Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schakelrail werkt niet meer door zuylen
Vandaag om 17:13:52
EifelBurgenBahn door Sander Fondse
Vandaag om 17:07:37
decal, transfer, sticker door phdirk
Vandaag om 16:52:25
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 16:20:43
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door FritsT
Vandaag om 16:08:43
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door AMD Neuenhaus
Vandaag om 16:08:20
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 16:01:55
Van HO naar N door Knootje
Vandaag om 15:47:04
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:58
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:33:41
Arduino Uno en bezetmelder door guy1846
Vandaag om 15:16:07
18 mei modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 14:24:11
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 14:20:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:20:00
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:04:54
Dönsdorfer Bauberichte door Boertje
Vandaag om 13:40:34
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
Vandaag om 13:35:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door zuylen
Vandaag om 13:16:49
Forum mittelrhein niet bereikbaar door MaraNCS
Vandaag om 12:52:34
Leubachtalbahn door jerrytrein
Vandaag om 12:51:04
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Pauldg
Vandaag om 12:47:28
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 11:35:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:21:05
Station Baarn HIJSM door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:27
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:29:29
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 07:42:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
  

Auteur Topic: Bouw van materieel 40 treinstellen  (gelezen 52442 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #390 Gepost op: 26 februari 2024, 19:59:18 »
Gerco,

De uitvoering die ik gekozen heb is die van 1945 tot midden vijftiger jaren. Dus gewoon olijfgroen met rode biezen. De daken waren grijs geschilderd ivm de oorlogssituatie.
De vijfjes zijn met voorrang hersteld vanwege de grote capaciteit  die ze hadden en hun relatief jonge leeftijd. Er werd dus geen verbeteringen gedaan aan de buitenkant. Schilderwerk was alleen het hoognodige doen, kapotte ruiten vervangen en interieur herstellen en vervolgens in dienst gesteld. Zo werden er in anderhalf jaar tijd er weer twaalf in dienst gesteld.
Deze hadden dus nog volledig vooroorlogs uitgerust zoals railremmen, verlichte in- uitborden aan de buitenkant, 2e- en 3e klasse borden met witte letters op een zwarte achtergrond, rubber balgen tussen de bakken niet aangebracht  en verboden te roken borden.
In 1947 zijn voor de 2e klasse witte ondergrond met zwarte cijfers  ingevoerd. Deze hebben de twaalf treinstellen niet eerder gekregen dan bij hun grote herstelling halverwege de jaren vijftig. Ze konden eenvoudig niet gemist worden.
Hier een paar voorbeelden uit het Leidse...


Beeldbank NVBS
Beschrijving:   Station Leiden, kort na het begin van de verbouwing van het emplacement en het omhoog brengen van de sporen. Een vijfrijtuigtreinstel elektrisch materieel 1940 vertrekt van het hulpperron richting Haarlem. Dit spoor zal later worden gebruikt door de treinen richting Den Haag, wanneer het spoor rechts gereed is.
Fotograaf:Vellekoop, J.J.B.
Datum:   01-01-1950
Bestandsnummer:   NEG145-252


Beeldbank NVBS
Beschrijving:   Elektrisch treinstel NS ElD5 805, postrijtuig Pec 8520 en elektrisch treinstel ElD3 411 in de sneeuw langs perron van station Leiden.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   03-03-1946
Bestandsnummer:   NEG509-382

De stellen die vanaf 1950 in dienst kwamen werden wel aangepast. Deze hadden dus een zilverkleurig dak, geen in- en uitborden meer,  2e klasse witte ondergrond met zwarte cijfers, rubber balgen tussen de bakken weer aangebracht en de magneetrem verwijderd.

Hier een mooie foto van zo een opgeknapt treinstel

Beeldbank NVBS
Beschrijving:   Treinstel NS ElD5 811 uit de serie 801-817 langs het perron van Almelo.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   16-05-1951
Bestandsnummer:   NEG509-373

Mijn voorkeur gaat uit naar zo een werkpaard uit de eerste twaalf treinstellen met als voorkeur de eerste die weer ind dienst werd gesteld, de 808 op 13-11-1945.

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
    • sleutelspoor
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #391 Gepost op: 27 februari 2024, 19:26:38 »
Rob

De volgende transfers moeten dus gemaakt worden voor jouw treinstel in willekeurige volgorde
baknummers klaar 10 x
revisie data moet nog gemaakt worden, andere plaats en vorm op dit treinstel
niet roken bordjes klaar  32x
in en uit lampen klaar  28x
radstand 3 meter klaar 10x
remsystemen 10x klaar
klasse borden 3e 16x 2e 10x  en 1e klas 8x
treinstel nummer bord 4x klaar
gewicht weet ik van één rijtuig de rest weet ik niet 10x

nog wat vergeten of een te laag aantal laat het weten
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2024, 19:32:02 door Gerco van Beelen »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
    • sleutelspoor
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #392 Gepost op: 27 februari 2024, 20:12:37 »
Heb revisie gedeelte ook gemaakt de breedte is afhankelijk van de ruimte tussen de smalle deuren en de achterzijde van de bak. Heb nu 6 mm maar denk dat dit smaller moet zijn. Kan je dit voor me na meten Rob zodat ik het de juiste maat kan geven.


Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #393 Gepost op: 27 februari 2024, 21:27:00 »
Gerco,

Lekker bezig  (y)

Paar opmerkingen / aanvullingen
Het waren geen NIET ROKEN maar VERBODEN TE ROKEN (nieuwe spelling)
Bij de klasse borden zijn het 20 x 3e klasse, 16 x 2e klasse en geen 1e klasse. De middelste coupé van de tweede klasse was facultatief 1e klasse maar dit was niet aangegeven aan de buitenkant.
De gewichten van de afzonderlijke rijtuigen waren voor de ABk 51,5 ton, Cr 50,5 ton, Co 37 ton, Coo34 ton en CDk 41 ton. In totaal 214 ton.

De breedte van de revisiedata zal ik morgen opmeten als ik weer in mijn studio ben. Ik laat je dit zo snel mogelijk weten.

Dan de REV de B is van Beijnes, dit is de bouwer en het jaartal is de in dit geval de levering dus dit moet 1941 zijn.
De GES is de B van Beijnes ook weer de datum van levering
Dit zijn de revisiegegevens van de CDk, Coo en de Co allen door Beijnes gemaakt.
De Cr en de ABk werden door Werkspoor gemaakt dus hier geen B maar een W

Rob



Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #394 Gepost op: 27 februari 2024, 21:58:15 »
[citaat over DE5]
Over dit onderwerp komt er binnenkort in dit draadje een nieuwe ontwikkeling die een hoop mensen blij zullen maken  ;D
...
Is het al bijna binnenkort of heb ik het gemist?

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #395 Gepost op: 27 februari 2024, 22:15:21 »
Heb revisie gedeelte ook gemaakt de breedte is afhankelijk van de ruimte tussen de smalle deuren en de achterzijde van de bak. Heb nu 6 mm maar denk dat dit smaller moet zijn. Kan je dit voor me na meten Rob zodat ik het de juiste maat kan geven.



Wel nog even het lettertype aanpassen, wat er nu staat kwam pas in 1994 voor het eerst bij de NS voor ;)
Meer NS in spoor 1!

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #396 Gepost op: 27 februari 2024, 22:18:07 »
Hoi Rob,

Kun je wellicht ook delen hoe je 'hoogte' bepaald hebt voor inbouw van de wielstelhouder uit de Piko Mat'54?
Ik heb nu ook alles in huis om eenzelfde operatie uit te voeren aan mijn ELD4 (in aanbouw), maar vraag me wel af hoe je bepaald hebt waar precies je het donor deel van de Mat'54 moet inlijmen.?

Hoor graag van je.

gr. Mario

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #397 Gepost op: 27 februari 2024, 22:48:49 »
Is het al bijna binnenkort of heb ik het gemist?

Nee hoor je hebt niets gemist ;D En nog even geduld..... :-X

Wat betreft het lettertype stoor ik mezelf daar niet zo aan, het is zo erg klein dat je het verschil nauwelijks ziet. Maar je hebt gelijk het is niet juist. Ik kijk altijd naar een model op een afstandje dan zie je dat er wat staat maar niet inhoudelijk.

@Mario,

Kijk hier eens https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107495.msg3222420639#msg3222420639
Dit gaat over de mDec maar het blijft een Lima mat' 46 onderstel. De witte styreen strips zal ik morgen voor je opmeten. De foto's van de onderkant die verderop staan laat ook de uitlijning aan de onderkant zien.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
    • sleutelspoor
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #398 Gepost op: 27 februari 2024, 23:38:05 »
Tekst was al verboden te roken

Revisie tekst heb ik vrij ingevuld omdat je na oorlogs wilde rijden en dit treinstel weer in november 1945 op de baan kwam. Geef maar aan wat je als tekst wil hebben. Het baknummer stond er toen nog niet bij vermeld
lettertype aangepast
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2024, 09:34:23 door Gerco van Beelen »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #399 Gepost op: 27 februari 2024, 23:46:56 »
Oh wauw  :o (y)

Even sprakeloos
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5168
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #400 Gepost op: 28 februari 2024, 07:05:08 »
Nee hoor je hebt niets gemist ;D En nog even geduld.....  :-X

We zullen enorm ons best doen, maar het zal nog een hele opgave worden….

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
    • sleutelspoor
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #401 Gepost op: 28 februari 2024, 11:45:44 »
Zit na te denken over de tekst van de revisie. moet niet ipv de B of W een H geplaatst worden of wil je de originele aflever data van 1941 hebben staan.
Is wel wat gedaan als revisie want het stel werd in nov weer ingezet. Misschien kon dat niet eerder omdat het spoor herteld moest worden en het niet eerder ingezet kon worden. wamt zijn jouw gedachten hierover Rob.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #402 Gepost op: 28 februari 2024, 20:31:51 »
Gerco,
Ik denk dat je gelijk hebt. Bij de REV zou inderdaad november moeten staan alleen geen H maar HLM. Kijk maar naar de volgende afbeelding


Afbeelding uit het HUA

Dus dan is het de november revisie datum.

Citaat
Heb revisie gedeelte ook gemaakt de breedte is afhankelijk van de ruimte tussen de smalle deuren en de achterzijde van de bak. Heb nu 6 mm maar denk dat dit smaller moet zijn. Kan je dit voor me na meten Rob zodat ik het de juiste maat kan geven.
Ik heb het opgemeten, er is 5 mm beschikbaar
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #403 Gepost op: 28 februari 2024, 20:43:16 »
Vandaag heb ik het laatste interieur in elkaar gezet. Dit was een lastiger exemplaar want het moest om de motor en aandrijving heen geboetseerd worden. Dit resulteerde er in dat de vloer hoger kwam te liggen. En moesten de banken ingekort worden, die boven de motor nog veel meer. Maar het eindresultaat is nog steeds een vrije doorkijk door de ramen  ;D



Zoals je ziet is van de motor alleen nog het vliegwiel een beetje zichtbaar en een klein deel van de motoraansluiting. Ik ben er blij mee



Zo nu kunnen de interieurs geschilderd worden.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4890
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #404 Gepost op: 28 februari 2024, 21:38:49 »
Knap stukje werk Rob (y). Je zou het vliegwiel en de solderingen nog mat zwart kunnen schilderen, dan valt het straks helemaal niet op.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)