Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
Vandaag om 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
Vandaag om 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
  

Auteur Topic: Het berekenen van de verkanting  (gelezen 5144 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #15 Gepost op: 31 March 2023, 22:58:36 »
Momenteel werk ik aan een boog R=20.000 mm (H0).
Een boog met verkanting vind ik altijd een mooi gezicht (mits goed uitgevoerd), maar in dit geval laat ik het maar achterwege... :'(

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #16 Gepost op: 01 April 2023, 01:16:34 »
Heb je een zolder van 40 meter breed? Of....?
« Laatst bewerkt op: 01 April 2023, 11:17:50 door Duikeend. Reden: bij reageren op de vorige post svp de reageer knop gebruiken en niet citaat »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

C-rails

  • Gast
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #17 Gepost op: 01 April 2023, 06:52:31 »
.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2023, 12:19:09 door C-rails. Reden: Klaarblijkelijk nutteloos, waarvoor excuus. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #18 Gepost op: 01 April 2023, 08:56:56 »
Als er wel sprake is van 180 graden of meer, dan is het nog steeds een boog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #19 Gepost op: 01 April 2023, 11:25:24 »
En voor je het weet bevind je je weer op het gebied van semantiek en syntaxis
Op vier modules van pakweg een meter kun je zo'n boog nog wel uitrichten. Op een stukje van 100 mm lijkt me dat een knap stuk lastiger.

Maar misschien is het beter om het weer over verkanting te gaan hebben  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #20 Gepost op: 01 April 2023, 11:40:02 »
Psies.
Als je die 20 meter in H0 terugvertaalt naar het grootbedrijf, dan krijg je een boogstraal van 1740 meter.
Toegepast in de berekening kom ik dan op een verkanting van 96 mm. Dat weer vertalen naar H0 levert een verkanting van ruim 1 mm op. Dus als het gaat om de schaalverhouding zou je rustig een verkanting van 1 mm kunnen toepassen. Maar als je kijkt naar de technische noodzaak in H0, dan kom je op een verkanting die kleiner is dan 0,1 mm, dus zinloos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #21 Gepost op: 01 April 2023, 12:30:30 »
Je kunt dit met een beetje natuurkundig en kinematisch inzicht eenvoudig beredeneren. De resulterende (samengestelde) krachtenvector vanuit het zwaartepunt van het materieel mag niet buiten de rails vallen om kantelen te voorkómen. Zowel bij de maximale snelheid als bij stilstand.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1230
  • Klaar voor vertrek
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #22 Gepost op: 01 April 2023, 12:38:27 »
Maar misschien is het beter om het weer over verkanting te gaan hebben  ;)

Jammer, ik wilde net vragen of je een passer gebruikt om die boog van 20m te leggen ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #23 Gepost op: 01 April 2023, 12:41:27 »
Je kunt dit met een beetje natuurkundig en kinematisch inzicht eenvoudig beredeneren. De resulterende (samengestelde) krachtenvector vanuit het zwaartepunt van het materieel mag niet buiten de rails vallen om kantelen te voorkómen. Zowel bij de maximale snelheid als bij stilstand.

Mijn eerdere punt; het gaat niet om omvallen, daarvoor moet je met veel hogere snelheid door veel krappere bochten rijden dan 1:1 gangbaar is. 't Gaat in eerste instantie om comfort en aanlopen tegen flenzen te voorkomen (slijtage/geluid). 

Er is eerder een draadje geweest over verkanting; volgens mij was concensus toen dat in model een iets overdreven verkanting optisch beter werkt, maar da's uiteraard een kwestie van smaak en beleving :angel: 

Toevoeging: voor een wagon zoals hieronder zou ik in de eerder genoemde 1000m boog van Klaas ca 60m/s moeten rijden wil je dat de wagon uit de bocht kantelt.. Slordige 215 km/uur :) Uiteraard zitten er marges op voor vlakheid tracee, kantelen op vering, hoge lading, etc maar mijns inziens is de verkanting uitgevonden zodat je niet uit je stoel wordt geslingert of dat flenzen minder slijten. Zijspoor mbt comfort: daarom zijn scharnierend opgehangen 'Schwebebahnen' zoals in Wuppertal prettiger om in te reizen dan een tram! 



PS vergeet het altijd weer... Spoorbreedte wordt gemeten tussen binnenzijde of hoh van de rails??  ??? ;D
« Laatst bewerkt op: 01 April 2023, 13:15:12 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #24 Gepost op: 01 April 2023, 15:07:43 »
Spoorbreedte is hoh, tussen de rails is de spoorwijdte. De maat die we allemaal kennen, en die ook wordt verschaald, is tussen de rails.
Zo is het mij altijd verteld... wiki vindt echter dat beide termen tussen de rails zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwijdte
Hoh is natuurlijk ook geen vaste maat, zeker niet bij modelspoor, hangt af van de breedte van de railkop  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #25 Gepost op: 01 April 2023, 15:46:20 »
Citaat van: Klaas
Toegepast in de berekening kom ik dan op een verkanting van 96 mm.

Ik ging uit van V = 90km/h en kwam uit op h = ~0,5mm voor H0. Dat zou op zichzelf nog wel min of meer zichtbaar zijn (als je goed kijkt), maar aangezien het hier een station betreft wordt het toch lastig ivm de wissels en zo, zodat zich daar de vraag aandient: is het de moeite wel waard? Voor mij was het antwoord "nee" (de kogel is al door de kerk; het spoor ligt al).

Citaat van: Ferdinand
Jammer, ik wilde net vragen of je een passer gebruikt om die boog van 20m te leggen ;).

Ja, een virtuele  ;)
Die zit in het tekenprogramma dat we hebben gebruikt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #26 Gepost op: 01 April 2023, 16:53:05 »
Wat Victor zegt, spoorwijdte is de afstand tussen binnenkant railkoppen. Dat is de bepalende maat.
Spoorbreedte is hart-op-hart.
De wikipagina suggereert dat de twee woorden hetzelfde aanduiden, maar dat is onjuist.

Bij de berekening van de verkanting gebruik ik de spoorbreedte als uitgangspunt omdat dat ongeveer de afstand is tussen de steunpunten van de wielen. Als waarde neem ik daar het ronde getal van 1500 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #27 Gepost op: 01 April 2023, 18:44:15 »
Misschien meet men de verkanting in  de wegenbouw over een rijbaan   breedte       (Zoiets van 3,50 m) en is men daarmee in de war  ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #28 Gepost op: 01 April 2023, 18:49:52 »
Bij wegen wordt de verkanting meestal aangegeven als een hellingpercentage, b.v. 3%, of als een verhouding tussen hoogte en breedte, b.v. 1:30
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #29 Gepost op: 01 April 2023, 19:08:25 »
OK Klaas ,
Weer wat geleerd.  :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen