Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Een soort modules voor onder de bank  (gelezen 25189 keer)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Een soort modules voor onder de bank
« Gepost op: 25 mei 2021, 22:09:36 »
Beste mensen,

Uit nostalgische overwegingen ben ik, aan het begin van het Eerste Coronajaar, gestart met het verzamelen van oud Fleischmann-materieel in schaal HO. Tegelijk begon ik op dit forum rond te struinen.
Op een dag kwam ik dit draadje tegen: Vloerbaan op een studentenkamer.
Dat bracht mij op een idee. En een aantal vragen, die ik zou kunnen stellen in een van deze topics:
Maar omdat het een combinatie van beide vragen is en ik van korte draadjes houd, begin ik een nieuwe. Bovendien komen er vast wel vervolgvragen en dan wordt het misschien alsnog "mijn" draadje.

Het probleem
Een goed verstaander weet waar ik naartoe wil: ik heb in mijn woning geen ruimte voor een vaste modelspoorbaan. Wel heb ik:
  • inmiddels veel treinen, ook uit een eerder modeltreinleven
  • een woonkamer van ongeveer 10 bij 2,5 à 3 meter effectief
  • een doos Roco-Line met bedding aangeschaft
  • een boel messing rails en wissels uit die vroegere periode
  • een zitbank met daaronder loze ruimte
  • zin om al die treinen eens te laten rijden
Met die Roco-Line rails heb ik al een groot rondje in mijn woonkamer gelegd. Dat spul doet het prima. De kamerdeur kan nog open en het kan gerust een tijdje blijven liggen. Maar het wisselen van trein is een heel gedoe. Toen ontdekte ik de ruimte onder de bank.

Het idee
Nu wil ik:
  • twee platen van 200x80cm maken
  • ze in de lengterichting op elkaar laten aansluiten
  • daarop met de messingrails en -wissels opstelsporen bevestigen
  • een aftakking van het grote rondje laten aansluiten op dit emplacement
Op die manier kan ik af en toe in één keer flink wat treinen opstellen en ermee rijden. Als ik het zat ben of bezoek verwacht dat niet in treinen is geïnteresseerd, pak ik de treinen in, stop de Roco-Line terug in de doos, stapel de twee platen op elkaar en schuif ze onder de bank.

De uitvoering
Voor het emplacement denk ik aan een bakconstructie als deze, gemaakt door Bert van Gelder:



In mijn geval heeft dan één van de kopse kanten geen opstaande rand of in ieder geval een coupure voor het uitrijspoor. Ook denk ik dat ik hem niet opvouwbaar maak met scharnieren. Eerder denk ik aan een pen-gat-verbinding om ze op elkaar te leggen. De bovenste komt dan op zijn kop te liggen, zodat de boel nog een beetje stofvrij wordt gehouden.

Als materiaal voor die bakken viel mijn oog op 9mm Multiplex PowerpleX Bio van Eucalyptus. Dat heeft wat ruime afmetingen. Maar daar kan ik dan een aantal stroken van laten afzagen, om te gebruiken als randen van de bak.

De (eerste) vraag
Het is geen spaanplaat of MDF, daarmee scoor ik alvast punten bij veel forumleden. Maar, gezien de afmetingen van de platen en het ontbreken van een dragende constructie (de randen doen het werk) vraag ik mij af: is dit geschikt materiaal voor het beoogde doel? Motiveer je antwoord en maak er een tekening bij  ;).

Groeten,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2021, 22:40:47 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2021, 22:41:18 »
Waarom denk je dat een pen-gatverbinding beter is dan scharnieren? Ik denk dat scharnieren handiger is. De twee delen liggen dan zowel uitgevouwen als dichtgeklapt in een stabiele positie ten opzichte van elkaar.
Als je er twee losse delen van maakt dan lijkt het me een heel gehannes om ze recht boven op elkaar te krijgen, vooral omdat ze door de grootte moeilijk handelbaar zijn.

Verdere verstevigingen zijn niet nodig denk ik omdat de platen over de hele oppervlakte door de vloer gesteund worden.
Je zou er balkjes in dwarsrichting onder kunnen schroeven, maar daar wordt het geheel weer dikker van en daar moet je maar net ruimte voor hebben onder de bank.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2021, 13:03:56 »
Heb je ook nagedacht over een meer modulair systeem? Ik kan het draadje niet meer terugvinden maar ik heb ooit voor iemand die waarschijnlijk regelmatig zou gaan verhuizen dit plan bedacht:

Het idee was dat je een paar standaard rechte en gebogen stukken fabriekt die je op meerdere manieren kan uitleggen. Zo had ik ook bedacht om een station te maken met 1 vaste module en 2 andere modules waarmee je kan kiezen of je een kopstation of een doorrijstation kan maken.

Dit bestaat dan uit vierkanten en brede rechthoeken, maar een spoordijkje kan natuurlijk ook 20cm breed zijn ipv 60cm. Misschien leuk idee voor een uitbreiding?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2021, 15:30:17 »
Heren,

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Bas krijgt het hoogste cijfer omdat hij er een tekening bij heeft gemaakt  :).

Over de suggestie van Bas heb ik wel nagedacht. Maar voor zo'n groot aantal - ook nog verschillende - modules heb ik simpelweg de ruimte niet. Onder de bank of ergens anders. Het is een gepasseerd station: ik heb al gekozen voor een hoofdbaan los op de vloer, met Roco-Line met bedding. Alleen voor het emplacement wil ik een vaste ondergrond gebruiken.
(Ik twijfel wel of ik nog een derde plaat kwijt kan. Omdat ik allemaal Duitse stoom heb, zou ik graag een Bw bouwen. Maar als ik een lokloods neerzet kom ik vast niet uit met de hoogte onder de bank.)

Klaas wordt misschien een beetje misleid door mijn "pen-gat-verbinding": dat suggereert meer nauwkeurigheid dan nodig is. Het enige doel is dat de platen niet makkelijk van elkaar afschuiven als ze gestapeld zijn. De gaten kunnen gerust ruimer zijn dan de pennen. Of ik bedenk iets anders waardoor ze makkelijk op elkaar passen.

Aan balkjes of aluminium profielen onder de platen heb ik zelf ook gedacht, om de platen te verstevigen. Het grootste bezwaar is hier niet de ruimte onder de bank, maar het hoogteverschil tussen het emplacement en de Roco-Line hoofdbaan. Ik wil wel meubelviltjes om de vloer te beschermen, waardoor het verschil al iets groter wordt. Vandaar de keus voor een dunne plaat (9mm).

Juist vanwege de grootte van de platen leken mij scharnieren niet zo handig; ik moet dan een plaat van twee meter een "handstand" laten maken bij het op- en afbouwen. (De bevestigingen van) die scharnieren moeten dat ook maar zien te houden. Als ik de platen los van elkaar houd, kan ik de tweede over de lange kant omklappen over de eerste.
Maar dit is wel een goed punt om nog even over na te denken. Als ik de platen een keer in mijn handen heb gehad, heb ik in ieder geval een beter idee van het gewicht (ongeveer 9kg) en de stevigheid.

Voordat ik naar de bouwmarkt ga, iemand anders nog een mening over de vraag: zijn deze platen geschikt voor mijn doel?

Groet,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2021, 15:54:43 »
Geschikt ?

Dat hangt van vele dingen af,waarvan je er zelf (als t gaat om beoogd doel) al hebt aangehaald.
Je zit met een hoogte die krap is zeg je,tegelijkertijd neem je roco rails met spoorbed,terwijl die versie zonder al lager ligt  ::)
Je kan een soort grondplaat maken waarover je panden zakken zodat je ze op hun plek kan zetten en ze toch niet kunnen verschuiven,neemt niet weg,dat je alle gebouwen er toch hoe dan ook telkens op en af moet halen,lijkt me überhaupt niet iets wat lang leuk is en wenselijk,niet voor jezelf maar ook niet voor die gebouwen,t is maar plastic met wat lijm en dat gaat loskomen op den duur.
In HO zijn panden niet laag te noemen,dus ook een BW met schoorstenen e.d en alles wat jer verder over kan verzinnen wat er "hoort",dat past al snel niet op een plaat onder een bank,tenzij je bank minstens 20-25 cm ruimte heeft in de hoogte tussen vloer en onderzijde bank.
(moet plaat dikte dan ook meerekenen,dus t moet eigelijk al hoger zijn)
Hoe vochtig is je huis,tocht het er,hoe schoon ben je van jezelf uit ?
Stof en dergelijke zijn geen vrienden van treinen en kruipen  overal waar je niet wil,dus als je de zaak niet schoon houd/maakt voor gebruik,dan heb je goede kans dat je locs straks meer stof e.d. opvreten dan dat ze goed zullen (blijven)rijden.
Vocht is geen vriend van hout,ongeacht welk hout je neemt,dus als je het hout niet helemaal "bewerkt" voor je er rails op legt,dan word het op den duur toch golfslagbad.
En als je rail overgangen niet dusdanig zijn gemaakt dat ze slijtvast zijn en goed aansluiten telkens weer,dan ontspoort de boel straks meer dan t rijd.

En zo kan ik nog wel even doortypen over dingen waardoor ik er niet eens aan zou willen denken om het te doen zoals je nu wil,omdat je met teveel dingen rekening moet houden,ook omdat je weinig "speelruimte" hebt als t gaat om iets te maken wat vlot klaar is voor gebruik en toch compact zat om zo ergens vlug weg te stoppen.

Maar goed t is jouw ding,en als jij denkt t werkend te kunnen krijgen zonder tegenslaegen en vlot rij klaar,dan zeg ik ga ervoor :)

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2021, 15:55:12 »
Gewoon populieren plex nemen, 9 of 12 mm. Sterk, licht en niet duur.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2021, 18:28:37 »
Persoonlijk zou ik een inklapbare modelbaan maken die je op de tafel kan leggen. Niets is mooier dan de treinen op ooghoogte laten rijden. Van bovenaf zien is niks aan. Leuk voor een vijfjarige die kijkt hoe hard de treinen kunnen rijden voordat ze uit de bocht vliegen. Maar met de maten die je gepland hebt moet dat op de tafel leggen ook nog kunnen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2021, 20:18:44 »
Nouja,

"Hoe schoon ben je van jezelf uit?" Wat een brutale vragen worden hier gesteld  :)! Maar eerlijk gezegd: die parketbaan zou wel een stimulans zijn om eens wat vaker te stofzuigen.

Even een misverstand bij Floris wegnemen: op die platen bevestig ik messing rails zónder bedding, die nog over zijn van jaren geleden. De Roco-Line sluit aan op de plaat en ligt op de vloer.

Die twee platen op een tafel, zoals Sven voorstelt, zou kunnen met staanders aan de uiteinden. Dat zou inderdaad een mooi gezicht zijn maar waar rijden die treinen dan naartoe? Want, een beetje als die vijfjarige, ik wil graag lange treinen laten rijden. Daarvoor moet ik dan maar op de grond gaan liggen.

En mijn verhaal over dat Bw moet je maar vergeten. Stiekem droom ik natuurlijk over een vaste baan, op ooghoogte. Maar het moet onder de bank passen. Daarom kan ik niet de hoogte in: geen gebouwen en andere scenery. Zoiets als ballast springt er waarschijnlijk al af bij de eerste keer optillen en omkeren. Nog afgezien van de overgang tussen de platen. Dus houd ik het eenvoudig. Wat ik wil maken is een soort fiddle-yard, maar dan met wissels.

Hoewel ik een oud huis heb, verwacht ik niet zodanige vochtproblemen in mijn woonkamer dat dat problemen oplevert. De piano houdt zich tot nu toe ook goed. Zolang ik de loterij niet win, denk ik niet aan verhuizen (gelijk even opgeschreven: lot kopen).

De vraag over de geschiktheid slaat dus vooral op het materiaal, als basis voor een emplacement dat op de vloer moet liggen, en regelmatig op- en afgebouwd wordt.

Ik ga binnenkort maar eens naar die bouwmarkt.

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2021, 09:50:09 »
Citaat
Wat ik wil maken is een soort fiddle-yard, maar dan met wissels.
Ik heb dit gemaakt met 2 lagen 12mm (of 9mm, weet ik niet meer uit mijn hoofd ???) pop. triplex en 1 laag 3.4mm hard triplex. Dus exlusief rails is hij 21.6mm dik (of 27.6mm)  En deze is slechts 60cm lang.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2021, 10:39:42 »
Hoi,

Kijk eens bij dit draadje:   Tussendoortje: project N & N-baan. Functioneert nog steeds. Is al vaak mee geweest. Een totaal pakketje van 110x50x18cm.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2021, 10:54:22 »
Juist vanwege de grootte van de platen leken mij scharnieren niet zo handig; ik moet dan een plaat van twee meter een "handstand" laten maken bij het op- en afbouwen.
Juist de scharnieren maken dat makkelijk. Aan één kant zit die plaat met de scharnieren vast zodat je de andere kant kunt oppakken  en laten overklappen naar de dichtstand.
Twee meter lijkt me ook geen probleem, ik mag toch aannemen dat de kamer hoger is.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2021, 11:27:09 »
Ik heb ook ruimte gebrek helaas zoals velen. Zo'n opklapbaar geval heb ik ook gemaakt, 2 x 1 meter van multiplex en vuren dwarslatjes. Opklapbaar door scharnieren en bleef mooi uitgelijnd. Rondje fleischmann profirails erop, bedraad en klaar. Nou ik kan je zeggen dat hele ding ging na 2 weken naar de milleustraat. Zoals Sven zegt op grond rijden is niks aan, op je buik liggen nog minder. Ik kon m ook op tafel leggen, ook geen donder aan. Treintjes zijn vooral leuk als ze door mooie scenery heen rijden. En die scenery krijg je er niet op want bij het dichtklappen verpletter je de boel. Ik zou je de moeite besparen. Wil je een rondje rijden dan zou ik gewoon rails in elkaar klikken en klaar.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2021, 13:05:58 »
Ferdinand,

Ik heb ooit ook een opvouwbare baan gemaakt voor de kleinkinderen. Ik heb 9mm multiplex gebruikt, maar dat had veel dunner gekund. Ik heb hout gebruikt dat ik nog had liggen. Helemaal als hij vlak op de grond ligt is 4mm ruim voldoende. . Als je 1mm dikke meubelviltjes onder een plaat van 4mm plakt en daar messing rails op plakt, ligt de bovenkant van de bielzenmat op 7mm van de vloer. Dat is precies de hoogte van Roco-Line rails (gemeten van bovenkant bielzenmat tot onderkant.

Hoeveel ruimte heb je eigenlijk onder je bank?

Bevestiging van de platen doe je eenvoudig door op 2 klosjes scharnieren met losse scharnierpen te monteren. Zo kun je de baan opklappen, of, na het verwijderen van de scharnierpennen de baan in twee delen opbergen.
Door de scharnieren worden de twee delen altijd exact tegenover elkaar gepositioneerd.
Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75883.0

Zoiets als ballast springt er waarschijnlijk al af bij de eerste keer optillen en omkeren. Nog afgezien van de overgang tussen de platen.

Als je ballast met boekbinderslijm vastplakt blijft de lijm elastisch en zal er beslist niet "afspringen", hoe je je baan ook beweegt. Boekbinderslijm laat zich ook na jaren met een beetje water nog makkelijk verwijderen.

Ben
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2021, 13:08:24 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2021, 22:56:16 »
Mooi dit,

Het gaat alle kanten op met de adviezen. Sommigen raden het me eigenlijk gewoon af, omdat het niet lang goed blijft werken en/of mijn gaat vervelen. Dat had ik met alleen het rondje, maar vooral omdat het wisselen van treinsamenstelling zo bewerkelijk is. Het emplacement moet dat oplossen. Ik verwacht dat het aanleiding zal zijn om allerlei rollend materieel onder handen te nemen: repareren, verbouwen, verfraaien, vies maken. Dat houdt me wel een tijdje zoet. Het is best mogelijk dat de kale plaat met rails me uiteindelijk ook gaat vervelen. Tegen die tijd hoop ik dan de loterij gewonnen te hebben.

Anderen komen met (letterlijk) constructieve adviezen, waarvan die over de nóg dunnere plaat mij het meest verrast. Het zou geweldig zijn als ik dan perfect aansluit op de Roco-Line met bedding! Maar bij een plaat van 9mm twijfel ik al over de stabiliteit ervan. Niet als het ligt, maar gaat het niet teveel zwabberen bij het omklappen, als ik die platen met scharnieren aan elkaar maak, op de kopse kant? (De hoogte is inderdaad niet het probleem.) Bij een dunnere plaat lijkt me dat nog waarschijnlijker. Maar misschien zorgen de geballaste/gelijmde rails dan juist voor extra stabiliteit, bedenk ik nu.

Voor de definitieve keus moet ik tóch zelf even naar de bouwmarkt en het materiaal in handen hebben.

Dat ingenieuze dubbelgelede hoe-heet-zo'n-ding van Bas brengt me wel op een idee. Maar daar kom ik later nog wel eens op terug. Eén vraag tegelijk...

Wordt vervolgd,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2021, 23:01:26 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2021, 23:34:21 »
Een plaat van 9 mm is dik genoeg. Maar je moet er wel rondom een rand op zetten om het stabieler te maken.
Zelfs met een plaat van 4 mm moet dat lukken, de stabiliteit komt dan vooral van de rand en nauwelijks van de plaat zelf. Maar als je er ook nog dingen op wil vastschroeven dan is 4 mm te dun.
Van de rails moet je qua verbetering van de stabiliteit niets verwachten.