Ik gebruik sinds een tijdje de ballast van SpurenWelten, die verkopen ook de flexibele lijm erbij. En de rails leg ik op kurk voor een realistische bedding.Het gebruik van goede flexibele lijm geeft echt een groot verschil in demping als houtlijm. Dus als je echt wat aan het geluid wilt doen zou ik adviseren om flexlijm te gebruiken.
Ik heb mijn rails op ondervloer liggen, en wel de zwarte variant van Kwantum. Dat is geschuimd polystyreen van 5 mm dik. De ballast verlijmd met boekbindlijm, dat is flexibel. Desondanks veel herrie. De situatie bij Martin Domburg, die zijn schaduwsporen op kurk heeft liggen, is niet representatief. Die sporen zijn zeer waarschijnlijk niet geballast.Wat ik wel heb gemerkt is dat de dikte van de dragende laag een rol speelt. ik ben in de loop van de tijd steeds lichter gaan bouwen en dat betekent dat mijn sporen op 6 mm triplex liggen. Dat werkt sterk als een klankbord. Bij mijn volgende baan wil ik 9 mm multiplex gaan gebruiken, eens kijken of dat verschil maakt.
Zo dik als 15 mm wil ik beslist niet gaan. En als dat ook niet helpt weet ik het ook niet meer.Het enige wat hoorbaar helpt is langzamer rijden.