Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-seinen bij en in een splitsingsstation door odaoda
Vandaag om 11:09:46
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 11:00:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
maatvoering AKI door mldehaas
Vandaag om 09:16:19
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 08:17:25
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
  

Auteur Topic: ik blijf sukkelen met de kruising  (gelezen 11195 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12266
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #45 Gepost op: 10 May 2022, 12:00:24 »
Kruising eruit halen en vervangen door een ander exemplaar zoals al is eerder is voorgesteld.
Wat is trouwens de bestaansreden van dat ding ?
Kan je het niet af met wat gewone wisselparen achter elkaar geplaatst zodat je van het ene naar het andere spoor kan oversteken ?
Dan bereik je dezelfde functie's,maar ben je wel van t "gezeur" af  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #46 Gepost op: 10 May 2022, 12:04:52 »
De kruising vervangen door overloopwissels was al eerder voorgesteld. Dan ben je nog steeds niet van het gezeur af want je moet dan een stukje over een spoor met tegengestelde polariteit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #47 Gepost op: 10 May 2022, 12:17:36 »
Kruising eruit halen en vervangen door een ander exemplaar zoals al is eerder is voorgesteld.
Wat is trouwens de bestaansreden van dat ding ?
Kan je het niet af met wat gewone wisselparen achter elkaar geplaatst zodat je van het ene naar het andere spoor kan oversteken ?
Dan bereik je dezelfde functie's,maar ben je wel van t "gezeur" af  :angel:

De ruimte, een kruissing is 26cm, 2 wissels is het dubbele, En welk ander exemplaar?
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #48 Gepost op: 10 May 2022, 12:25:57 »
Eerder werd de kruising uit Piko A-gleis gesuggereerd, ik neem aan 55240.
Nu is die 15 graden, maar is denk ik wel in te passen.

Als je zoals je zelf zegt moeite hebt met de schakeloplossingen, zou het wel een gemakkelijke optie zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #49 Gepost op: 10 May 2022, 12:35:13 »
Wat is er principieel anders aan de Piko kruising waardoor die wel zou werken? Ik zie geen duidelijk verschil.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #50 Gepost op: 10 May 2022, 12:40:08 »
De Peco heeft volgens mij gewoon een ontwerpfout Klaas. Bij het passeren van een trein ontstaan gemakkelijk korte sluitingen. In het analoge tijdperk viel dat niet erg op, omdat de beveiliging van een doorsnee regelaar traag werkt. Bij digitaal rijden werd het een groter probleem, omdat de beveiliging veel sneller ingrijpt. In plaats van de kruising overnieuw te ontwerpen, werd de term 'digital friendly' bedacht. Daarmee bedoelen ze op een ingewikkelde manier aansluiten. Enfin, waar Dirk nu tegenaan loopt.

Die Piko kruising veroorzaakt bij mijn weten geen korte sluitingen. De meeste kruisingen niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #51 Gepost op: 10 May 2022, 12:44:02 »
Waar ontstaat die kortsluiting dan, in het puntstuk of in het kruisstuk?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6741
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #52 Gepost op: 10 May 2022, 12:57:04 »
In het puntstuk, hier dus:



Gr, Ben.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #53 Gepost op: 10 May 2022, 13:11:32 »
Ik denk al dat ik weet waar het probleem zit. Als je wagons hebt waar de wielen dikker zijn dan het puntstuk raakt het wiel beide gedeelten van het puntstuk met kortsluiting als gevolg. Je zou met plakband kunnen proberen de isolatie van het puntstuk groter te maken. Nadeel is weer dat er weer een grotere electrische "deadzone" ontstaat.
« Laatst bewerkt op: 10 May 2022, 13:13:17 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #54 Gepost op: 10 May 2022, 13:19:35 »
Ja, als je er eerste filmpje van de derde reactie in dit draadje, van Dirk, bekijkt, dan wordt het daar precies getoond wat er fout gaat, inclusief de vonken die daarbij verschijnen.

Iets dergelijks zie ik ook bij enkele roco wissels, met name de gebogen R4/R5 wissels.

Daar kun je de rails wat kleiner maken:


Je rail wordt dan heel smal maar nog wel mogelijkheid om contact te maken met het wiel. Alleen het wordt lastiger om ook contact te maken met de andere railstaaf.
Voor mijn roco wissels is dat genoeg om het probleem op te lossen.
Ken deze wissels niet, dus weet niet of dat hier ook genoeg is. Dan moet je kijken bij de wielen die kortsluiting maken hoe ver die over de andere rail staaf heen komt. Als die het uiteinde bereikt dan is dit geen oplossing.

Groet,
Roelco

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #55 Gepost op: 10 May 2022, 13:30:16 »
Het verlengen van de geïsoleerde zone heb ik geprobeerd, dat gaat eventjes goed, maar de tape komt los, toen secondelijm geprobeerd, dat werkte iets langer, maar ook beperkt. Het is vreselijk moeilijk om isolator in het puntstuk te krijgen zonder dat alles verstopt raakt, het heeft me al een kruising gekost. En voor de goede orde, het gaat hier over een vaste kruising, niet over een wissel. Ik heb ook een kruiswissel gekocht in de hoop dat dit beter zou gaan maar helaas.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #56 Gepost op: 10 May 2022, 14:45:28 »
Jouw probleem lijkt erg op een probleem dat ik gehad heb met Shinohara engelse wissels. Door hun constructie hebben de tongen bij bepaalde standen de tegengestelde polarisatie dan de rails. Mits de B2B afstand van de wielen heel precies is, gaat dat goed, maar een enkele keer kon er kortsluiting via het wiel met de tong plaatsvinden. Toen ik nog een Lokmaus R3 met een 10764 centrale gebruikte, merkte ik daar niets van omdat die eerst een aantal keren automatisch herstart (binnen 20-30mS) pas als de kortsluiting hardnekkig was stopte het. Toen ik met een andere centrale aan de gang ging (MDRRC-II van Robert Evers) kreeg ik er last van. Robert heeft toen wat aan de code verandert, zodat de MDRRC-II centrale nu ook automatisch herstart en ik geen problemen meer heb met dat soort kortstondige kortsluitingen.
Jij gebruikt de DR5000 centrale, die heeft vermoedelijk geen automatische herstart, maar ik zag dat je wel de mogelijkheid hebt om de reactie tijd op kortsluitingen aan te passen. Misschien heeft het zin om die tijd van 30ms (default) naar 100ms te zetten.

Groet Meino

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #57 Gepost op: 10 May 2022, 14:55:52 »
Meino,
Dat kan ik mss proberen, maar ik wacht dan even op reactie van de ontwerper ban de DR5000, die kan mss zeggen of ik dat veilig kan proberen, maar het is niet zo dat de centrale onmiddellijk in beveiliging springt, als de loc traag over de kruising rijd hoor ik plots alsof er wisseldecoders reclameren en getik en dan gaat de centrale eruit, dat "voorspel" duurt toch wel 1 seconde of iets meer. ("voorspel" is mss niet de juiste woorkeuze maar ik hoop dat je het begrijpt)

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
  • Steel is king!
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #58 Gepost op: 10 May 2022, 15:21:49 »
Een oplossing kan zijn dat je een heel fijn abs of styreen t stukje gebruikt (bijv Evergreen 761). Dit dan in het puntstukje schuiven, na hier wat ruimte te creëren uiteraard.
« Laatst bewerkt op: 10 May 2022, 15:35:15 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #59 Gepost op: 10 May 2022, 15:53:25 »
Dirk

wat jij beschrijft, lijkt er erg op dat de DR5000 inderdaad probeert te resetten. Maar je schrijft ook dat het gebeurd als de trein heel langzaam over de kruising rijdt. Ik weet niet of je loks/treinen met een buffer of vliegwiel zijn uitgerust. Die kunnen net de trein nog een klein zetje geven om over de sluiting heen te komen. Als er geen buffer of vliegwiel inzit, kan het gebeuren dat de trein direct stopt als de spanning de eerste keer wegvalt en niet meer van zijn plaats komt als de DR5000 probeert de spanning te herstellen en dus gelijk weer een sluiting ziet.
Dus kun je verschil merken met loks met vliegwiel/buffer en loks zonder vliegwiel/buffer?
Voor dat laatste geval zou het misschien zeker zin hebben om de reactie tijd wat te verlengen, zodat een trein net wat verder rijdt en misschien is dan de sluiting net opgeheven, zodat de DR5000 veilig kan herstellen.

Groet Meino