Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 15:09:33
schakelrail werkt niet meer door Te 2/2
Vandaag om 15:03:58
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:03:57
Wat voor koppeling is dit? Fleischmann FOX! door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:59:17
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 14:51:26
DR5000 track output kapot? door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:41:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 14:31:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Karst Drenth
Vandaag om 14:18:54
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
Vandaag om 13:46:36
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:13:55
Nu met google maps: plaats jouw spoorlocatie op de BNLS spoorkaart! door Peter.v.L
Vandaag om 13:09:52
decal, transfer, sticker door MaraNCS
Vandaag om 13:03:20
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 12:52:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:01:59
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 11:46:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:15:14
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:44:07
Mafen NS sein met cijferbak - aansturing door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:28:49
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 09:34:46
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door Pauldg
Vandaag om 09:32:40
Forum mittelrhein niet bereikbaar door ronaldvd2000
Vandaag om 09:21:06
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door ronaldvd2000
Vandaag om 09:08:49
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Thom
Vandaag om 00:58:20
Baanplan - N - Bills Railway door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:56:22
VERPLAATST: Baanplan - N - Bills Railway door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:55:24
18 mei modelspoorbeurs Houten door KNed
22 mei 2024, 23:53:16
Van HO naar N door bask185
22 mei 2024, 23:38:53
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:14:29
Beekdaelen in H0 door DJV
22 mei 2024, 22:42:51
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Edsko Hekman
22 mei 2024, 22:41:32
  

Auteur Topic: Bouw van materieel 40 treinstellen  (gelezen 52470 keer)

GORILLUS

  • Gast
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #15 Gepost op: 03 juni 2023, 09:38:40 »
Mooie foto's zijn dit. (y)
Het valt me in ene op dat deze treinstellen geen jacobs draaistellen hebben.
Altijd gedacht dat al dat stroomlijn materieel dat had.

Ik ga de bouw weer volgen, vond die andere 4 en 6 delige mat 46 ook gaaf om te volgen.
Knap stuk werk (y)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6536
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #16 Gepost op: 03 juni 2023, 13:04:06 »
Bij mat'40 zijn ze daar van af gestapt. Het materieel was bedoeld voor hogere snelheden en dit reed beter. Bij mat '46 zijn ze er weer op teruggegeven vanwege materiaalschaarste na de oorlog.
Boomshanka!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7566
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #17 Gepost op: 03 juni 2023, 15:59:18 »
Over welke snelheden hebben we het dan irt mat '36 bv?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1088
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #18 Gepost op: 03 juni 2023, 16:08:17 »
De diesel-5 was ontworpen voor 160 km/h geloof ik, die hadden dezelfde draaistellen.
Andere elektrische treinen waren beperkt tot 125 km/h

Bij zowel de vijfdelige Mat 40 als de dieselvijf, zijn de drie bakken zonder eerste (of tweede in oude klasse-indeling) klasse wel onderling verbonden met Jacobsdraaistellen, op de 1-na-laatste foto zijn dat de drie rechter bakken
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2023, 16:13:46 door Quinzeedied »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6536
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #19 Gepost op: 03 juni 2023, 16:48:02 »
Och ja, das waar ook. Gedeeltelijk jacobs bij de vijfwagenbakken.
Boomshanka!

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #20 Gepost op: 03 juni 2023, 17:09:01 »
De Mat’36 tweetjes (oorspronkelijk) hadden een Jacobs draaistel .
De Mat’36 drietjes (oorspronkelijk) hadden gewone draaistellen .

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7566
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #21 Gepost op: 03 juni 2023, 17:11:26 »
Word ik toch benieuwd naar de motvatie achter die keuzes. Snelheid is het dus kennelijk niet.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 891
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #22 Gepost op: 03 juni 2023, 21:12:30 »
Mat 40 had alleen Jakobsdraaistelen bij de vijfwagen stellen, zowel bij de DE-5 als bij de ElD-5. Voorbeelden vind je op de site van Gerard van de Weerd.
Twee wagenstellen
Vijf wagenstellen
Diesel vijf wagenstellen

Mat 36 was ontworpen voor een dienstsnelheid 120 km/h, bij proefritten ging het harder tot 150 km/h.
Mat 40 was ontworpen voor een dienstsnelheid van 140 km/h, om binnen de bestaande bloklengte tot stilstand te kunnen komen voor een onveilig sein waren ze uitgerust met railremmen.
De aanpassingen die nodig waren aan de draaistellen om de railremmen te kunnen plaatsen zorgden echter dat mat 40 niet echt lekker comfortabel reed. Hun dienstsnelheid was later daarom verlaagd naar 120 km/h. Het draaistel zelf was afgeleid van het Zwitserse Schlieren draaistel dat gebruikt werd voor EW I en daar zorgde voor een comfortabele rijeigenschappen tot 120 km/h

Hier een afbeelding van een Jakobsdraaistel van mat 40.


Utrechts archief

Deze foto is gemaakt in 1942 in de werkplaats Leidschendam, waar de treinstellen werden samengesteld voor hun indienststelling.
Rob



Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 891
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #23 Gepost op: 06 juni 2023, 20:44:31 »
Van mat 40 zijn weinig foto’s gemaakt tijdens de oorlog om uiteraard begrijpelijke redenen. Maar zijn toch wel een paar die ik hier wil laten zien.


Beeldbank: NVBS
Beschrijving:   Interieur van de ruwbouw van de rijtuigbak van een elektrisch treinstel materieel '40 bij Beijnes in Haarlem.
Fotograaf:Beijnes
Datum:   01-01-1940


Beschrijving:   Wegens ruimtegebrek staan bij Beijnes gebouwde Co-tussenrijtuigen voor de serie ElD5 800 opgebokt in de buitenlucht in de sporendriehoek ten westen van Haarlem.
Beeldbank NVBS
Fotograaf: Overwater, J.J.
Datum:   18-05-1941
Bestandsnummer: NEG1598-0705


Beeldbank NVBS
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   15-03-1942
Bestandsnummer:   NEG1598-0703


Beschrijving:   Rijtuigbakken van nog niet samengestelde treinstellen uit de serie NS ElD5 801-825 op het terrein van de werkplaats in Leidschendam.
Fotograaf:Voerman, J.
Datum:   02-05-1942
Bestandsnummer:   NEG549-008


Beeldbank NVBS
De fotograaf is W.D.J. Cramer
Bestandsnummer: NEG119-721
Omschrijving: Gezicht op de buurtsporen in Utrecht vanuit Hotel Terminus op 1e pinksterdag 1943, met een vertrekkend elektrische vijfrijtuigtreinstel naar Amersfoort. Op het perron seinhuis A met daarachter het enkel jaren oude, maar nooit in gebruik genomen betonnen seinhuis. Het voor dit seinhuis bestelde meerrijïige stelknoptoestel werd door de oorlogsomstandigheden nooit afgeleverd.
Ook bijzonder aan deze foto is dat de rubberen buitenbalgen niet zijn aangebracht i.v.m. de grondstoffen schaarste. Een ander detail zijn de plakaten achter de ramen van de Cr, met de aanduiding 'Nür für Wehrmacht'


Beschrijving:   Sinds 2 april 1940 kon elektrisch naar Nijmegen worden gereden. Treinstel NS ElD5 801 staat als trein 542 in station Nijmegen klaar voor de rit naar Amsterdam CS. Het treinstel heeft i.v.m. de oorlogstoestand afgeschermde frontseinen.
Fotograaf:Boomsma, B.
Datum:   14-05-1942
Bestandsnummer:   NEG589-050


Beschrijving:   Een treinstel uit de serie NS ElD5 801-825 staat op spoor 5 van station Uitgeest. Rechts staat een perronseinpaal, die voorbijrijden toestaat. Op de voorgrond een wisselsein.
Fotograaf:Boomsma, B.
Datum:   01-09-1943
Bestandsnummer:   NEG589-057


Beschrijving:   De treinstellen serie ElD2 300 zouden worden voorzien van elektrische installaties van General Electric, maar door de Duitse bezetting konden deze niet geleverd worden. Negen motorloze treinstellen werden daarom ingezet als 'tussentreinstel'. Ter onderscheid waren de frontruiten wit geschilderd, zoals bij treinstel NS ElD2 305 te Rotterdam DP. Zij kregen de bijnaam 'zweefvliegtuigen' of 'blindgangers'.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   21-07-1943
Bestandsnummer:   NEG1598-0674


Beschrijving:   Treinstel NS ElD5 817 in Hilversum. Dit treinstel was die maandag in dienst op de in de oorlog geëlektrificeerde forenzenlijn Utrecht - Hilversum. De verduistering van de lichten vindt hier plaats door schijven achter het glas.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   10-04-1944
Bestandsnummer:   NEG1598-0715


Beschrijving:   Het 'elektrische' treinstel NS ElD2 304, gezien aan de CDk-zijde, met verduisterde lampen op het emplacement van Rotterdam DP. Door de oorlogsomstandigheden werd het treinstel zonder motoren afgeleverd en niet in dienst gesteld. Tijdens de spoorwegstaking werd het treinstel weggevoerd naar Duitsland en keerde pas in 1947 terug.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   19-07-1944
Bestandsnummer:   NEG1598-0672


Beschrijving:   Treinstel NS ElD2 NS 313 bij de werkplaats in Leidschendam. Voor de 15 nieuwe treinstellen konden de elektrische uitrustingen niet geleverd worden vanuit Amerika. Negen treinstellen werden zonder motoren en elektrische uitrusting als 'tussentreinstellen' in dienst gesteld. De cabineruiten waren wit geschilderd. Het personeel noemde deze treinstellen 'zweefvliegtuigen' of 'blindgangers'.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   20-07-1944
Bestandsnummer:   NEG1598-0675

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4891
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #24 Gepost op: 06 juni 2023, 21:40:37 »
Da’s een mooie fotoserie die je hebt opgeduikeld Rob (y)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 891
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #25 Gepost op: 07 juni 2023, 21:37:46 »
A.s. zaterdag 10 juni en zondag 11 juni neem ik deel aan de Geluksroute Aalsmeer. Mijn studio is dan geopend en kan ik lekker treintjes rijden. De mat 46 stellen gaan weer lekker rondjes rijden. Ook kan je zien de voortgang van het mat 40 project.



Art Center Aalsmeer
Aalsmeerderweg 230
1432CW Aalsmeer

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 891
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #26 Gepost op: 09 juni 2023, 19:51:08 »
Nu de zwartste periode uit levensloop van mat 40 bij de NS. Door allerlei oorlogshandelingen die in 1944 in intensiteit toenamen onderging het materieel allerlei beschietingen en bombardementen met als hoogtepunt de spoorwegstaking waardoor de NS onderdook en de duitsers vrij spel hadden. Het materieel verdween daarna in hoog tempo over de grens een onzekere toekomst tegemoet.
De eerste ElD-5 die verloren ging was de 816 bij het ‘vergis’ bombardement van Nijmegen op 22 februari 1944. Het treinstel reed net station binnen tijdens het bombardement.


Utrechts archief
Afbeelding van het tijdens het bombardement van 22 februari 1944 vernielde electrische treinstel nr. 816 (mat. 1940) van de N.S. te Nijmegen.


Beschrijving:   Interieur van de Co-rijtuigbak van het grotendeels uitgebrande treinstel NS ElD5 816 te Nijmegen, vier dagen na het bombardement van 22 februari 1944.
Fotograaf:Boomsma, B.
Datum:   26-02-1944
Bestandsnummer:   NEG589-176


Beschrijving:   De Co-rijtuigbak van het grotendeels uitgebrande treinstel NS ElD5 816 te Nijmegen, vier dagen na het bombardement van 22 februari 1944.
Van dit rijtuig valt nog te vermelden dat het toch hersteld is in 1953 en terecht is gekomen in de DE-5 197! Ik vind het nogal wat voor deze uitgebrande kromgetrokken bak. En het is pas afgevoerd in 1974
Fotograaf:Boomsma, B.
Datum:   26-02-1944
Bestandsnummer:   NEG589-175


Beschrijving:   De niet-verwoeste rijtuigbakken CDk en Coo van het overigens uitgebrande treinstel NS ElD5 816 te Nijmegen, vier dagen na het bombardement van 22 februari 1944.
De CDk is na de oorlog in de 801 terecht gekomen, de Coo is terecht gekomen in de 824  hernummerd in de 804.
Fotograaf:Boomsma, B.
Datum:   26-02-1944
Bestandsnummer:   NEG589-177


Beschrijving:   Uitgebrand ABk koprijtuig NS 818 bij revisieloods Leidschendam. De schade werd veroorzaakt door beschieting op zondag 10 december 1944 om 8.30 uur bij Moordrecht. Het treinstel werd niet meer hersteld.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   01-01-1946
Bestandsnummer:   NEG509-381


Spoorwegmuseum
Na de oorlog keerden de diverse treinstellen meer of minder beschadigd terug.


Utrechts archief
Afbeelding van de door oorlogshandelingen vernielde cabine (stuurstand) van een electrisch treinstel mat. 1940 van de N.S.

Beschrijving:   Het beschadigde treinstel NS ElD2 314 is, met door de Duitsers aangelaste buffers aan de CDk teruggekeerd in Nederland. Het is gekoppeld met open goederenwagen NS 45262 GLY op het emplacement van Rotterdam DP gefotografeerd. Het treinstel werd in 1943 afgeleverd zonder motoren en niet in dienst gesteld. Het treinstel werd pas in 1953 hersteld en met nummer 303 in dienst genomen.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   03-08-1947
Bestandsnummer:   NEG1598-0679

En alsof het nog niet genoeg was werd beschadigde treinstel 305 wat we eerder al hadden gezien in 1944, in de zomer van 1950 tentoongesteld tijdens Rotterdam Ahoy. De 305 was geen gelukkig treinstel want nadat het 1953 hersteld was van de oorlogsschade door Werkspoor werd het vernield bij de frontale botsing met trst.229, Woensel 12-08-1957

Utrecht archief
Afbeelding van het transport van een rijtuigbak van een tijdens de oorlog beschadigd electrisch treinstel mat. 1940 (nr. 305?) van de N.S. per vrachtauto van Transportbedrijf Wassink te Amersfoort, ten behoeve van een tentoonstelling in de Ahoy-hallen te Rotterdam.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4100
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #27 Gepost op: 09 juni 2023, 20:24:53 »
Mooi stukje historie heb je opgeduikeld Rob.

Wel triest om te zien dat het materiaal zo heeft geleden onder het beleid van de bezetters. :-\
Als ik dat Mat 40 zie heb ik altijd het idee dat er een gasmasker op de kop zit. ::)

Kees.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 891
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #28 Gepost op: 09 juni 2023, 23:19:21 »
Kees,

Ik heb altijd het gevoel van dooie vissenogen gehad zeker bij de koplampen die voorzien zijn verduisteringsschermen.


Ik heb een paar treinstellen genoemd die in de oorlog verloren zijn gegaan. Het zijn er veel meer. De eerste was de 812 die bij een een bombardement op Eindhoven op 6 december 1942 verloren ging. Het treinstel was een korte tijd daarvoor pas in dienst gesteld. Alhoewel verloren de wagens zijn allemaal hersteld, de ABk en de Cr werden toch hersteld en kwamen in 1947 in de 824 in dienst. Ook de CDk - Coo - Co zijn opgeknapt maar dan als rijtuigen voor de DE-5 71.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 891
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #29 Gepost op: 11 juni 2023, 21:27:11 »
Dan ga we nu verder met de wederopbouw periode,


Beschrijving:   Op 3 september 1945 werd de elektrische treindienst Rotterdam - Den Haag HS hervat met de met vlaggen versierde treinstellen NS ElD2 308 en ElD4 604 met tussenin postrijtuig Pec 8502. Let ook op de krantenverkoper op het perron.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   03-09-1945
Bestandsnummer:   NEG1598-0721

Al snel waren er al enkele ElD-5 beschikbaar, de samenstelling is vaak een samenraapsel van wat beschikbaar op dat moment.


Beeldbank NVBS
Beschrijving:   Elektrisch treinstel NS ElD5 805, postrijtuig Pec 8520 en elektrisch treinstel ElD3 411 in de sneeuw langs perron van station Leiden.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   03-03-1946
Bestandsnummer:   NEG509-382
Hier komen we de 308 nog een keer tegen.


Beschrijving:   Elektrisch treinstel NS ElD2 308 van de serie 301-310 te Utrecht.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   29-08-1947
Locatie:   Nederland; Utrecht CS
Bestandsnummer:   NEG509-385


Beeldbank NVBS
Beschrijving:   Een rangeerder staat bij treinstel NS ElD5 814 op de aansluiting van het emplacement van de werkplaats Leidschendam. De 814 was na de oorlog in 1946 weer in dienst gekomen, maar alleen het Coo- en Co-rijtuig hadden nog het oorspronkelijke nummer. Het hier voorop zichtbare CDk-rijtuig komt oorspronkelijk van de 801.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   29-08-1948
Bestandsnummer:   NEG1598-0714


Beeldbank NVBS
Beschrijving:   Het kort tevoren van oorlogsschade herstelde elektrische treinstel NS ElD5 811 van de serie 801-817 langs het perron van Hengelo. Ook zichtbaar is de gerestaureerde perronoverkapping en (rechts in de verte) het seinhuis post T.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   16-05-1951
Bestandsnummer:   NEG509-372


Beeldbank NVBS
Beschrijving:   Door een gesprongen wielband ontspoorden de twee gekoppelde elektrische treinstellen NS ElD5 809 en 816 even voorbij Amsterdam Sloterdijk bij blokpost 4. Er viel daarbij slechts een lichtgewonde, ondanks dat de trein schaarde over de sporen en drie bovenleidingportalen omtrok.
Fotograaf:Boer, C. de, fotopersbureau - Haarlem/Overveen
Datum:   03-10-1951
Bestandsnummer:   SPNSP0107


Utrechts archief
Afbeelding van het electrische treinstel nr. 310 (mat. 1940) van de N.S. op het terrein bij Werkspoor te Zuilen. Het treinstel was als 313 afgeleverd aan de NS in 1944 maar niet meer in dienst gesteld. Het is in 1953 door werkspoor hersteld van de oorlogsschade. Het bestaat nu uit de bakken BCk 313 en CDk 301.


Beschrijving:   Elektrisch treinstel NS ElD5 832 (serie 831-832) te Venlo. Van deze twee treinstellen was de Ak-koprijtuigbak opgebouwd uit BDk-rijtuigen van treinstellen serie 301-315. In de voormalige bagageruimte werden coupé's gebouwd terwijl in de rest van het rijtuig de oude tweedeklas banken met trijp werden bekleed, zodat het daar voor de eerste klas krap was.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   11-03-1957
Bestandsnummer:   NEG639-858



Beeldbank NVBS
Beschrijving:   Elektrisch treinstel NS ElD2 310 (serie 301-310, met opengeschoven rolluik van de bagageafdeling) te Nijmegen.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   14-06-1957

De spoorbrug over de Haven te Maassluis lust graag treinstellen kennelijk want deze ontsporing zou zeker niet de laatste zijn. De beschrijving van wat er gebeurde staat op Somda, Hier een citaat:
Citaat
Op 14 november 1956 ontspoort trein 43, bestaande uit de ElD2 302 + ElD2 306 in [[Maassluis]. De treinstellen zijn onderweg met boottrein 43 van Amsterdam naar Hoek van Holland. De trein ontspoort op de beweegbare brug bij de haven aan de Govert van Wijnkade. De brug was voor het passeren van de trein geopend geweest en aan de zijde van Maassluis sluit na het dichtdraaien de spoorstaaf op de brug niet aan met de spoorstaaf op de wal. De controleplaat aan deze zijde van de brug was afgebroken, nadat de controlepennen op hun plek waren gedraaid. Hierdoor sloten de spoorstaven niet meer aan. Wanneer de eerste as van de ABk 302 de brug op rijdt, wordt het rijtuig omhoog gegooid door de hoger gelegen spoorstaaf van de brug. Hierdoor begint het rijtuig te slingeren en ontspoort. De achter op lopende ABk 306 wordt van de drie andere rijtuig losgerukt en blijft op de spoorbrug staan. Van de brug wordt het spoor volledig vernield en het nevenspoor zwaar beschadigd. Wachtpost III van de brug wordt geraakt door de ABk 302. Het rijtuig vernield de hendels van de overweg en het bedientoestel van de post. Nadat het rijtuig een bovenleidingportaal geraakt heeft, komt het tot stilstand. Twee reizigers en de wachter van wachtpost III raken licht gewond. De schade aan de treinstellen is enorm. Zo zijn de draaistellen van de rijtuigbakken losgerukt en zwaar beschadigd. Door het los raken van de draaistellen, beschadigen ook de apparaat- en relaiskasten onder de rijtuigbakken. De stroomafnemers, schortplaten en automatische koppelingen breken af. Van de 302 raakt van het ABk rijtuig de kop en zijwand beschadigd, het remwerk raakt ontzet of breekt af. De hoofdstroomkabels op het dak zijn afgebroken. Doordat de 306 in twee delen breekt, raken de vouwbalg en de elektrische bedrading tussen de bakken beschadigd of worden los getrokken. De treinstellen worden herspoord en overgebracht naar de firma Mulder in Boskoop voor herstel. Op 20 november 1956 arriveert hier de 302 en op 28 november 1956 komt de 306 aan in Boskoop. Op 27 december 1956 wordt de 302 naar Haarlem overgebracht voor controle van de werkzaamheden en een aantal dagen later komt het treinstel in dienst. Op 17 januari 1957 verlaat de 306 Boskoop en komt aan in Haarlem. Ook dit treinstel wordt hier gecontroleerd en na een paar dagen in dienst gesteld.


Utrechts archief
Beschrijving
Afbeelding van het ontspoorde electrische treinstel nr. 302 (mat. 1940) van de N.S. bij de spoorbrug over de Haven te Maassluis.


Utrechts archief
Beschrijving
Afbeelding van het optakelen van de CDk-bak van het op de spoorbrug over de Haven te Maassluis ontspoorde electrische treinstel nr. 306 (mat. 1940) van de N.S.


Er zijn nog vele afbeeldingen beschikbaar, maar voorlopig is dit even genoeg denk ik zo. Maar mocht er iemand aanvullingen hebben dan schroom dan niet om deze hier te delen.
We gaan nu maar eens verder met de bouw van een model van mat 40

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40