Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Interieur ideeën voor gebouwen door kar
Vandaag om 09:30:25
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:15:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:06:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:44:57
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 08:19:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 08:02:17
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 07:56:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
  

Auteur Topic: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte  (gelezen 17882 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1261
  • Klaar voor vertrek
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Gepost op: 03 July 2021, 23:52:20 »
Op een ander spoor ben ik onder-de-bankmodules aan het bouwen. Daarop wil ik zoveel mogelijk opstelruimte hebben. De modules hebben ieder een lengte van 2 meter, met een beschikbare breedte van 67cm. Bij een hart-op-hartafstand van 5cm kan ik dan 13 opstelsporen kwijt. Daarvoor heb ik beschikbaar:
- hopelijk genoeg flexrails
- zeven rechtse wissels
- vijf linkse wissels
De wissels zijn alle oude Roco-exemplaren uit het messingtijdperk, met een wisselhoek van 12gr50min.

Ik legde de wissels op de vloer, om het uit te proberen. In eerste instantie op de meest voor de hand liggende manier, recht op elkaar aansluitend:



(Op deze foto heb ik nog maar 12 sporen.)

Om meer symmetrie te krijgen, ligt één rechts wissel in de onderste tak. Maar waarom symmetrie? En waarom zou de wisselstraat zo uitgestrekt moeten zijn, kan dat niet anders? Na veel spelen op de vloer - wel leuk - heb ik toch maar eens AnyRail geprobeerd. Dat heeft de oude Roco 2,5mm railgeometrie gelukkig nog als bibliotheek.

Om te beginnen nogmaals de wissels, in twee takken, in een rechte lijn achter elkaar:



Ziet er strak uit, dat wel. Maar: door het ruitjespatroon van 5cm is uit te tellen dat sommige opstelsporen pas na één, anderhalve meter beginnen. De rest van de modulelengte gaat verloren aan de wisselstraat. Er is veel loze ruimte, waar ik niets mee ga doen (het wordt een soort open schaduwstation, er komt geen scenery). Dat moet toch handiger kunnen?

Eens kijken of het helpt om het andersom te doen:



Helaas, volgens de "List of materials" van AnyRail ben ik zo'n 90cm onvoordeliger uit: 17,26m in plaats van 18,15m in het eerste ontwerp. Bij de volgende poging probeer ik één opstelspoor zo vroeg mogelijk te beginnen (hier aan de bovenkant):



Aha! Dit levert zo'n 65cm winst op ten opzichte van de rechte uitvoering. Met wat schuiven op de vloer krijg ik uiteindelijk in de gaten hoe het moet: zoveel mogelijk op elke tak van een wissel wéér een wissel laten aansluiten:



Nu heb ik opeens 20,71m spoor! Een vooruitgang van ruim 2,5m. De langste wisselstraat is nu 5 wissels in plaats van 6, en voor alle sporen is het 3, 4 of 5 wissels naar het uitrijspoor. Het laatste spoor begint nu op 105cm vanaf links, in plaats van 155cm.

Voor mijn situatie maakt het niet uit waar aan de linkerkant het uitrijspoor ligt. Misschien kan ik nog een beetje winst behalen door de wisselstraat te kantelen:



De winst blijft beperkt tot 10cm. Maar ik vind het wel sierlijk, dus waarschijnlijk wordt dit 'm.

In de praktijk zal het niet precies zo uitkomen overigens. In AnyRail is geen rekening gehouden met de wisselaandrijvingen. Mijn modules liggen op de grond; wisselaandrijvingen onder de plaat zijn uitgesloten.

In het echt doen ze het ook zo (eerder aangetroffen als Raadplaatje).

Op dit forum lijken de meeste ontwerpen voor schaduwstations, die op dit forum langskomen, vooral op mijn eerste, "rechte" ontwerp. Heeft dat voordelen boven mijn wisselspaghetti?

Groeten,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2021, 00:05:37 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #1 Gepost op: 04 July 2021, 09:11:39 »
De truc die je uiteindelijk hebt toegepast is de verdubbeling. Dat wil zeggen: achter elk wissel leg je direct weer 2 wissels.
Na 1 wissellengte heb je 2 sporen, na 2 wissellengte heb je 4 sporen, na 3 wissellengtes heb je 8 sporen, enzovoort. 16, 32, 64...
Nadeel is dat de buitenste sporen ver uitwaaieren zodat je er een boog aan moet zetten om ze weer parallel met de anderen te krijgen.

De eerste opstelling, waar steeds maar 1 tak verder vertakt is de ladderconstructie. Die geeft een strakker resultaat maar maakt de wisselstraat langer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #2 Gepost op: 04 July 2021, 09:26:07 »
En nu hetzelfde met 3-weg wissels, dan komt er nog veel meer opstelruimte bij.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17914
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #3 Gepost op: 04 July 2021, 09:51:58 »
Waarbij je nog meer die bochten als compensatie krijgt die Klaas noemt (het uitwaaieren).

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #4 Gepost op: 04 July 2021, 10:20:01 »
En om dezelfde hartafstand te waarborgen moet je bij veel uitwaaieren een steeds krappere radius gebruiken in de  bogen aan de uiteinden van je emplacement. Iets om ook rekening mee te houden  :)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1261
  • Klaar voor vertrek
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #5 Gepost op: 04 July 2021, 10:38:23 »
Inderdaad,

Door steeds te vertakken wordt de hoek met de uiteindelijke opstelsporen steeds groter en de benodigde boog om te corrigeren ook. Dat snapte ik eerst niet: de buitenboog wordt toch steeds flauwer? Maar er moet een extra afbuiging (wisselhoek) gecompenseerd worden. Vandaar dat ik niet verder kon uitwaaieren dan twee keer.

Voor de gein een ontwerp in AnyRail met (bijna) alleen met driewegwissels:



Dit lijkt een beetje op het Franse grootspoorvoorbeeld dat ik aanhaalde. Er is maar 65cm lengte nodig (horizontaal vanaf links gemeten) voor de wisselstraat. En je hebt bijna 23m spoor! Je ziet wat dat doet met de bogen aan de buitenkant. In AnyRail heb ik hiervoor allemaal flexrails gebruikt. Daarvan kan ik nu niet makkelijk zien wat de boogstraal is. Wel meer dan 39,4cm neem ik aan. AnyRail geeft dat aan als minimum boogstraal voor deze flexrails. Als ik daaronder kom, kleuren de rails rood. (Weet iemand misschien waarom AnyRail een paar stukken flexrail bruin kleurt?)

Tot voor kort had één driewegwissel in mijn bezit, wat in mijn ontwerp links één wissellengte gescheeld zou hebben. Maar ik heb al mijn oude Fleischmann-wissels (inclusief de drieweg) weggedaan. Die hebben een grotere wisselhoek en dat combineert niet lekker. Ik heb daar wel een beetje spijt van, en heb zelfs even overwogen een Roco-driewegwissel terug te kopen. Maar op dit ogenblik houd ik het bij bouwen met de materialen die ik al heb.

Tenzij iemand nog zo'n oud Roco-driewegwissel heeft liggen, natuurlijk.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17914
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #6 Gepost op: 04 July 2021, 10:50:09 »
Het bruin kleuren bij de flex betekent dat je over de lengte van de gekozen flex gaat :)

Ik zou je afraden het zo te doen als dat je nu getekend hebt... die buitenste radius is vrij krap en dat wil je niet in je schaduwstation.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3287
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #7 Gepost op: 04 July 2021, 11:11:11 »
In het laatste plan met driewegwissels kun je de aandrijvingen ervan al aan de buitenkant van de wisselstraat leggen op de twee gewone wissels na.
In het een na laatste plan (vind ik de mooiste ;D) moet er dusdanig met de wissels geschoven worden om de wisselaandrijvingen te laten passen zodat het plan er dan toch anders uit gaat zien.

Zolang het de station gebruikt wordt voor het wegzetten van treinen en er niet gerangeerd en ge/ontkoppeld wordt en de radius niet te krap wordt, is het uitwaaieren van de sporen geen nadeel. Nuttig om te zien dat een wisselstraat ook anders kan dan de enigszins saaie eerste optie :) zou er zelf niet opgekomen zijn...
Groeten,
Richard

Cc72000

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #8 Gepost op: 04 July 2021, 11:24:38 »

Dit lijkt een beetje op het Franse grootspoorvoorbeeld dat ik aanhaalde.

het franse grootspoorvoorbeeld in het echt, met veel Y vormige wissels:
« Laatst bewerkt op: 06 July 2021, 09:04:05 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. »
Grtz Diederik.
N spoor Frankrijk www.AFAN.fr

VvKan

  • Gast
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #9 Gepost op: 04 July 2021, 11:28:49 »
Aandrijvingen kun je met wat (of veel) creativiteit ook aan de zijkanten van het geheel plaatsen, met stangetjes naar de wissels of met flexibele kabeltjes in een hulsje (fiets-remkabel als voorbeeld).

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17914
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #10 Gepost op: 04 July 2021, 11:34:37 »
Die laatste is echt een afrader... dan beter bowdenkabel gebruiken wat ze ook in de RC vliegwereld hebben.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6200
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #11 Gepost op: 06 July 2021, 06:46:26 »
Tenzij iemand nog zo'n oud Roco-driewegwissel heeft liggen, natuurlijk.

Vindt persoonlijk je laatste oplossing de mooiste. Wat de driewegwissel betreft, heb er nog een liggen die ik niet meer in mijn huidige baan ga verwerken. Wel van huidige rocoline (zonder bedding). Weet niet of die wat maatvoering en hoogte railstaaf met de oude serie matched.

VvKan

  • Gast
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #12 Gepost op: 06 July 2021, 14:00:08 »
Bowden kabel natuurlijk (y)   Ik wist dat er een bepaalde naam voor was, maar heb een fietskabeltje maar als voorbeeld genomen.  Dank !

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17914
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #13 Gepost op: 06 July 2021, 15:18:31 »
Graag gedaan. Ik heb er persoonlijk slechte ervaringen mee gekregen toen ik ze in een tentoonstellingsbaan gebruikte. Haakjes aan de kabel, aanslag op de kabel door de opslag van de baan, dus kortom veel ellende. De kabels van de vliegtuigjes werken dan veel beter, zijn zelfsmerend en betrouwbaar :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #14 Gepost op: 06 July 2021, 16:44:51 »
Er is toch sprake van naamsverwarring. Een remkabel van een fiets is ook een bowdenkabel. Maar net als op een fiets moet je ze bij gebruik op de spoorbaan ook invetten. Een andere optie is een derailleurkabel, die zijn wat dunner.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.