Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:17:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:12:45
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: MTB Wisselaandrijving  (gelezen 4577 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15389
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #30 Gepost op: 19 september 2022, 16:05:09 »
Tja, er zijn meer problemen met de electrofrogs bekend. Beide wisseltongen krijgen dezelfde polariteit. Dat betekent dat de polariteit van een afliggende wisseltong anders is dan de polariteit van ernaast liggende railstaaf. Als de wielen van het materieel niet volledig volgens norm zijn, kan het gemakkelijk gebeuren dat een wiel wisseltong en railstaaf met elkaar verbindt en zo kortsluiting veroorzaakt. Dus voldoende precies omgaan met de normen.

Aansluiten volgens de Alan Gartner DCC friendly methode: https://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm



Insulfrog is al DCC friendly:



En nog de nieuwe Unifrog, zeg maar een combi van insul- en electrofrog:


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #31 Gepost op: 19 september 2022, 17:18:13 »
Hebben de electrofrogs dan de 'jumpers' die weggesneden kunnen worden? Op de foto van Wee zie ik ter plekke een doorlopende railstaaf.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #32 Gepost op: 19 september 2022, 21:56:01 »
De nieuwere uitvoering van de electrofrogs heeft inderdaad een onderbreking in de tongstaven die is overbrugd met een jumper. Maar voor zover ik kan nagaan alleen bij schaal H0.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
  • Steel is king!
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #33 Gepost op: 20 september 2022, 11:11:17 »
Een aantal wissels van Peco in schaal N zijn inmiddels alleen nog maar leverbaar als Unifrog, restpartijen daargelaten. Voorbeelden zijn de SLU395 en SLU396
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

wee

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #34 Gepost op: 20 september 2022, 13:51:51 »
Hallo

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb nog een paar vragen.

Op de MTB zitten 3 aansluitingen: puntstuk, rails + en rails -
Als ik de wissel aanpas dus puntstuk isoleren (zagen) zoals Arno heeft uitgelegd dan gaan 2 draden naar DCC in
Mijn geval de booster en het puntstuk naar de MTB. Maar waarom zitten er dan 3 aansluitingen op de MTB? Volgende vraag is de voeding + en - komen dan van de DCC maar waar komt de voeding van het puntstuk dan vandaan. (Het puntstuk is geïsoleerd?

Ik hoor het graag
Alvast bedankt
Wil

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 4665
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #35 Gepost op: 20 september 2022, 14:47:08 »
In de mtb is een relais ingebouwd voor polarisatie puntstuk. Dus van de 3 aansluitingen gaat er 1 naar het puntstuk (de AUX aansluiting op de mtb) en de andere 2 (zijn niet voorzien van benaming op de mtb) zijn voor de plus en min (ik noem ze maar even zo  :angel:). Die kun je vanaf de rails of je ringleiding pakken.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #36 Gepost op: 20 september 2022, 17:40:21 »
waar komt de voeding van het puntstuk dan vandaan. (Het puntstuk is geïsoleerd?

hmmmm........ was dat niet de eerste vraag in dit draadje..... kan een MTB een puntstuk polariseren........
Antwoord staat in het schema dat reeds eerder geplaatst is.

Groet Frits

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 4665
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #37 Gepost op: 20 september 2022, 19:17:08 »
Klopt Frits, maar ik vindt het geen probleem om het nog eens uit te leggen…

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1845
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #38 Gepost op: 21 september 2022, 12:53:03 »
hmmmm........ was dat niet de eerste vraag in dit draadje..... kan een MTB een puntstuk polariseren........
Antwoord staat in het schema dat reeds eerder geplaatst is.



... Als ik alleen de twee draden van de MP1 aansluit heb ik geen spanning op de wissel. Hoe krijg ik spanning op de wissel en kan de MP1 zonder kortsluiting aangesloten worden?

Blijkbaar leidt dit plaatje (dat ik overigens ooit zelf gemaakt heb) bij sommigen tot het misverstand dat de twee draden naar A en B vanuit de DR4018 aansluiting op de MTB MP1 ook de railstaven van het wissel met DCC spanning voeden, wat niet het geval is (dat kan namelijk niet omdat er vanuit de DR4018 uitgangen geen DCC signaal wordt doorgegeven maar DC schakelspanning).
Vanuit de aansluiting A en B wordt de DCC spanning vanaf de railstaven van het wissel (of de DCC ringleiding) naar de MTB MP1 doorgegeven om via de interne schakelaar in de MTB MP1 het puntstuk van de juiste polariteit te voorzien...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 21 september 2022, 17:09:11 door Bert_Apd. Reden: Plaatje nog maar een keer toegevoegd »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15389
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #39 Gepost op: 21 september 2022, 15:30:29 »
@Wil; je MTB moet om jou puntstuk van de juiste voeding te voorzien natuurlijk wel gevoed worden vanuit je baan. Dus er gaat een zeg maar + en - (even algemeen) naar het schakelcontact en van daaruit wordt je puntstuk als het wissel omgelegd wordt gevoed. Dus 1 draad naar het puntstuk, 2 naar de andere 2 punten van het contact. Met alle schemas die we jou gegeven hebben moet het toch inmiddels wel duidelijk zijn? ;)

wee

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #40 Gepost op: 21 september 2022, 22:07:11 »
Iedreeen bedankt voor de reacties en hulp.

Zoals Bert schrijft had ik volgens dat schema (beetje verwarrend voor een leek)
aangesloten met als gevolg geen spanning op de wissel. Inmiddels denk ik dat
het goed is (geen kortsluiting meer en geen stilstaande locs vooral op de
lange wissels) Ik heb nu het puntstuk aansluiting van de MTB aan het puntstuk
gesoldeerd. De andere 2 draden laten we zeggen + en - van de MTB naar mijn booster
(baanvoeding) en dat is het eigenlijk. Wel de draden van het puntstuk aan de
onderkant doorgeknipt.

Iedereen bedankt,

Wil

wee

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #41 Gepost op: 21 september 2022, 22:33:59 »
Sorry nog vergeten dat ik natuurlijk ook nog 2 draden gesoldeerd heb
+ en - naar de booster vanaf de wissel zoals op de foto van de
onderkant van de wissel van Arno code: 75.

Wil