Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Straalcabine, hoe en wat  (gelezen 1815 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Straalcabine, hoe en wat
« Reactie #15 Gepost op: 02 november 2023, 21:37:21 »
Kijk, mooi om al die verschillen van inzichten te zien.

Even nog wat in het kort, de straalcabine an sich is best oké en wordt zeer compleet geleverd. Bij de cabine zitten ook meerdere vellen beschermfolie voor de ruit, dus dat is oké. Maar omdat de ruit van plexiglas is, is elke keer afnemen er 1 teveel, omdat het materiaal zo zacht is. Vandaar ook dat ik aan het kijken ben naar een echte ruit, waar dan aan de onderkant beschermfolie komt.

De straalcabine is aan de zijkant voorzien van een luchtfilter voor inkomende lucht en aan de achterkant voor uitgaande lucht. Het filter aan de zijkant is prima, maar die aan de achterkant is waardeloos. Daar moet dus de afzuiging komen en dat wil ik doen door middel van een cycloon







Nu zit er een mooi bedrijfje in Nederland wat dit verkoopt, van losse onderdelen tot complete sets, voor niet al te veel.

Het doel hiervan is dat het stof wordt afgezogen, terwijl het medium opnieuw gebruikt kan worden. Er hoeft ook geen grote (onder)druk te zijn, daarom moet de afzuiging regelbaar zijn, je wil tenslotte niet het medium uit je cabine zuigen.

In mijn volgende schuur komt daarom een vaste opstelling met dit systeem.

Wat betreft het straalmiddel is aluminiumoxide fantastisch. Ik straal er ook witmetaal mee op dezelfde druk als waarmee ik messing straal en het enige wat er gebeurt is dat het opgeruwd wordt, niet meer en niet minder. Wat Frits zegt, glasparels zijn om iets te polijsten, waar dit spul ervoor is om iets op te ruwen. Aanrader dus.

Ook hier staat het opnieuw kitten op het programma. Van Gert had ik al eens glasband gekregen om de klep van de straalcabine nog verder af te dichten, maar doordat het deksel onder druk staat nu er geen afzuiging is, ontsnapt er bij de minste of geringste beweging straalgrid door de kieren.

De grootte van de cabine is prima voor H0 en 0, alleen bij de echt grote modellen in 0 zal het wellicht wat krap aan worden. Gelukkig zijn er verschillende formaten straalcabine te koop, dus er is voor elk wat wils. Wellicht dat ik straks bij de nieuwe schuur overstap op 1 maatje groter.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 03 november 2023, 08:52:10 door Tomasso »
Spoor 0 adept

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: Straalcabine, hoe en wat
« Reactie #16 Gepost op: 02 november 2023, 21:44:54 »
Hoeveel kost een cycloon?
Hoeveel kost 10 kilo straalgrid?

Ik heb 15 jaar gelden 3 emmers van 10 kilo gekocht (1x sjouwen) en ben nog steeds niet door de 1e emmer van 10 kilo heen.
En mijn stofzuiger staat op maximaal afzuigen. Prop Scotch-Brite in de uitstroomopening. Grid blijft binnen, stof wordt afgezogen.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Straalcabine, hoe en wat
« Reactie #17 Gepost op: 02 november 2023, 22:59:49 »
Bij elke keer stralen verwijder je eventuele ongerechtigheden, ruw je het werkstuk op waarbij -neem ik aan- minuscule deeltjes materiaal verwijderd worden en straal je eventueel overtollig soldeer weg. M.a.w. na verloop van tijd vervuilt je straalgrid.
Hoe weet je nu wanneer je het moet vernieuwen?
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: Straalcabine, hoe en wat
« Reactie #18 Gepost op: 02 november 2023, 23:19:31 »
Ik spoel/was mijn modellen altijd eerst af of laat ze een tijdje in het ultrasoonbad schoon trillen. Dan ben je die vettige zooi van de flux kwijt. Doe je dat niet dan krijg je zowieso plakkaten op je werkstuk tijdens het stralen. Die willen er vaak helemaal niet af en moet je alsnog spoelen. en opnieuw stralen.
Als je bv. auto onderdelen of ander vettige zaken gaat stralen zal je echt vervuiling hebben (die hobby heb ik niet) en zal je dat ook merken als het werkstuk niet schoon wordt en je aanvoerleiding gaat verstoppen. Wij maken treinmodellen die in feite "schoon" zijn. Alleen het oxidelaagje en marginaal soldeer. Het gaat dus voornamelijk om het opruwen voor het afwerken.
Dus ik denk dat je je om dat verversen niet zo druk hoeft te maken.

Het is wel leuk om je grid eens door een zeef te halen. Wedden dat je kleine onderdelen terug vindt.
En mocht je dan veel zooi in je zeef vinden...nou, misschien is dat een reden/aanwijzing om te boel te verversen.

« Laatst bewerkt op: 02 november 2023, 23:24:17 door FritsT »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Straalcabine, hoe en wat
« Reactie #19 Gepost op: 03 november 2023, 00:05:29 »
Mooi zo'n cycloon.  (y)
Ik heb dat idee een beetje in mijn bak verwerkt, de schaal met grit (noem ik het voor het gemak, maar het is aluminiumoxide dat ik gebruik) kan ik zo weer gebruiken.

Wat betreft het straalmiddel is aluminiumoxide fantastisch. Ik straal er ook witmetaal mee op dezelfde druk als waarmee ik messing straal en het enige wat er gebeurt is dat het opgeruwd wordt, niet meer en niet minder. Wat Frits zegt, glasparels zijn om iets te polijsten, waar dit spul ervoor is om iets op te ruwen. Aanrader dus.

Het kan dus wel, des te beter. Mijn vorige bericht heb ik vanwege leesbaarheid gewijzigd, erbij gezet dat het waarschijnlijk zamac met zinkpest, gedeeltelijk geverfd, is geweest, vandaar de gaten. Ik ga direct eens aan de slag met de zamac, maar dan zonder zinkpest.

Kan iemand zeggen of je verf van metaal af kan stralen?

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Straalcabine, hoe en wat
« Reactie #20 Gepost op: 03 november 2023, 00:24:12 »

Kan iemand zeggen of je verf van metaal af kan stralen?

Dat is waar stralen normaal gesproken voor gebruikt wordt.
Het verwijderen van oude verf en roest.

 
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Straalcabine, hoe en wat
« Reactie #21 Gepost op: 03 november 2023, 08:46:38 »
Dus ik denk dat je je om dat verversen niet zo druk hoeft te maken.

Tijdens mijn 'ongelukje' is er natuurlijk glas in mijn straalgrid terecht gekomen. De stukken en stukjes heb ik er zoveel mogelijk met de hand uit gehaald , maar wat een vieze handen krijg je van dat grid/stof! Ik heb toen alle grid door een zeef gehaald en heb zo bijna alles er uit kunnen filteren, maar er bleven toch nog tal van minuscule deeltjes glas achter.

Aangezien ik midden in een straalproces zat, heb toen voor alle zekerheid maar een nieuwe emmer grid gekocht omdat ik niet wilde dat die glasdeeltjes bij het stralen meekwamen en schade aan het werkstuk zouden kunnen veroorzaken. En: beter 'mee' verlegen dan 'om' verlegen. De 'oude' emmer straalgrid heb ik dus nog, vandaar de vraag over het verversen.

Mocht het niet zo'n vaart lopen met het oude straalgrid, ga ik een klein theezeefje kopen en het grid nog een keer hier door laten lopen. Hopelijk van ik dan de kleine restdeeltjes glas op en kan ik het grid weer (her)gebruiken.

Overigens bij het zeefproces ben ik gelukkig geen losse onderdeeltjes tegengekomen.  ;D
Met vriendelijke groet,
Peter

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Straalcabine, hoe en wat
« Reactie #22 Gepost op: 03 november 2023, 08:50:41 »
De cycloon is niet zo duur, hetzelfde geldt voor het hele setje, valt heel erg mee. 1 x kopen en je hebt het voor de rest van je leven, dus deze diepte investering is wat mij betreft geen punt. Voor de geïnteresseerden: www.cycloonfilters.nl (heb geen aandelen).

En verf van je model afstralen gaat prima, vorige week nog gedaan (toen thinner geen optie was).

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Straalcabine, hoe en wat
« Reactie #23 Gepost op: 03 november 2023, 09:02:16 »
Dat is waar stralen normaal gesproken voor gebruikt wordt.
Het verwijderen van oude verf en roest.
(y)
De verf op die oude V60 was meer dan 60 jaar oud, ik begrijp nu dat de bikkelharde verfresten en het zachte zamac met zinkpest voor onregelmatig oppervlak hebben gezorgd. Vooral de spaakwielen helaas. Die waren onbruikbaar geworden, vandaar de schrik dus en vervolgens mijn verkeerde conclusie. Gelukkig ging het om een oudje om op te oefenen, fietsen leer je ook al op een oude fiets. Ik heb er nog veel meer liggen, dus ga ik er weer mee aan de slag.