Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schakelrail werkt niet meer door borotof
Vandaag om 16:39:06
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 16:20:43
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door FritsT
Vandaag om 16:08:43
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door AMD Neuenhaus
Vandaag om 16:08:20
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 16:01:55
Van HO naar N door Knootje
Vandaag om 15:47:04
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:58
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:33:41
Arduino Uno en bezetmelder door guy1846
Vandaag om 15:16:07
decal, transfer, sticker door MOVisser
Vandaag om 14:33:38
18 mei modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 14:24:11
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 14:20:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:20:00
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:04:54
Dönsdorfer Bauberichte door Boertje
Vandaag om 13:40:34
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
Vandaag om 13:35:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door zuylen
Vandaag om 13:16:49
Forum mittelrhein niet bereikbaar door MaraNCS
Vandaag om 12:52:34
Leubachtalbahn door jerrytrein
Vandaag om 12:51:04
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Pauldg
Vandaag om 12:47:28
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 11:35:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:21:05
Station Baarn HIJSM door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:27
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:29:29
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 07:42:53
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
  

Auteur Topic: Bouw van materieel 40 treinstellen  (gelezen 52438 keer)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #405 Gepost op: 29 februari 2024, 00:33:10 »

De gewichten van de afzonderlijke rijtuigen waren voor de ABk 51,5 ton, Cr 50,5 ton, Co 37 ton, Coo34 ton en CDk 41 ton. In totaal 214 ton.

Volgens mij hebben alleen de ABk en Cr hun eigen gewicht apart vermeld; de groep Co-Coo-CDk stond bij mijn weten als één gewicht (op de middelste Coo) vermeld ;-)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
    • sleutelspoor
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #406 Gepost op: 29 februari 2024, 08:51:26 »
Nieuwe revisie logo's gemaakt en ook de verschillende leveranciers verwerkt Beynes en Werkspoor. Voor het schilderen van een bak was ongeveer een maand nodig. ;)


Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
    • sleutelspoor
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #407 Gepost op: 29 februari 2024, 09:40:40 »
Krijg net door als extra info dat werkspoor voor het logo van schilderen W met een S in elkaar. Even aanpassen dus. Is gebeurd. Is erg klein dus valt niet echt op. Maar ja als je het kan waarom dan niet doen  ;D
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2024, 12:58:16 door Gerco van Beelen »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #408 Gepost op: 29 februari 2024, 12:28:41 »
Volgens mij hebben alleen de ABk en Cr hun eigen gewicht apart vermeld; de groep Co-Coo-CDk stond bij mijn weten als één gewicht (op de middelste Coo) vermeld ;-)

Peter,
Ik denk dat je gelijk hebt. De gewichtsaanduiding geld voor de zelfstandig verplaatsbare eenheden geld. De ABk en de Cr hadden eigen draaistellen en konden met enige maatregelen makkelijk verplaatst worden. De groep rijtuigen CDk, Coo en Co konden niet individueel verplaatst worden want ze zaten met Jakobsdraaistellen met elkaar verbonden. Die werden alleen in Haarlem uit elkaar gehaald. Dus alleen een gewichts aanduiding op de middelste bak.

Ik heb dit principe getoetst met de mat' 46, die bestaat uit twee groepen rijtuigen. Ik heb een paar foto's opgezocht of ik dit kan zien, zowel de gewicht aanduiding als het gebrek er aan.

Afbeelding afkomstig van hetutrechtsarchief

Hier nog een andere mooie foto

Afbeelding afkomstig van hetutrechtsarchief

Daar zie je dus op de groep CDk en Cr de aanduiding op de Cr staan bij de deur en de groep B en Ck de aanduiding op de B staan bij de deur.

@Gerco, de gewichtsaanduidingen worden dan als volgt ABk 51,5 ton, Cr 50,5 ton en de groep CDk, Coo en Co 112 ton te plaatsen op de Coo.
Het Werkspoor teken bedoel je soms dit?



Gerco, mag ik nog een brutale vraag stellen? Kan jij ook koersborden maken vor het stel? Ik denk aan Amsterdam C.S. / Rotterdam D.P.

Rob


Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
    • sleutelspoor
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #409 Gepost op: 29 februari 2024, 13:04:31 »
Logo is inderdaad zoals je zegt. Koers borden kan ik ook voor je maken. Hoeveel wil je er hebben. Gewicht zal ik ook aan passen

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #410 Gepost op: 29 februari 2024, 13:35:35 »
Vier koersborden is voldoende. De meeste foto's die ik zie hebben ze koersborden voor- en achterop. Een enkeling in het midden.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
    • sleutelspoor
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #411 Gepost op: 29 februari 2024, 20:25:42 »
Gecorigeerde revisie logo voor werkspoor en koersborden uit de jaren 40/50. Je kan zeggen dat Amsterdam boven hoort te staan. Ik hoor wel wat je wil





Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #412 Gepost op: 29 februari 2024, 20:52:27 »
Mooi Werk Gerco!

Maar is de datum notatie MM-DD-JJJJ (bij geschilderd?) Maand 19 bestaat namelijk niet..

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5168
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #413 Gepost op: 29 februari 2024, 20:54:43 »
Daar staat alleen mm.jjjj

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #414 Gepost op: 29 februari 2024, 20:56:23 »
Gerco,
Netjes hoor! (y)

Ik zat naar de koersborden te kijken en vond het een beetje raar dat de twee teksten rechtop staan, maar toen vond ik deze waar het koersboord welliwaar slecht leesbaar is maar de pijlen er wel uitspringen.


Beeldbank NVBS
Beschrijving:   De eindfase van de bouw van de dubbelsporige hulpbrug over de Leede bij Warmond, terwijl een reizigerstrein bestaande uit materieel '40 van de serie NS ElD5 801-825 nog over de enkelsporige noodbrug passeert. Zodra de hulpbrug klaar is, wordt de noodbrug afgebroken en vervangen door een definitieve brug. Links op de achtergrond station Warmond.
Fotograaf:Reclagrafia - Warmond
Vroegste datum:   01-10-1947
Laatste datum:   31-10-1947
Bestandsnummer:   SPNSP3559

Welke bovenaan moet staan is voor mij persoonlijke reden en dat is Rotterdam DP, het station dat nu niet meer bestaat.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #415 Gepost op: 29 februari 2024, 21:03:40 »
Vandaag heb ik het laatste interieur in elkaar gezet. Dit was een lastiger exemplaar want het moest om de motor en aandrijving heen geboetseerd worden. Dit resulteerde er in dat de vloer hoger kwam te liggen. En moesten de banken ingekort worden, die boven de motor nog veel meer. Maar het eindresultaat is nog steeds een vrije doorkijk door de ramen  ;D



Zoals je ziet is van de motor alleen nog het vliegwiel een beetje zichtbaar en een klein deel van de motoraansluiting. Ik ben er blij mee



Zo nu kunnen de interieurs geschilderd worden.

Rob

Dat is een knap staaltje werk Rob. Mijn bewondering.........ik ben er nog vér van verwijderd, maar volg je project wel.
Het donor Mat'54 stel (Piko) is inmiddels geslacht......nu kan ook ik langzaam gaan opbouwen naar jou voorbeeld.
Ik zal je blijven volgen.......

Gr. Mario

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
    • sleutelspoor
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #416 Gepost op: 29 februari 2024, 21:14:10 »
Peter hier zie je dat bij deze stellen het jaar en maand zo vermeld worden


Afbeelding uit het HUA

Hier koersbord uit jaren 50

Koersbord 'Zwolle / Hattem' op trein 3509 te Zwolle.
Bonthuis, J.A. (1943-06-23)
NVBS

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #417 Gepost op: 29 februari 2024, 21:38:04 »
Peter hier zie je dat bij deze stellen het jaar en maand zo vermeld worden


Afbeelding uit het HUA


Ik zie het, je hebt helemaal gelijk. IK zag het verkeerd...

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #418 Gepost op: 29 februari 2024, 21:43:34 »
Peter,
Ik denk de verwarring komt doordat er lijkt een spatie te staan tussen 19 en 41. Het is alleen de letterafstand die hier parten speelt. Ik denk bij de NS dit is ondervangen door het gebruiken van de . punt als scheidingsteken. De notatie is dan mm.jjjj.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #419 Gepost op: 29 februari 2024, 21:46:10 »
Peter,
Ik denk de verwarring komt doordat er lijkt een spatie te staan tussen 19 en 41. Het is alleen de letterafstand die hier parten speelt. Ik denk bij de NS dit is ondervangen door het gebruiken van de . punt als scheidingsteken. De notatie is dan mm.jjjj.

Rob

Exact... Ik zag dus eerst DD MM JJ maar het is MM JJJJ en dat is uiteraard wél helemaal goed  (y) (y)