie met waterproof schuurpapier om de daken mooi glad te krijgen. Waterproof en water is aan te raden vanwege het schuurstof.

Terwijl ik zit te wachten op de koppen die door Erwin worden afgegoten ben ik maar begonnen met de zijwanden. Daartoe heb ik twee Lima 46’ers uit elkaar gehaald.
Ik heb om het hanteren van de Lima kappen te vergemakkelijken een binnen mal gemaakt van een stuk hout  te breedte van 30 mm. Als je dan aan de binnenkant van de Lima kap alle nokjes en lipjes wegsnijd en vervolgens glad vijlt zal je zien dat de houten mal er precies in past.
Deze binnen mal is niet alleen handig om de kap stabiel te houden tijdens het los snijden van de zijwand, maar ook als we de aangepaste zijwand weer terug plaatsen /lijmen.
Het lossnijden doe ik met een scalpel en een stalen liniaal. Niet in een keer maar in meerdere snedes. Neem hier de tijd voor dan krijg je een mooi strakke zijwand en een recht dak van.
Vervolgens ga je de zijwanden versnipperen een en ander volgens de originele tekeningen
De bouwtekeningen heb ik gevonden op het Utrechts Archief
BCk 301 – 315

CDk 301 – 315

Na het snipperen van de zijwanden krijg je dan dit als eerste resultaat.

Voor de smalle deurtjes heb ik een donor gevonden die prima lijkt. Het is de Liliput SBB EW1 mitteleinsteigwagen uit de Austria productie. Die worden op E-Bay voor leuke prijsjes aangeboden

Hier kan je vier deuren uithalen en de passende raampjes. Het is wel een klus om ze er uit te krijgen want ze zitten errug goed vastgelijmd. Ik heb uiteindelijk met een freesje  ze er uit moeten slopen. Wel voorzichtig doen want de deurtjes zijn bros geworden door de jaren.

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Ellerman

• Online Online
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #42 Gepost op: 26 July 2023, 10:13:44 »
Rob, hoe breed moeten die smalle deuren zijn in 1:87?

Edit: ik zag ineens de tekening hierboven… 762:87= 8,34 mm…  :D
« Laatst bewerkt op: 26 July 2023, 10:36:46 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 26 July 2023, 10:59:06 »
Heb je wel eens aan Artitec plan E daken gedacht? Kromming is bijna gelijk aan Limarossi mat'46. Een setje eerste generatie ribbeldaken is vrij eenvoudig te scoren. Je schuurt jezelf even ongans, maar het is hobby he!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 26 July 2023, 15:53:43 »
waarom in hemelsnaam schuren?
koop je toch gewoon gladde bij artitec;D
maar hou er wel rekening mee dat de waterbakken hol zijn  ;)
dus je moet iets meer doen dan alleen maar schuren  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 July 2023, 15:57:10 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop