Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41

Auteur Topic: ik blijf sukkelen met de kruising  (gelezen 11077 keer)

Dirk

• Offline Offline
ik blijf sukkelen met de kruising
« Gepost op: 08 May 2022, 11:39:15 »
Allen,
Ik gebruik in mijn baan de kruising van Peco, SL-94. Nu geeft die soms vonken als de loc langzaam er over rijd. Op normale snelheid geeft dat amper problemen maar te langzaam geeft de DR5000 in sluiting. Het is een bekend fenomeen waarvan er op YT "oplossingen" staan, die heb ik allemaal geprobeerd, maar de resultaten zijn maar voor korte duur. Nu was ik aan het denken dat ik eventueel een dubbele wissel,SL-90 erin zou kunnen bouwen, dan moet ik waarschijnlijk een keerlus module gebruiken, en dat is mijn vraag, waar en hoeveel keerlus modules moet ik gebruiken? Bijgevoegd mijn plan, 1x overzicht en 1x de probleem kruising. Het is het baanplan dat ik in iTrain gebruik. Hopelijk ziet 1 van jullie de oplossing.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

DBCargo

• Offline Offline
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2022, 11:51:50 »
Waarom niet gewoon een kruising van een ander merk? Voor een appel en een ei heb je er een van piko, die lijkt beter beschermd tegen kortsluiting als ik naar de foto's kijk. Volgens de encyclopedie hebben die dezelfde railstaafhoogte als spul van peco code 100.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2022, 12:02:36 »
Peco; prima spul. Je hoeft echt geen andere te kopen. Kijk voor digitale aansluitingen even op www.wiringfordcc.com. Ze hebben een speciale Peco pagina, die kun je vinden onder "turnouts".

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2022, 12:45:34 »
De aansluiting is geen probleem, het probleem zit hem in microvonkjes bij de kruising, blijkbaar is deze kruising (SL-94) meer geschikt voor 00 ipv H0, en lopen sommige locs tegen dit probleem aan. zie https://youtu.be/I1gv8NfMc-c  en  https://youtu.be/qm6Pu7Rj87Y

Daarom denk ik aan een SL-90, dat heeft ook nog als voordeel dat ik over alle niveaus links kan tijden, nu wisselt de rijrichting naar rechts aan de kruising. De sporen na de wissel achter de kruising zijn lang genoeg om een keerlusmodule te integreren, maar is 1 module genoeg?
« Laatst bewerkt op: 08 May 2022, 15:14:17 door ex44. Reden: Overbodig citaat verwijderd, svp "reageer"knop gebruiken ipv "citaat"knop »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

C-rails

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 08 May 2022, 12:50:51 »
Is het ook mogelijk dit punt iets op te hogen met bijvoorbeeld nagellak?

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 May 2022, 12:52:04 »
De aansluiting is wel het probleem, de vonkjes vertellen jou dat de kruising niet DCC-vriendelijk is aangesloten ;) Doordat de polariteiten dicht bij elkaar liggen raken je wielen net de andere polariteit en krijg je eigenlijk snelle kortsluitinkjes. Een gewoon wissel moetd aarom ook DCC-vriendelijk worden aangesloten zodat je die risico's uitsluit. Feitelijk moet je de kruising dus schakelen zodat de polariteit zo is dat er nooit een risico van vonken bestaat.

Is het ook mogelijk dit punt iets op te hogen met bijvoorbeeld nagellak?

Dat slijt er te snel af, gewoon zo aansluiten dat dit niet gebeurd.

@Dirk; op mijn Cornfield Yard liggen ook 2 van die dingen, die schakel ik mee op de wisselaandrijving(en) die ervoor of erna liggen.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 May 2022, 12:53:54 »
Ik heb geprobeerd om de isolatie groter te maken met seconden lijm, maar dat lukte niet, met kleefband lukte het even, maar na een tijdje loste dat en weer prijs. daarom zoek ik een definitieve opossing

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 May 2022, 12:57:36 »
Citaat
Doordat de polariteiten dicht bij elkaar liggen raken je wielen net de andere polariteit en krijg je eigenlijk snelle kortsluitinkjes. Een gewoon wissel moet daarom ook DCC-vriendelijk worden aangesloten zodat je die risico's uitsluit. Feitelijk moet je de kruising dus schakelen zodat de polariteit zo is dat er nooit een risico van vonken bestaat.

Ja, zover ben ik mee, maar hoe moet het dan DCC-vriendelijk aangesloten? Mijn wissels zijn allemaal electro-frog, daar is het simpel, maar die kruising??
Ik lees net dat jij het wel klaar gekregen hebt, hoe heb je het opgelost met die wissels?
« Laatst bewerkt op: 08 May 2022, 12:59:31 door Dirk »

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2022, 13:10:39 »
Ik moet nu werken, reageer vanavond denk ik even. Ok? ;)

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2022, 13:12:16 »
ok, thnx

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 08 May 2022, 13:14:58 »
Je kunt de hele kruising isoleren een aansluiten via een relais. Dat relais stuur je dan met een speciale actie vanuit je besturingsprogramma, afhankelijk van de gekozen route.
Een andere optie is de kruising aansluiten via een z.g. frog juicer of een andere keerlusmodule die werkt op basis van kortsluitdetectie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 May 2022, 14:17:00 »
We hadden het probleem vorige keer ook besproken met alle mogelijke oplossingen.

Citaat
blijkbaar is deze kruising (SL-94) meer geschikt voor 00 ipv H0, en lopen sommige locs tegen dit probleem aan
Nee.
Conclusie is dat jij je parallelsporen niet gelijk bedraad heb, waardoor je nu dit probleem heb:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100103.msg3222258617#msg3222258617

Citaat
Volgens mij is het conventie om bij tweerail keerlussen altijd een keerlusmodule aan te brengen zodat je elders overloop wissels kan maken in je stations enzo... En ik denk nu dus ook om precies dit soort vonken werk te voorkomen.
Aldus mij.

Er zijn vier oplossingen waaruit je kan kiezen. Als ik een vijfde heb gemist, vul maar aan...
  • Sluit parallele sporen evenredig aan en plaats keerlus module bij de keerlussen
  • Laat een of twee bistabiel relais meeschakelen met de wissel in de rode cirkelDeze relais schakelen dan de rails waar je nu vonken
  • Gebruik een keerlusmodule direct op je kruis
  • Koop een andere kruising

Ik zou zeggen, maar hier uit een keuze. Dan kunnen we helpen met de details over welke rail op welke relais/keerlusmodule wordt aangesloten.

Bij verreweg is een relais koppelen aan een wissel, het makkelijkste, goedkoopste en minste werk om uit te voeren.

Schema van Sonnet72 destijds

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 May 2022, 16:31:06 »
Bas,
idd dit was ik helemaal uit het oog verloren, shame on me!
In het schema, de W is dat de ompoling aan de wisseldecoder? Ik gebruik de servoswitch van Rosoft.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 May 2022, 17:25:28 »
O ja nu herinner ik het me.  servo motor.

Als ik nu 1 schema verder kijk, heeft Sonnet een 2e schema toegevoegd waarbij het puntstuk werd geschakeld via een microswitch.

Deze schakelaar zou dan mechanisch moeten worden bediend door de wissel.

Ik zou hiervoor zelf een monostabiel relais gebruiken, maar dit voorbeeld was uitgevoerd met een kant en klaar roco relais.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 08 May 2022, 20:35:34 »
Waarom "keerlussen" maken als er in de gehele baan geen keerlussen zitten?  Lijkt mij niet logisch,  Dus ook de 2 sporen niet van gelijke polariteit voorzien, daarmee maak je polariteitsproblemen.

Het werkelijk enige probleem zit in de kruising, doordat wielen een kortsluiting veroorzaken.  Wil je de kruising niet vervangen, dan dien je er voor te zorgen dat er geen kortsluiting kan ontstaan.  Dat is de enige logische weg, die helaas door de fysieke toestand van de kruising niet zomaar op te lossen is. Of je zou aan 1 kant een klein stukje rail aan het puntstuk af moeten zagen, dus isoleren, of vervangen door een stukje kunststof. Lijkt me niet aan te raden.

Dus blijft er 1 oplossing over:  de kruising van de baan isoleren, en naar gelang de ingestelde rijweg de benodigde polariteiten instellen.
Dat kan prima door de kruising in te stellen als een "fake" wissel. Dat kan ook in koploper. De technische oplossingen zijn hierboven al gegeven.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2022, 20:40:20 door VvKan. Reden: toevoeging »