Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Ergensnergens in H0e  (gelezen 129972 keer)

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Ergensnergens in H0e
« Gepost op: 08 januari 2017, 22:38:55 »
Nu mijn huidige baan zijn voltooing bereikt, ben ik aan het nadenken over het vervolg.
Na veel speuren, lezen googlen kwam ik de Arne Wharf tegen.

https://www.flickr.com/photos/nevardmedia/sets/72157630143700364/

Meteen enthousiast.

N is leuk en er is voldoende verkrijgbaar in treinen en bouwdozen maar als je iets speciaal wenst is het zelf maken wel heel erg pieterpeuterig.
Autootjes zijn er, maar de keuze in 1:87 is toch aanmerkelijk groter helemaal als je kijkt naar industrie gerelateerde voertuigen.
Een echt passende bulldozer moet je zoeken met een lampje.

Daarom de overweging om over te stappen op H0e wellicht wat romantisch maar door het gebrek aan ruimte (ca 150 x 60 cm) en wel de wens om zelf te bouwen volgens mij een goed alternatief.

Mijn N baan is op dit moment analoog, maar met de aanschaf van al het nieuws kan ook de wens tot overstappen op digitaal  in vervulling gaan.

Maar daarmee komen ook de vragen.
Ik heb de encyclopedie doorgenomen, youtube uitgepluist en uiteindelijk de keuze laten vallen op de roco z21 met multimaus en in de toekomst via tablet of telefoon.

Echter kan ik maar weinig digitale H0e dieseltreinen vinden (veldspoor lokjes)  en daar gaat mijn voorliefde naar uit.

Hoe ingewikkeld is het om loks om te bouwen en is iedere goed rijdende H0e analoge lok om te bouwen?
Past er in elke lok een decoder?
Waar kan ik hiervoor terecht, is het betaalbaar en waar moet ik op letten?
Bestaan er betrouwbare leveranciers die loks onder garantie en ook op een redelijke termijn in kunnen bouwen?

Daarnaast de vraag welke rails, roco, peco of wellicht een ander soort?
De wissels zou ik graag middels multimaus/tablet willen schakelen, ik heb al begrepen dat dit redelijk eenvoudig te doen is middels het digikeijs servo decoder.

En heel belangrijk ik wil de treinen graag langzaam laten rijden, rancheren.

Kortom veel vragen en best wat eisen maar als je dan toch opnieuw begint moet het ook goed.

Oh ja ik heb niet de illusie dat ik meteen een Arne Wharf 2 zal kunnen bouwen maar het geeft wel heel goed weer waar ik naartoe wens te gaan, meer details en meer zelfbouw vrijheid. Ik beleef veel plezier aan het maken van scenery.

Mocht je antwoorden op mijn vragen hebben of algemene tips waar aan te denken dan hoor ik het graag.
Zoals gezegd mijn huidige baan is nog niet helemaal gereed maar ik zie dit als voorstudie zodat ik ook langzaam aan de nodige inkopen kan gaan doen.

Met vriendelijke groet Eric
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2020, 09:12:42 door Reinout van Rees. Reden: Titel op verzoek aangepast »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Andere baan, andere schaal van N naar H0e ?
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2017, 23:27:24 »
Dag Eric,

Toen ik een jongetje was had ik een H0-baan. Toen ik een twintiger was heb ik een complete N-baan gebouwd. Dit met het idee dat je in schaal N veel meer landschap en spoor kwijt kan. N-baan weer verkocht en toen lang nagedacht en uiteindelijk gekozen voor H0e. Waarom?
In schaal H0 is er veel meer en is makkelijker zelf te bouwen. H0e geeft dan weer de mogelijkheid om met kortere bogen meer spoor kwijt te kunnen. De ideale vorm van makkelijker spoor (kortere bogen enzo) en toch een mooie schaal om zelf in te bouwen (gebouwen enzo).

Daarom zeg ik H0e is een goeie keuze.

Ik maak gebruik van Bemo en Roco rails. Beide makkelijk te leggen. De Bemo-wissels zijn wat slanker dan de Roco wissels. Ik zelf vind de Bemo-wissels daarom mooier. Maar ook heb ik enkele Roco wissels.

Wat betreft de locomotieven. Ik koop gewoon de H0e locomotieven die ik mooi vind en laat daar dan decoders inbouwen. Geen probleem. Ik maak gebruik van een Multimaus.

 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Andere baan, andere schaal van N naar H0e ?
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2017, 00:23:41 »
Hijlco,

Dat zijn goede berichten, mag ik vragen waar je de lokjes (meestal) koopt en wie de decoders inbouwd?
Indien dit wordt gezien als reclame, mag het ook via PB-tje

Maak je gebuik van flex rail of vaste bochten e.d. ?

Staat er toevallig een foto van je baan op deze site?

Met vriendelijke groet,

Eric
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Andere baan, andere schaal van N naar H0e ?
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2017, 21:48:02 »
Oke, eerste aankoop tot overstap naar digitaal gedaan.
Via MP een nieuwe z21 met multimaus kunnen aanschaffen 90,-euri incl verzending vond ik een redelijke prijs. (Kwam uit startset)
Nu nog hopen dat de verkoper zijn belofte nakomt natuurlijk. :P

Inmiddels ook het hele www aan het afspeuren naar digitale H0e diesellocjes (feldbahn idee)
Die zijn helaas heel dun gezaaid.

A.s. zaterdag maar eens kijken of er toevallig wat op emsland modellbau messe wat te vinden is.
Ook meteen opzoek naar wat 9mm nevenspoorrail om in elk geval wat te kunnen fiegelieren.

Nogmaals tips zijn  van harte welkom (y)
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2017, 06:46:31 »
Dag Eric,

Wat leuk om bewust voor smalspoor te kiezen!

Je lijkt heel erg op zoek te zijn naar informatie. Op gewone beurzen vind je niet veel, is mijn ervaring.

Ik wil je graag attenderen op het Franse tijdschrift Voie Libre, dat tegenwoordig ook in het Engels leverbaar is. Dat staat boordevol tips over bestaand en bedacht smalspoor, ombouwprojectjes, kleinfabrikanten en dergelijke. Eigenlijk verplichte literatuur voor iedereen die van de kleinere spoorwegen houdt: meterspoor en smaller, stoomtrams en industriespoor. Het heeft een Franse inslag, maar is toch internationaal georiënteerd. Uitgever is Loco Revue.

Ik heb er geen aandelen in, maar ben al jaren abonnee. Kosten: zo'n vier tientjes per jaar. Voor dat geld kun je waarschijnlijk niet naar Lingen reizen.

Succes verder!

Wolter
Moins mais mieux.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2017, 06:57:03 »
En nog een nabrander.

Kijk eens of je lid wilt worden van de 009 Society. Die richt zich op smalspoor in jouw schaalgebied. Die vereniging heeft ook een Nederlandse tak: 009 Society Dutch group, met een eigen website. Leuke, toegankelijke mensen, is mijn ervaring. Ze rijden soms ook digitaal of met radiografische besturing.

Op dit forum zijn ook een paar leden van die Society actief.

Ook dit is een kwestie van een paar tientjes per jaar. Je krijgt er veel voor terug.


Wolter
Moins mais mieux.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2017, 20:35:14 »
Wolter,

Dank voor de tips 009 society inmiddels toegevoegd aan favorieten lijst internet, ik ga pluizen.
Ga ook opzoek naar Voi Libre, lijkt me leuk

Eric
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2017, 07:37:36 »
Hier nog iemand met h0e in zijn bezit. Ik heb ooit een start set gekocht van Roco en de bijgeleverde diesel omgebouwd naar digitaal. Dat heeft me wel een tijdje gekost omdat ik de decoder niet in het zicht wou. Hij rijdt nu digitaal, maar is erg gevoelig voor viezigheid en onregelmatig gelegd spoor. Ik vermoed dat dit grotendeels versterkt wordt door de stroom afname op twee assen in combinatie met 3 starre assen in het chassis. Het locje rijdt daardoor niet heel super. Mijn ervaring is dat dit inherent is aan de kleinere locjes met starre assen. Mocht je willen, dan kan ik wel wat foto's en een video plaatsen van de loc.
Mij lijkt de v11 van lilliput wel een hele leuke loc. Misschien is dat ook wat voor jou?
groeten,
Auke

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2017, 11:42:56 »
Hoi Eric,

Via de PB hebben we al dingen besproken. Ben nog vergeten je vraag over de rails te beantwoorden. Ik maak gebruik van flexrails van Bemo en Roco. Met een Rocozaagje makkelijk op maat te zagen.
In mijn modelspoorplan is ook een grote helix (klimspiraal) opgenomen. Daarvoor zou ik graag van vaste bogen gebruik willen maken, zodat ik zeker weet dat de klimspiraal perfecte bogen heeft. Misschien is een combinatie van vaste (rail)bogen en flexrails ook een optie. Dan "dwingen"de vaste bogen de flexrails een beetje in het goeie spoor zogezegd.

Binnenkort komen de eerste foto's van mijn eerste module met spoor in mijn draadje. Als je foto's zoekt van smalspoordraadjes hier op het forum kun je die vinden via de zoekfunctie met b.v. "H0e" als zoekterm.

Mooie voorbeelden van smalspoorbanen vind je b.v. op de volgende Duitse forums:
schmalspur-modell 
bimmelbahn
stummis
Maar wellicht kende je die al.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Andere baan, andere schaal van N naar H0e ?
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2017, 13:28:44 »
Dag Eric,

Toen ik een jongetje was had ik een H0-baan. Toen ik een twintiger was heb ik een complete N-baan gebouwd. Dit met het idee dat je in schaal N veel meer landschap en spoor kwijt kan. N-baan weer verkocht en toen lang nagedacht en uiteindelijk gekozen voor H0e. Waarom?
In schaal H0 is er veel meer en is makkelijker zelf te bouwen. H0e geeft dan weer de mogelijkheid om met kortere bogen meer spoor kwijt te kunnen. De ideale vorm van makkelijker spoor (kortere bogen enzo) en toch een mooie schaal om zelf in te bouwen (gebouwen enzo).

Daarom zeg ik H0e is een goeie keuze.

Ik maak gebruik van Bemo en Roco rails. Beide makkelijk te leggen. De Bemo-wissels zijn wat slanker dan de Roco wissels. Ik zelf vind de Bemo-wissels daarom mooier. Maar ook heb ik enkele Roco wissels.

Wat betreft de locomotieven. Ik koop gewoon de H0e locomotieven die ik mooi vind en laat daar dan decoders inbouwen. Geen probleem. Ik maak gebruik van een Multimaus.

 

Ik ben het met je eens dat er voldoende keuze is maar nu noem je wel aan kwaliteit/prijsverhouding de twee duurste op. Peco is een goed alternatief en zelfs Shinohara, verkrijgbaar bij Scale Link, is qua prijs stukken goedkoper. Shinohara heeft zelfs mooie korte wissels die geen geïsoleerd puntstuk hebben, goeie rijeigenschappen dus.
Ik ben al sinds 2006 met H0e, ook N bekend, en mijn ervaringen met genoemde merken zij uitstekend.
Mijn drie tentoonstellingsbanen blijven zelfs in continubedrijf betrouwbaar.

https://www.youtube.com/watch?v=PUd4riPHsjs&t=22s

https://www.youtube.com/watch?v=IImQYoRLeSs

https://www.youtube.com/watch?v=R-i6Yica9GE

Nu ben ik in projectvorm bezig met PMT/Technomodellwissels in combinatie met Pecoflexrails. Het voordeel van PMT is dat de de polarisatie van het puntstuk al is voorbereid.

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Andere baan, andere schaal van N naar H0e ?
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2017, 13:33:47 »
Kijk eens bij Parkside Dundas, als je zelf wil bouwen is er keuze genoeg.
http://www.parksidedundas.co.uk/acatalog/009__00n3_NARROW_GAUGE_4MM_SCALE_SECTION.html

Minitrains is een mooi assortiment met een goeie prijs deze zijn te koop bij Ruud Wittekoek, http://www.egger-bahn.nl/ of bij de Spoorzoeker. Minitrains heeft sowieso veldspoorlokjes en gaat in de toekomst steeds meer produceren. http://www.minitrains.eu/
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2017, 14:59:32 door Reinout van Rees. Reden: antwoord-in-citaat gefixt »

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2017, 13:40:10 »
Aanvulling:

Op 21 en 22 januari 2017 De Nederlandse Modelspoordagen in de Broodfabriek te Rijswijk.
Ik ben daar als assistent bij de baan van Gerbrand Haans Kaloonga (ook H0e) zowel Ruud Wittekoek en de Spoorzoeker zijn daar op de beurs.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2017, 18:39:21 »
Geweldig al die tips en linkjes, mijn favorietenlijst stroomt vol (y)
Vandaag voor het eerst ook even wezen kijken en kopen (nog ff voor de n baan) bij loco............ in gasteren.
Wat een geweldig zaakje is dat, en wat jammer dat er hier steeds minder van komen.
Eigenaar is 70 jaar en weet werkelijk alles. Ook hij wil stoppen .Locs en wagons tot aan het plafond.
Alle schalen alle merken  (y) (y) zelfs H0e
En dat alles op nog geen 20 minuten rijden gewoon top.
Daar kom ik zeker nog terug.
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2017, 19:18:54 »
Over het algemeen is dat ook het beste, jammer dat de dealer aan de belegen kant is.
Heb je de startpagina van Minitrains bestudeerd, deze lok komt dit voorjaar uit.
Typisch veldspoorlocomotief.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2017, 19:30:47 »
Gerard, idd leuk ding, ik ga hem in de gaten houden #toegevoegdaanfavo
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf