Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.  (gelezen 19610 keer)

Overet

• Offline Offline
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #30 Gepost op: 07 September 2023, 21:37:42 »
Flexrails hebben inderdaad de genoemde voordelen en je bespaart er best wat kosten mee. Zeker het netjes leggen van krappere bogen is echter wel een stuk lastiger. Met wat extra gereedschapjes en geduld is het wel te doen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #31 Gepost op: 07 September 2023, 22:05:23 »
Op deze website vind je wat tips m.b.t. het leggen van bogen. Weliswaar 1:160, maar het principe voor h0 blijft hetzelfde.

https://www.nproject.org/nl/gereedschap/gebogen-flexrailrails-leggen-in-bogen/

https://www.nproject.org/nl/gereedschap/flexrails-rechtleggen/

https://peco-uk.com/pages/tracksetta

Houd er ook rekening mee dat spoorstaven van bepaalde flexrails de neiging hebben uit de vatting te springen.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #32 Gepost op: 08 September 2023, 11:09:44 »
Flexrails kan erg mooi werken inderdaad. Bij krappere bogen is dat lastiger en willen ze nog wel eens uit de dwarsliggers gaan, omdat ze weer terug willen naar hun originele positie. Dat kan je voorkomen door de flexrail verder te buigen dan nodig en dan terug te buigen. Maar het mooiste is de railstaaf eruit halen en dan in vorm om vervolgens de dwarsliggers terug te plaatsen. Alleen is dat uiteraard veel werk. O ja, en bij flexrail zal je moeten slijpen. Bij een boog zal de binnenste railstaaf namelijk te lang blijken. Het allermooiste is als de raillassen niet direct naast elkaar zitten, maar ten opzichte van elkaar verspringen. Alleen is dat wel een wat lastiger werkje.

Een voordeel van vaste bochten is dat je zeker weet dat de sporen netjes en soepel lopen. Alleen is het voor zichtwerk minder mooi (de trein gaat vaak redelijk haaks de bocht om).

Voor het zichtwerk zou ik dan flex en ruime boven adviseren, voor onzichtbare plekken (bv schaduwstation) standaard elementen ivm gemak en betrouwbaarheid.

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #33 Gepost op: 08 September 2023, 11:32:01 »
En dan hebben we dit ook nog.... https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Flexrails#Flexrail_spanners

Ik heb ook wel eens gelezen (zelf nooit geprobeerd) dat je de railstaaf van de binnenboog in de spoorbielzen van de volgende kunt schuiven. Dan hoef je maar één keer te zagen op het punt waar de railstaven echt evenredig moeten zijn, bijvoorbeeld voor het wissel.

Vaste bogen zijn natuurlijk wel stabieler. Het "omzwaaien" van een lok met lange wagons kun je een beetje bedekken door met een ruimere boog vooraan te beginnen en dan steeds een krapper boogje te nemen. Ik werk zelf op deze manier en ik laat de treinen nooit sneller rijden dan zo'n 70 schaalkilometers. Dat camoufleert het aardig.

Ik heb ook wel eens een eigenwijze railstaaf gehad die ik bij het raillasje met een klein spijkertje tegenhield. Het is een beetje gepruts op de vierkante millimeter, maar toch.
Ik zou gewoon even wat proberen, voordat je definitief aan de slag gaat.

PS Denk om de verlooplasjes, niet alle railstaven hebben dezelfde hoogte.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 19 September 2023, 17:35:35 »
De kogel is door de kerk: ik heb een paar Ikea tafelbladen met poten gekocht om de Grote Baan op zolder mee op te starten. Ik weet dat veel van jullie liever het onderstel zelf bouwen, maar ik kies voor het gemak, en neem de nadelen op de koop toe. Dat is een luie keuze, en de kosten zijn relatief erg laag. Ik ben niet onhandig, maar het zelf bouwen van een onderstel is een bende werk waar ik geen zin in heb, en waarschijnlijk ook veel duurder dan deze tafels. Deze oplossing kostte me nu € 140,-. Er zullen nog wel een hoop gaten in de tafelbladen komen !

Voor het baanplan is het heel zinnig dat ik het in het echt kan gaan bekijken, op de tafels waar de baan op komt te liggen. Het laat wat onmogelijkheden zien, maar geeft ook nieuwe ideeën.

Voor de geïnteresseerden: de tafelbladen zijn van Ikea en heten Lagkapten. Ik heb er om te beginnen twee gekocht van 200 x 60 cm, en één van 120 x 60 cm. Eronder zitten (enigszins in hoogte verstelbare) Adils tafelpoten.

Ik zal nog een hoop met de tafels gaan schuiven, en er met de hand nog wel wat extensies aanbouwen: de tafel waar de 'bocht' op ligt kan bijvoorbeeld een stuk kleiner.

Als de bouw definitief begint zal ik er zoals het hoort een nieuw topic voor aanmaken.

« Laatst bewerkt op: 19 September 2023, 17:49:02 door Cyril Mariën »

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 20 September 2023, 09:11:18 »
Hoi Cyril,

Allereerst: het is jouw treinbaan, dus maak hem vooral zoals jij het handig vindt. Dit lijkt me een prima oplossing waarmee je een degelijke en vlakke ondergrond in snel tempo kan maken. De tafels zullen alleen niet massief zijn (mijn ervaring met Ikea is dat het honingraat-interieur is), dus gaten zagen kan ervoor zorgen dat de plaat een stuk minder stevig wordt. Mogelijk kan je dat oplossen door het geheel (waar nodig) met latten te ondersteunen. Een ander nadeel van deze constructie is dat het lastiger is om de hoogte (of juist omlaag) te gaan werken. Maar dat komt vast ook wel goed.

Heb je al een idee qua baanplan? Wat je wil gaan doen? Zo te zien in elk geval een mooie los qua dubbelspoor. Misschien dat je met flexrail de bocht wat soepeler/vloeiender kan maken?

Groeten,
Rogier

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 09 October 2023, 16:23:51 »
Is er een standaard afstand tussen twee H0 sporen ? In de bochten vooral ?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #37 Gepost op: 09 October 2023, 16:31:28 »
Als je sectierails gebruikt ontstaat de afstand automatisch door het verschil in twee opvolgende R-getallen.
Verder wordt die afstand bepaald door de geometrie van de wissels.
Als je een keuze hebt gemaakt voor een bepaald railsysteem, dan zou je op internet kunnen zoeken naar de geometrie van dat systeem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 10 October 2023, 11:34:37 »
Of even meten tussen 2 standaard bochten. Die afstand moet je dan eigenlijk overal aanhouden.

Groeten,
Rogier

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #39 Gepost op: 10 October 2023, 11:49:30 »
Voor de geïnteresseerden: de tafelbladen zijn van Ikea en heten Lagkapten. Ik heb er om te beginnen twee gekocht van 200 x 60 cm, en één van 120 x 60 cm. Eronder zitten (enigszins in hoogte verstelbare) Adils tafelpoten.
Dat is wel een idee. Zijn deze bladen zwaar?

Groet,
Michel

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 10 October 2023, 19:25:00 »
Nee hoor, ze wegen niks. Ze zijn ook niet massief of van plaatmateriaal of zo, er schijnt een soort kartonnen honingraat in te zitten. Dus ik ga er naar hartelust in boren om kabels ed. door te voeren.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #41 Gepost op: 10 October 2023, 21:24:52 »
Het nadeel van die ikeabladen en poten onder zitten je ze niet te vaak moet verplaatsen. Schroeven houden het niet altijd lekker. Ik had mogelijk wat meer geld uitgegeven aan een frame met een iets andere opbouw.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 10 October 2023, 21:32:23 »
Het is een keuze, dat besef ik. Als de tafels definitief staan en aan elkaar vastzitten ga ik ze niet meer verplaatsen. En ik heb geen zin om heel veel werk (en geld) te steken in een zelfgebouwd frame, ook al besef ik dat ik dan veel meer op maat kan maken.

Ik kreeg het idee uit dit Youtube filmpje:

https://youtu.be/Lqw2FHWnQIE?si=hioS7sQykiqBaZ-U

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #43 Gepost op: 10 October 2023, 22:12:55 »
Ikea-materialen zijn uitstekend geschikt als ondergrond voor een modelspoorbaan hoor! En ik ben niet de enige. Zoek maar eens op “Ikea” en dan alleen op onderwerp, op het forum.

Ik trap vast op een paar tenen hier en daar maar volgens mij wordt er wel veel gewicht toegekend (letterlijk en figuurlijk) aan ingewikkelde timmermansconstructies voor een onderbouw. Je kunt prima uit de voeten met deze Ikea-tafelbladen. Ze zijn licht en stevig, als het is wat ik denk. Ik had er ooit een, die was weliswaar doorgezakt, maar alleen omdat de vorige eigenaar er een zwaar beeldscherm op had staan.

Belangrijkste nadeel lijkt me je bedrading - dat loopt snel uit de hand. Je moet helemaal door de plaat heen naar de onderkant.

Het probleem met de bevestiging van de poten is niet zo groot. Laten de schroeven los, dan verplaats je de poot een centimeter, of je draait hem een klein stukje.

Je hebt ze nog niet definitief geplaatst en aan elkaar vast gemaakt, begrijp ik. Dan is het misschien nog niet te laat: ik zie, in het filmpje van Märklin of Sweden, dat de onderkant een bruine kleur heeft. Kun je die niet beter boven doen? Heb je meteen een mooie basiskleur voor je terrein.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 10 October 2023, 22:43:43 »
Precies wat ik dacht.

Over de bladen omdraaien: het hele spoor komt hoger te liggen dan het tafelblad, zodat ik met de scenery om het spoor heen niet alleen de hoogte in kan (heuvels en bergen) maar ook omlaag (rivieren, dalen, bruggen etc.) Het hele tafeloppervlak wordt dus bedekt. Ik heb dat in mijn Testdiorama al toegepast:

Met wat planning zou ik zo een groot deel van de bedrading ook boven het tafeloppervlak kunnen houden, en kunnen wegwerken onder de scenery.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2023, 22:53:13 door Cyril Mariën »