Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 12:54:29
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:51:15
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 12:50:54
digitaal veranderd in 15 jaar door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:41:12
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 11:40:26
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54

Auteur Topic: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.  (gelezen 19733 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #45 Gepost op: 16 October 2023, 12:52:37 »
Hoi Cyril,

Ik zou het juist onder de tafel laten lopen. Mocht er schade zijn of een storing, dan kan je er nog relatief eenvoudig bij zonder alles te beschadigen.

Groeten,
Rogier

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 24 October 2023, 12:42:29 »
Het plan zoals het nu is. De afmetingen kloppen nog niet helemaal. De rode stukken zijn de stukken die onder een 'berg' komen, zodat de krappe bochten verborgen zijn.

Op deze manier kunnen twee treinen rondjes rijden, en heb ik een rangeer/stationszone waar treinen geparkeerd staan. Daar kunnen nog wat parkeersporen bij.
De lus linksonder komt onder het schuine dak van mijn zolder, daar is verder geen ruimte voor scenery of zo.
Rechts onder houden de sporen op, omdat daar de deur naar mijn zolderkamer zit.

De bochten linksboven worden heel ruim; die wil ik met flexrails gaan maken.
Tips en opmerkingen blijven welkom !

« Laatst bewerkt op: 24 October 2023, 12:47:58 door Cyril Mariën »

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #47 Gepost op: 24 October 2023, 13:40:07 »
Cyril,

Als ik het goed heb, werk je met gelijkspanning 2 rail systeem DC, klassiek Fleischmann.
De baan die je nu gemaakt hebt kent wel een keerlus, waarbij je de spanning ergens in een sectie moet ompolen.
Anders heb je permanente kortsluiting, maar dat wist je natuurlijk wel.

Die ompool-sectie moet bij voorkeur wel zo lang zijn als je langste trein.
Dat vanwege mogelijke wagons met verlichting die dat van de baan halen.

Als ik dat zou moeten doen, zou ik de verbinding vanaf het rangeerterrein met opstelsporen naar boven (noorden van je schema) hoger leggen.
Daarmee krijg je benodigde lengte voor het ompolen en heb je gelijk een wachtsectie voor trienen die het circuit weer oprijden.

Eric

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #48 Gepost op: 24 October 2023, 15:51:38 »
Beste Cyril,

Met de opmerking van Eric ben ik het eens, een keerlus op deze manier vergt wat complexiteit qua elektronica om kortsluiting te voorkomen.

Het is uiteraard jouw baan, maar het baanplan lijkt mij persoonlijk wat saai. Je gaf aan met hoogte te willen werken, is het niet een idee om de ene spoorlijn onder de andere door te laten kruisen? Je kan dan ook achterop een schaduwstation maken, zodat je treinen even uit het zicht kan stallen en kan wisselen (dat kan zelfs met de denkende wissels).

Qua station zou ik óf kiezen voor een kopstation waar alle treinen beginnen/eindigen, of een doorrijstation. In dat laatste geval zou ik het perron meer op de tafels liggen. Je kan dan de plek van het station gebruiken voor bv een rangeerspoor, haven of industrie?

Ik heb (even heel lelijk in Paint) wat gedaan, ik heb helaas geen Anyrail tot mijn beschikking. Gewoon, even voor het idee:

Maar de grootste vraag is, wat zoek je precies in een treinbaan?

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #49 Gepost op: 24 October 2023, 16:45:58 »
Het keerlusprobleem is feitelijk een keerdriehoekprobleem.
Is in dit geval eenvoudig op te lossen. Ik heb in je tekening een rode streep gezet. Langs die streep isoleer je alle railstaven. Met een schakelaar wissel je dan de polariteit van het hele gebied rechts van de streep.
De ene stand van de schakelaar als je van of naar links rijdt, de andere stand als je van of naar "boven" rijdt.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 25 October 2023, 00:15:01 »
Dank voor jullie commentaren ! Ik had het nog niet gezien, van die keerlus.

Een simpele oplossing is volgens mij om de wissel tussen de twee banen (binnenbaan en buitenbaan) weg te laten. Klopt dat ? Daarmee zorg ik dan wel dat de twee 'banen' helemaal van elkaar gescheiden blijven, zodat wisselen van treinen tussen die twee banen niet meer kan. En de treinen kunnen maar via één kant de rangeersporen op- en afrijden. Of kan ik die wissel 'isoleren' ? Zodat ik alleen bij het wisselen van 'binnenbaan' naar 'buitenbaan' de polariteit moet veranderen ?

Zie ik dat zo goed ?

EDIT: Wisselen tussen de twee banen kan toch wel, volgens mij. Het weghalen van de wissel in het blauwe cirkeltje lost de kortsluiting op ?

« Laatst bewerkt op: 25 October 2023, 15:06:35 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 25 October 2023, 00:25:28 »
Op de vragen van Rogier (waarvoor dank !): een 'kopstation', of een baan waarop de treinen alleen maar heen en weer kunnen rijden, wil ik niet. Ik wil een paar treinen gewoon in het landschap rondjes laten tuffen, zonder dat ik daar veel omkijken naar heb. Ik wil hooguit 4 treinen hebben, waarvan er dan twee geparkeerd staan en twee rijden. Het lijkt mij leuk om die parkeerbanen in het landschap op te nemen, in plaats van dat een verborgen schaduwstation te maken. In jouw ontwerp is er relatief veel ruinte voor rangeren en stationszone. Het gaat mij in de eerste plaats om een mooi landschap.
Ik ga zeker jouw ontwerpje eens goed bekijken: het ontwerpen van een leuke en werkende baan is work in progress ! Nogmaals bedankt voor jouw input !

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #52 Gepost op: 25 October 2023, 09:18:30 »
Het weghalen van die ene wisselverbinding lost inderdaad het kortsluitprobleem op. Als je daarmee uit de voeten kan, dan is dat de simpelste oplossing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #53 Gepost op: 25 October 2023, 12:59:27 »
Hoeveel rijregelaars heb je? Ik zou namelijk wel voor de optie van Klaas kiezen. Het sporenplan rechtsonder wordt dan een echt station: treinen komen binnen, er wordt van lok gewisseld - je hebt volgens mij tot nu toe allemaal getrokken treinen - en de trein vertrekt weer in een van de twee richtingen.

Je moet die sporen toch al isoleren van de hoofdbaan, of wil je dat helemaal met de denkende wissels oplossen? Dan is een lokwissel niet mogelijk terwijl er een trein op de hoofdbaan rondjes rijdt.

Ik schreef het al eerder: de hobby loopt snel uit de hand ;)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #54 Gepost op: 25 October 2023, 13:58:06 »
Dat idee van Ferdinand is ook een goeie.
Isoleer de opstelsporen volgens de rode lijn die ik eerder aangaf. En geef die sporen een aparte rijregelaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 25 October 2023, 15:14:03 »
Ik zal het weer eens gaan proberen met een nieuw stuk testbaan. Ik heb een stuk of 4 trafo's, en een of twee erbij is geen probleem. Een forse trafo heb je op MP al voor een paar tientjes.

NB: volgens mij kan in de opzet zonder de 'kortsluitwissel' toch met wat gemanoeuvreer iedere trein overal komen, en in twee richtingen over iedere baan rijden. Maar ik ga het dus eerst weer eens proberen !

Ik heb ook nog een paar elektrische ontkoppelrails gekocht. Deze week komt er nog een schakelaar voor.

En ja, deze hobby loopt gauw uit de hand, haha !
« Laatst bewerkt op: 25 October 2023, 15:35:28 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 25 October 2023, 18:20:47 »
Ik heb de 'hoek' eens met rails uitgelegd, in spiegelbeeld weliswaar (omdat ik de zolder nog wat leger moet ruimen). Het gedeelte dat nu naar rechts loopt wordt het parkeer/stationsgedeelte.

Hier zie je wat ik bedoel met 'de bocht wegwerken onder het schuine dak'. De achterwand komt ongeveer op de achterkant van de tafel links onder het schuine dak.

Het hele verhaal neemt toch behoorlijk wat ruimte in beslag. Ik moet een extra tafel onder het schuine dak zetten om de bochten kwijt te kunnen, of een uitbouw aan de tafel maken. Er is nog wel wat winst te halen door kruisingen met een flauwere hoek, flexrails etc.

Verder moet ik even goed naar de wissels kijken; de meeste die er nu liggen wijzen dezelfde kant op (rechts, op de 'echte' baan links door het spiegelen). Die heb ik niet genoeg !

Ik heb nog niet gekeken naar baanvakken en zo, ik wilde eens kijken hoeveel ruimte het in gaat nemen.

« Laatst bewerkt op: 25 October 2023, 23:03:49 door Cyril Mariën »

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #57 Gepost op: 28 October 2023, 08:08:55 »
Misschien ook bekijken om in de wissels te snijden om de sporen op een meer realistische afstand van elkaar te krijgen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 28 October 2023, 17:03:38 »
Het baanplan, nu iets realistischer in de afmetingen van de beschikbare ruimte. In het oranje de IKEA tafels die ik wil gaan gebruiken.
In dit ontwerp gebruik ik alleen 'vaste' rails, maar ik ga veel flexrail leggen.

Ik heb wat wissels en kruisingen gekocht. De smalle kruising werkt veel beter.

« Laatst bewerkt op: 28 October 2023, 17:28:37 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 28 October 2023, 17:14:48 »
Misschien ook bekijken om in de wissels te snijden om de sporen op een meer realistische afstand van elkaar te krijgen.

Wat bedoel je met 'snijden', Frans ?