Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as  (gelezen 8124 keer)

Rudy0907

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #30 Gepost op: 10 mei 2022, 22:50:08 »


Ik heb hier een lokpilot 5 DCC en er zitten 6 draden geel, wit, groen, paars, lichtgroen en roze aan dus je hoeft niet aan de decoder te solderen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2022, 22:55:16 door Rudy0907 »

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #31 Gepost op: 10 mei 2022, 23:23:22 »
Dag Rudy,

Dankjewel voor de uitleg.
Begrijp ik goed dat je de Lokpilot uitgangen met de gele en witte draad net zo gemakkelijk (en op dezelfde manier) kan programmeren als AUX1 en AUX2? Of is er een wezenlijk verschil tussen deze uitgangen?

Rudy0907

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #32 Gepost op: 10 mei 2022, 23:28:46 »
Heeft een andere naam maar is het zelfde als aux 1,2 enz. Dus geen verschil. Een rangeer licht op de witte draad kan ook bijvoorbeeld. Met de Esu programmer kan je alles instellen. Of via de cv’s maar dat is wat lastiger.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2022, 23:33:48 door Rudy0907 »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #33 Gepost op: 11 mei 2022, 01:20:37 »
Hoi Erik,
Je weet van die oude loc een moderne versie te maken. Al jouw wensen kan je met de lopi5 uitvoeren. Ik ken het setje van Ton van Weert zelf niet maar op basis van de link kom ik tot het volgende:

Cabine 1
A0f, wit, frontlicht
A2, paars. Sluitlicht
A3, lichtgroen, rangeerlicht

Cabine 2
A0r, geel. Frontlicht
A1, groen, sluitlicht
A3, lichtgroen, rangeerlicht

Bovenstaande is hoe ik het zou doen omdat Roco veelal ook deze logica aanhoudt. Maar elke andere combi is ook mogelijk.
Dan moet je zelf kiezen welk lichtbeeld je met welke functietoets gaat  schakelen. Ook daar houd ik tegenwoordig zoveel mogelijk de volgorde aan van een Roco Vectron met Sound. Maar ook daar kan je van afwijken.
Ik gebruik bijvoorbeeld (even uit mijn hoofd) de volgende functietoetsen:

f0, front en sluitlicht aan afhankelijk van de rijrichting
f4 (?), rangeerverlichting beide zijden
f8, front en sluitseinen cabine 2 uit
f9, front en sluitseinen cabine 1 uit

f4 weet ik niet zeker. Dat moet ik nakijken maar zoals gezegd kan je alles naar eigen idee instellen. Je kan het beste kiezen wat je zelf handig vind. Ik kies voor de Roco logica maar het kan goed dat je een oudere centrale gebruikt waarbij bijvoorbeeld f8 en f9 niet makkelijk te bedienen zijn. Dan is het beter om te kiezen voor f0 t/m f4. Bijvoorbeeld als je een Twin Center of Intellibox gebruikt.

Vervolgens moet je de decoder dus vertellen welke uitgangen aan of uit geschakeld moeten worden bij het kiezen van een bepaalde functie, het zgn. functiemappen. Dat is puur op basis van cv's instellen best lastig. Gelukkig heeft ESU voor de lokprogrammer software die ook zonder de lokprogrammer werkt. Deze lokprogramner software kan je gratis downloaden bij ESU. Vervolgens ga je naar het functiemappen scherm en daar kan je in een grafische omgeving een soort van waarheidstabel invullen. Als je dat gedaan hebt ga he naar het tabblad tools en daar kan je een lijstje uitdraaien met de gewijzigde cv's.  Vervolgens ga je die cv's met je centrale 1 voor 1 aanpassen.

Groet Frits

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #34 Gepost op: 11 mei 2022, 14:34:14 »
Zo, vandaag even zitten prutsen met de verlichting.
Alle leds aan aparte uitgangen gehangen.
Heb het zo gedaan:

Voorkant
Frontseinen = Wit naar witte decoderdraad
Sluitseinen = Geel naar gele decoderdraad
Rangeerlicht = Groen naar Groen AUX1

Achterkant
Frontseinen = Wit naar Paars AUX 2
Sluitseinen = geel naar Oranje AUX4. Deze draad van de decoder had oorspronkelijk een andere kleur maar is vervangen voor een oranje
Rangeerlicht = Groen naar Grijs AUX 3. Deze draad van de decoder had oorspronkelijk een andere kleur maar is vervangen voor grijze draad

Vervolgens de volgende functies gemaakt.
F0 Normaal licht
F1 Trektrein
F2 Duwtrein
F3 Rangeer

En dat zo in JMRI gezet:

Bij het indrukken van F1 gaan alleen de gele frontseinen aan als het een getrokken trein is. De rode sluitseinen aan de kant waar de stam aanhangt blijven uit. Werkt beide kanten uit
Bij het indrukken van F2 gaan alleen de rode sluitseinen seinen aan als het een duwtrein is. De gele frontseinen aan de kant waar de stam aanhangt blijven uit. Werkt beide kanten uit

De oorzaak van het gebonk/gehobbel is gevonden. Het is inderdaad een gebroken tandwiel op de wielas. Zie de as in kwestie naast een andere as die nog helemaal in orde is.

Nu weer eens denken waar ik een vervangend exemplaar vandaan ga halen. De cardan-onderdelen van Roco zijn vorige week net bezorgd uit Oostenrijk/Duitsland.  >:(

Deze oude lok wordt inderdaad een supermodern exemplaar.
Maar ik zou het nooit weer zo doen. De loc was oorspronkelijk een €50 exemplaar van Marktplaats. Daar zijn intussen twee nieuwe decoders ingekomen (eerst de Uhlenbrock a €20, toen de lokpilot a €30), daarna een lichtset voor €25, de kap overgespoten en netjes gemaakt voor ongeveer €100, toen een nieuwe cardanas voor €20 en nu staan er nog twee nieuwe panto's van Sommerfeldt in bestelling €25. Vliegwiel van Fritsprt is ook onderweg. En dan komt er nog een nieuwe as aan, zoals net gezegd.

Al met al bij elkaar heb ik misschien wel meer uitgegeven dan een nieuw exemplaar van Roco die misschien ook nog beter rijdt.
Maar ja, intussen wel een paar lessen geleerd:

  • Cardanas vervangen. Als je er geen klachten over hebt dan ga je er niet aan lopen prutsen.
  • Decoderinbouwen
  • Dat er heel veel modellen pantografen zijn. Weet een beginner veel, die dacht dat die dingen allemaal hetzelfde zijn.
  • Mijn soldeertechniek wordt steeds beter. Minder klodders tin, minder heet solderen (soldeerbout hoeft niet meteen op 450 gezet worden  ::))
  • JMRI snelheidsregeling.
  • JMRI functiemapping.

Ik beschouw het maar als leergeld. Maar een ding doe ik niet meer, ik koop nooit meer een Roco met zo'n verenstaal aandrijving van Marktplaats. Wat een rumoerige ondingen zijn dat! De volgende koop ik meteen een met een cardanas.

De volgende updates gaan over de nieuwe panto's en een vervangende wielas.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2022, 14:36:44 door erikkral »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #35 Gepost op: 11 mei 2022, 14:53:36 »
Idd leergeld! Je hebt hier straks meer lol van en wat je geleerd hebt van elk onderdeel van de verbouwing kan je straks gebruiken voor andere projecten
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #36 Gepost op: 11 mei 2022, 16:42:58 »
Ik heb een Roco 1100 met veertjesaandrijving die zeker 40 jaar oud is. Rijdt nog steeds probleemloos, niet schokkerig.
Misschien zat bij jou het probleem in het gescheurde tandwiel en niet in de veertjes.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #37 Gepost op: 11 mei 2022, 16:57:59 »
Mooi Erik dat het allemaal gelukt is. Welke hardware gebruik je met JMRI?
Groet Frits

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #38 Gepost op: 11 mei 2022, 18:14:44 »
Frits, ik gebruik een zelfbouw DCC++ centrale op basis van een Arduino met Motorshield. Zie ook dit bericht van mij https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97608.msg3222288070#msg3222288070

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #39 Gepost op: 13 mei 2022, 22:43:42 »
Het vliegwiel van Fritsprt is binnen. Heb die vandaag geplaatst en geinstalleerd:

De speciale cardanhouder die Roco hiervoor gemaakt heeft past niet bij dit vliegwiel. De diameter van die kardanschale is groter dan de binnenste uitsparing die daarvoor in het vliegwiel gemaakt is. Misschien hoort dit vliegwiel niet bij deze loc of heb ik de verkeerde houder te pakken. In ieder geval maakt het niets uit want een normale houder past prima. Die kardanschale heb ik verhuisd naar de aandrijving aan de andere kant.
Testrondjes moeten nog gemaakt worden, heb de loc alleen even op en neer laten rijden op een recht stuk.

De decoder is al uitgebreid getest voor de verlichting. Dus dat moet ook weer netjes ingebouwd gaan worden.
Ik denk eraan om de decoder te verhuizen naar een plek bovenop de motor, zoals hier te zien is op de foto (misschien iets meer naar links, direct naast het stukje print).


Zou het verstandig zijn om die met dubbelzijdig plakband bovenop de motor te plakken?
Dan ben ik nog een benieuwd naar hoe lang of hoe kort jullie de draden houden voor de verlichting. Zo kort mogelijk? dan kom je misschien in de knoei met het losmaken van de kap, die kan je er dan niet zover af halen. Of laten jullie ze lang (maar dan moet je ze wel netjes kunnen wegwerken)?

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #40 Gepost op: 13 mei 2022, 23:10:41 »
Mooi Erik dat het vliegwiel gemonteerd is. De meeste cardanschalen passen in dit vliegwiel. Ik denk dat deze oudere locomotief aan één  kant een dikkere schaal heeft.
De decoder kan je prima met tweezijdige tape op de motor plakken. Gebruik wel tape met zo'n dikke schuimlaag. De verlichtingsdraden mogen gerust lang zijn. Waarom wil je dat eigenlijk? Pas wel op dat je ze fixeert zodat ze niet meegetrokken worden met de draaiende delen
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2022, 23:14:32 door Fritsprt »
Groet Frits

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #41 Gepost op: 14 mei 2022, 08:51:13 »
Die decoder kan toch mooi in het verlaagde deel van het frame? Zo heb ik mijn eerste 1600 aangepast.
Daarna volgde de postbank en de Husa dit keer met print van Fritsprt en vonkende panto.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #42 Gepost op: 14 mei 2022, 09:57:38 »
Dag Ruud,

Daar lag ie eerder inderdaad, maar wilde hem verplaatsen omdat de draden naar de motor te kort zijn. Ik ga even puzzelen, misschien zet ik er wel een langere draad naar de motor aan.

Wat bedoel je met print van fritsprt? Heb je daar een foto van of meer info over?

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #43 Gepost op: 14 mei 2022, 10:18:59 »
Ik heb ooit PluX22 printen voor de nieuwe versies gemaakt (inmiddels de op één na nieuwste versie).
Deze past niet in jouw loc (denk ik).
Groet Frits

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
« Reactie #44 Gepost op: 14 mei 2022, 15:03:43 »
Deze oude lok wordt inderdaad een supermodern exemplaar.
Maar ik zou het nooit weer zo doen. De loc was oorspronkelijk een €50 exemplaar van Marktplaats. Daar zijn intussen twee nieuwe decoders ingekomen (eerst de Uhlenbrock a €20, toen de lokpilot a €30), daarna een lichtset voor €25, de kap overgespoten en netjes gemaakt voor ongeveer €100, toen een nieuwe cardanas voor €20 en nu staan er nog twee nieuwe panto's van Sommerfeldt in bestelling €25. Vliegwiel van Fritsprt is ook onderweg. En dan komt er nog een nieuwe as aan, zoals net gezegd.
Ik heb ook van dit soort leer momenten gehad, wat pijnlijk is dat Roco elk moment met de nieuwe 1600 komt deze hebben een vanaf prijs van 229,-
Daarom heb ik ook het begin van het jaar al mijn 1600/1700 modellen in de verkoop gedaan.
Mvg Mark