Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:35:53
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 18:34:32
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 18:33:28
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 18:28:25
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:25:52
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:22:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
Foto's totaalreclame ICM door Mitchell
Vandaag om 17:36:09
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
  

Auteur Topic: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?  (gelezen 19043 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #75 Gepost op: 13 June 2022, 21:23:21 »
Ondertussen vandaag voor de zoveelste keer bezig geweest met mijn tender van de 4600

Ik leer steeds meer dingen over under- en overspray. Door afplakken krijg je al snel underspray op slecht bereikbare plekken. Overspray komt eigenlijk niet meer voor nu ik de begrenzer op de Harder & Steenbeck heb.

De spuit spuit heerlijk moet ik zeggen, gecontroleerd, maar toch effectief en ik ben ook blij met de cup aan de bovenkant. De Fengda heeft de cup aan de zijkant zitten, waardoor de boel altijd scheef hangt. Dit is veel logischer/natuurlijker.

Schoonmaken is veel makkelijker door alle Teflon ringen. Ik hoef me geen zorgen te maken over uitdroging en spuit het ding eenvoudig schoon, om daarna op te bergen. Doordat de cup uit 2 delen bestaat is deze ook eenvoudig te reinigen.

De Fengda is wat dat betreft meer bewerkelijk, overal zitten rubberen afdichtingen, maar goed, die gebruik ik niet meer voor verf die verdund is met thinner. Desalniettemin kost het schoonmaken daarvan meer tijd.

Ik heb nu de druk op 1,5 bar en een 0,2mm naald. Echter, het ding spuit nu zo fijn dat ik maar eens met de 0,4mm naald aan de slag ga.

1 ding heb ik al wel gemerkt, ik heb zuurvrije en siliconenvrije vaseline gekocht voor de bewegende delen (naald, regelaar, maar ook voor het schroefdraad van de nozzlecap en de cup), ook zeer fijn, dat had ik eerder moeten doen. De afdichtingen zijn zo nog beter afgedicht, geen last van verf die op rottige plekken blijft zitten, je poetst het er makkelijker af.

Hoewel ik het airbrushen zelf leuk vind, vind ik alles er omheen stom. De rotzooi, afplakken, schoonmaken, etc., stom. Het afplakken spant echter de kroon, wat een ellende is dat zeg

Daarnaast is het een kunst, want plak je teveel af om bepaalde kleine onderdeeltjes te beschermen, dan heb je grote kans op underspray op lastig te bereikbare plekken. Plak je te weinig af, dan wordt het bijwerken met de kwast, terwijl spuiten gewoon her strakste resultaat geeft. Dusch, wat plak je wel af en wat plak je niet af? Blijft nog even een zoektocht. Even nabewerken met de spuit is een slecht idee. Hoewel het dezelfde kleur is, zie je toch dat het bijgewerkt is, gek eigenlijk. Dusch, goed afplakken en goed nadenken over wat je wel en (expres) niet afplakt is echt een must

Desalniettemin ben ik er wel (weer) achter, goed gereedschap is het halve werk. Ik leg de Fengda niet opzij, maar de H&S wint het toch echt op een aantal bepalende punten:

- aanzuiging verf
- robuuster door betere afdichting en materialen, geen zorgen over uitdroging rubbers
- minder ringen, dus minder plekken waar slijtage op kan treden
- eenvoudiger schoon te maken

€ 130,- well spent.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #76 Gepost op: 13 June 2022, 22:53:24 »
Voor de lastig bereikbare plaatsen kun je eventueel ook gebruik maken van bijvoorbeeld vallejo liquid mask. Werkt uitstekend, ik gebruik het vaak om raampjes af te plakken of kleine details die geen verf behoeven. Je brengt het gewoon met een penseel aan, laat het even drogen, spuiten en daarna met een pincet of je nagel zo te verwijderen.
Overigens leuke en leerzame bijdrages  (y)
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #77 Gepost op: 14 June 2022, 16:30:08 »
Kijk, dat lijkt me mooi spul

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #78 Gepost op: 14 June 2022, 17:26:22 »
Ik wil eigenlijk wel eens een filmpje zien "hoe doe je luchtverven". De beschrijvingen zijn onderhoudend, maar ik wil wel eens zien hoe zo iets er nou uit ziet, met een beetje een goeie brush.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #79 Gepost op: 14 June 2022, 17:33:13 »
Dat is inderdaad een goed idee

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #80 Gepost op: 23 June 2022, 09:24:05 »
Zijn er niet een hoop tutorials te vinden op Youtube dan?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #81 Gepost op: 23 June 2022, 11:26:08 »
Vast wel.

Hoe dan ook, afgelopen week de airbrush ter hand genomen met de volgende instellingen:

Druk 1,5 bar
Naald 0,4 mm
Verf verdund 1:1,5

Dat ging me veel te snel. Als ik de hoeveelheid verf te ver terug schroefde, dan werkte het op een gegeven moment niet meer. Deed ik het iets verder open, dan kwam er meteen een enorme hoeveelheid verf uit.

Het is gelukt, maar ik had bijna geen tijd om moeilijk te bereiken plaatsen te spuiten. Voor je het in de gaten had zat er een te dikke laag op met druipers ten gevolg.

Dusch, 0,2 mm naald is voor mij prima, zeker voor het wat meer gedetailleerde werk.

Dan was er nog een tegevaller; het potje verf van Philotrain wat bedoeld was voor het frame van HSM locomotieven, gaf een lichtbruine kleur, terwijl de frames toch echt pure chocolade bruin zijn. Ik heb dit ook gehad met een ander potje van Phildie, die was bedoeld voor de frames van SS locomotieven. Daar kwam een soort paarse verf uit, terwijl dat juist roodbruin moest zijn. Even voor de volledigheid, de verf is echt, echt goed gemengd voordat het gespoten werd. Nu begreep ik dat de oudere potjes nog wel eens een andere kleur gaven, zoals bij sommige Philotrain 2400'en het geval is, die zijn ook meer paars dan bruin.

Dusch, bij deze maar een nieuw potje besteld, hopelijk krijg ik dan de goede kleur.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 23 June 2022, 23:17:21 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2561
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #82 Gepost op: 23 June 2022, 17:47:58 »
ja, airbrush perikelen ;) ik weet er alles van  ;D maar gezien de roep om instructie video's:

ik vind dit toch wel een erg handig filmpje waarin het 1 en ander uitgelegd wordt ;)
gemaakt door iemand die heel erg mooi dingen maakt  (y)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #83 Gepost op: 24 June 2022, 10:04:04 »
Al jaren roep ik dat de H&S Evolution spuit de makkelijkste airbrush spuit is. Geen geld voor het plezier dat het geeft. Ik denk dat veel mensen pas realiseren wat voor verschil het maakt als ze de ervaring ermee hebben. Als je denkt dat je Badger prima is, ken je duidelijk de HS Evolution niet.  ;)

1 ding heb ik al wel gemerkt, ik heb zuurvrije en siliconenvrije vaseline gekocht voor de bewegende delen (naald, regelaar, maar ook voor het schroefdraad van de nozzlecap en de cup), ook zeer fijn, dat had ik eerder moeten doen. De afdichtingen zijn zo nog beter afgedicht, geen last van verf die op rottige plekken blijft zitten, je poetst het er makkelijker af.
Ik heb gewone vaseline van 't Kruidvat. Gebruik al 15 jaar hetzelfde potje en die gaat zo te zien de rest van mijn leven mee. Haal alleen de naald tussen mijn vinger met vaseline voor een flinterdunne laag, zodat de naald niet vast gaat zitten. Maar verder smeer ik niks in. Geen probleem met afdichtingen. Hoe zo "nog beter afgedicht"? Ik denk dat dat meer in je hoofd zit. ;D

Het enige dat ik niet schoonmaak is de nozzledop. Nou ja, heel af en toe, even de top van een papieren doekje doorheen. Om schoon te maken gebruik ik overigens Plenty keukenrol. Papier dat niet kapot gaat als het nat wordt. Met een doekje maak ik de hele spuit schoon.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #84 Gepost op: 30 May 2023, 19:07:22 »
Nou, door dit topic ben ik ook over de streep getrokken en heb ik zowel een fengda airbrush als compressor gekocht. Als ik dit weekend tijd kan maken ga ik eens kijken hoe het luchtkwasten gaat…  (y)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #85 Gepost op: 31 May 2023, 22:48:52 »
Ik weet niet of dit filmpje eerder is genoemd, maar hier wordt gedemonstreerd hoe er met lifecolor gespoten kan worden.

https://youtu.be/4UcVeT_1oKg

Dit was voor mij de openbaring dat spuiten met minder druk mogelijk is. (Waarschijnlijk vroegah te veel home improvement gekeken, more Powerrr)
Ik ben dit gaan  uitproberen en had terstond geen last meer van drytip en verstoppingen en kon alles veel beter controleren.
Ik spuit tegenwoording bijna alle verf (Vallejo , Tamiya Acrylic(alcohol basis) en Tamiya LP (Laquer) met 1 a 1.2 bar.
Met primer en Humbrol Cotes gaat de druk naar 1.5 bar.

Nog een tip: Gebruik een masker. Ook al stinkt de verf niet, je wilt het niet in je longen.

Veel plezier met het spuiten.

mvg spock

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #86 Gepost op: 10 June 2023, 14:57:22 »
Vandaag eindelijk tijd om wat te rommelen met mijn nieuwe airbrush. Wat een wereld van verschil na een revell set met drukgas… :laugh: dit had ik eerder moeten doen  ;D

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5361
  • Modelspoor is emotie...
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #87 Gepost op: 10 June 2023, 21:07:40 »
Dat heet nou voortschrijdend inzicht ;D
Tbinnebarretije…

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #88 Gepost op: 28 September 2023, 21:32:55 »
Van de week, tijdens een redelijk serieus airbrush project, rook ik dwars door alle chemicaliën een geur van verbrand plastic. Mijn spuit was op een gegeven moment alleen nog voor de sier, want er kwam geen lucht meer uit. Enfin, compressor beetgepakt maar dat was een slecht idee. Vloeibare lava is koeler dan wat dit ding voor hitte produceerde. Gloeiende gloeiende. Goed, stroom er af en maar eens kijken wat er loos is. Dit is 'm:



Het halve ding uit elkaar geschroefd, maar alle cilinders zagen er van binnen keurig uit, zuigers prima, alles liep soepel. Echter, de motor deed het nog wel, maar was zo te ruiken toch echt de boosdoener. Het nadeel? Van HBM/Fengda is alles los te bestellen, behalve de motor

Enfin, direct op jacht naar een nieuwe compressor, het is de Euro-tec 30A geworden.



Loodzwaar ding, tank is groot genoeg en hij is lekker stil. Maar goed, eenmaal thuis kwam ik er achter dat de snelkoppelingen van een ander type waren dan dat ik nu heb, ik heb nu 1/8 en deze aansluitingen zijn N.W. 5.0 Soms...

Hoe dan ook, nu 2 verloopnippels besteld, kan er eindelijk weer gespoten worden.

Maar goed, ik had eerst een compressor zonder olie, deze werkt met olie. Moet ik nog ergens rekening mee houden tijdens het airbrushen, of kan dit zo maar? Ik las namelijk dat er fijne oliedruppeltjes mee kunnen komen tijdens het airbrushen (toen had ik 't ding natuurlijk al gekocht)...

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 28 September 2023, 21:42:12 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #89 Gepost op: 28 September 2023, 21:59:07 »
Als het goed is heeft dat ding al een olie-afscheider, ik heb namelijk dezelfde (geloof ik, kan ook een kleinere variant zijn, zwaar is 'ie in ieder geval net even gekeken, het is een 20A).

Die oude compressor zal mogelijk een maximale inschakelduur/gebruiksduur bezitten. De motor mag dan (bijvoorbeeld) maar 10 minuten draaien, en moet dan 30 minuten afkoelen (of langer, maar alles hangt van de formaten af).

Ga je daar overheen, dan kan de motor verbranden. Dit is een (eenvoudige) besparing om geen zwaardere (en dus duurdere) motor te hoeven monteren, maar heeft het nadeel dat als je het vergeet en de motor vaak draait, hij uiteindelijk te heet wordt en verbrand.
Een ander probleem (belast aanlopen) of een probleem met een aanloop-condensator (ik ken dat ding niet en weet dus niet of 'ie die heeft) kan 'm ook de das omgedaan hebben.