Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 57444 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #120 Gepost op: 23 maart 2023, 16:46:38 »
bericht verwijderen. was dubbel
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 16:49:55 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #121 Gepost op: 23 maart 2023, 18:25:27 »
Dit gaat spraakverwarring opleveren.... links van rechterzijde en dan een beetje naar beneden, of toch net niet. ;D

Laten we praten (en beslissen) aan de hand van posities.
Als uitgangspositie het LINKER wiel  met daarop kruk naar beneden, 6 uur en contragewicht op half-4.




Dan heb ik wat foto's waarop ik de krukas even vóór het wiel heb geplaatst. (anders zie je niks)
Het wiel is op zijn  plek blijven liggen en de krukas heb ik telkens iets verder linksom gedraaid.

Roep maar.

positie 1.


positie 2.


positie 3.


positie 4.


positie 5.


positie 6.


positie 7.


positie 8.


9508
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 18:29:11 door FritsT »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #122 Gepost op: 23 maart 2023, 18:30:03 »
Geef de foto 11 uit 25 een antwoord?
Mvg.

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #123 Gepost op: 23 maart 2023, 18:38:48 »
Foto 11/25:
rechter wiel:  contragewicht op 12 uur, kruk op 6 uur....  180 graden uit elkaar. :'( :'(
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 18:41:36 door FritsT »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #124 Gepost op: 23 maart 2023, 18:55:08 »


Bovenaan deze foto staat:
- De rechter kruk loopt voor
- Rechter drijfwiel van de buitenkant gezien

Wat bedoelen ze met 'De rechter kruk loopt voor'?

Tevens staat in deze foto ook de letters A en B, die ook weer terugkomen in de dwarsdoorsnede.
Mvg.

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #125 Gepost op: 23 maart 2023, 20:04:24 »
even naast elkaar gezien met de kruk naar "beneden" op voorste wiel:

links: contragewicht half-4


rechts: contragewicht half-4
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 22:12:38 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #126 Gepost op: 23 maart 2023, 20:14:19 »
Bovenaan de tekening staat: rechter wiel buitenkant.

Als ik de tekening spiegel, dan zie je fictief het linker wiel.
Ga ik die tekening 3x90 graden draaien (zodat de linker kruk beneden komt), dan staat het linker contragewicht op half-4. Klopt helemaal met de foto's



De binnenliggende krukken staan op tekening zo te zien aangegeven op 180 graden, dus dan eigenlijk is het appeltje eitje.
Dan kom ik op positie 5.


9581
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 20:18:45 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #127 Gepost op: 23 maart 2023, 21:12:35 »
Frits, afb. 316 in Labrijn deel II pagina 156 en 157 laat zien dat wat ik hier eerder schreef klopt. Misschien wat cryptisch voor sommigen.

Je moet namelijk 6 aansluitingen zien: op de wielen de krukpennen voor de koppelassen, dan dicht naast het chassis aan de binnenkant eerst de krukken van de drijfstangen en in het midden de excentrieken voor de schuifbeweging. De excentrieken ontbreken overigens bij nader inzien zowel oo jouw tekening als op die van Labrijn. Op afb 316 zie je dat wanneer de kruk voor de koppelas van het wiel dat je ziet onder staat, de kruk van de drijfstang aan die kant boven staat, dus 180 graden verdraaid tov elkaar. Hetzelfde geldt voor het wiel en de kruk aan de achterkant, alleen staan dit stel (kruk koppelas en kruk drijfstang) 90 graden gedraaid ten opzicht van het stel dat dichtbij staat. Op afb 316 rechts staan de excentrieken duidelijk niet. Er staat nog iets op de tekening wat ik niet zie op jouw tekening. Het lijkt erop alsof er binnen tussen de frameplaten ook nog een contragewicht zit. Die is op 316 links maar aan een kant getekend en ligt als ik de lijnen en stippellijnen goed volg het dichtst tegen de frameplaten aan de binnenkant. Dit contragewicht staat recht tegenover het contragewicht in het wiel, dus 45 graden verdraaid tov het stel kruk koppelas en kruk drijfstang. Ik denk dat je die misschien nog gemist hebt in je gietdeel voor de binnenliggende drijf- en schuifbeweging. Het zal er mogelijk ook wel niet meer tussen passen vanwege het feit dat ik verwacht dat ook het chassis ten opzichte van de echte iets smaller is om de wielen meer ruimte te geven. Denk dat je van dat contragewicht binnen ook echt niets gaat zien. Moet hoofdstuk 6 over balancering nog maar eens lezen om te zien of ik dan de positie van de contragewichten beter begrijp.

In de tekening zijn verder de excentrieken voor de schuifbeweging niet zichtbaar niet in afb. 316 links en niet in afb. 316 rechts. In de afbeelding rechts staan de contragewichten ook niet.

Op afb 317 zie je de excentrieken wel weer keurig tussen de krukken zitten, maar daar ontbreken de contragewichten binnen én buiten.

« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 21:46:50 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #128 Gepost op: 23 maart 2023, 22:09:40 »
@Ivo,

het hele verhaal duizelt bij mij in mijn hoofd. Vooral die frame-contragewichten  ???. Vandaar dat ik probeer het niet via tekst inzichtelijk te krijgen, maar via plaatjes/3D-tekeningen. Ik ben nou eenmaal meer visueel ingesteld. Als die plaatjes er zijn, dan is het met tekst makkelijk uit te leggen.

Daarom lees ik Labrijn deel 1 ook nauwelijks, maar kijk eerder in deel 2.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #129 Gepost op: 23 maart 2023, 22:48:19 »
Op de tekeningen in Labrijn kun je zien wat ik beschrijf. Dus afbeeldingen 316 en 317.
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #130 Gepost op: 23 maart 2023, 23:09:39 »
Ja die liggen voor me, maar wat is wat? frame-contragewichten..ik snap er geen bal van.
Voor mij werkt dit zo niet.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #131 Gepost op: 23 maart 2023, 23:25:09 »
Mag ik er even op wijzen dat de bovenstaande tekeningen van 18 spaaks wielen zijn en de tekening in Labrijn 20 spaken heeft?
Mvrgr

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #132 Gepost op: 24 maart 2023, 00:51:30 »
Er is inderdaad al ontdekt dat de 6000-en afgeleverd zijn met 18 spaken en dat rond 1930 de locs wielen met 20 spaken hebben gekregen.

BeLu

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #133 Gepost op: 24 maart 2023, 00:55:47 »
Zijn de twee vager getekende spaken links en rechts van de spaak midden-onder niet van het tegenoverliggende wiel? Het zijn er dus echt 18, net zoals op de foto's.
Gr, Bert

BeLu

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #134 Gepost op: 24 maart 2023, 01:32:44 »
Sorry, ik lees niet goed, de discussie is niet of er 18 of 20 spaken op de tekening hierboven staan.