Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52

Auteur Topic: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022  (gelezen 8810 keer)

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #15 Gepost op: 14 September 2022, 22:41:49 »
Moet de bovenleiding bij zo’n kortsluiting niet gelijk afschakelen?.
Bij een echte kortsluiting zal de beveiliging van de bovenleiding direct ingrijpen en afschakelen.
Maar was er wel kortsluiting? Als de rijdraad op een auto ligt, dan betwijfel ik dat, de auto staat op rubber banden en is t.o.v. de wagen dus geïsoleerd.
Mede door de aanhoudende regen vandaag in dat deel van Nederland zal de stroom vast ergens een weg hebben gevonden, maar hoogst waarschijnlijk niet hoog genoeg om als kortsluiting te worden herkend door de beveiliging.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #16 Gepost op: 15 September 2022, 08:03:50 »
Uit bericht van de NOS: ee brak brand uit NADAT de bovenleiding op de trein was gekomen.

Blijkbaar een draadbreuk. Voordat wordt afgeschakeld is er al een aardig stroompje gaan lopen met bijbehorende vonkvorming. Dat zal het begin van brand zijn geweest vermoed ik

Wim K

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 15 September 2022, 09:10:06 »
Ik zag op een foto dat de pantograaf van de lok is getrokken. Waarschijnlijk een losse hangdraad die er omheen is geslagen. De lok trekt gelijk een stuk bovenleiding naar beneden wat na de snelremming lekker ergens midden op de trein terecht komt  ;D

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 15 September 2022, 09:25:47 »
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn.
Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica.
Maar dat is een proefballonnetje van mij. Er zijn hier genoeg experts die er wat zinnigs over kunnen zeggen  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

R v/d Hoven

• Offline Offline
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
« Reactie #19 Gepost op: 15 September 2022, 11:25:48 »
Blijkbaar een draadbreuk. Voordat wordt afgeschakeld is er al een aardig stroompje gaan lopen met bijbehorende vonkvorming. Dat zal het begin van brand zijn geweest vermoed ik
Waar komen die "bijbehorende" vonken vandaan als er stroom loopt? Even naar thuis: er loopt stroom door de kabel van je stopcontact naar je treinbaan. Als de stekker, de kabel en je installatie deugt, zie je niets. Geen vonk. Geen stroom. Geen spanning. Maar het werkt wel. Vonken zie je pas als het misgaat. En dan moet er nog een circuit zijn waardoor er stroom gaat lopen, die mogelijk in de buurt komt van een geleider en DAN PAS zouden er vonken kunnen (!) ontstaan. En warmteontwikkeling kan prima ontstaan zonder vonken. Nog een nieuwsflash: in elke schakelaar ontstaan vonken als je die bedient. In elke schakelaar...

Buiten alle onzin in de krantenartikelen en op de sites:
- als een stroomafnemer een draad kapot trekt dan is een circuit verbroken en dient er direct uitgeschakeld te worden. Dus: geen spanning en geen stroomloop. Maar dat is in de polder laatst ook al misgegaan.

- Maar er staat gelijkspanning op de bovenleiding. GELIJK-spanning. Dus geen WISSELspanning zoals op de polen van je stopcontact. Gelijk-spanning: blijft altijd postitief. Moeilijker uit te krijgen dus. Waarschijnlijk de reden dat er niet direct afgeschakeld is. Door de regen (motregen werkt nog beter) blijft er een 'circuit' in stand. Water geleid, weten we nog?

- Stroom is niet af te schakelen. Stroom loopt. Spanning is af te schakelen. Spanning staat. Daarom eerst spanningsloos maken en dan pas afschakelen. (Thuis: eerst de lampen, tv, koelkast, etc uitdoen met de schakelaar en dan pas de stop er uit draaien (ouderwets) of groepschakelaar bedienen). En niet eerst de stekker er uit trekken als er een schakelaar zit...

- Gemiddelde electronica ("printjes") werkt met 5 - 10 volt. Wissel- of gelijkspanning, afhankelijk van het circuit. En nu komt er 1500 (maar eigenlijk 1800 Volt) op te staan, en loopt er 1000-en Amperes stroom (kortstondig weliswaar maar toch). En dan verwacht je dat een auto dat overleeft? Met wat voor type aandrijving dan ook?? De rubberbanden zijn nat (het regende in het zuiden). De autotransportwagens zijn nat. De rails zijn nat. Prima circuit: van bovenleiding naar aarde. En P (vermogen = warmte ) = U (spanning) keer I (stroom). Doe je rekensom. Zie de schades in de polder. En daar bleef de stroom minutenlang lopen...

Groet, Raymond van den Hoven (electromonteur (met een c, ja))
(P.S. Voor de goedgelovigen onder ons. Een ouderwetse 'stop' gaat bij kortsluiting er niet uit bij 16 Ampere. Hij schakelt pas af bij 1.6 x I = ruim 25 Ampere (het draadje binnenin heeft even tijd nodig om kapot te gaan). Je gaat dood bij 0,03 Ampere die langer dan 1 seconde door je lichaam gaat... Precies de reden van de automaten in de kast (30 mA (milli-Ampere)) En die schakelen in milli-seconden af. Mits je elke maand even op de testknop drukt. (En je daar weer voor, even alle 'gebruikers' achter die automaat eerst netjes hebt uitgezet. Plots gaan schakelen met lopende stroom geeft rare effecten. Waarbij we weer terug zijn bij het onderwerp.))
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 15 September 2022, 12:10:06 »
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn.
Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica.
...

Ze zijn wel gelijk goed opgeladen   ;D

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 15 September 2022, 12:19:05 »
- als een stroomafnemer een draad kapot trekt dan is een circuit verbroken en dient er direct uitgeschakeld te worden. Dus: geen spanning en geen stroomloop. Maar dat is in de polder laatst ook al misgegaan.

Interessante stelling. Ik vraag mij af hoe dat zou moeten. Immers als de trein rijdt loopt er een (hoge) stroom. Als de trein stopt dan wordt deze stroom nagenoeg 0. In dat geval wordt de spanning ook niet van de bovenleiding uitgeschakeld. Dus waarom zou de spanning wel uitgeschakeld worden als de stroom 0 wordt door een draadbreuk?

Kennelijk wordt de spanning dus niet automatisch uitgeschakeld en moet Prorail dat handmatig doen zoals ook in de krantenartikelen staat. Als die kabel met 1500V (schijnt 1800V te zijn heb ik net geleerd) dan een auto, wagon of wat dan ook raakt dan ontstaat er een vlamboog. In een mum van tijd staat e.e.a. dan in lichterlaaie. Pas als de stroom een maximum overschrijdt dan zal er automatisch worden afgeschakeld maar dan is het kwaad allang geschied.
Groet Frits

Thom

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 15 September 2022, 12:20:50 »
Raymond schrijft dat er bij een draadbreuk een circuit onderbroken word, maar dat is niet het geval.
Immers is de bovenleiding alleen een positief potentiaal gevoed vanaf één zijde en geen geleider van het begin van de draad tot het eind een spanning transporteert.

Maar dat is een proefballonnetje van mij. Er zijn hier genoeg experts die er wat zinnigs over kunnen zeggen  ;D
Die spanning van de bovenleiding zal nooit door de elektronica of accu's van de auto gaan lopen, die zoekt de makkelijkste manier naar aarde.
Als de bovenleiding op het dak van de auto valt zal de stroom via het blik van de auto een weg gaan zoeken naar de stalen goederen wagen die volledig de minus van de bovenleiding is.

Daar de gevallen bovenleiding natuurlijk nooit een mooie zuivere verbinding maakt met de auto (of na de auto met de minus) zal daar wel wat weerstand bij ondervinden en dat veroorzaakt het nodige geknetter, wat vlambogen en uiteindelijk voldoende hitte om de auto doen vlam te vatten op zijn beurt.
« Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 12:26:03 door Thom »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 15 September 2022, 14:24:42 »
Water geleid, weten we nog?
Nee, dat weten we niet. Zuiver water is een vrij goede isolator. Het gaat pas geleiden als er stoffen in zijn opgelost.

Een bovenleiding schakelt niet af door een draadbreuk. Hij schakelt af door een te hoge stroom. Maar als het contact onvolkomen is kan dat even duren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #24 Gepost op: 15 September 2022, 14:39:33 »
Veelal wordt alleen de rijdraad kapot getrokken, maar de bovenleiding bestaat uit meer dan alleen de dubbele rijdraad, ook de handraad en de meestal aanwezige versterkingsleiding maken er volledig deel van uit.
De pantograaf van een krachtvoertuig moet al flink huishouden wil alles stuk getrokken worden, en dan nog staat er aan de zijde waarvan uit de desbetreffende sectie gevoed wordt nog steeds spanning op, zolang de snelschakelaar van die sectie niet is afgeschakeld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 15 September 2022, 14:51:00 »
Als die kabel met 1500V (schijnt 1800V te zijn heb ik net geleerd) dan een auto, wagon of wat dan ook raakt dan ontstaat er een vlamboog. In een mum van tijd staat e.e.a. dan in lichterlaaie.

dat vraag ik me dus af.. want ik denk dat je rustig op een motorkap kunt "lassen" zonder dat de auto vlamvat. een plastic bumper vat sneller vlam maar daar is de vlamboog weer lastiger doordat het kunststof een veel hogere weerstand heeft. Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat er meer mee heeft gespeeld, inderdaad zoiets als dat hybride verhaal dat ik al eerder zei, waardoor de brandjes wellicht van binnenuit ontstaan zijn. er zijn wel vaker draadbreuken maar dan ontstaan er in 1 trein niet meerdere brandhaarden naar mijn weten.
Groetjes, Ferenc

hondekop

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 15 September 2022, 15:00:10 »
Dat mag jij je gerust afvragen......
De kracht en temperatuur van vlambogen wordt wel vaker onderschat.
Groet Frits

Thom

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 15 September 2022, 15:20:02 »
dat vraag ik me dus af.. want ik denk dat je rustig op een motorkap kunt "lassen" zonder dat de auto vlamvat. een plastic bumper vat sneller vlam maar daar is de vlamboog weer lastiger doordat het kunststof een veel hogere weerstand heeft. Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat er meer mee heeft gespeeld, inderdaad zoiets als dat hybride verhaal dat ik al eerder zei, waardoor de brandjes wellicht van binnenuit ontstaan zijn. er zijn wel vaker draadbreuken maar dan ontstaan er in 1 trein niet meerdere brandhaarden naar mijn weten.
Zelfs bij treinen waar de bovenleiding op het dak beland is de schade nog weleens flink (en het casco van de trein is sowieso goed verbonden met de minus van het spoor) en wil er door de kortsluitstroom nogeeleens een gat in het dak branden.

Dat is plaatstaal van een mm of 2-3 dik, het staal van een auto is daar maar een fractie van. Daarnaast word dat direct zo heet dat de kans groot is dat aan de binnenzijde de isolatie en bekleding vlam vat en het begin van het eind is geboren ;)

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 15 September 2022, 15:44:12 »
Dat mag jij je gerust afvragen......
De kracht en temperatuur van vlambogen wordt wel vaker onderschat.

ik onderschat helemaal niks ;)
En daar laat ik het maar even bij ;)
Inmiddels is de betreffende trein naar Vlissingen Oost gebracht en staat daar opgesteld.
Groetjes, Ferenc

hondekop

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 15 September 2022, 15:55:57 »
Waar komen die "bijbehorende" vonken vandaan als er stroom loopt? Even naar thuis: er loopt stroom door de kabel van je stopcontact naar je treinbaan. Als de stekker, de kabel en je installatie deugt, zie je niets. Geen vonk. Geen stroom. Geen spanning. Maar het werkt wel. Vonken zie je pas als het misgaat.

Ik zie eigenlijk best wel vaak een vonk als ik de stekker van mijn desktop PC in het stopcontact doe. Dus voordat ik de PC aanzet Daarna werkt alles gewoon. Moet ik me toch zorgen maken?

Bor