Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)  (gelezen 15679 keer)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #60 Gepost op: 29 november 2022, 10:22:29 »
Een herkenbaar onderwerp van je verhaal, Michel, en je reactie hierboven, is het gemis van “speelgenot”. Een tweede is waar je blog mee begint en waar in de reacties tot nu toe niet zo op ingegaan wordt, is de sociale druk die een forum als dit uitoefent, om steeds perfectere banen en modellen te hebben of te bouwen.

(Een interessant bijproduct van de voortdurende neiging naar perfectie is het bestaan van iemand zoals Evan Daes, oftewel: mensen die hun geld kunnen verdienen met modelspoorbouw. Ik wist niet van het bestaan van dat beroep voordat ik een jaar of twee geleden op dit forum kwam.)

Het eerste onderwerp, speelgenot, is precies het doel van mijn modules voor onder de bank. Eigenlijk wil ik mijn jeugd herscheppen: als kind met wat zakgeld droomde ik van enorme modelspoorbanen met eindeloos veel (lange) treinen. Als volwassen man met een salaris kan ik die droom gedeeltelijk realiseren. Inmiddels ben ik daarmee zo ver dat ik de treinen kan uitpakken en rondjes gaan rijden!

Het tweede, de sociale druk, wordt onbedoeld uitgeoefend door wat je hier op het forum en op beurzen en tentoonstellingen ziet langskomen. Banen als Le Bassin en een secundair lijntje in de Puy de Dôme geven je toch al snel het gevoel dat dit pas een echte modelspoorbaan is en als je dat niveau niet haalt, dat je dan een prutser bent. Forumleden als Aford en Miniature Holland voelen die druk ook door de reacties die ze ontvangen en het doet af aan hun plezier (in ieder geval op dit forum).

Zelf heb ik ook last van die sociale druk. Hoewel ik veel oud, slecht gedetailleerd Fleischmann-materieel heb en dat koester - ook uit nostalgie - heb ik inmiddels ook wel modellen aangeschaft die wat meer “state of the art” zijn. Mijn emplacement bestaat uit 2,5mm messingrails. Het ligt het er logischerwijs een stuk netter bij dan wat ik als tiener kon (geduld, ervaring). Maar door wat ik op BNLS zie heb ik ook de neiging om dit realistisch te maken met roestkleurige rails, ballast, vrijbalken en onkruid (begrasser!).

Het doet mij gelukkig niet afhaken van BNLS, maar ik moet mezelf er af en toe aan herinneren dat het niet erg is om een prutser te zijn, en dat het speelgenot voorop staat!

Groet,
Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2022, 11:45:34 door Ferdinand Bogman. Reden: Iets specifieker naar BNLS verwezen »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #61 Gepost op: 30 november 2022, 10:27:17 »
Ik snap wel wat je omschrijft in relatie tot de topbanen. Het kan best intimiderend overkomen. Volgens mij zit de crux precies in wat Michel in z’n artikel beschrijft: focus je op het vinden van een manier en eigen stijl waar je je prettig bij voelt / wat voldoening geeft. Als ik naar mezelf kijk was het beginnen met bouwen van minibaantjes een moment van Eureka. Ineens ging ik wél aan de gang en kreeg ik dingen voor elkaar.

Wat me daarbij opvalt aan de heren van de genoemde banen is dat juist zij een ieder die effectief begint met bouwen met raad en daad bijstaan. Als Floris langs komt en even met een kritische blik mijn baantje door gaat zagen is dat niet om de boel af te kraken, maar juist om te stimuleren. En wanneer iemand verzucht „dit lukt mij nooit, is het antwoord steevast: „Gewoon beginnen.”. Deden ze zelf immers ooit ook. Over dat „gewoon beginnen” laat Michel ook in dit draadje weer allerlei mooie en inspirerende dingen zien. Als het lukt om de sociale druk om te buigen naar 'leren van' en 'genieten van' maakt het het leven een stuk eenvoudiger ;D

Wat betreft de profi-modelbouwers: volgens mij komt het niet zozeer door het streven naar perfectie, maar meer het hebben van een droom van iemand en die op deze wijze kunnen realiseren. Het fenomeen bestaat decennia, maar misschien niet zo zichtbaar aan de oppervlakte.

En tegen al het gejengel en gebulk door lui vanaf de zijlijn, plegen we te zeggen: knolraap en lof, schorseneren en prei!

Groet, Wieger
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #62 Gepost op: 30 november 2022, 10:58:23 »
 ;D Haha, dat laatste is een goeie.

Miss dit gesprek even af laten splitsen.
Anders wordt je bouwdraad zo off topic.

Wat de laatste 2 heren zeggen ben ik het ook mee eens.
Je laat je gauw leiden door perfectionisme.
Maar de essentie van een baan is of er daadwerkelijk iets kan rijden.
Hoe dan de rest wordt uitgevoerd.
De een schept genoegen met een kale plaat.
De ander bouwt zo realistisch mogelijk zodat je goed moet kijken of het echt is.
Bv  Michels poort, en GJ dijkcoupure.
Na de foto van HansReints moest ik wel ff een paar keer goed kijken wat model en wat echt is.

Ikzelf neig nu in N ook meer naar mijn jeugdsentiment. Mijn N verzameling van nu is wat ik vroeger mooi vond maar toen niet had.
Ik had HO Märklin, wie niet.
Toen Fleischmann met al die mooie dieselstellen kwam droomde ik dat ik ze had.
Nu heb ik er een paar.
Ga wel proberen zo natuurgetrouw mogelijk te bouwen.

Mijn HO bouwstijl kent wel wat voorbeelden van andere bouwers hier.
Maar volg verder mijn eigen weg hierin.
Helaas ligt daar ook niet budget vrij voor die prachtige NS modellen die er nu zijn daar blijf ik nog ff in diesellocs hangen.

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #63 Gepost op: 30 november 2022, 13:57:21 »
Wat Wieger schrijft kan ik niet beter verwoorden. En ook bij mij  hebben de minibaantjes bevrijdend gewerkt. 

En topbouwers zijn er in vele vormen en maten. Als je ook even de slideshow langs gaat, dan zie je weliswaar enkele topnamen staan, maar er staan ook gewoon BNLS bouwers tussen. Mensen die mij inspireren (en die lijst is lang) en die ik inspireer . Want zoals Floris bij Wieger langskomt, vertelt Wieger mij weer hoe hij iets fabriekt en vertel ik Steef weer een aantal kleinigheden, waarop Steef aan Edsko weer andere technieken vertelt. En we doen dat omdat we waarderen wat en hoe de ander bouwt en we graag willen zien dat hij zich verder ontwikkelt, want we zien die potentie in hem.

En daarin zie ik dus ook de functie van dit forum. Maar daarin zie ik ook gelijk een spanningsveld, want beter worden wil niet zeggen dat de sfeer natuurgetrouwer wordt. Of dat er nauwkeuriger gewerkt wordt. Dus de verwachtingen die als tipgever hebt, worden waargemaakt op de manier zoals de ontvanger ze interpreteert. Maar het uiteindelijke effect is wel dat je bewust wordt van waar je mee bezig bent en hoe je je daarin wilt ontwikkelen. En dat is zichtbaar.
En dat maakt voor mij ook het forum soms leuk. Dan kan ik van jullie creaties genieten en er me door laten inspireren.

Dus staar je niet blind op wat je niet kunt kopen, maar kijk wat er mogelijk is binnen jouw kunnen. Dat is veel belangrijker dan wat gesmijt met geld, of verlangend starend naar iets dat je van zijn levensdagen toch niet gaat/kan kopen.

Dus hop Koen, ga weer bouwen! Want ik mis je creaties al veel te lang 😉

Groet,
Michel

Edit: Dit is ook een manier van bouwen :), dus deze discussie past prima in dit draadje.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #64 Gepost op: 30 november 2022, 15:51:46 »
O,

Ik had al gemeld voor je.
Maakt niet uit.

Snel gaat het niet idd.
Tijd van werken, de rest enzenz cliché.
Komt wel weer wat.
Als ik achter het stuur kon bouwen deed ik dat ::)





(Wel stationnetje uitgedacht, mag dat?)


Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2022, 15:57:12 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #65 Gepost op: 30 november 2022, 16:07:04 »
(Wel stationnetje uitgedacht, mag dat?)

Natuurlijk, tekenen is ook een vorm van bouwen :)
en het stomme van werken is natuurlijk dat je dan niet kunt bouwen. Maar achter het stuur zou ik het niet proberen, tenzij je stilstaat (dus in de file ofzo)



Het was ook geen commentaar en je bent leuk bezig met je kathedraal, maar eigenlijk mis ik Midsland denk ik zo. En ik moet een beetje wennen aan je N-avontuur.
Sorry, als ik je opgejaagd heb.

Groet,
michel

« Laatst bewerkt op: 30 november 2022, 16:21:04 door tothebeach »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #66 Gepost op: 30 november 2022, 17:15:27 »
Edit: Dit is ook een manier van bouwen :), dus deze discussie past prima in dit draadje.

Ik wilde je net een pb gaan sturen of je dit inderdaad afgesplitst wilde hebben toen ik je reactie las.
dus ik laat het nu lekker staan. mocht je er op een gegeven moment anders over denken hoor ik het wel  ;)


(Wel stationnetje uitgedacht, mag dat?)

LOL, ik dacht echt: waarom heeft die nu mijn phillips d8334 getekend  ;D





na eens goed kijken zag ik wat je werkelijk bedoelde, en dat is een heel leuk idee!
« Laatst bewerkt op: 03 december 2022, 15:22:59 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #67 Gepost op: 30 november 2022, 19:23:07 »
Bedankt aan de ene kant voor het kwalitatief waarderen van het resultaat ;D ik bebrijp wel dat het voor somigen wat intimiderend zal zijn. Voorop staat, en blijft voor mij altijd staan is die lol die jullie er ook aan beleven om heerlijk los te kunnen gaan in je hobby, een prutser kun je nooit zijn zolang je er lol aan hebt..

T is niet voor niks hopen lol onderaan .... en die is niet te meten in de kwaliteit van wat je bouwt, (alhoewel het wel handig is dat je redelijk  kan maken wat je vooraf zo ongeveer bedenkt)
Michel, en anderen als bijvoorbeeld HJ, maar nig veul meer, heerlijk altijd om jullie draadjes te lezen en de vorderingen te aanschouwen, vooral doorgaan ;D 8).

En die radio is geniaal ;D ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #68 Gepost op: 30 november 2022, 21:03:22 »
Zie nu pas dit draadje.
Interessant.
Wat een leuk idee, zo'n klein baantje.
En mooi uitgevoerd (y)

Inspirerend.
Je kunt "even" iets heel anders oppakken, zelfs in een andere schaal dan je gewend bent.

Groet, Bas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #69 Gepost op: 30 november 2022, 21:32:56 »
Wel een idee mr Duikeend.

Paar boxjes in de Arcaden voor stadsgeluiden. ;D

Maar Michel, lekker ook doorgaan met wat je doet. Dan doe ik het ook ;D

En ik voel me absoluut niet opgejaagd.
De wagens van ons zijn toch begrenst.(not)

Tot later en hopelijk eens een wederzien.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #70 Gepost op: 01 december 2022, 11:14:33 »
Tot in Rijswijk, Koen. Ten minste ik neem aan dat niet alleen jouw bak daar heen gaat. Ik sta dan ergens een workshop te geven.

@Bas: Dankjewel voor je compliment, en inderdaad kan je zo even rustig experimenteren.

@Wim: Dank voor je compliment en we schrijven gewoon rustig door.

En over schrijven gesproken:

Modelspoormagazine 230, december 2022

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 01 december 2022, 11:29:49 door tothebeach »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #71 Gepost op: 03 december 2022, 11:05:32 »
" ’t Is niets” ben ik aan het bouwen om te kunnen rijden, maar ook om mij eens te kunnen buigen aan het bouwen van materieel. Zo kocht ik afgelopen zomer bij Hardy’s Hobbies een resin kap van een Hudswell Clarke. Deze kap past op een Jouef 0-3-0 stoomlok uit de junior line.





en qua grootte past dit lokje beter, dan de onlangs aangeschafte Kerr Stuart van Planet Industrial


Meer toelichting over de bouw, kan je lezen in mijn blog

Groet,
Michel

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #72 Gepost op: 03 december 2022, 11:16:56 »
Mooi Michel! Dat is een manier om ook eens Engels materieel te verkrijgen. Alleen vind ik bij Hardy's Hobbies alleen figuren.... Hebben ze deze kits niet meer?

Albert

ps: ik zie het al....... :-X
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #73 Gepost op: 03 december 2022, 11:29:01 »
Inderdaad, helaas levert Hardys Hobbies deze lokjes niet meer direct. Hij had echt een heel mooie verzameling van verschillende lokjes. als dit lokje wat wordt, ga ik eens informeren over het hoe en waarom en wat nog wel de mogelijkheden zijn.

Groet,
Michel

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #74 Gepost op: 03 december 2022, 14:42:57 »
Dat Brits/Franse industrielokje ziet er prima uit, Michel. En dank dat je me in je blog op het spoor zette van LP Créations. Ik had nog nooit van dat bedrijf gehoord. Ze hebben leuke dingen.

Groet,
Wolter

Moins mais mieux.