Moet de bovenleiding bij zo’n kortsluiting niet gelijk afschakelen?.
Blijkbaar een draadbreuk. Voordat wordt afgeschakeld is er al een aardig stroompje gaan lopen met bijbehorende vonkvorming. Dat zal het begin van brand zijn geweest vermoed ik
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn. Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica. ...
- als een stroomafnemer een draad kapot trekt dan is een circuit verbroken en dient er direct uitgeschakeld te worden. Dus: geen spanning en geen stroomloop. Maar dat is in de polder laatst ook al misgegaan.
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn. Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica. Maar dat is een proefballonnetje van mij. Er zijn hier genoeg experts die er wat zinnigs over kunnen zeggen
Water geleid, weten we nog?
Als die kabel met 1500V (schijnt 1800V te zijn heb ik net geleerd) dan een auto, wagon of wat dan ook raakt dan ontstaat er een vlamboog. In een mum van tijd staat e.e.a. dan in lichterlaaie.
dat vraag ik me dus af.. want ik denk dat je rustig op een motorkap kunt "lassen" zonder dat de auto vlamvat. een plastic bumper vat sneller vlam maar daar is de vlamboog weer lastiger doordat het kunststof een veel hogere weerstand heeft. Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat er meer mee heeft gespeeld, inderdaad zoiets als dat hybride verhaal dat ik al eerder zei, waardoor de brandjes wellicht van binnenuit ontstaan zijn. er zijn wel vaker draadbreuken maar dan ontstaan er in 1 trein niet meerdere brandhaarden naar mijn weten.
Dat mag jij je gerust afvragen......De kracht en temperatuur van vlambogen wordt wel vaker onderschat.
Waar komen die "bijbehorende" vonken vandaan als er stroom loopt? Even naar thuis: er loopt stroom door de kabel van je stopcontact naar je treinbaan. Als de stekker, de kabel en je installatie deugt, zie je niets. Geen vonk. Geen stroom. Geen spanning. Maar het werkt wel. Vonken zie je pas als het misgaat.