Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 14:11:43
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:00:08
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
  

Auteur Topic: Het berekenen van de verkanting  (gelezen 3744 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2023, 22:58:36 »
Momenteel werk ik aan een boog R=20.000 mm (H0).
Een boog met verkanting vind ik altijd een mooi gezicht (mits goed uitgevoerd), maar in dit geval laat ik het maar achterwege... :'(

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #16 Gepost op: 01 april 2023, 01:16:34 »
Heb je een zolder van 40 meter breed? Of....?
« Laatst bewerkt op: 01 april 2023, 11:17:50 door Duikeend. Reden: bij reageren op de vorige post svp de reageer knop gebruiken en niet citaat »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #17 Gepost op: 01 april 2023, 06:52:31 »
.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2023, 12:19:09 door C-rails. Reden: Klaarblijkelijk nutteloos, waarvoor excuus. »
Mvg.

Cor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #18 Gepost op: 01 april 2023, 08:56:56 »
Als er wel sprake is van 180 graden of meer, dan is het nog steeds een boog.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #19 Gepost op: 01 april 2023, 11:25:24 »
En voor je het weet bevind je je weer op het gebied van semantiek en syntaxis
Op vier modules van pakweg een meter kun je zo'n boog nog wel uitrichten. Op een stukje van 100 mm lijkt me dat een knap stuk lastiger.

Maar misschien is het beter om het weer over verkanting te gaan hebben  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #20 Gepost op: 01 april 2023, 11:40:02 »
Psies.
Als je die 20 meter in H0 terugvertaalt naar het grootbedrijf, dan krijg je een boogstraal van 1740 meter.
Toegepast in de berekening kom ik dan op een verkanting van 96 mm. Dat weer vertalen naar H0 levert een verkanting van ruim 1 mm op. Dus als het gaat om de schaalverhouding zou je rustig een verkanting van 1 mm kunnen toepassen. Maar als je kijkt naar de technische noodzaak in H0, dan kom je op een verkanting die kleiner is dan 0,1 mm, dus zinloos.

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #21 Gepost op: 01 april 2023, 12:30:30 »
Je kunt dit met een beetje natuurkundig en kinematisch inzicht eenvoudig beredeneren. De resulterende (samengestelde) krachtenvector vanuit het zwaartepunt van het materieel mag niet buiten de rails vallen om kantelen te voorkómen. Zowel bij de maximale snelheid als bij stilstand.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #22 Gepost op: 01 april 2023, 12:38:27 »
Maar misschien is het beter om het weer over verkanting te gaan hebben  ;)

Jammer, ik wilde net vragen of je een passer gebruikt om die boog van 20m te leggen ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3975
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #23 Gepost op: 01 april 2023, 12:41:27 »
Je kunt dit met een beetje natuurkundig en kinematisch inzicht eenvoudig beredeneren. De resulterende (samengestelde) krachtenvector vanuit het zwaartepunt van het materieel mag niet buiten de rails vallen om kantelen te voorkómen. Zowel bij de maximale snelheid als bij stilstand.

Mijn eerdere punt; het gaat niet om omvallen, daarvoor moet je met veel hogere snelheid door veel krappere bochten rijden dan 1:1 gangbaar is. 't Gaat in eerste instantie om comfort en aanlopen tegen flenzen te voorkomen (slijtage/geluid). 

Er is eerder een draadje geweest over verkanting; volgens mij was concensus toen dat in model een iets overdreven verkanting optisch beter werkt, maar da's uiteraard een kwestie van smaak en beleving :angel: 

Toevoeging: voor een wagon zoals hieronder zou ik in de eerder genoemde 1000m boog van Klaas ca 60m/s moeten rijden wil je dat de wagon uit de bocht kantelt.. Slordige 215 km/uur :) Uiteraard zitten er marges op voor vlakheid tracee, kantelen op vering, hoge lading, etc maar mijns inziens is de verkanting uitgevonden zodat je niet uit je stoel wordt geslingert of dat flenzen minder slijten. Zijspoor mbt comfort: daarom zijn scharnierend opgehangen 'Schwebebahnen' zoals in Wuppertal prettiger om in te reizen dan een tram! 



PS vergeet het altijd weer... Spoorbreedte wordt gemeten tussen binnenzijde of hoh van de rails??  ??? ;D
« Laatst bewerkt op: 01 april 2023, 13:15:12 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #24 Gepost op: 01 april 2023, 15:07:43 »
Spoorbreedte is hoh, tussen de rails is de spoorwijdte. De maat die we allemaal kennen, en die ook wordt verschaald, is tussen de rails.
Zo is het mij altijd verteld... wiki vindt echter dat beide termen tussen de rails zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwijdte
Hoh is natuurlijk ook geen vaste maat, zeker niet bij modelspoor, hangt af van de breedte van de railkop  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #25 Gepost op: 01 april 2023, 15:46:20 »
Citaat van: Klaas
Toegepast in de berekening kom ik dan op een verkanting van 96 mm.

Ik ging uit van V = 90km/h en kwam uit op h = ~0,5mm voor H0. Dat zou op zichzelf nog wel min of meer zichtbaar zijn (als je goed kijkt), maar aangezien het hier een station betreft wordt het toch lastig ivm de wissels en zo, zodat zich daar de vraag aandient: is het de moeite wel waard? Voor mij was het antwoord "nee" (de kogel is al door de kerk; het spoor ligt al).

Citaat van: Ferdinand
Jammer, ik wilde net vragen of je een passer gebruikt om die boog van 20m te leggen ;).

Ja, een virtuele  ;)
Die zit in het tekenprogramma dat we hebben gebruikt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #26 Gepost op: 01 april 2023, 16:53:05 »
Wat Victor zegt, spoorwijdte is de afstand tussen binnenkant railkoppen. Dat is de bepalende maat.
Spoorbreedte is hart-op-hart.
De wikipagina suggereert dat de twee woorden hetzelfde aanduiden, maar dat is onjuist.

Bij de berekening van de verkanting gebruik ik de spoorbreedte als uitgangspunt omdat dat ongeveer de afstand is tussen de steunpunten van de wielen. Als waarde neem ik daar het ronde getal van 1500 mm.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #27 Gepost op: 01 april 2023, 18:44:15 »
Misschien meet men de verkanting in  de wegenbouw over een rijbaan   breedte       (Zoiets van 3,50 m) en is men daarmee in de war  ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #28 Gepost op: 01 april 2023, 18:49:52 »
Bij wegen wordt de verkanting meestal aangegeven als een hellingpercentage, b.v. 3%, of als een verhouding tussen hoogte en breedte, b.v. 1:30

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Het berekenen van de verkanting
« Reactie #29 Gepost op: 01 april 2023, 19:08:25 »
OK Klaas ,
Weer wat geleerd.  :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.