Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:09:03
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jheronimus
Vandaag om 10:58:41
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 10:55:35
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:54:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:45:56
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 86911 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #120 Gepost op: 23 March 2023, 16:46:38 »
bericht verwijderen. was dubbel
« Laatst bewerkt op: 23 March 2023, 16:49:55 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #121 Gepost op: 23 March 2023, 18:25:27 »
Dit gaat spraakverwarring opleveren.... links van rechterzijde en dan een beetje naar beneden, of toch net niet. ;D

Laten we praten (en beslissen) aan de hand van posities.
Als uitgangspositie het LINKER wiel  met daarop kruk naar beneden, 6 uur en contragewicht op half-4.




Dan heb ik wat foto's waarop ik de krukas even vóór het wiel heb geplaatst. (anders zie je niks)
Het wiel is op zijn  plek blijven liggen en de krukas heb ik telkens iets verder linksom gedraaid.

Roep maar.

positie 1.


positie 2.


positie 3.


positie 4.


positie 5.


positie 6.


positie 7.


positie 8.


9508
« Laatst bewerkt op: 23 March 2023, 18:29:11 door FritsT »

C-rails

  • Gast
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #122 Gepost op: 23 March 2023, 18:30:03 »
Geef de foto 11 uit 25 een antwoord?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #123 Gepost op: 23 March 2023, 18:38:48 »
Foto 11/25:
rechter wiel:  contragewicht op 12 uur, kruk op 6 uur....  180 graden uit elkaar. :'( :'(
« Laatst bewerkt op: 23 March 2023, 18:41:36 door FritsT »

C-rails

  • Gast
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #124 Gepost op: 23 March 2023, 18:55:08 »


Bovenaan deze foto staat:
- De rechter kruk loopt voor
- Rechter drijfwiel van de buitenkant gezien

Wat bedoelen ze met 'De rechter kruk loopt voor'?

Tevens staat in deze foto ook de letters A en B, die ook weer terugkomen in de dwarsdoorsnede.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #125 Gepost op: 23 March 2023, 20:04:24 »
even naast elkaar gezien met de kruk naar "beneden" op voorste wiel:

links: contragewicht half-4


rechts: contragewicht half-4
« Laatst bewerkt op: 23 March 2023, 22:12:38 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #126 Gepost op: 23 March 2023, 20:14:19 »
Bovenaan de tekening staat: rechter wiel buitenkant.

Als ik de tekening spiegel, dan zie je fictief het linker wiel.
Ga ik die tekening 3x90 graden draaien (zodat de linker kruk beneden komt), dan staat het linker contragewicht op half-4. Klopt helemaal met de foto's



De binnenliggende krukken staan op tekening zo te zien aangegeven op 180 graden, dus dan eigenlijk is het appeltje eitje.
Dan kom ik op positie 5.


9581
« Laatst bewerkt op: 23 March 2023, 20:18:45 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #127 Gepost op: 23 March 2023, 21:12:35 »
Frits, afb. 316 in Labrijn deel II pagina 156 en 157 laat zien dat wat ik hier eerder schreef klopt. Misschien wat cryptisch voor sommigen.

Je moet namelijk 6 aansluitingen zien: op de wielen de krukpennen voor de koppelassen, dan dicht naast het chassis aan de binnenkant eerst de krukken van de drijfstangen en in het midden de excentrieken voor de schuifbeweging. De excentrieken ontbreken overigens bij nader inzien zowel oo jouw tekening als op die van Labrijn. Op afb 316 zie je dat wanneer de kruk voor de koppelas van het wiel dat je ziet onder staat, de kruk van de drijfstang aan die kant boven staat, dus 180 graden verdraaid tov elkaar. Hetzelfde geldt voor het wiel en de kruk aan de achterkant, alleen staan dit stel (kruk koppelas en kruk drijfstang) 90 graden gedraaid ten opzicht van het stel dat dichtbij staat. Op afb 316 rechts staan de excentrieken duidelijk niet. Er staat nog iets op de tekening wat ik niet zie op jouw tekening. Het lijkt erop alsof er binnen tussen de frameplaten ook nog een contragewicht zit. Die is op 316 links maar aan een kant getekend en ligt als ik de lijnen en stippellijnen goed volg het dichtst tegen de frameplaten aan de binnenkant. Dit contragewicht staat recht tegenover het contragewicht in het wiel, dus 45 graden verdraaid tov het stel kruk koppelas en kruk drijfstang. Ik denk dat je die misschien nog gemist hebt in je gietdeel voor de binnenliggende drijf- en schuifbeweging. Het zal er mogelijk ook wel niet meer tussen passen vanwege het feit dat ik verwacht dat ook het chassis ten opzichte van de echte iets smaller is om de wielen meer ruimte te geven. Denk dat je van dat contragewicht binnen ook echt niets gaat zien. Moet hoofdstuk 6 over balancering nog maar eens lezen om te zien of ik dan de positie van de contragewichten beter begrijp.

In de tekening zijn verder de excentrieken voor de schuifbeweging niet zichtbaar niet in afb. 316 links en niet in afb. 316 rechts. In de afbeelding rechts staan de contragewichten ook niet.

Op afb 317 zie je de excentrieken wel weer keurig tussen de krukken zitten, maar daar ontbreken de contragewichten binnen én buiten.

« Laatst bewerkt op: 23 March 2023, 21:46:50 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #128 Gepost op: 23 March 2023, 22:09:40 »
@Ivo,

het hele verhaal duizelt bij mij in mijn hoofd. Vooral die frame-contragewichten  ???. Vandaar dat ik probeer het niet via tekst inzichtelijk te krijgen, maar via plaatjes/3D-tekeningen. Ik ben nou eenmaal meer visueel ingesteld. Als die plaatjes er zijn, dan is het met tekst makkelijk uit te leggen.

Daarom lees ik Labrijn deel 1 ook nauwelijks, maar kijk eerder in deel 2.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #129 Gepost op: 23 March 2023, 22:48:19 »
Op de tekeningen in Labrijn kun je zien wat ik beschrijf. Dus afbeeldingen 316 en 317.
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #130 Gepost op: 23 March 2023, 23:09:39 »
Ja die liggen voor me, maar wat is wat? frame-contragewichten..ik snap er geen bal van.
Voor mij werkt dit zo niet.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #131 Gepost op: 23 March 2023, 23:25:09 »
Mag ik er even op wijzen dat de bovenstaande tekeningen van 18 spaaks wielen zijn en de tekening in Labrijn 20 spaken heeft?
Mvrgr

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #132 Gepost op: 24 March 2023, 00:51:30 »
Er is inderdaad al ontdekt dat de 6000-en afgeleverd zijn met 18 spaken en dat rond 1930 de locs wielen met 20 spaken hebben gekregen.

BeLu

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #133 Gepost op: 24 March 2023, 00:55:47 »
Zijn de twee vager getekende spaken links en rechts van de spaak midden-onder niet van het tegenoverliggende wiel? Het zijn er dus echt 18, net zoals op de foto's.
Gr, Bert

BeLu

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #134 Gepost op: 24 March 2023, 01:32:44 »
Sorry, ik lees niet goed, de discussie is niet of er 18 of 20 spaken op de tekening hierboven staan.