Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Wim Vink
Vandaag om 22:42:33
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 22:32:01
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Sven
Vandaag om 22:19:36
Stub switches door Frank 123
Vandaag om 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:57:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door einte
Vandaag om 21:37:45
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
Vandaag om 21:34:24
'Permaloog' met electronenbuizen door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:13
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:26:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 21:08:03
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
Vandaag om 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
Vandaag om 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
Vandaag om 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:29:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
  

Auteur Topic: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022  (gelezen 9760 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #30 Gepost op: 15 September 2022, 16:41:52 »
Veelal wordt alleen de rijdraad kapot getrokken, maar de bovenleiding bestaat uit meer dan alleen de dubbele rijdraad, ook de handraad en de meestal aanwezige versterkingsleiding maken er volledig deel van uit.
De pantograaf van een krachtvoertuig moet al flink huishouden wil alles stuk getrokken worden, en dan nog staat er aan de zijde waarvan uit de desbetreffende sectie gevoed wordt nog steeds spanning op, zolang de snelschakelaar van die sectie niet is afgeschakeld.

Zijn de rijdraden bij dubbelspoor onafhankelijk gevoed?

Ik herinner mij dat ergens in jaren 90 bij Hattemerbroek twee gekoppelde Motorpostenrichting Zwolle de bovenleiding hadden kapot getrokken.
Net op het zelfde moment kwam op het tegenspoor een goederentrein tegemoet en de pech wilde dat de loshangende draad om de buffer van de 1300 sloeg met als gevolg dat over een afstand van enkele kilometers de bovenleiding werd mee getrokken.
Herstel heeft toen ook enkele dagen geduurd.
Hoe dat dan zit met spanning, kortsluiten ect heb ik geen verstand van, maar het is wel gebeurd.

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #31 Gepost op: 15 September 2022, 16:49:46 »
Ik zie eigenlijk best wel vaak een vonk als ik de stekker van mijn desktop PC in het stopcontact doe. Dus voordat ik de PC aanzet Daarna werkt alles gewoon. Moet ik me toch zorgen maken?
Die vonk ontstaat doordat er eerst een grote condensator wordt geladen. Je kunt dat vermijden door niet te aarzelen bij het insteken van de stekker. Dus eerst de pootjes van de stekker voor de gaatjes houden en dan in één keer snel doorduwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #32 Gepost op: 15 September 2022, 16:51:59 »
Zijn de rijdraden bij dubbelspoor onafhankelijk gevoed?
Ze komen uit dezelfde voedingsbron, maar via aparte schakelaars. Tussen twee onderstations of schakelstations kun je de bovenleiding van één spoor uitschakelen terwijl de andere in bedrijf blijft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
    • Windhoven
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #33 Gepost op: 15 September 2022, 16:55:00 »
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn.
Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica.
Maar dat is een proefballonnetje van mij. Er zijn hier genoeg experts die er wat zinnigs over kunnen zeggen  ;D

Dat idee dus. Een auto is een toch een Kooi van Faraday. Dus de eventuele stroom van de bovenleiding zou toch niks mogen doen? Bij een blikseminslag zit je toch ook veilig in je auto?
Johan

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4491
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #34 Gepost op: 15 September 2022, 17:05:31 »
Misschien hoe de auto op de wagon wordt gezekerd?
Dat dat verbinding maakt.
Geen idee hoor, maar dat schoot me even te binnen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #35 Gepost op: 15 September 2022, 17:12:18 »
De auto's worden gezekerd door blokken voor/achter de wielen. Er is dus geen metallisch contact tussen de auto en de spoorwagen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #36 Gepost op: 15 September 2022, 17:56:03 »
Volgens de brandweer waren geen schadelijke stoffen vrijgekomen dan bedoelen  ze waarschijnlijk in de rook. Want morgen gaat een collega van mij bodemonderzoek uitvoeren ter plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #37 Gepost op: 15 September 2022, 17:59:56 »
Zijn de rijdraden bij dubbelspoor onafhankelijk gevoed?

Ik herinner mij dat ergens in jaren 90 bij Hattemerbroek twee gekoppelde Motorpostenrichting Zwolle de bovenleiding hadden kapot getrokken.
Net op het zelfde moment kwam op het tegenspoor een goederentrein tegemoet en de pech wilde dat de loshangende draad om de buffer van de 1300 sloeg met als gevolg dat over een afstand van enkele kilometers de bovenleiding werd mee getrokken.
Herstel heeft toen ook enkele dagen geduurd.
Hoe dat dan zit met spanning, kortsluiten ect heb ik geen verstand van, maar het is wel gebeurd.

Mvg, Johan

Een goederentrein staat niet zo maar stil. Al zou de stroom weg vallen en de trein een noodremming maken, dan duurt het nog enkele honderden meter tot hij stil staat en breekt die kabel niet dan trekt hij natuurlijk ergens achter de trein tot de eerste afspanning alles kapot.

Groeten Edwin.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #38 Gepost op: 15 September 2022, 19:02:25 »
Als er een rijdraadkortsluiting heeft plaats gevonden , en de snelschakelaar in het onderstation is uitgevallen , dan wordt dit gemeld op de CSP . De dienstdoend ambtenaar schakeld de snelschakelaar weder in , echter er gebeuren dan een aantal zaken /metingen .
 Er wordt eerst 12 v op de bovenleiding gezet , als er geen kortsluiting gemeten wordt ,daarna 24 v , 220 v , 380 v en als laatste bij GEEN kortsluiting de 1500 v . Indien er in deze ciclus een kortsluiting gemeten wordt ,begint de meting opnieuw . Na 3 x een kortsluitinf ,valt de snelschakelaar uit en vergrendeld zichzelf . Inscakelen alleen na inspectie en opdracht CSP .
Ik zelf heb op Amsterdam WE ,met mat 54 het volgende meegemaakt . Doordat de compressor niet ingeschakeld was , was de stroomafnemer gaan dalen , en had één rijdraad doorgebrand . Door de wind bewoog deze draad zich over de neus en raakte een klein kaal plekje met kortsluiting tot gevolg . Daar de csp ,de snelschakelaar verschijdene malen ingeschakeld had ,werden wij verzocht om polshoogte te nemen . De monteurs van de bovenleiding hebben de draadbreuk hersteld . 

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6398
  • ***
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #39 Gepost op: 15 September 2022, 20:21:44 »
Citaat
Volgens de brandweer waren geen schadelijke stoffen vrijgekomen dan bedoelen  ze waarschijnlijk in de rook. Want morgen gaat een collega van mij bodemonderzoek uitvoeren ter plaatsen
::) dat zal. Brand het schijthuis achter in mijn tuin af, ligt de hele buurt vol asbest, moeten alle auto's tot op 300m naar de wasstraat en moet mijn tuin worden afgegraven tot op 2m diepte wegens de vervuiling.
Brand op Moerdijk en hele fabriek en bij behorende opslag af, is er geen gevaar geweest voor de volksgezondheid ;D (y).
Volgens mij is alle rook gewoon schadelijk, zeker die van autobranden. De grond zal er daar terplekke ook vol mee zitten, zeker na het blussen. Als dat niet zo is, geef ik vanaf vandaag geen *** meer om schadelijk afval en het uitsorteren ervan en gaat alles gewoon de kliko in >:(.

Nog zo eentje: De spuiterij en de straalcabine in het USARMY depot Eygelshoven hebben ze na 10 jaar gesloten te zijn geweest heropend. Na 3x reinigen waren de concentraties Chrome6 nog te hoog.......
« Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 20:26:39 door ruudns. Reden: Nog zo eentje: »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #40 Gepost op: 15 September 2022, 20:32:19 »
Groet Frits

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8054
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #41 Gepost op: 15 September 2022, 21:56:13 »
Interessante verhandeling over snelschakelaars op energievoorziening.info
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #42 Gepost op: 15 September 2022, 21:57:12 »
Ze komen uit dezelfde voedingsbron, maar via aparte schakelaars. Tussen twee onderstations of schakelstations kun je de bovenleiding van één spoor uitschakelen terwijl de andere in bedrijf blijft.

Dan is het duidelijk en was de bvl die door de Motorposten kapotgetrokken was al afgeschakeld en was op het nevenspoor treinverkeer mogelijk.
De 1300 heeft dus met de buffer de hangende  spanningsloze uiteinde gepakt en de bvl van zijn nevenspoor enkele kilometers losgetrokken.
De tegentrein (1300) kwam dus later dan dat de Motorposten de bvl kapot hadden getrokken.

Mvg, Johan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #43 Gepost op: 16 September 2022, 02:28:58 »
De auto's worden gezekerd door blokken voor/achter de wielen. Er is dus geen metallisch contact tussen de auto en de spoorwagen.
Echter kan hoogspanning soms prima zijn weg vinden, en hoeft dat niet per definitie via een van zichzelf geleidend materiaal te zijn.

Een beetje vuil en vocht kan er vaak voor zorgen dat er een prima route is om een spanning te geleiden ;)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #44 Gepost op: 16 September 2022, 02:31:14 »
Dat idee dus. Een auto is een toch een Kooi van Faraday. Dus de eventuele stroom van de bovenleiding zou toch niks mogen doen? Bij een blikseminslag zit je toch ook veilig in je auto?
De spanning zal dan ook via die kooi ergens zijn weg naar de minus of aarde vinden, binnen die auto gebeurd er niet zoveel anders dan dat de hitte van de kortsluiting een brand kan veroorzaken.