Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: Wohnzimmer Rbf materieelshow  (gelezen 22890 keer)

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #75 Gepost op: 17 November 2024, 13:52:48 »
Een heel ander aspect, waar ik nooit iets over lees, is het geluid van die wagens. Geluid? Er zit oorspronkelijk geen geluidsdecoder in, en die heb ik er ook niet ingebouwd. Maar elke modeltrein zingt zijn eigen lied :). En dit zijn rijdende klankkasten. Dus hoe klinkt een koelwagen? Luister naar Fleischmann CoolSound 2.0 en 1.0:

<a href="https://youtube.com/v/wBENBDI4--Y" target="_blank" class="new_win">https://youtube.com/v/wBENBDI4--Y</a>

Het karakteristieke geluid dat ik uit mijn jeugd ken, blijkt gemaakt te worden door de versies met een metalen onderstel, de drie die op het voorste spoor komen binnenrijden. Dat geeft aanleiding om bij de ramsj in Houten maar weer op zoek te gaan naar dit soort wagens, met een metalen onderstel.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #76 Gepost op: 17 November 2024, 14:08:22 »
Om het onderwerp van de koelwagens voorlopig af te ronden, nog even mijn excuses aan HuubvG. In 2021 had ik een paar van die bouwdoos-versies op de kop getikt en een daarvan had geen dakventilatoren meer. Huub was zo aardig om mij een paar losse dakventilatoren te sturen:

Na vele uren krabben had ik alle rode verf eraf. Met overschilderen zou nog meer van het reliëf verdwenen zijn. Misschien had ik ze nog een beetje moeten opwrijven, maar ik was zeer tevreden over het resultaat:

Alle moeite ten spijt is deze wagen, samen met de andere bouwdoos-exemplaren, tijdens een koude sanering bij de W.E.G. afgevoerd naar Mülleimer GmbH.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 17 November 2024, 16:31:01 »
Geen probleem, wel jammer dat je ze weggegooid hebt, al is het maar voor dat mooie geluid dat ze maken. :)

Ik heb er nog 4, die ben ik aan het opknappen en verweren, twee kappen missen de ventilatoren nog.

Ik ben onlangs zelf aan het 3d tekenen begonnen, er wordt gespaard voor een 3d printer:

leve Onshape (en alle overige 3d CAD programma's)

en Paint/Paint.net

Voor de rest, tekenen van de ITERFRIGO opschriften in 2d, een mede forumlid schonk mij de originele letters.

om uit te printen op overdrachtspapier

Het is alleen de INTERFRIGO koelwagen in deze serie, de rest boeit me eigenlijk niet.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2024, 17:07:58 door HuubvG. Reden: leesbaarder »
Ik heb al een trein

WalterdeB

• Offline Offline
  • Si non confectus, non reficiat!
« Reactie #78 Gepost op: 17 November 2024, 19:13:49 »
Ferdinand,
Mooi verhaal over je familiegeschiedenis. Opa’s hebben veel invloed, blijkt maar weer. Ik kreeg mijn eerste trein ook van mijn opa voor Snieklaas. Ik hoorde later van mijn oma, dat hij hoopte dat we later als ik wat ouder was, samen konden gaan treinen. Helaas is het er nooit van gekomen. Hij overleed 59 jaar oud, 5 maanden later, zonder zelfs maar een trein te hebben aangeschaft.
Ik vraag me vaak af wat we misgelopen zijn.
Kleine treintjes zijn ook treinen!

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #79 Gepost op: 17 November 2024, 22:11:24 »
Bedankt Walter, zo hebben we allemaal onze geschiedenis: als modelspoorder en op andere manieren. Ik begrijp dat bij jou de boel ook een tijd heeft stilgelegen. En dat het bij jou dus ook drie generaties beslaat (ook nog een oom), met de eerste als initiator.

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #80 Gepost op: 20 November 2024, 13:18:07 »
Nog één deelverzameling, en dan verdwijnt alles weer een tijdje naar het Treppenkeller Abstellbahnhof.

Een tijdje geleden was ik al op zoek naar het voorbeeld van de 2-assige Fleischmann-ketelwagens uit de jaren 60. Daarvan had ik op een gegeven ogenblik een sleep van bijna veertig stuks verzameld, omdat ze zo leuk zijn! Eerst wilde ik van elk twee hebben, maar nu wil ik de verzameling een beetje uitdunnen. Als ik alle verschillende modelvarianten neem, heb ik er ook nu al bijna dertig:

Vooraan staan de zwarte bouwdoos-exemplaren van mijn vader. Dan de Shell en Fina die mijn opa had. Daarachter begint de geschiedenis met de eerst uitgebrachte versies, die een metalen onderstel hadden (derde rij).
Vanaf ergens eind jaren 60 gaat Fleischmann over op een kunststof onderstel, met de opschriften als stickers (vanaf de vierde rij). Er komen wat nieuwe merken bij, een Zweedse wagen (vierde rij helemaal rechts) en varianten in opschriften en kleur van de ketel. Zo verandert de Esso van rood naar wit en de Aral van blauw naar wit en weer naar blauw. De zilverkleurige Total lijkt niet zo populair want die verdwijnt al snel weer.

De Railhobby-variant heb ik niet als abonnee ontvangen (ik kreeg het Märklin-koelwagentje) maar tweedehands gekocht in een webwinkel (zoals de meeste exemplaren).

De twee rechts op de achterste rij zijn een beetje vreemd. De gele lijkt een Shell-model waarvan de logo’s zijn verwijderd. Daarna is er een Avia-logo opgeplakt, afkomstig van de transfers die met de zwarte bouwdoos-versie werden meegeleverd. Geen origineel dus - maar wel leuk, misschien houd ik die erbij.

De blauwe heeft geen logo’s en een zeeblauwe kleur die niet gespoten is, en op geen enkel ander exemplaar voorkomt. Er is nooit een model geweest met die kleur. Ik heb navraag gedaan op het Forum Alte Modellbahnen, maar daar wist ook niemand hoe het zit. Ik dacht eerst dat het een DEA kon zijn, want die worden in de catalogus in zeegroen afgebeeld. Maar dat is een tekening, geen foto (zie blz 26). Als ik lang tuur naar de ketel, denk ik dat er ooit F I N A en een logo op heeft gestaan. Maar misschien tuur ik te lang :).

Op het Forum Alte Modellbahnen zie ik ook een EVA-model met een iets andere kleur ketel, en modellen met anders gevormde nummerschilden. Ook bestaat, volgens de Fleischmann-HO database, een rode Esso met de twee logo’s in een blauwe band. Daar heb ik nog nooit ook maar een foto van gezien.

De zoektocht gaat verder.

« Laatst bewerkt op: 23 November 2024, 19:29:50 door Ferdinand Bogman »

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #81 Gepost op: 25 November 2024, 19:36:30 »
Zo, het werk zit erop:

Het Rangierbahnhof is leeg en kan onder de bank.

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #82 Gepost op: 15 January 2025, 19:14:30 »
Middagrust op het Wohnzimmer Rangierbahnhof:

Rechts staat het gereviseerde goederenmaterieel van de eerste generatie Fleisch-mann. Omdat de economie aantrekt, neemt ook het goederenvervoer toe. Daarom is nieuw materieel aangekocht, opgesteld op spoor 8 en 9.

Mooi Ferdinand! Doet denken aan de Kijfhoek vroeger keek de vanuit de verkeerstoren ook zo op het emplacement! (y)

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #83 Gepost op: 15 January 2025, 20:07:35 »
Dank je! Zelf vind ik de aanblik van de wisselstraat het mooist:

Een beetje zoals dit grootspoorvoorbeeld:

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #84 Gepost op: 13 May 2025, 21:30:45 »
Even wat roestrijden ;).

Lang kon ik mij Kuijper’ s Hobbyhuis herinneren als enige model spoor Winkel in Utrecht was. Maar, op zoek naar de naam van een modelspoorwinkel in Den Haag, blader ik door de allereerste Railhobby (september 1978). Daar zie ik een advertentie van Determan Speelgoed! En inderdaad, ik kan me weer herinneren dat die in Hoog Catharijne zat. Op weg naar mijn opa, om met de treinen te spelen, ging ik er weleens een kijkje nemen.

Wie kan zich die winkel nog herinneren? (Uitweiden wordt op prijs gesteld :))

R1954

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 13 May 2025, 21:49:02 »
 @
Was die winkel in de gang richting Vredenburg, ik herinner me daar een Bart Smit of Intertoys of Speelboom.
Voorjaar 1979. Daagje Hoog Catharijnen...
Vrindelijke groet.

R.

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #86 Gepost op: 13 May 2025, 21:53:29 »
In de advertentie staan twee locaties in Hoog Catharijne:
  • Gildenkwartier
  • Boven Clarenburg
Mijn herinneringen zijn vaag en onbetrouwbaar. Maar door dit soort reacties komt er vanalles boven! Ik denk nu dat er een was boven het binnenplein met fontein (?), bij de uitgang naar het Vredenburg. Het zou ook kunnen dat die later is overgenomen door Intertoys.

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #88 Gepost op: 14 May 2025, 19:39:54 »
 (y)

Die fontein was er inderdaad. Ook te zien: “een bril voor mij van de Brilmij!”