Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Deetrein
Vandaag om 23:18:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: MTB Wisselaandrijving  (gelezen 4573 keer)

wee

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 17 september 2022, 21:14:24 »
Hallo,

Bedankt voor de reacties. Hierbij een foto van de aansluitingen.

Links aansluiting op de MTB: 3 x naar DR4018
Midden 4e van links: aansluiting puntstuk zwart.
Rechtse 2 aansluitingen bruin en geel: naar railstaaf links onder
op de wissels gesoldeerd.

Boven wissel rood en bruin: naar booster.

Ik hoor het graag.


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4663
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #16 Gepost op: 17 september 2022, 21:39:23 »
Lijkt mij dat je ze goed hebt aangesloten… mischten domme vraag maar malen de diverse aders op de aansluitingen van de mbt geen contact met elkaar?

wee

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2022, 21:46:49 »
Heb ik even snel gedaan voor de foto. Zal zeker nog wat preciezer de
draden strippen en aansluiten bij de montage. Kun je mij ook uitleggen
wat dit precies doet. Want als ik de wissel gewoon zo uit de verpakking
gebruikt werkt het ook. Het puntstuk zou dan toch de goede polariteit
moeten hebben naar gelang de stand van de wissel?

Ik hoor het graag alvast bedankt.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4663
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #18 Gepost op: 17 september 2022, 22:12:57 »
Als je het puntstuk niet polariseert dan Staat er geen spanning op. Hoeft geen probleem te zijn omdat de meeste locs er op snelheid wel over het stroomloze stukje schieten (zeker als ze meerdere assen hebben die stroom afnemen.

Bij korte locs en op Lage snelheid kunnen ze wel op de wissel Stil blijven staan als het puntstuk niet gepolariseerd is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #19 Gepost op: 17 september 2022, 22:22:55 »
Zo te zien een Peco wissel. Daarbij wordt het puntstuk ook geschakeld door de tongen. Als je de bruine en de gele (rechts op de MP1) zo hebt aangesloten dat het contact in de MP1 net tegengesteld werkt aan de tongen, dan krijg je vanzelf kortsluiting.
Als je de bruine en de gele op de MP1 verwisselt, gaat het dan wel goed?
Laat voor de zekerheid ook een foto zien van de bovenkant van het wissel.

ArnodeBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #20 Gepost op: 17 september 2022, 22:50:00 »
Hallo

Ik heb deze tekening gemaakt met duidelijk beschrijving, ik denk dat wel duidelijk is.



Groet Arno

wee

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #21 Gepost op: 18 september 2022, 09:53:33 »
Hallo,

Bedankt voor jullie reactie. Het is idd een Peco wissel SL-E389
het puntstuk heeft zonder ingrepen altijd spanning. Dus is de vraag of
het nodig is om een Electrofrog Peco wissel met de MTB te verbinden?

Wat Arno heeft gestuurd heb ik op internet ook gevonden, maar is dus
de vraag of dit bij Peco wissels ook moet?

Hierbij nog een foto van de bovenkant van de wissel.
De korsluiting is inmiddels opgelost waarschijnlijk toch een draadje.

Ik hoor het graag
Alvast bedankt
Wil



Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #22 Gepost op: 18 september 2022, 18:11:01 »
Op je foto van de achterkant heb je het puntstuk niet geïsoleerd. De twee draadjes naar het puntstuk doorknippen, zoals Arno al aangeeft met de grootste rode pijl, boven in het plaatje. Het is me niet duidelijk of je dat al wel gedaan hebt. Alleen dan kun je het puntstuk met de MTB verbinden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ArnodeBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #23 Gepost op: 18 september 2022, 18:41:57 »
Hallo

Zo ziet het uit mijn peco code 75 wissel.
Boven




onder


Ik denk dat wel duidelijk is.
Als de loc over de wissel rijd bij de puntstuk kortsluiting krijg dan even draad A en B omwissel bij MTP mp1 aandrijving zie mij eerder plaatje met tekenin bij reactie #5
Groet Arno

VvKan

  • Gast
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #24 Gepost op: 18 september 2022, 19:08:07 »
Ik krijg het gevoel, dat je probeert een Electrofrog te polariseren als een Insulfrog.  Een Efrog hoef je niet te polariseren, dan krijg je kortsluiting, een Ifrog kun je wel polariseren.  Dus welk wisseltype praten we over  ???

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #25 Gepost op: 18 september 2022, 20:17:08 »
Lijkt me ook een Electrofrog. Het puntstuk, beide wisseltongen en beide stukjes rail boven het puntstuk zijn elektrisch een geheel. Een stukje railstaaf in het puntstuk loopt een eind door richting de tongen. Je kan het puntstuk alleen elektrisch isoleren door te zagen. Het wissel van Arno is een ander type. Het heeft ter hoogte van de pijlen duidelijk een isolatie in de railstaaf. De elektrische verbinding in de vorm van een draadje kan je verbreken.

Een electrofrog polariseert het puntstuk automatisch via de wisseltongen. Als de rails wordt geschilderd, werkt dat niet meer. Dan kan polariseren op de gebruikelijke manier ook. Dus het zou moeten werken.

Daarover heeft Klaas een goede vraag gesteld.

Als je de bruine en de gele op de MP1 verwisselt, gaat het dan wel goed?
Laat voor de zekerheid ook een foto zien van de bovenkant van het wissel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #26 Gepost op: 18 september 2022, 20:32:29 »
Voor de zekerheid even opgezocht. Het is inderdaad een Electrofrog, in schaal N.
Zoals Henk zegt, tongen en puntstuk vormen elektrisch één geheel en dat geheel krijgt de juiste polariteit door de tong die tegen de spoorstaaf wordt aangedrukt.
Omdat dit door corrosie en vervuiling op den duur onbetrouwbaar wordt kun je als extra het contact in de MP1 gebruiken. Maar het tongcontact en het contact in de MP1 moeten dan wel hetzelfde doen, anders krijg je kortsluiting.
Dus de gele en bruine draad moeten goed zitten.
Hierbij hoef je niks in het wissel door te slijpen.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
  • Steel is king!
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #27 Gepost op: 19 september 2022, 11:21:53 »
Even een weetje of aandachtspunt.
Wanneer de gebruikte wisselaandrijving het puntstuk eerder van polariteit wisselt dan dat de tongen van het PECO wissel (deze begint met E dus altijd Electrofrog) dit doen, dan krijg je gegarandeerd sluiting. Dat kun je eigenlijk alleen voorkomen door het verbreken van de verbindingen naar het puntstuk (zoals getoond met het Code 75 wissel) of het doorslijpen van de tongen (zoals in de post van ArnodeBruin vermeld is). 

Dit iets eerder wisselen is geen probleem bij analoog rijden, je digitaalcentrale registreert dit echter als kortsluiting en valt uit.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #28 Gepost op: 19 september 2022, 11:38:05 »
Tja, er zijn meer problemen met de electrofrogs bekend. Beide wisseltongen krijgen dezelfde polariteit. Dat betekent dat de polariteit van een afliggende wisseltong anders is dan de polariteit van ernaast liggende railstaaf. Als de wielen van het materieel niet volledig volgens norm zijn, kan het gemakkelijk gebeuren dat een wiel wisseltong en railstaaf met elkaar verbindt en zo kortsluiting veroorzaakt. Dus voldoende precies omgaan met de normen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: MTB Wisselaandrijving
« Reactie #29 Gepost op: 19 september 2022, 11:48:38 »
Dat de flens de afliggende tong raakt kan inderdaad een probleem zijn. Maar als ik de foto's bekijk is er voldoende ruimte, waardoor dit niet zo snel zal gebeuren.
De methode van Arno, waarbij het puntstuk geïsoleerd is van de tongen en de tongen direct verbonden met de aanslagstaaf, is uiteraard het mooist. Daarmee voorkom je de genoemde problemen. Maar niet iedereen durft het aan om in zijn wissels te gaan zagen.