Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Efteling spoorweg gaat elektrisch door bask185
Vandaag om 00:37:13
ABLOAD gaat stoppen door NS264
Vandaag om 00:33:53
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Rody v. G.
Vandaag om 00:32:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Karst Drenth
Vandaag om 00:18:50
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 00:00:19
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Treinreizen met m'n vader door Deetrein
22 april 2024, 23:56:03
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
22 april 2024, 20:50:38
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaël dB
22 april 2024, 19:20:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 april 2024, 18:53:00
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Een kantoorbaan in schaal N door aad52
22 april 2024, 17:16:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
22 april 2024, 16:11:01
  

Auteur Topic: Solderen wil maar niet (goed) lukken  (gelezen 11000 keer)

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 628
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #60 Gepost op: 08 februari 2023, 16:17:46 »
Voor het zwaardere werk gebruik ik een 220V Weller, inderdaad met Magnastat. Die heb ik net als het station zeker 40 jaar, tip nooit vervangen.
Mijn 24V station is veel prettiger werken bij solderen aan printen, 24V bout is veel lichter, snoer idem. 1 keer een nieuwe tip gekocht na ongeveer 30 jaar redelijk intensief (beroepshalve) gebruik. Dus ervaring met snel slijtende Weller tips heb ik absoluut niet.
Uiteraard komt er geen schuurpapier of vijl aan te pas. Gebruik wel 40 jaar hetzelfde licht bevochtigde sponsje.

2 zoons hebben een jaar terug elk een Lidl (Parkside) station gekocht, beide na een paar dagen teruggestuurd, tip verbrandde waar je bij staat, waardeloos. (Ander gereedschap van Lidl is trouwens wel ok)
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #61 Gepost op: 08 februari 2023, 16:34:14 »
Ik heb een andere ervaring met zo'n station van Parkside. De tip werd juist niet aangetast, ook niet nadat ik hem met een vijl een andere vorm had gegeven. Recent is het ding er wel mee gestopt, waarschijnlijk door een defect in de elektronica. De cijfers in de display zijn brokkelig en de bout wordt niet meer warm.

electronicus

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #62 Gepost op: 08 februari 2023, 18:19:09 »
Klaas Zondervan heeft het probleem van je goed benoemd.

Ergens voorbij het begin van mijn loopbaan gaf een collega mij dit wijze antwoord voor bijna alle problemen:

Read the fantastic manual, (RTFM) oftewel wees goed geinformeerd over het produkt of proces.
Let op! Er is een verschil tussen koper solderen aan elektra en gebouwgebonden installaties solderen. Dakbedekking moet soms ook met een soldeerbout gebeuren.

Voor de tere AVR microcontrollers is 330 graden al genoeg. De enthousiaste soldeerder zal iets hoger zitten.
Loodvrije tin heeft een hoger smeltpunt. Het is niet onsoldeerbaar, meer even wennen aan een andere viscositeit.
400 graden celsius is voor loodvrije tin ruim voldoende.

Je warmtebron levert ongeregeld 500 graden. zeg tussen de 450 en 550 graden.
Ongeschikt voor elektra of elektronica sodeer klusjes.

De punt is ook een beetje niet wat je op de standaard elektronica werkplek tegen zult komen.

Met deze tin komen alle componenten in 1 klodder tin. Onhandelbaar door de grootte (en afwezigheid van flux).

Denk niet dat je veel aan elektronica gesoldeerd hebt in je leven :).
Gaat je zeker wel lukken, twijfel ik niet aan. Je gaat er tenminste voor.

Op de foto zie ik een 220 snoertje... Eigenlijk wil ik niet weten wat je ermee van plan bent.
220 bedrading kan losschieten door de warmteontwikkeling als deze gesoldeerd zit (zonder mechanische bevestiging).

Succes!!!
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2023, 18:20:43 door electronicus »

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 628
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #63 Gepost op: 08 februari 2023, 18:27:18 »

Read the fantastic manual, (RTFM) oftewel wees goed geinformeerd over het produkt of proces.
In mijn wereld is (F)antastic altijd snerend ucking geweest
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #64 Gepost op: 08 februari 2023, 18:30:51 »
Funny (bij ongecontroleerde Aziatische vertalingen  ;D )
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #65 Gepost op: 08 februari 2023, 21:56:25 »
Op de foto zie ik een 220 snoertje... Eigenlijk wil ik niet weten wat je ermee van plan bent.
220 bedrading kan losschieten door de warmteontwikkeling als deze gesoldeerd zit (zonder mechanische bevestiging).

Succes!!!

Bedankt! Wees gerust; het 220 was niet meer dan een oefenobject wat toevallig rondslingerde. Het uiteindelijke doel is draadjes tussen rail en ringleiding kunnen solderen.

Met deze tin komen alle componenten in 1 klodder tin. Onhandelbaar door de grootte (en afwezigheid van flux).

Wat bedoel je hier precies mee? Is de draad soldeertin te dik? Volgens specificaties zit er een harskern in.

Nogmaals dank aan alle reageerders! Ik ga op zoek naar het juiste gereedschap en materiaal. En natuurlijk probeer ik alle gegeven tips in mijn achterhoofd te houden!!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15410
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #66 Gepost op: 08 februari 2023, 22:14:20 »
Succes  ;)

electronicus

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #67 Gepost op: 09 februari 2023, 00:31:55 »
Hoi AVR,

Een weerstand is vaak niet groter dan 2 bij 4 millimeter.
Een "natte" punt van het formaat welke je in huis hebt gehaald zou al teveel tin op zich dragen.
Vaak is voor een soldeerverbinding niet meer dan een deel van een druppel nodig. Enkel het oppervlak hoeft met en dunne laag vertind te worden.
Om het overtollige tin te verwijderen laat ik de draad vanuit mechanische spanning van de soldeerpunt wegschieten. Door het afnemen van de bewegingssnelheid vliegt alle overtollige tin van de geleider. (katapult idee).
2 vertinde geleiders hebben eigenlijk geen tot heel weinig tin nodig om met elkaar verbonden te worden.
Bij de ideale soldering zijn de individuele "strands" (aders) met het oog te zien vanaf de zijdes. Is de vertinde geleider rond of bol geworden? Dan is er teveel tin toegevoerd.

Zodra je de draad gesoldeerd of vertind hebt, buig deze dan niet meer. Doe je dit wel, (werkt wel zo prettig) houd er dan rekening mee dat de tinlaag door de mechanische kracht vol zit met haarscheurtjes. Even opnieuw verwarmen en kortstondig het tin weer laten vloeien lost dit op. Dit geldt ook voor het vastschroeven van vertinde draden. Hierbij is het beter om adereindhulzen te gebruiken. Door lokale warmte wordt de tin zacht waardoor de mechanische spanning van de schroefverbinding afneemt. De combinatie van vertinnen en adereindhulzen is zinloos en heeft geen praktisch nut.

De goede soldeerverbinding ziet er capillair uit. Dat is licht hollend.
Wanneer de soldering bol staat of een balletje is, blijft onbekend of de hechting goed is en hoeveel ongewenste luchtbellen er in de aangebrachte tin zitten.
Loodhoudende solderingen zullen glimmend zijn, een doffe soldeerverbinding duidt op een koude las. Meestal hebben de delen dan bewogen tijdens het stollingsproces.
Loodvrije soldeerverbindingen zien er altijd dof uit, dat is de eigenschap van het materiaal.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2023, 00:42:17 door electronicus »

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #68 Gepost op: 09 februari 2023, 10:08:19 »
Wederom dank!! (y)

Bovendien zijn de stiften waar je naar verwijst voor een bout van 60 of 80W. Dat maakt het nog erger.

Het gekke is, dat op de verpakking van de stift wél het typenummer van deze bout aangegeven stond.

Het is een ongeregelde bout, die staat dus altijd aan en blijft warmte naar de stift stuwen. Maar die stift moet zijn warmte wel kwijt kunnen, anders loopt de temperatuur te veel op. Bij een goede bout is de stift aangepast aan het elektrisch vermogen, waardoor er een temperatuurevenwicht ontstaat op een bruikbare waarde.

Ik heb het sterke vermoeden dat dit spul van CFH niet bepaald je van het is...

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #69 Gepost op: 09 februari 2023, 10:14:42 »
toen ik de link naar de stiftjes opende viel me ook meteen op dat de reviews die daar bij stonden ook niet echt positief waren ;) dat is wellicht een indicator  ;D
En ik kan je aanraden bij Ivo te gaan kijken op ontrax. zelf soldeer ik al ruim 30 jaar maar ook ik heb toch nog genoeg van hem en zijn collega geleerd toen hij een dergelijke demo gaf in de broodfabriek.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2023, 10:17:09 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

electronicus

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #70 Gepost op: 09 februari 2023, 10:27:27 »
He AVR, goed nieuws dat de verpakking aangeeft dat het zooitje wel te combineren is.

Mijn idee om alles weer "netjes" in te pakken met alle defecte stiften.
Niet goed geld terug -> voldoet niet aan de opgegeven specificaties.

Lijkt me niet meer dan logisch dat je volledig gecompenseerd wordt kwa aanschafkosten.
Kan je de poet voor een bruikbare (2e handsje op een oude fiets moet je het leren) soldeerbout inzetten.

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #71 Gepost op: 09 februari 2023, 10:32:55 »
Weet je wat het is, ik hecht meestal niet zoveel waarde aan de enkele reviews op de website van de Hornbach. Zo vaak banale reviews gelezen, waaruit vaak gewoon de fout of onkunde van de gebruiker zelf blijkt. Maar eerlijk is eerlijk, veel research heb ik ook niet gedaan. Een soldeerbout ziet er zo bedrieglijk simpel uit...

Helaas ligt het Spoorwegmuseum niet naast de deur, anders zou ik er zeker snel langs zijn gegaan. Maar staat wel op het lijstje!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #72 Gepost op: 09 februari 2023, 10:42:41 »
Voor mij ligt het Spoorwegmuseum ook niet naast de deur. Toch ben ik van plan er naar toe te gaan. Maar niet voor een demo solderen, want ik ben zo eigenwijs om te denken dat ik dat al kan. 8)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5419
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #73 Gepost op: 09 februari 2023, 10:51:48 »
Is ook niet voor jou bedoeld Klaas  ;). Ik denk niet dat ik het jou moet laten zien. Maar ik heb wel eerder mensen kunnen helpen ook met het solderen van witmetaal. Was een keer op een workshop georganiseerd door Beneluxspoor. Bij collega modelbouwers wilde het maar niet lukken en toen heb ik het laten zien hoe eenvoudig dat is (voor mij dan inmiddels). Steeds dezelfde basis: werkstuk goed schoonmaken: ontdoen van een oxide laagje. Onderdelen bewegingsvrij vasthouden, de juiste flux toevoegen en een bout met de juiste temperatuur (en warmte capaciteit) er tegen houden en het wonder geschiedt. Een aantal mensen daarmee over de witmetaal drempel heen geholpen.

Messing en witmetaal solderen is verschillend, maar in basis hetzelfde. En het boekje Solderologie van Piet helpt ook. Maar zien is geloven.


mvg,
Ivo

*

Jeroen_J

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #74 Gepost op: 09 februari 2023, 10:51:54 »
Dat is een verkeerde gedachtegang. Bij solderen moet het werkstuk juist heet worden. Het moet minstens de smelttemperatuur van het soldeer bereiken, anders hecht het niet goed. Juist met een zware bout bereik je die temperatuur snel, zodat je soldering snel klaar is.
Andersom, als je met een te lichte bout werkt, dan duurt het opwarmen van het werkstuk te lang en krijgt de warmte de tijd om door te dringen op plekken die je juist niet zo heet wil hebben.

Hmm, nee, ik ben het niet met je eens. Een 40 watt-bout is in de praktijk meer dan heet genoeg om een printplaat te solderen, (ik werk al decennia met zulke lichte soldeerbouten). Waarschijnlijk werk je op een andere manier dan ik? Zelf verhit ik het werkstuk zo min mogelijk, ik houd het soldeerdraadje tegen de verbinding en druk vervolgens de punt van de bout kort tegen de soldeer. Dan smelt het onmiddellijk, vloeit om en in de verbinding, klaar. Al met al duurt dat hooguit 2 seconden.

Apparaten die ik op die manier in elkaar heb gezet, werken decennia later nog steeds, ook in omgevingen met trillingen. Dus geen last van slechte soldeerverbindingen.

Anderen duwen eerst de soldeerbout tegen de verbinding (dus waar een component door de print heen steekt), stoken die plek heet en drukken dan pas het soldeer op de hete aansluiting. Ik vind dat altijd een slechte methode omdat je de componenten dan super heet worden.