BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: wee op 16 september 2022, 22:34:53
-
Hallo,
Kun je met een MTB MP1 het puntstuk van de wissel polariseren, of
kan dit alleen met de MP5
Alvast bedankt,
Wil
-
Zit 1 contact in dacht ik... dus ja, dat kan:
(https://www.modellbahn-voigt.de/media/image/product/181649/md/mtb-mp1-motorischer-unterflurantrieb~2.jpg)
-
Ronald bedankt voor de reactie. Wil je dit aub uitleggen wat je bedoeld
met 1 contact.
Alvast bedankt.
Wil
-
Ik gebruik de mp1 ook. Polarisatie middels de bovenste 3 aansluitingen op de Foto die Ronald geplaatst heeft. De bovenste 2 de de voedingen van de Linker en rechter railstaaf en de 3e op puntstuk wissel.
Als je toch kortsluiting Hebt de bovenste 2 even omdraaien.
-
Ps de onderste drie aansluitingen zijn voor de aansturing van de mp1 (positie 1, positie 2 en de gezamenlijke common)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5D6AB4F9-9860-4382-A241-F792AE29FE63-6324ef7e461dc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5D6AB4F9-9860-4382-A241-F792AE29FE63-6324ef7e461dc.png)
Voorbeeld aansluit schema van MTB wisselaandrijving.
Ik gebruik met 20 wissels samen met digikeijs 4018 met preset 6 (cv47=6)
-
Dat is het schema :) Wil, dit zou tot zover duidelijk moeten zijn?
-
Welke stand (3- 6 of 9mm) gebruikt men voor HO-rocoline wissels?
-
Dat zou ik proefondervindelijk bepalen. De slag van het wissel zal ongeveer 3 mm zijn, dus daar zou ik mee beginnen.
Maar als de aandrijving diep zit, dus een grote lengte van de staaldraad, dan is dat misschien niet genoeg. Dan moet je naar 6 mm gaan.
-
Zou ik even na moeten kijken maar volgens mij heb ik ze op 6 m staan. Wel met 0,6 mm verrenstaal zodat er wat flexibiliteit tussen de mp1 en de wisseltong zit.
Geeft wat tolerantie bij het plaatsen en voorkomt dat je de wissel (met name verbinding stelbalk met wisseltong) beschadigd.
Ps vindt persoonlijk de stukje staal die meegeleverd worden met de aandrijving veel te stug.
-
Hallo,
Ik heb het volgende probleem met het aansluiten van MTB MP1 aandrijvingen.
Ik zal proberen het zo zorgvuldig mogelijk te omschrijven.
Ik gebruik Digikeijs DR5000 centrale en DR 4018 om de MP1 te schakelen.
Mijn wissels worden gevoed door een booster die ook de rest van de baan
van stroom voorziet. Ik heb zoals hier wordt aangegeven de 2 draden
aan de railstaaf van de wissel gemaakt (hier zitten ook de voedingsdraden
van de booster aan) en het hartstuk gesoldeerd. Met deze aansluiting krijg
ik kortsluiting. Heb de draden al gewisseld maar als ik dan de wissel schakel
weer kortsluiting. Als ik alleen de twee draden van de MP1 aansluit heb ik
geen spanning op de wissel. Hoe krijg ik spanning op de wissel en kan de MP1
zonder kortsluiting aangesloten worden? Heeft iemand een schema?
Alvast bedankt voor de hulp.
Wil
-
Heb je de railstaven van het puntstuk geïsoleerd?
-
Het aansluitschema heeft Arno een paar berichten terug al geplaatst. Als je dit schema aanhoudt zou het moeten werken.
-
Ik heb de rails van de puntstukken geïsoleerd.
Als ik het volgens het schema aansluit heb ik geen
Spanning op de wissel. Als ik de boosterdraden aan de
Wissel laat zitten krijg ik kortsluiting?
Wat doe ik fout?
Ik hoor het graag
Wil
-
Kun je een foto van hoe het is aangesloten plaatsen??
-
Hallo,
Bedankt voor de reacties. Hierbij een foto van de aansluitingen.
Links aansluiting op de MTB: 3 x naar DR4018
Midden 4e van links: aansluiting puntstuk zwart.
Rechtse 2 aansluitingen bruin en geel: naar railstaaf links onder
op de wissels gesoldeerd.
Boven wissel rood en bruin: naar booster.
Ik hoor het graag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/MTB-Aansluiting-63261c6ab04b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/MTB-Aansluiting-63261c6ab04b8.jpg)
-
Lijkt mij dat je ze goed hebt aangesloten… mischten domme vraag maar malen de diverse aders op de aansluitingen van de mbt geen contact met elkaar?
-
Heb ik even snel gedaan voor de foto. Zal zeker nog wat preciezer de
draden strippen en aansluiten bij de montage. Kun je mij ook uitleggen
wat dit precies doet. Want als ik de wissel gewoon zo uit de verpakking
gebruikt werkt het ook. Het puntstuk zou dan toch de goede polariteit
moeten hebben naar gelang de stand van de wissel?
Ik hoor het graag alvast bedankt.
-
Als je het puntstuk niet polariseert dan Staat er geen spanning op. Hoeft geen probleem te zijn omdat de meeste locs er op snelheid wel over het stroomloze stukje schieten (zeker als ze meerdere assen hebben die stroom afnemen.
Bij korte locs en op Lage snelheid kunnen ze wel op de wissel Stil blijven staan als het puntstuk niet gepolariseerd is.
-
Zo te zien een Peco wissel. Daarbij wordt het puntstuk ook geschakeld door de tongen. Als je de bruine en de gele (rechts op de MP1) zo hebt aangesloten dat het contact in de MP1 net tegengesteld werkt aan de tongen, dan krijg je vanzelf kortsluiting.
Als je de bruine en de gele op de MP1 verwisselt, gaat het dan wel goed?
Laat voor de zekerheid ook een foto zien van de bovenkant van het wissel.
-
Hallo
Ik heb deze tekening gemaakt met duidelijk beschrijving, ik denk dat wel duidelijk is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Peco-wissel-6326320e31923.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Peco-wissel-6326320e31923.jpg)
-
Hallo,
Bedankt voor jullie reactie. Het is idd een Peco wissel SL-E389
het puntstuk heeft zonder ingrepen altijd spanning. Dus is de vraag of
het nodig is om een Electrofrog Peco wissel met de MTB te verbinden?
Wat Arno heeft gestuurd heb ik op internet ook gevonden, maar is dus
de vraag of dit bij Peco wissels ook moet?
Hierbij nog een foto van de bovenkant van de wissel.
De korsluiting is inmiddels opgelost waarschijnlijk toch een draadje.
Ik hoor het graag
Alvast bedankt
Wil
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Bovenkant-wissel-6326ce6a3d49e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Bovenkant-wissel-6326ce6a3d49e.jpg)
-
Op je foto van de achterkant heb je het puntstuk niet geïsoleerd. De twee draadjes naar het puntstuk doorknippen, zoals Arno al aangeeft met de grootste rode pijl, boven in het plaatje. Het is me niet duidelijk of je dat al wel gedaan hebt. Alleen dan kun je het puntstuk met de MTB verbinden.
-
Hallo
Zo ziet het uit mijn peco code 75 wissel.
Boven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220918-110631-632747ddc0c0e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220918-110631-632747ddc0c0e.jpg)
onder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220918-110726-63274850c2685.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220918-110726-63274850c2685.jpg)
Ik denk dat wel duidelijk is.
Als de loc over de wissel rijd bij de puntstuk kortsluiting krijg dan even draad A en B omwissel bij MTP mp1 aandrijving zie mij eerder plaatje met tekenin bij reactie #5
-
Ik krijg het gevoel, dat je probeert een Electrofrog te polariseren als een Insulfrog. Een Efrog hoef je niet te polariseren, dan krijg je kortsluiting, een Ifrog kun je wel polariseren. Dus welk wisseltype praten we over ???
-
Lijkt me ook een Electrofrog. Het puntstuk, beide wisseltongen en beide stukjes rail boven het puntstuk zijn elektrisch een geheel. Een stukje railstaaf in het puntstuk loopt een eind door richting de tongen. Je kan het puntstuk alleen elektrisch isoleren door te zagen. Het wissel van Arno is een ander type. Het heeft ter hoogte van de pijlen duidelijk een isolatie in de railstaaf. De elektrische verbinding in de vorm van een draadje kan je verbreken.
Een electrofrog polariseert het puntstuk automatisch via de wisseltongen. Als de rails wordt geschilderd, werkt dat niet meer. Dan kan polariseren op de gebruikelijke manier ook. Dus het zou moeten werken.
Daarover heeft Klaas een goede vraag gesteld.
Als je de bruine en de gele op de MP1 verwisselt, gaat het dan wel goed?
Laat voor de zekerheid ook een foto zien van de bovenkant van het wissel.
-
Voor de zekerheid even opgezocht. Het is inderdaad een Electrofrog, in schaal N.
Zoals Henk zegt, tongen en puntstuk vormen elektrisch één geheel en dat geheel krijgt de juiste polariteit door de tong die tegen de spoorstaaf wordt aangedrukt.
Omdat dit door corrosie en vervuiling op den duur onbetrouwbaar wordt kun je als extra het contact in de MP1 gebruiken. Maar het tongcontact en het contact in de MP1 moeten dan wel hetzelfde doen, anders krijg je kortsluiting.
Dus de gele en bruine draad moeten goed zitten.
Hierbij hoef je niks in het wissel door te slijpen.
-
Even een weetje of aandachtspunt.
Wanneer de gebruikte wisselaandrijving het puntstuk eerder van polariteit wisselt dan dat de tongen van het PECO wissel (deze begint met E dus altijd Electrofrog) dit doen, dan krijg je gegarandeerd sluiting. Dat kun je eigenlijk alleen voorkomen door het verbreken van de verbindingen naar het puntstuk (zoals getoond met het Code 75 wissel) of het doorslijpen van de tongen (zoals in de post van ArnodeBruin vermeld is).
Dit iets eerder wisselen is geen probleem bij analoog rijden, je digitaalcentrale registreert dit echter als kortsluiting en valt uit.
-
Tja, er zijn meer problemen met de electrofrogs bekend. Beide wisseltongen krijgen dezelfde polariteit. Dat betekent dat de polariteit van een afliggende wisseltong anders is dan de polariteit van ernaast liggende railstaaf. Als de wielen van het materieel niet volledig volgens norm zijn, kan het gemakkelijk gebeuren dat een wiel wisseltong en railstaaf met elkaar verbindt en zo kortsluiting veroorzaakt. Dus voldoende precies omgaan met de normen.
-
Dat de flens de afliggende tong raakt kan inderdaad een probleem zijn. Maar als ik de foto's bekijk is er voldoende ruimte, waardoor dit niet zo snel zal gebeuren.
De methode van Arno, waarbij het puntstuk geïsoleerd is van de tongen en de tongen direct verbonden met de aanslagstaaf, is uiteraard het mooist. Daarmee voorkom je de genoemde problemen. Maar niet iedereen durft het aan om in zijn wissels te gaan zagen.
-
Tja, er zijn meer problemen met de electrofrogs bekend. Beide wisseltongen krijgen dezelfde polariteit. Dat betekent dat de polariteit van een afliggende wisseltong anders is dan de polariteit van ernaast liggende railstaaf. Als de wielen van het materieel niet volledig volgens norm zijn, kan het gemakkelijk gebeuren dat een wiel wisseltong en railstaaf met elkaar verbindt en zo kortsluiting veroorzaakt. Dus voldoende precies omgaan met de normen.
Aansluiten volgens de Alan Gartner DCC friendly methode: https://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm
(https://www.wiringfordcc.com/pecoelec_C75-2002_r90.gif)
Insulfrog is al DCC friendly:
(https://www.wiringfordcc.com/pecoinsl.gif)
En nog de nieuwe Unifrog, zeg maar een combi van insul- en electrofrog:
(https://www.wiringfordcc.com/peco_unifrog.jpg)
-
Hebben de electrofrogs dan de 'jumpers' die weggesneden kunnen worden? Op de foto van Wee zie ik ter plekke een doorlopende railstaaf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Bovenkant-wissel-6326ce6a3d49e.jpg)
-
De nieuwere uitvoering van de electrofrogs heeft inderdaad een onderbreking in de tongstaven die is overbrugd met een jumper. Maar voor zover ik kan nagaan alleen bij schaal H0.
-
Een aantal wissels van Peco in schaal N zijn inmiddels alleen nog maar leverbaar als Unifrog, restpartijen daargelaten. Voorbeelden zijn de SLU395 en SLU396
-
Hallo
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb nog een paar vragen.
Op de MTB zitten 3 aansluitingen: puntstuk, rails + en rails -
Als ik de wissel aanpas dus puntstuk isoleren (zagen) zoals Arno heeft uitgelegd dan gaan 2 draden naar DCC in
Mijn geval de booster en het puntstuk naar de MTB. Maar waarom zitten er dan 3 aansluitingen op de MTB? Volgende vraag is de voeding + en - komen dan van de DCC maar waar komt de voeding van het puntstuk dan vandaan. (Het puntstuk is geïsoleerd?
Ik hoor het graag
Alvast bedankt
Wil
-
In de mtb is een relais ingebouwd voor polarisatie puntstuk. Dus van de 3 aansluitingen gaat er 1 naar het puntstuk (de AUX aansluiting op de mtb) en de andere 2 (zijn niet voorzien van benaming op de mtb) zijn voor de plus en min (ik noem ze maar even zo :angel:). Die kun je vanaf de rails of je ringleiding pakken.
-
waar komt de voeding van het puntstuk dan vandaan. (Het puntstuk is geïsoleerd?
hmmmm........ was dat niet de eerste vraag in dit draadje..... kan een MTB een puntstuk polariseren........
Antwoord staat in het schema dat reeds eerder geplaatst is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5D6AB4F9-9860-4382-A241-F792AE29FE63-6324ef7e461dc.png)
-
Klopt Frits, maar ik vindt het geen probleem om het nog eens uit te leggen…
-
hmmmm........ was dat niet de eerste vraag in dit draadje..... kan een MTB een puntstuk polariseren........
Antwoord staat in het schema dat reeds eerder geplaatst is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5D6AB4F9-9860-4382-A241-F792AE29FE63-6324ef7e461dc.png)
... Als ik alleen de twee draden van de MP1 aansluit heb ik geen spanning op de wissel. Hoe krijg ik spanning op de wissel en kan de MP1 zonder kortsluiting aangesloten worden?
Blijkbaar leidt dit plaatje (dat ik overigens ooit zelf gemaakt heb) bij sommigen tot het misverstand dat de twee draden naar A en B vanuit de DR4018 aansluiting op de MTB MP1 ook de railstaven van het wissel met DCC spanning voeden, wat niet het geval is (dat kan namelijk niet omdat er vanuit de DR4018 uitgangen geen DCC signaal wordt doorgegeven maar DC schakelspanning).
Vanuit de aansluiting A en B wordt de DCC spanning vanaf de railstaven van het wissel (of de DCC ringleiding) naar de MTB MP1 doorgegeven om via de interne schakelaar in de MTB MP1 het puntstuk van de juiste polariteit te voorzien...
Groeten,
Bert
-
@Wil; je MTB moet om jou puntstuk van de juiste voeding te voorzien natuurlijk wel gevoed worden vanuit je baan. Dus er gaat een zeg maar + en - (even algemeen) naar het schakelcontact en van daaruit wordt je puntstuk als het wissel omgelegd wordt gevoed. Dus 1 draad naar het puntstuk, 2 naar de andere 2 punten van het contact. Met alle schemas die we jou gegeven hebben moet het toch inmiddels wel duidelijk zijn? ;)
-
Iedreeen bedankt voor de reacties en hulp.
Zoals Bert schrijft had ik volgens dat schema (beetje verwarrend voor een leek)
aangesloten met als gevolg geen spanning op de wissel. Inmiddels denk ik dat
het goed is (geen kortsluiting meer en geen stilstaande locs vooral op de
lange wissels) Ik heb nu het puntstuk aansluiting van de MTB aan het puntstuk
gesoldeerd. De andere 2 draden laten we zeggen + en - van de MTB naar mijn booster
(baanvoeding) en dat is het eigenlijk. Wel de draden van het puntstuk aan de
onderkant doorgeknipt.
Iedereen bedankt,
Wil
-
Sorry nog vergeten dat ik natuurlijk ook nog 2 draden gesoldeerd heb
+ en - naar de booster vanaf de wissel zoals op de foto van de
onderkant van de wissel van Arno code: 75.
Wil