Doel:€250.00
Donaties:€548.00

Per saldo:€298.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-11-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 21:46:05
MTB MP1 motorische wisselaandrijving icm YD8116 door Bert_Apd
Vandaag om 21:35:55
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 21:15:45
US diorama in H0 door SvenW
Vandaag om 21:09:37
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door erwinz
Vandaag om 20:55:49
Sggmrss 90 Gigawood inzet door Falcon10
Vandaag om 20:30:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
Vandaag om 20:21:33
Piko icm ESU lokpilot 5 Basic door MadhouseNL
Vandaag om 19:51:23
Containerdraagwagens door reMARKable
Vandaag om 19:49:51
Voordelige treinkaartjes door NL-modelspoor
Vandaag om 19:48:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:46:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:41:19
Welke seinen in station door fozziebear
Vandaag om 19:29:26
Rondom Charlois door basjuh1981
Vandaag om 19:27:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 19:22:28
SECR River Class (K Class) door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:19:38
hoeveel interesse is er nog in de oude marklin rails door Bahn-AG
Vandaag om 19:09:17
9 december 2023 - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:08:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 18:42:13
Laten we eens een DCC Servo decoder maken. door Menno
Vandaag om 17:43:52
BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus door Forever Rocofan
Vandaag om 17:35:56
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door hrp
Vandaag om 17:10:27
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan) door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:08:51
Kleurcode NS groen modelcolor door spoorfan
Vandaag om 15:07:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:46:06
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 14:32:06
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 13:52:28
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Eric v C
Vandaag om 13:33:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 13:27:43
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 52037 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #375 Gepost op: 23 mei 2023, 20:23:26 »
Klinknagel-tuur-ogen  :'( (en ik ben nog geeneens op de helft).....dan maar de stroomafname aanpakken.

Op het handmonster heb ik destijds op het achterste en middelste wiel slepers van fosforbrons gemonteerd. Voor de afwisseling nu plunjers, gewoon omdat ik ze heb liggen.
Wel even knoeperts van gaten in het frame boren, 4 stuks aan iedere kant.
Een test leerde dat bij maximale zijdelings beweging van de wielen er nog steeds electrisch contact was. (en anders slepers  ;D)





25413
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2023, 00:31:20 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #376 Gepost op: 24 mei 2023, 14:42:14 »
Uiteindelijk is alles van klinknagels voorzien en is het tijd om de kap te maken.


De scherpe randjes op de etsdelen heb ik afgerond.


De flap van het dat die omgebogen moet worden is 0,25mm dik/dun en is buigbaar, maar ik raad aan toch een buigmal te maken.
Ik schreef eerder over de positie van de ronding....bij nader inzien moet de kromming toch lager dan dat ik daar schreef.
Lees eerst ook het bouwverslag van het handmonster in schaal-0





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #377 Gepost op: 24 mei 2023, 15:46:20 »
Boven=boven
en
Haaks=haaks


De zijkant op 1 punt vastzetten en dan goed controleren.....want vanaf nu gaat het hard en fout=fout.
en dat Boven kan nu weg.. ;D





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #378 Gepost op: 24 mei 2023, 19:06:40 »
Dan komt het moment dat de etsdelen van voor en achterwand op maat gemaakt moeten worden en geplaatst moeten gaan worden.

Ik ben begonnen met de bovenkant van de watertanks TIJDELIJK aan de zijkant van het kap te solderen. Ik heb gekozen voor 1,0 mm en daarvoor een strip 1,0 dik genomen.


Dan zie je, zoals Edwin ook al aangaf, dat de voorkant machinistenhuis te lang is en je die op maat moet gaan brengen.


Om niet verkeerd te gaan knippen heb ik een copietje op restant plaat gemaakt om daarmee risicoloos te gaan testen.


2 mm er af... te weinig.


nog 1 mm er af (dus in totaal 3)..prima


En dan is er geen weg terug meer......


Dit stuk etsdeel tijdelijk vastzetten en de bovenkant watertank weer verwijderen om de maat voor de achterzijde machinistenhuis te kunnen nemen.




Uiteindelijk 2 etsdelen die een gelijke hoogte op het model hebben. :D


zo, dat ei is gelegd. :D

Mijn voorstel voor Vs.3. :
-beide etsdelen op juiste verticale lengte opnemen en bij de bouw de dakflap er dan overheen trekken. En wat aan de voorzijde niet nodig is (of in de weg zit) er later uitsnijden.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2023, 19:24:29 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5393
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #379 Gepost op: 24 mei 2023, 21:03:29 »
Komt er een versie 3 van de etsplaten?  ;D

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #380 Gepost op: 24 mei 2023, 21:06:21 »
Staat niet in de planning, maar als..... dan heb ik mijn huiswerk klaar.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #381 Gepost op: 24 mei 2023, 23:14:05 »
Voor- en achterwand zijn dus niet meer compleet los geweest anders zou de positionering verloren zijn gegaan. Met veel kunst en vlieg (en soldeerwerk) zijn alle hoeken aan de binnenkant van het machinistenhuis  voorzien van L-profiel 2x2 en is er gesoldeerd met zilversoldeer van 220 graden. Dus later waarschijnlijk geen loslatende naden meer.

Toch wel een van de meest opvallende soldeermallen die ik ooit gebruikt heb, maar het werkte perfect.
Tin en vloeimiddel erbij en van binnenuit het L-profiel in de hoek drukken. Vlam er even over en klaar.


Alles zit strak en recht en zeker niet vervormd.


25754
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2023, 23:18:14 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5393
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #382 Gepost op: 25 mei 2023, 09:56:59 »
Staat niet in de planning, maar als..... dan heb ik mijn huiswerk klaar.
Eén is ook wel genoeg hoor. Prachtig project, maar loopt financieel een beetje uit de hand  ;).

Vraagje, gebruik jij de 0 of de 1 pons in de klinknagelpers voor deze klinknagels?

« Laatst bewerkt op: 25 mei 2023, 09:59:37 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #383 Gepost op: 25 mei 2023, 10:22:00 »
Hoi Ivo,

Ik gebruik niet altijd de ponsen die bij de pers geleverd worden. Ik heb ook zelf gemaakt exemplaren voor klinknagels die echt op elkaars lip zitten. Daarvoor kan je ook de geleverde ponsen afvijlen. Dan is het wel extra aandacht voor de ondersteuning.
Het blijft een zaak van afstellen om exact die grootte en scherpte te krijgen die je wilt zien.
Maar over het algemeen gebruik ik kleinere maten dan dat standaard wordt aangegeven.

Mijn pakje met specifieke klinknagels (3 april besteld in Duitsland en een beste bulk geld) ligt nog steeds in China.   :'( Als dat niet gaat aankomen, heb ik weer een uitdaging en een grote financiële afschrijving.

Klinknagels, geperst of echte...ondingen, maar wel noodzakelijk.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2023, 10:28:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #384 Gepost op: 25 mei 2023, 10:27:17 »
Ja, het is niet goedkoop. In de ontwikkeling hebben we voor vele (financiële) dilemma's gestaan en steeds besloten voor kwaliteit en dan nog kan het beter. Ook jammer dat het aantal messingbouwers gestaag terugloopt zodat seriematige productie niet haalbaar is. En toeleveranciers verhogen de laatste tijden ook hun tarieven.
Het is een optie om vele onderdelen in kunststof te laten vervaardigen. Dat scheelt enorm, maar wil een messingbouwer dat? Het kan wel.
Verder zie je aan mijn verslag ook dat ik veelvuldig gebruik maak van strips uit de fret en ander plaatmateriaal. Dat scheel ook weer.

Dan praat ik nog niet wat de ontwikkeling aan testruns heeft gekost. En dan ben ik nog bezig met de ontwikkeling van 100% kloppende wielen.

Afgieten via rubber mallen .....al eerder geschreven, we wachten en wachten op de gieter, al 6 maanden. En dan praten we wel over seriematige productie. Als er enkele exemplaren voor de Spoor-1 bouwers zouden moeten komen..........

Maar we blijven zeker doorzoeken naar alternatieven voor productiemethoden en toeleveranciers en ondertussen doorbouwen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #385 Gepost op: 25 mei 2023, 13:23:09 »
Juist op dit moment komt het voor mij ook net uit op de juiste maat persen van klinknagels want ik moet de voorkant van de watertanks gaan doen.

De etsdelen zijn voor mijn model te groot en moeten op maar worden gebracht, zo ook de bodemplaat.


Er moet een rand af en een nieuwe rij klinknagels worden aangebracht


Dan is het zoeken naar het juiste stempel en diepte van het persen.
Ook testen op exact hetzelfde materiaal als dat van het etsdeel.


Inspannen op de pers op een lange strip.


Lijstje met maten voor de maatvoering op de kruistafel.


en toen had ik dit.


25931

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5393
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #386 Gepost op: 25 mei 2023, 17:27:02 »
Is keurig gelukt met de klinknagels.  (y)

Het kan aan het perspectief van de foto liggen, maar ik vind deze voorkant wel smal. Dat kan denk ik niet anders doordat de wielen en het chassis qua breedte wel niet zuiver op schaal kunnen zijn en de voetplaat en de totale breedte van de lok natuurlijk wel. Of toch alleen het perspectief. Maar wat je eerder liet zien van de breedte van de openingen voor de wielen in de voetplaat heb je denk ik geen keuze. En straks met de ketel ertussen en boven en de appendages ervoor valt het al helemaal niet meer op vermoed ik. Ik kijk denk ik alleen naar de schuifbeweging tussen het chassis.  :)
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #387 Gepost op: 25 mei 2023, 19:50:04 »
Ik ben "overstag" wat betreft de inkeping in de watertank voor de ganghandel. Het "plafond" (zwevende plaat van het gedachte U-profiel) bestaat niet en het is een echte uitsnede en GEEN U-profiel. De ganghandel zelf past dan ook beter zodat ook de watertank precies op de plaats richting deur machinistenhuis kan worden gezet.
Dit is de de kunst van het weglaten, maar dan ten goede.




De watertank moet nog een binnenkant, maar de bovenkant, die helemaal tot "achter" als 1 geheel  in het machinistenhuis doorloopt, is afgemeten en gesneden.
Over de uitsnede buiten het machinistenhuis blijf ik bij het oude (tot het tegendeel bewezen is), de bovenkant van de watertank is daar breed en dicht dus geen ongewenste toch en water in het machinistenhuis.
Nu nog monteren.


26044
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2023, 11:05:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #388 Gepost op: 26 mei 2023, 00:11:44 »
Stand van zake is dat de watertanks er in zitten.... (Ging vandaag even niet zoals anders. Slechte bouwdag, maar ze zitten wel, en goed.)



De onvermijdelijke kier tussen voorzijde machinistenhuis en watertank afgedekt met L-profiel 1x1. Zou ook aan de  binnenkant kunnen, maar dan blijf je die kier van 0,000001 mm zien en deze locatie dichtzetten met soldeer ..... Au, nee. Daar hoort geen soldeer,.


26116
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2023, 00:13:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #389 Gepost op: 26 mei 2023, 14:12:11 »
Voor de volledigheid laat ik ook nog even de watertank aan de linker kant zien.


Zoals eerder vermeld, de bovenkant is 12 mm breed en de onderkant (ivm de wielen) maar 11. Hier zie je die 1 mm verschil
Ook zie je een tussenschot wat het positioneren makkelijk maakt.