Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:35:41
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
  

Auteur Topic: Haandrecht materieel  (gelezen 14124 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #60 Gepost op: 03 februari 2024, 22:15:20 »
Hi,

Wat uitbreiding van het materiaal park met 2 USATC ketelwagens.





Wat opvalt is het verschil in grote tussen de 2 wagentypes (de liliputs zijn meer correct i know :) maar deze heb ik al 20 jaar).

En er komen nog wat broertjes aan binnenkort :) word vervolgt.

MVG,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #61 Gepost op: 11 maart 2024, 21:17:53 »
Hi,

Weer wat stapjes met de vooroorlogse DG.





Het project gaat langzaam richting volledig schoonmaken voor verven.

1.de onderkant was wel een echt gepriegel
2. toch weer een wand gsoldeerd door een voorgang hergesoldeerd. het was niet vlak met de zijkant door wasknijpers te gebruiken wat druk van binnenuit gecreeerd en beetje warmte kwam de wand los/naar buiten.

Een vraag wellicht aan Mathyn moet je tappen voor de schroefjes? of zouden er normaal moertjes bij moeten zitten?

(Ik zoek nog steeds een mede hobbyist in de omgeving van den Haag met een straalcabine zie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109667.0 )

Ook nog een zandwagen die op spuiten word voorbereid (vorig topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87912.msg3222010337#msg3222010337)





Wat reparatiewerkzaamheden op mijn eerste messing project ooit waren nodig.
1. van de kortkoppeling houders was afgebroken. 3 jaar geleden was ik nog niet in staat dit te reparen met het vlammetje wat ik toen gebruikte.
2. Eén van de houders van de houten planken was losgekomen en kwijtgeraakt. ik het het vervangen met een stripje van scalelinkfret.
3. handgreep op het remhuis gesoldeerd.
4. ik heb de hoge seinijzers achterwege gelaten de MK handleiding meld dat deze zijn weggehaald later.

Voor de Vim gebruikers onder ons hoe gebruiken jullie dat nou fatsoenlijk met of zonder water? ik krijg uitendelijk klonten die over zitten en heb droog niet echt het idee dat ik het goed aan het schoonmaken ben.

Beetje zelfreflectie; afijn langzaam word ik telkens meer bedreven in messing. En ervaring komt echt door doen. Dus aan alle die meelezen en nog niet zijn begonnen gewoon proberen ;)

MVG,

Adriaan


AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #62 Gepost op: 12 maart 2024, 07:50:37 »
Ik gebruik de VIM met een tandenborstel en water.
Na het poetsen geheel afspoelen.

als je veel soldeerverf of soldeerwater gebruikt, is ook het advies om vooraf het model in soda schoon te maken. Dat neutraliseert de resten.
pannetje, beetje soda, warm water erbij, en laten liggen voor een tijdje. Sommige zetten het pannetje op het vuur, kan ook.

Ik zie op je zandwagen nog veel soldeerresten zitten op de luiken, dat kun je met een glasvezelstift (4 mm stift) mooi schoon krijgen. Anders blijf je dit gewoon zien na het spuiten.
voorzichtig werken met de glasvezelstift, anders zitten de haren in je vingers. (zit nu ook te pulken  8))

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2024, 07:53:29 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #63 Gepost op: 12 maart 2024, 10:29:28 »

Ik zoek nog steeds een mede hobbyist in de omgeving van den Haag met een straalcabine

Beetje zelfreflectie; afijn langzaam word ik telkens meer bedreven in messing. En ervaring komt echt door doen.
Dus aan alle die meelezen en nog niet zijn begonnen gewoon proberen ;)

Adriaan

Adriaan,
Ik maak uit jouw berichten (je noemt dat zelfreflectie) op dat je dit soort werk leuk vindt en dat je verder wil. Dat is het belangrijkste in de modelbouw, "motivatie". En vooral je kennis delen zodat anderen meedenken en je helpen.

Dan kan ik je aanraden om voor de straalcabine (en veel meer) eens bij Herman Buitelaar in Gouda langs te gaan. Dat is "je beste vriend" mbt. gereedschap en adviezen. Gewoon eens op een zaterdag middag er langs gaan en rondkijken én nog belangrijker... de verleidingen aldaar weerstaan.

https://www.hbm-machines.com/nl/route

Ben je al lid van deze Facebookgroep?
Handgemaakte Nederlandse Modeltreinen.
https://www.facebook.com/groups/594072814111808

« Laatst bewerkt op: 12 maart 2024, 10:33:05 door FritsT »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #64 Gepost op: 12 maart 2024, 22:03:25 »
Arjan,

Dank voor het inzicht. Ik neem aan dat vloeimiddel van GMenS onder deze noemer valt. Begrijp ik goed eerst neutraliseren alvorens schoon te maken met vim/glapotlood?

Frits,

Ik ben bekend met HBM en heb daar al soms geshopped. Het probleem of uidaging is de benodigde ruimte voor een straalcabine gecombineerd met de frequency van gebruik. Dus vandaar de twijfel. Ruimte in mijn huishouden is niet heel rijkelijk bedeeld dus daar probeer ik onderuit te komen om niet een ompressor/straalcabien te moeten kopen :)
Mocht je nog een goedkoop compact model weten hou ik me aanbevolen.

Facebookgroup ben ik gelukkig al heel lang lid van en volg het met veel plezier.

Met vriendelijke groet,

Adriaan de Haan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #65 Gepost op: 12 maart 2024, 22:24:21 »
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2024, 22:29:16 door FritsT »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
    • MCKmodelbouw
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #66 Gepost op: 13 maart 2024, 07:57:18 »
Oei daar vraag je me wat… als ik het mij goed herinneren zaten er geen moertjes in de kit. Grote kans dat je dus draad moet tappen. Dat is voor Philotrain kits ook niet ongebruikelijk. Als je liever geen draad kan of wil tappen, dan kan je gaatje nog iets opruimen zodat het boutje er doorheen steekt en alsnog een messing moertje solderen. Die dingen kan je bij veel webwinkels kopen in Nederland en Duitsland. Bijvoorbeeld bij King Microscrews, of in Duitsland bij knupfer.

Als je schroefdraad tapjes m1,0 t/m m2,0 wilt aanschaffen dan raad ik je de setjes aan met drie staafjes voor 1 maat. Dan maak je getrapt in drie handelingen een schroefdraad, met minder kans op mislukken. Wel een beetje snijolie erbij doen. Houdt je tap scherp. Draadtaps en olie kan je ook bij Knupfer kopen.

Voor het schoonmaken gebruik ik zowel VIM als CIF als Dreft in combinatie met een tandenborstel. Bovenbouw is altijd goed te doen, maar een onderstel vind ik altijd gedoe. Ik kom altijd lastig in de kiertjes en hoekjes. Zeker als er ook een remwerk zit. Dat is een van de redenen dat ik tegenwoordig een ultrasoon reiniger heb. In combinatie met een zandstraalcabine krijg ik het dan echt wel schoon.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #67 Gepost op: 13 maart 2024, 15:18:39 »
Frits,

Dank voor de links dat zijn wat handzamere apparaten dan degene die ik dusver gevonden had. Begrijp ik het wel goed dat in elke situatie een compressor wel benodigd is?

Mathyn,

Ook dank voor de bruikbare tips! Ik zal eens bedenken wat ik doen met de schroefdraad ga doen. Moet nog een tapje kopen voor de moertjes boutjes in DJH kits. Wellicht kan ik dezelfde gebruiken. (waarshcijnlijk is de kit metrisch en DJH empirisch)

MVG,

Adriaan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #68 Gepost op: 13 maart 2024, 15:50:08 »
Je hebt hier wel een (kleine) compressor voor nodig. Maar die kan op meters afstand (in de tuin, balkon, zolder of kelder) staan. Gevlochten tuinslang er tussen.
Heb ik hier ook. Mijn compressor staat in een afgesloten kamertje met 15 meter slang naar de cabine.
En je hebt natuurlijk ook kleine geluidsarme compressoren.

Niet metrische boutjes en moeren, daar kan je maar 1 bestemming voor bedenken......KLIKO, en wel per direct. Ik durf te wedden dat die anders ooit tussen de voorraad metrische gaan komen en dan later maar mopperen waarom het niet past.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2024, 16:10:48 door FritsT »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #69 Gepost op: 15 april 2024, 11:49:41 »
Hi,

Om wat stappen te gaan zetten maar het volgende aangeschaft:


Zwart,  7016antracietgrijs en 6020chroomoxide groen.
Verder een kleine compressor met air eraser kit bij hbm aangeschaft eens kijken of ik hiermee het resultaat behaal wat ik wil. Zit al een potje aluminium oxide bij.   (y)

Mvg,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #70 Gepost op: 17 april 2024, 16:43:46 »
Hi,

De eerste straalfoto's. Met de opstelling zoals hiervoor genoemd.





Niet ontvreden over het resultaat. Dit was mijn eerste soldeer projectje ooit. Wellicht dat ik het remhuis nog eens even moet aanpakken daar zit nog wel wat overtollig soldeer.

Mijn wederhelft was alleen niet geheel gelukkig met de aluminium oxide in de tuin. Wellicht dat ik dit met een plastic bak nog een beetje kan verbeteren  :)

En dan moet deze bak maar eens richting de spuiterij gaan. Met een beetje geluk is er ook nog een werps CHA en philotrain Dg die op het zelfde moment in de spuiterij kunnen.

MVG,

Adriaan