Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 00:23:12
Starten met messing kits door ingenium
20 april 2024, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
20 april 2024, 23:50:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 april 2024, 23:49:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
20 april 2024, 23:03:55
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
20 april 2024, 23:03:14
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
20 april 2024, 22:39:26
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
20 april 2024, 22:35:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
20 april 2024, 21:32:42
modulebaan jaren 60 door cor_b
20 april 2024, 21:25:01
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door orientexpress
20 april 2024, 21:13:48
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
20 april 2024, 21:04:29
20 en 21 april MobExpo door AB 7216
20 april 2024, 21:01:08
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door Wim Romijn
20 april 2024, 20:55:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
20 april 2024, 20:51:21
US diorama in H0 door basjuh1981
20 april 2024, 20:32:30
Doornvliet door rudi van der Craats
20 april 2024, 20:17:12
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
20 april 2024, 19:48:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
20 april 2024, 18:55:39
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
20 april 2024, 18:50:10
Het betere bochtenwerk door VictorPM
20 april 2024, 18:37:23
Opstart / geluid door Ronaldk
20 april 2024, 18:29:45
Foamplaten door PkAlfisti
20 april 2024, 18:02:26
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
20 april 2024, 17:43:03
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
20 april 2024, 17:27:36
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
20 april 2024, 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
20 april 2024, 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
20 april 2024, 15:57:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
20 april 2024, 13:34:22
Update: baan in de tropen door Eric v C
20 april 2024, 13:29:10
  

Auteur Topic: Solderen wil maar niet (goed) lukken  (gelezen 10981 keer)

Jeroen_J

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #30 Gepost op: 07 februari 2023, 20:58:20 »
Ik bedoel dit niet neerbuigend, maar ben verbaasd over de commentaren in deze discussie.

Het is vooral een kwestie van oefenen. Iedereen kan goed solderen, het vergt alleen geduld. Gewoon met de allergoedkoopste soldeerbout van de Praxis/Gamma/noemmaarop. En een doornormaal rolletje harskern-soldeer, meestal ook uit de bouwmarkt. Zoiets dus: https://www.karwei.nl/assortiment/griffon-print-harskern-99-1-0-7mm/p/B607124

Kortom, een paar tientjes en je bent klaar.

Voor elektronica is alleen belangrijk dat de bout niet te zwaar mag zijn: 100 watt is te veel. Liever 30 of 40 watt.

Als 't spul dan alsnog te heet wordt, heb je de verkeerde techniek. Als een elektrische verbinding door beweging contactproblemen krijgt, heb je de draden vooraf niet goed gewikkeld. En als zo'n soldeerbout dan een beetje versleten of vuil is, schuur je de punt gewoon weer blank.

Voor de rest: gewoon geduldig en schoon werken. De verbindingen moeten vrij van stof en vervuiling zijn, de soldeerbout ook. De laatste wrijf je desnoods tijdens 't solderen telkens even af op een nat sponsje.

Leuk kijkvoer om van te leren:

https://www.youtube.com/watch?v=_RXugDd0xik

https://www.youtube.com/watch?v=wvl_KYif9zA

De apparatuur die toen op die manier in elkaar werd gezet, werkt nu nog altijd.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2023, 21:12:42 door Jeroen_J »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #31 Gepost op: 07 februari 2023, 21:06:10 »
Eigenlijk wel mee eens.
Ik soldeer zo ongeveer alles voor de modelbaan met deze eenvoudige bout.
https://www.conrad.nl/nl/p/ersa-multitip-soldeerbout-230-v-25-w-potloodvorm-450-c-max-810665.html?sc.ref=Product%20Details
Lang geleden nog de Editspro locdecoders mee in elkaar gezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #32 Gepost op: 07 februari 2023, 21:24:36 »
schuur je de punt gewoon weer blank.

Met een bot mes kun je ook snijden
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #33 Gepost op: 07 februari 2023, 21:33:34 »
Voor elektronica is alleen belangrijk dat de bout niet te zwaar mag zijn: 100 watt is te veel. Liever 30 of 40 watt.
Dit vind ik iets te absoluut gesteld. Het is waar dat 30 of 40 watt genoeg is. Maar dat betekent niet dat 100 watt te zwaar is. Een 100 watt bout heeft een dikkere punt, daardoor kun je niet overal tussen komen. Maar als je er wel bij kunt, dan is er niks op tegen om zo'n zware bout te gebruiken. Of het handig is, dat is natuurlijk een ander verhaal.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6450
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #34 Gepost op: 07 februari 2023, 21:38:06 »
En het hangt van de electronica af. Een hardwired radio uit de jaren vijftig zou ik niet graag met een 30 watt bout te lijf gaan, maar dat terzijde  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2023, 21:49:03 door Pauldg »
Boomshanka!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15395
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #35 Gepost op: 07 februari 2023, 21:48:01 »
Nog even voor de topicstarter; dit is de tin en de soldeerpasta die ik gebruik. Samen met het getoonde soldeerstation van Conrad een prima combi :) :

20230207_190300 by Ronald Halma, on Flickr

20230207_190242 by Ronald Halma, on Flickr

Jeroen_J

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #36 Gepost op: 07 februari 2023, 21:51:45 »
Dit vind ik iets te absoluut gesteld. Het is waar dat 30 of 40 watt genoeg is. Maar dat betekent niet dat 100 watt te zwaar is. Een 100 watt bout heeft een dikkere punt, daardoor kun je niet overal tussen komen. Maar als je er wel bij kunt, dan is er niks op tegen om zo'n zware bout te gebruiken. Of het handig is, dat is natuurlijk een ander verhaal.

Paul en jij hebben natuurlijk deels gelijk, het kan met zo'n zware soldeerbout ook. Misschien ben ik te ouderwets opgeleid, dat zou kunnen. 100 watt werd altijd afgeraden omdat het té snel té heet wordt en dus de boel verbrandt of een component beschadigt. En omdat ik met een 40 watt-boutje prima uit de voeten kon, heb ik nooit meer zo'n zwaar ding gebruikt. Liever te weinig dan te veel, zo was altijd mijn gedachte.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #37 Gepost op: 07 februari 2023, 21:59:58 »
100 watt werd altijd afgeraden omdat het té snel té heet wordt en dus de boel verbrandt of een component beschadigt.
Dat is een verkeerde gedachtegang. Bij solderen moet het werkstuk juist heet worden. Het moet minstens de smelttemperatuur van het soldeer bereiken, anders hecht het niet goed. Juist met een zware bout bereik je die temperatuur snel, zodat je soldering snel klaar is.
Andersom, als je met een te lichte bout werkt, dan duurt het opwarmen van het werkstuk te lang en krijgt de warmte de tijd om door te dringen op plekken die je juist niet zo heet wil hebben.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #38 Gepost op: 07 februari 2023, 22:29:10 »
Mee eens Klaas.
Het gaat erom zo snel mogelijk de (juiste) warmte over te brengen zonder dat de tip teveel afkoelt.
Dan ben je een goede bout maar nog belangrijker een goed vertinde schone tip nodig.
Liefst gebruik ik voor printen een 3-4 mm tip omdat een kleine puntige tip te snel afkoelt.
Voor echt fijn werk gebruik ik de kleine tip wel eens.
0,8mm soldeertin heb ik, had ook 0,5 of 1mm kunnen zijn, die van tante Ali die ik heb is goedkoop en prima.
Solderen op een print moet met ~1 seconde over het algemeen goed lukken, anders doe je het niet goed.

Maar prima indien iemand daar anders over denkt.

Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #39 Gepost op: 08 februari 2023, 07:59:23 »
...100 watt werd altijd afgeraden omdat het té snel té heet wordt en dus de boel verbrandt of een component beschadigt. En omdat ik met een 40 watt-boutje prima uit de voeten kon, heb ik nooit meer zo'n zwaar ding gebruikt. Liever te weinig dan te veel, zo was altijd mijn gedachte.
Hoe sneller je de warmte op de juiste plek hebt hoe beter. Dan even soldeer erbij en laten vloeien en de bout weer weg.
Met een kleine bout moet je veels te lang de warmte toevoegen voordat het soldeer goed zijn werk kan doen. Niet goed voor de ondergrond en ook niet voor de gebruikte componenten of draad. Dan verbranden dingen juist.

Op het werk heb ik een Weller WSD81. Die is 95W. Met loodvrij soldeer en op de juiste temperatuur heb je maar korte tijd nodig om draden te vertinnen zonder dat de isolatie beschadigd. Ook componenten op een print solderen kost maar een fractie van de tijd. Gaat met een klein boutje stukken minder.
Gr.
Eric

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 293
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #40 Gepost op: 08 februari 2023, 09:48:27 »
Ik gebruik een kleine soldeerbout van Ali, kosten al met al nog geen 6 euri. Temperatuur is regelbaar, (moet je wel goede ogen hebben om het te zien)  en soldeert prima. Boutje is 60 Watt. Geschikt voor bijna alle voorkomende soldeerwerkzaamheden bij modelspoor. Zowel aan de rails als componenten op printjes solderen.
60 Watt heeft als voordeel dat je snel kunt solderen, de warmte inbreng blijft daardoor beperkt.




Hoeft niet duur te zijn.

Sterkte,
Henk
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2023, 09:51:02 door schipcas »
Als hadden komt, is hebben te laat!

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3833
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #41 Gepost op: 08 februari 2023, 10:26:35 »
Dat is een verkeerde gedachtegang. Bij solderen moet het werkstuk juist heet worden. Het moet minstens de smelttemperatuur van het soldeer bereiken, anders hecht het niet goed. Juist met een zware bout bereik je die temperatuur snel, zodat je soldering snel klaar is.
Andersom, als je met een te lichte bout werkt, dan duurt het opwarmen van het werkstuk te lang en krijgt de warmte de tijd om door te dringen op plekken die je juist niet zo heet wil hebben.

Dit heeft mij het meeste geholpen! Ik focusde mij altijd op het smelten van de tin, nu neem ik de tijd om het werkstuk zo goed mogelijk te verwarmen. En voila, vertinnen van draden of zelfs soldeereilandjes vertinnen gaat veel makkelijker. Nog steeds geen expert hier hoor, maar dat heeft voor mij wel voorkomen dat ik ermee ben opgehouden
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #42 Gepost op: 08 februari 2023, 10:43:20 »
Jeetje, drie pagina's reacties!!  :o Hartelijk dank!

Ik zal jullie ten eerste wat meer info geven. De spullen die ik gebruik:
Voor de duidelijkheid: de S39 heb ik niet meer aangeraakt. ;D

Vanochtend nog eens even geprobeerd, maar die punt wil maar geen tin 'aanpakken'. Het blijven bolletjes tin die er gewoon bovenop blijven liggen. Behalve op twee hele kleine plekjes, maar dit zijn juist beschadigingen van de punt. Hier blijft de tin wel plakken, maar het lijkt er ook op dat het onderliggende metaal (koper?) gewoon wegvreet/oplost. Verder verschijnt er vaak een zwarte vlek als ik de punt met de soldeer aanraak.

Zou het dan toch zulke baggerkwaliteit zijn? Wil ik best geloven, maar het kan toch niet waar zijn dat een soldeerpunt binnen (letterlijk!) enkele minuten naar de haaien is. Ik heb al zoveel 'goedkoop' gereedschap gebruikt en inderdaad, je bouwt er geen huizen mee. Maar een voordelige boormachine, bijvoorbeeld, boort prima incidenteel een gaatje. Gereedschap dat ik regelmatig gebruik schaf ik dan in een betere kwaliteit aan. Ik kan me toch niet voorstellen dat een cheapo soldeerbout nog niet 1 draadje vertind krijgt voordat de punt in rook is opgegaan.

Anyway, ik moet toch nog heel wat draadjes aan mijn rails gesoldeerd krijgen in de zeer nabije toekomst. Heeft iemand wellicht een tip voor een redelijke kwaliteit soldeerbout c.q. -station, bij voorkeur onder de €100,-?

Nogmaals, hartelijk dank voor alle reacties en het meedenken!  (y)

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #43 Gepost op: 08 februari 2023, 10:52:12 »
Mocht je naar Ontraxs gaan in het spoorwegmuseum, bezoek dan het Mitropa "kasteel".
Daar is bijna altijd wel iemand bezig met het solderen van messing en ze willen al je vragen beantwoorden.
Wellicht je eigen spullen meenemen ter beoordeling.

Frank
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2023, 11:33:36 door frank002 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #44 Gepost op: 08 februari 2023, 10:53:21 »
Zelfs een Weller "punt" wil wel eens binnen enkele minuten weggevreten zijn. Soms gaan ze maanden mee en soms....... Daarom heb ik altijd een vooraadje.