Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:04:26
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 87568 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #405 Gepost op: 01 June 2023, 00:00:35 »
Nou Ivo, ik dan ook maar met telscoopbuisjes.
Nog net even plaatsen op de valreep van de maand mei. Oeps..00:35. Mijn klokje stond ietsje vroeger

2 buisjes en een handrailknopje en een stukje 0,8 draad...wat soldeer en ook dat is weer klaar


29800
« Laatst bewerkt op: 01 June 2023, 00:11:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #406 Gepost op: 01 June 2023, 15:28:18 »
Omdat het weinig werk was, ben ik eventjes onder de voetplaat aan het "knippen en plakken" geweest.
-trap machinistenhuis
-verbindingsbuizen tussen de watertanks
« Laatst bewerkt op: 01 June 2023, 15:37:44 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #407 Gepost op: 01 June 2023, 15:37:30 »
Bij het handmonster heb ik geleerd dat het maken van de gewelfde deksels van de watervulopening een hele lastige klus is. Daarom wil ik er een gietdeel van maken maar dan moet ik wel eerst de maten en vorm precies weten. Testen met restmateriaal dus.

NS-3737







FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #408 Gepost op: 01 June 2023, 19:05:35 »
Het volgende grote hoofdstuk wordt de vuurkist met de ketel.

Dit is mijn tijdelijke exemplaar en op de tafel ligt het te buigen etsdeel.


Heel makkelijk rond te zetten om staf 6 mm.


Dan zie je ook dat aan het onderste deel eigenlijk ook ribbels hadden gemoeten.


Geen nood (voor mij althans) want ik knip die onderste delen er toch af. Die zitten alleen maar in de weg en je zal ze nooit zien.




Op deze broekplaat is de aanslagrand 0,7 m diep. Het etsdeel valt dus onder de boven- en zijwand van de broekplaat. Voor mij geen nood want ik heb die rand zelfs verder afgevijld tot 1,0 mm want ik ga de vuurkist dubbel laags maken. Het etsdeel wordt dus de bodem waarop ik dunne platen met echte naden tussen de platen ga zetten. Waarom makkelijk als het moeilijk kan? ... nou, daarom.  ;D en bij het handmonster is het in feite ook gelukt, dus waarom niet.


29985
« Laatst bewerkt op: 02 June 2023, 00:06:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #409 Gepost op: 01 June 2023, 20:27:57 »
De vuurkist heeft 2 (tijdelijke) steunpoten en een 2,0 mm achterwand (tzt tapjes zetten) gekregen.


Dan ziet het er zo uit,





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #410 Gepost op: 02 June 2023, 00:05:36 »
De eerste, de makkelijkste, plaat zit. 0,3 mm dik
Klinknagels met de standaard H0 pons gezet.


Toen was het testen hoe ik het beste de gebogen delen kon aanbrengen
1. eerst buigen, op maat vijlen, klinknagelen:....past niet onder de klinknagelpers. Aan solderen kwam ik zo niet toe.
2. platte plaat klinknagelen en proberen die op maat om te zetten.....daar was ik snel mee klaar, niet dus
Maar methode 3 werkt (zie hieronder)
3. platte plaat klinknagelen en alle randen, ook de vuurkist, voorvertinnen en het horizontale deel op de vuurkist solderen. STEVIG. Daarna omzetten en weer solderen.

Plaatwerk wat je hier ziet gaat er morgen weer af om vervolgens op een andere plaat de klinknagels op exacte positie aan te brengen.


« Laatst bewerkt op: 02 June 2023, 00:08:37 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #411 Gepost op: 02 June 2023, 00:39:20 »
waarom soldeer je dit met vet als vloeimiddel?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #412 Gepost op: 02 June 2023, 13:09:47 »
Goed gezien.... ;)
Tussen die platen zal mogelijk iets achterblijven en als dat fosforzuur is, dan krijg je dat over enige tijd, als niet alle naden 100% gesloten zijn, te zien als groene uitslag die dwars door je lak gaat komen.
Ik had grote gaten in het originele (onderste) etsdeel kunnen maken en dan blijven uitspoelen maar ik wilde in dit geval twee dingen; stevigheid en geen groen.
Let wel, er zijn altijd meerdere wegen naar Rome.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #413 Gepost op: 02 June 2023, 13:37:50 »
Hoe zaten de platen, overlappend of aaneengesloten?
Wat voor maten bevestigingsmaterialen, grote of kleine of een allegaartje. Moeren of wat anders ?
Zat alles symmetrisch vast?.. dat laatste is zeker te beantwoorden met.... NEE (althans bij de 3737)
Hebben we detailfoto's van de bovenkant van de vuurkist van een 6000? Nee.

In model mag en kan alles. Overlappende platen gaat het niet worden want daar is 0,3 weer veel te dik voor.

Als leidraad wat plaatjes van mijn detailonderzoek op de 3737.
















Dit is een van de betere foto's van de 6015 in 1935.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2023, 13:44:10 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #414 Gepost op: 02 June 2023, 16:46:21 »
Ik heb dus besloten voor een "nep"-overlap (je moet wat  ;D) en dat kan je zien aan het klinknagelpatroon.


Omzetten,


en verder afwerken.




30266

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #415 Gepost op: 03 June 2023, 14:23:07 »
Tijd voor de rookkast.
Eerst....driedubbelcheck op het waterpas liggen van de ketel.
Dan alles passen en meten......sjips  ??? . Het ketelfront sluit niet strak passend tegen de frameplaten. Speling 2x 0,8 mm. Bij het handmonster was dat goed, maar nu.... Dan kan je twee dingen doen:
1. frameplaten dichter bij elkaar. Dat kan echter niet want de positiegaten zitten al in de voetplaat geëtst.
2. andere front maken....dat dan maar doen.



Bij het maken van het nieuwe front heb ik besloten om niet alleen de hals breder te maken, maar alles. Dan heb ik meer ruimte over om de afsluitende ring naar de ketel (dat messing bling bling ding) te kunnen maken. Kortom, overal passen en meten en de gulden middenweg vinden.
Het nivoverschil tussen ketel en rookkast bepaal ik op 1,0mm + plaatdikte rookkast. Onder de rookkast beplating komen dan ook 2 ringen van 0,5 mm (1 mm is lastig buigen).




Voor het maken van het nieuwe front gebruik ik de oude als mal. Ook voor de achterkant van de rookkast, dat V-vormige stukje plaatwerk (zit niet op de etsplaat)




De grote strip beplating uit de etsplaat is goed  van formaat. Even klinknagelen en buigen maar.


Dat past.


Vervolgens nog een bodemplaat van 2 mm plaat en dan zijn alle onderdelen gereed om samen voegen.


30418
« Laatst bewerkt op: 03 June 2023, 14:28:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #416 Gepost op: 03 June 2023, 22:29:03 »
De rookkast krijgt een bodemplaatje van 2 mm en dat steunt op de voetplaat. Het cylinderblok zit daarvoor in de weg, dus de zaag er in.


Rookkast in wording past.


Zorgvuldig, zonder openstaande kieren alles aan elkaar zetten.


De steun voor de verlengde ketel.


Rookkast staat dankzij het nieuwe front strak tegen de frameplaten.




De afdekring aan de achterkant van de rookkast moet nog.


En dan heb je ineens toch echt al een op een 6000 lijkend model.








30515

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #417 Gepost op: 04 June 2023, 23:18:47 »
Vuurkist/ketel moeten ooit eens vast aan het machinistenhuis. (na het spuiten in onderdelen). Daartoe heb ik 4 tapjes in de achterplaat van de vuurkist gezet en 4 overeenkomstige schroefgaten in voorkant machinistenhuis.


De boutjes draai ik aan met een verlengde kruiskopschroevendraaier. Glas in de ramen zet je er pas op het allerlaatst in.


Mooi aaneengesloten geheel,


30720
« Laatst bewerkt op: 04 June 2023, 23:21:39 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #418 Gepost op: 05 June 2023, 14:45:28 »
Het gietdeel van het handwiel op de rookkastdeur heb ik in delen gesplitst; handwiel, knevel en staf. Laatste gaat in de prullenbak en wordt vervangen door tapeind M1,4



er kan net een gaatje door de knevel om over het tapeind te passen.





Vervolgens heb ik de de horizontale balk geplaatst en de scharnieren in het rookkastfront gemonteerd en de rookkastdeur afgehangen.









en nu de tuin in.  ;D

30874

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #419 Gepost op: 05 June 2023, 22:52:45 »
Op de draaibank een restant buis op 1,5 mm dikte gedraaid en 1/4 rond afgevijld en afgestoken


Die ring is natuurlijk niet op maat. Doorsnijden en er een stukje tussenuit slijpen en rond buigen over andere buis tot de punten elkaar raken of net overlappen.


Over de ketel schuiven.


en tzt na het spuiten vast lijmen

« Laatst bewerkt op: 06 June 2023, 07:29:52 door FritsT »