Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 16:01:55
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: DCC++ EX  (gelezen 9249 keer)

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: DCC++ EX
« Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2021, 14:26:20 »
Hallo Theo,

Kijk eens naar de Arloco software en Okkies van Arcomora (https://www.arcomora.com/arloco/), goedkoop en werkt fantastisch.
Je hebt nog wel een klok signaal, stroombron en voeding op de Loconet verbinding nodig.
Ik gebruik hiervoor de UASb naar Loconet adapter van Rosoft. En een kleine schakeling.
Zie hiervoor mijn draadje op dit forum, (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94647.msg3222201410#msg3222201410.

Succes.

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: DCC++ EX
« Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2021, 20:38:43 »
Ik heb aan mijn DCC++ EX centrale nog wat toegevoegd.

Recent kwam bij een ander topic een mini steppermotortje in beeld met veelbelovende mogelijkheden.
Hiermee zijn lineaire verplaatsingen mogelijk voor b.v. wisselomzettingen of scenery bewegingen. (max uitslag  +/- 10 mm)
De aansturing gaat het best met een motordriver, ik gebruik een A4988.
Deze heeft een “enable” pin waarmee de motordriver  is aan te zetten net voor de beweging start
en uit te zetten als de beweging is voltooid. Verder voordeel is de mogelijkheid van microstepping voor nauwkeuriger positionering.

Voor de aansturing heb ik een sketch geschreven voor Arduino Nano gebruikmakend van de Speedystepper library.
Deze library  heeft de mogelijkheid voor acceleratie- en snelheids instelling. Verder is de stepperbeweging  naar keuze relatief of absoluut te programmeren.
De gewenste begin- en eindstand is als variabele in te voeren.  De slag van bv. een wissel is daarmee in te stellen.

De aansturing gebeurt op dezelfde manier als bij een servo. Een pin op het sensorshield wordt  “LOW” of “HIGH” gezet door een wissel  in Rocrail
rechtuit of afbuigend te zetten. De Arduino voert dan de bijbehorende beweging van de motor uit. In Rocrail is de richting evt te inverten.
De beweging is zeer nauwkeurig in te stellen . Met één microstepping pin geactiveerd beslaat het traject van 10 mm ongeveer 2500 stappen.
Het motortje is ook krachtig door de verplaatsing middels een spindel.

Kortom, dit simpele motortje biedt weer volop toepassingsmogelijkheden voor de modelspoorbouw. Onderstaande foto geeft de test opstelling van de centrale weer.
Ik heb er wat tekst bijgeplakt als verduidelijking. Er 2 twee varianten van de mini motor te zien.  Een langwerpig model en een blokvorm.
Kijk ook eens  naar de grootte hiervan  in verhouding tot de servo’s.

Tot zover dit. Op naar de volgende innovaties.  :)



vr. groet,  Hans

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: DCC++ EX
« Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2021, 21:14:04 »
Zitten er ook eindschakelaars aan het motortje?
Hoe bepaal je de beginstand?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: DCC++ EX
« Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2021, 21:59:49 »
Hallo Hans,

Recent kwam bij een ander topic een mini steppermotortje in beeld met veelbelovende mogelijkheden.
Hiermee zijn lineaire verplaatsingen mogelijk voor b.v. wisselomzettingen of scenery bewegingen. (max uitslag  +/- 10 mm)
De aansturing gaat het best met een motordriver, ik gebruik een A4988.
Deze heeft een “enable” pin waarmee de motordriver  is aan te zetten net voor de beweging start
en uit te zetten als de beweging is voltooid. Verder voordeel is de mogelijkheid van microstepping voor nauwkeuriger positionering.

Heb je een linkje van die lineaire steppermotortjes? Ik ben wel benieuwd naar de eigenschappen van deze motor.

Alvast bedankt,

Rico

Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: DCC++ EX
« Reactie #19 Gepost op: 30 maart 2021, 22:05:35 »
Het motortje heeft geen eindafschakeling, maar dat hoeft ook niet.
Het is in de sketch te regelen door met de enable pin de motor aan/uit te zetten gelijk voor en na de verplaatsing. Een software schakelaar dus.

De beginstand wordt ook in de sketch bepaald door gebruik te maken van relatieve en absolute bewegingen.
Bij het aanzetten krijgt de motor in de setup de opdracht voor een grote relatieve verplaatsing waarbij in ieder geval de volledige spindellengte wordt afgelegd. De hendel loopt dan altijd tegen het eindblok aan,  maar de motor loopt wel door. (bij een stappenmotor kan dat, in tegenstelling tot een servo)
Deze positie wordt dan in de sketch als nulpunt vastgelegd. (setCurrentPositionInSteps(0))
Vanuit dit nulpunt wordt dan in absolute stappen naar de ingegeven begin- of eindstand verplaatst. (bepaald door de HIGH of LOW stand van de sensorpin)
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2021, 22:30:13 door Hans1963 »
vr. groet,  Hans

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: DCC++ EX
« Reactie #20 Gepost op: 30 maart 2021, 22:08:58 »
vr. groet,  Hans

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: DCC++ EX
« Reactie #21 Gepost op: 31 maart 2021, 14:05:01 »
Bedankt voor de link, Hans

Het lijkt me een leuk dingetje/alternatief om mee te experimenteren voor wissels. Aan de hand van jouw beschrijving denk ik dat het besturen niet te veel afwijkt van een servo eigenlijk.
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: DCC++ EX
« Reactie #22 Gepost op: 31 maart 2021, 16:56:00 »
Ze zijn ook best goedkoop. Ik heb er ook maar meteen 20 in de winkelwagen gelegd. dan zijn de verzendkosten 1$ minder dan bij 10 stuks.... dat verzendkosten systeem op ali daar klopt echt niks van.

Ik vind het mooiste altijd, als je dan 1 artikel heb dat je geen verzendkosten betaalt, als je er dan 2 koopt dan kunnen de verzendkosten zomaar naar 3$ nog iets springen. En als je dan weer terug gaat naar 1 artikel dan moet je opeens wel betalen. Als je dan de pagina ververst, staat hij weer op gratis. De toenames zijn ook geenzins lineair. Zo komt er 10 cent bij en zo een hele dollar ..echt geen touw vast te knopen. ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: DCC++ EX
« Reactie #23 Gepost op: 31 maart 2021, 23:36:45 »
ja en dan kun je vaak ook nog de verzendmethode kiezen.. tegenwoordig staat ie op meestal op ali standaard maar dat is niet altijd de goedkoopste..
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: DCC++ EX
« Reactie #24 Gepost op: 03 februari 2022, 19:26:21 »
DCC++EX begint volwassen te worden.  :)

de ontwikkeling heeft niet stil gestaan en er zijn fors wat mogelijkheden bijgekomen.
het aansturen van servo's met puntstuk polarisatie was nogal lastig maar is nu simpel mogelijk.

via de I2C bus op het motorshield kan o.a. een PCA9685 PWM board aangesloten worden met 16 servo uitgangen.
(meerdere boards zijn parallel hiernaast aan te sluiten)
relais voor puntstuk polarisatie kunnen rechtstreeks op een output pin worden aangesloten.
om deze gezamenlijk met één opdracht te besturen kan er nu een eenvoudig script geschreven worden in EX-rail, een geïmplementeerde instructietaal.

Ex-rail is bedoeld voor automatisering van de baan, er kunnen wisselstraten en routes samengesteld worden compleet met melders, seinen en andere acties.
https://dcc-ex.com/automation/EX-RAIL-intro.html

dit alles is zichtbaar in Enginedriver, een app voor Android op b.v. een tablet.
het rijden met een app besturing is nu dus behoorlijk geautomatiseerd.

De implementatie van de servo besturing is recent ook in RocRail doorgevoerd. Bij de wissel interface is een knop "Macro" bijgekomen, zodat de
SERVO_TURNOUT <T> opdracht correct wordt uitgevoerd. Alle accessoires zijn nu in Rocrail in te stellen en te bedienen.

Er is dus inmiddels bereikt dat met DCC++EX een kleine, goedkope centrale samengesteld kan worden die niet alleen de locs bestuurd, maar ook alle accessoires
en dat zonder verdere decoders of andere bus protocollen.  :) Dat maakt het leven van een modelspoorder toch een stuk plezieriger.  :D







vr. groet,  Hans

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: DCC++ EX
« Reactie #25 Gepost op: 03 februari 2022, 22:19:28 »
Harstikke leuk, een DCC++ EX-topic.
Kortgeleden ben ik er zelf mee begonnen te knutselen. Heb er eerst maar een gemaakt voor m'n rollenbank met een Uno in plaats van een Mega. Werkt perfect met JMRI:


Maakt het heel veel gemakkelijker om op het bureau waar m'n laptop staat de decoder te programmeren of het te testen.
Het lijkt me wel mooi om uiteindelijk mijn DR5000 onder de treinbaan te vervangen voor een DCC++ station. Moet ik nog wel even iets vinden voor mijn bedrade Multimaus. Ik kan er een draadloze Multimaus voor in de plaats kopen maar dan ben ik weer €120 verder. En dan schiet het hobbyen zijn doel voorbij.
Idem voor de Loconet-bezetmelders, die wil ik ook graag aanhouden.

Het is leuk om te zien dat er aardig wat mensen zo'n goede basis hebben neergezet, geheel vrijwillig. De aanloopkosten voor een nieuweling worden zo een stuk lager.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: DCC++ EX
« Reactie #26 Gepost op: 04 februari 2022, 06:46:42 »
Ik heb voor een Uno nog een XpressNet shield over. Dan kan je bedrade multimausen gebruiken.

Weet wel dat in het geval van een Uno je geen seriële communicatie meer met je pc kan hebben. Dan zou je beter een Mega kunnen gebruiken. In theorie zou je ook Software Serial als Xnet interface kunnen gebruiken maar of dat goed gaat icm dcc++ durf ik je niet te vertellen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: DCC++ EX
« Reactie #27 Gepost op: 04 februari 2022, 11:04:54 »
Werkt die Xpressnet interface die jij in de aanbieding hebt straks ook op een Mega?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: DCC++ EX
« Reactie #28 Gepost op: 04 februari 2022, 11:21:41 »
Moet ik even nagaan, maar voor ~€8,- 10m arbeid, en 2 weken levertijd kan ik zo een vijftal nieuwe bestellen
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: DCC++ EX
« Reactie #29 Gepost op: 12 maart 2022, 12:05:56 »
Nu DCC++ met versie 4 een volwaardige centrale is geworden, is het tijd om het experimenteerplankje
in te ruilen voor een nette behuizing.

alle componenten zijn in een bakje samengevoegd:
-op de bodem de centrale opgebouwd uit 3 Arduino bordjes;
-een PCA9685 voor servo aansluitingen via I2C verbonden met de centrale en pinnen voor de wissel polarisatie
-een MCP23017 als I/O bordje via I2C verbonden met de centrale voor 16 aansluitingen (witte draadjes)
-een step down converter voor de 5V voedingen
-24 I/O pinnen voor algemeen gebruik zoals sensoren en leds (groene draadjes)
-een wifi module voor draadloze verbinding (rechtsonder)

voor het aansluiten van de componenten zijn de pinnen vanuit de bordjes rondom naar buiten gebracht
het maakt het aan- en afkoppelen eenvoudiger.

De centrale kan vanuit Rocrail bestuurt worden of d.m.v. een tablet. (Enginedriver)
De snelheid sturing van een loc met een tablet is niet ideaal. Een schuifbalk vindt ik nogal lastig te bedienen, ik heb liever
een draaiknop in handen. Dit is op te lossen door een externe USB volume knop aan te sluiten op de tablet.
om het ding makkelijk vast te kunnen houden er een behuizing voor gemaakt.  :)

Het is een mooi compleet systeem geworden zo. ik ben er blij mee en heb er ook veel van geleerd.  ;)










vr. groet,  Hans