Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:52:17
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door spoorijzer
Vandaag om 16:48:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:39:08
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Frank 123
Vandaag om 16:30:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:58
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 15:36:22
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
Vandaag om 15:18:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:11:14
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
Vandaag om 13:32:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 13:29:57
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
Vandaag om 12:47:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:43:52
Vergelijkings/conversie Tabel Modelverven door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:43:38
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:29:21
Nederland in Z door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:13:23
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 11:49:41
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:37:30
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 11:34:00
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 11:33:35
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 10:05:32
Hoe (opnieuw) te beginnen? door spoorijzer
Vandaag om 09:46:52
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 08:31:06
Station Roodeschool door Gert Arkema
14 april 2024, 23:28:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
14 april 2024, 23:17:08
PB Models, ICR-rijtuigen door VulcanRaven
14 april 2024, 22:53:48
NTM P1 in Schaal-1 door gdh
14 april 2024, 22:36:19
Flm Profigleis en Italiaans spoor... door Klaas Zondervan
14 april 2024, 22:10:59
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
14 april 2024, 22:06:51
Esu Ecos problemen door Blausee-Mitholz
14 april 2024, 21:36:20
  

Auteur Topic: Solderen wil maar niet (goed) lukken  (gelezen 10906 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #75 Gepost op: 09 februari 2023, 10:52:45 »

Helaas ligt het Spoorwegmuseum niet naast de deur, anders zou ik er zeker snel langs zijn gegaan. Maar staat wel op het lijstje!

Voor mij ook niet, toch rij ik er heen. Het aanbod van Ivo is erg genereus en wordt niet vaak gedaan. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen, krijg je er een pracht tentoostelling bij + museum.

Kan je de poet voor een bruikbare (2e handsje op een oude fiets moet je het leren) soldeerbout inzetten.

Die Conrad van 3 tientjes is nieuw en doet het prima.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3732
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #76 Gepost op: 09 februari 2023, 12:02:09 »
ik houd het soldeerdraadje tegen de verbinding en druk vervolgens de punt van de bout kort tegen de soldeer
Wij moesten het - op school - op de andere manier doen; wél voorverwarmen, dan pas soldeer erbij.

Jouw methode mocht niet. Ook blazen om af te koelen mocht niet! :-\

Later ging ik ook mijn eigen methode ontdekken en ik vond het voorvertinnen het makkelijkst en snelst. De bout erop tot het vloeit en klaar.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7809
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #77 Gepost op: 09 februari 2023, 12:51:31 »
Zo heeft iedereen zijn eigen favoriete methode ontwikkeld  :angel:
En inderdaad dat blazen was een doodzonde.
Als je je leraar op de kast wilde hebben moest je dat vooral doen  ;D ;D

Ook ik houdt het bij voorvertinnen en bout er tegen. Soms met een miniem drupje soldeer aan de punt.
Gr.
Eric

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #78 Gepost op: 09 februari 2023, 13:02:28 »
en nu maar eens 10 bladzijden vol met alle inzichten over weerstandsolderen........

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25255
    • Pagina van klaas
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #79 Gepost op: 09 februari 2023, 13:07:11 »
Hmm, nee, ik ben het niet met je eens. Een 40 watt-bout is in de praktijk meer dan heet genoeg om een printplaat te solderen, (ik werk al decennia met zulke lichte soldeerbouten).
Ik denk dat we het maar gedeeltelijk oneens zijn. 40W is geen lichte soldeerbout. Voor het solderen van componenten op printplaten is dat inderdaad ruim voldoende. Er zijn mensen die het met 25 of 30W ook lukt.
Je hebt het over "heet". Dan gaat het om de temperatuur, maar dat is niet het enige wat telt. Het gaat ook om de warmtecapaciteit van de stift. Zodra de stift in contact komt met het werkstuk of het soldeer, zal die stift warmte overdragen en dus afkoelen. Hoe dikker de stift, hoe minder snel zal die afkoelen.

Citaat
Waarschijnlijk werk je op een andere manier dan ik? Zelf verhit ik het werkstuk zo min mogelijk,
Ik werk inderdaad op een andere manier. Ik houd eerst de stift tegen de soldeerplaats om die voor te warmen, ongeveer een seconde. Dan het soldeer er bij, wachten tot het goed uitvloeit en dan alles weg.

Citaat
Apparaten die ik op die manier in elkaar heb gezet, werken decennia later nog steeds, ook in omgevingen met trillingen. Dus geen last van slechte soldeerverbindingen.
Dan veronderstel ik dat er bij jouw methode toch voldoende warmte wordt toegevoerd om ook het koper op de smelttemperatuur van het tin te krijgen. ik herhaal het nog maar eens: het werkstuk moet minstens de smelttemperatuur van het soldeertin bereiken, anders hecht het niet goed.

Citaat
Anderen duwen eerst de soldeerbout tegen de verbinding (dus waar een component door de print heen steekt), stoken die plek heet en drukken dan pas het soldeer op de hete aansluiting. Ik vind dat altijd een slechte methode omdat je de componenten dan super heet worden.
Dat super heet valt wel mee. Ik heb eens een databoek voor componenten gehad waar ook de soldeercondities werden genoemd. Bij vrijwel alle componenten stond daar: maximaal 10 seconden op 5 mm vanaf de behuizing.
Ik heb eens de proef op de som genomen. Twee soldeerbouten naast elkaar gelegd. Een diode (1N4148) met zijn aansluitdraadjes over de stiften gelegd en zo een half uur laten liggen.
Laten afkoelen en meten. Mijn verwachting was: hij is helemaal vergeten dat hij ooit als diode is geboren. Maar niets was minder waar, de meetwaarden waren precies hetzelfde als voor de proef.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je bij het solderen maar door moet stoken, maar wel dat je niet te bang moet zijn om het warm te maken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #80 Gepost op: 09 februari 2023, 13:25:35 »
en solderen met de vlam?......

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7809
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #81 Gepost op: 09 februari 2023, 13:29:22 »
Dat is voor loodgieters  ;D ;D ;D
Gr.
Eric

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #82 Gepost op: 09 februari 2023, 13:35:28 »
Ik ben geen loodgieter van beroep.
en ook geen bakker.



Lombardi was wel een bakker, maar eventjes anders dan hier gangbaar lijkt te zijn in het woordgebruik. Hij gebruikte soldeerverf en klemde het het model in elkaar en daarna....in de oven op 220 graden voor een paar uur. Modellen van wereldklasse.
Lombardi (en zijn bedrijf) is inmiddels met pensioen.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2023, 13:41:28 door FritsT »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3732
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #83 Gepost op: 09 februari 2023, 14:52:56 »
en solderen met de vlam?......

Dat is voor loodgieters  ;D ;D ;D
En voor hardsolderen. Ook een leuke bezigheid. Misschien doen ze dat in grotere schalen? Of lassen ze dat gewoon?

@FritsT, wat een juweeltje, bijna zonde om die te gaan beschilderen.
En daaronder, dat is het betere bak- en braadwerk!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7809
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #84 Gepost op: 09 februari 2023, 15:08:22 »
Misschien doen ze dat in grotere schalen? Of lassen ze dat gewoon?
In Rijswijk stond iemand die hele grote modellen bouwde. Die werden gelast. Was wel indrukwekkend. Vallen Frits zijn modellen bij in het niets.
Gr.
Eric

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #85 Gepost op: 09 februari 2023, 15:12:16 »
@Huub,

In spoor-1 begin ik steeds meer (onzichtbaar) mechanisch te verbinden. Heeft ook te maken met afwerken van de lak. Lijmen is zelfs ook een optie om een mooi  model te krijgen. Doen ze overigens met 1:1 vliegtuigen ook. Kortom, iedere "verbinding" per geval bekijken wat het beste is.

En hoeveel soorten soldeer bestaan er...legio.  lood, tin, cadmium, bismuth, enz. enz. Vergeet dan ook niet de verhoudingen van die metalen die het smeltpunt bepalen. En niet elk identiek smeltpunt is bij verschillenden soldeersoorten weer even sterk.

Mijn motto: durf over je persoonlijk verworven techniek heen te stappen en verder te kijken. Hardsolderen en lassen kunnen heel interessant zijn. Zelfs solderen met witmetaal (70 graden) heeft soms zijn nut (alleen niet in gietdelen wat mij betreft.)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #86 Gepost op: 09 februari 2023, 15:15:07 »
In Rijswijk stond iemand die hele grote modellen bouwde. Die werden gelast. Was wel indrukwekkend. Vallen Frits zijn modellen bij in het niets.

Heb je wel eens een gesoldeerde 1:1 stoomloc gezien?  ik niet.
Heb je wel eens een gelast H0 model gezien? ik niet.
Waar ligt de waarheid......ergens er tussen in.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #87 Gepost op: 09 februari 2023, 15:29:30 »
In Rijswijk stond iemand die hele grote modellen bouwde. Die werden gelast. Was wel indrukwekkend. Vallen Frits zijn modellen bij in het niets.

Yep! Errug mooi, waren net wat maandjes bezig:

20230115_142639 by Ronald Halma, on Flickr

20230115_142906 by Ronald Halma, on Flickr

@Frits:  ;)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3732
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #88 Gepost op: 09 februari 2023, 15:45:24 »
 :o  (y)
Ik ben benieuwd hoeveel maandjes werk daar nog bijkomen. Of is die al af inmiddels?  :D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #89 Gepost op: 09 februari 2023, 16:03:00 »
Heren,..... ;D ;D ;D

Het blijven allemaal treintjes...maar zoals gezegd, voor ieder formaat een aparte techniek. Hier komt geen soldeerbout aan te pas.
en nee....hiermee ben ik nog niet mee klaar, nooit niet. Dat is nou net de lol.

Magneetboor:
raillas solderen? ik dacht het niet. Mechanisch dus.


Lassen bij het inkorten van de assen in de lasmal.


Aflakken,


Monteren
Loc demonteren voor groot onderhoud


Rijden maar.




Maar waar haden we het in dit draadje eigenlijk over.....?
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2023, 16:13:37 door FritsT »