Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen  (gelezen 27295 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #105 Gepost op: 01 januari 2019, 10:45:05 »
Geen aspiraties om een loksound in te bouwen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #106 Gepost op: 01 januari 2019, 11:25:19 »
 (y) ziet er goed uit Frits (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #107 Gepost op: 01 januari 2019, 12:43:03 »
Knap werk! Ik zou er bijna een Roco 1600 voor gaan kopen 😳

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #108 Gepost op: 01 januari 2019, 13:54:55 »
Ruud en Tom bedankt.

Geen aspiraties om een loksound in te bouwen?

Hoi Martijn. Ik heb momenteel geen ESU Loksound liggen maar wel een Uhlenbrock Sounddecoder. Zoals geschreven ga ik die wel in de volgende inbouwen. Speciaal om verstoringen met een Loksound te voorkomen (zie elders in dit draadje meer info over deze verstoringen van de Loksound decoder) had ik C2 op de print gezet. Echetr past die fysiek niet op die plek. Ik heb dat inmiddels aangepast in het ontwerp. Dus zal versie 3 uitermate geschikt zijn voor een Loksound. Hoewel niet iedereen last heeft van deze verstoringen dus ook op deze print kan je probleemloos een Loksound steken.

Knap werk! Ik zou er bijna een Roco 1600 voor gaan kopen 😳

Wacht even op versie 3. Die is perfect, dan kan je je Roco kopen!  ;D
Groet Frits

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #109 Gepost op: 01 januari 2019, 15:09:40 »
Wacht met smart op versie 3! Heel peloton aan loks staan klaar.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #110 Gepost op: 01 januari 2019, 22:11:26 »
Hallo Frits,

Wat mooi om de ontwikkeling te zien van de vervangprint.
Ik zie nog een paar kleine dingetjes.

1) R14 is in de documentatie van ESU vermeld als een 1/4 Watt weerstand. Voldoet deze weerstand daar aan?
2) Als je de condensator C3 een kwartslag draait, dan zou je een aantal extra condensatoren parallel naast elkaar kunnen monteren.
3) de printbanen naar de C3 lijken smal. Een iets bredere printbaan lijkt me beter.

Even nog een vraag. Worden de gaten in de print voor de pluxconnector door de printfabrikant gemaakt?

mvg spock

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #111 Gepost op: 02 januari 2019, 23:24:29 »
Hallo Frits,

Wat mooi om de ontwikkeling te zien van de vervangprint.
Ik zie nog een paar kleine dingetjes.

1) R14 is in de documentatie van ESU vermeld als een 1/4 Watt weerstand. Voldoet deze weerstand daar aan?
2) Als je de condensator C3 een kwartslag draait, dan zou je een aantal extra condensatoren parallel naast elkaar kunnen monteren.
3) de printbanen naar de C3 lijken smal. Een iets bredere printbaan lijkt me beter.

Even nog een vraag. Worden de gaten in de print voor de pluxconnector door de printfabrikant gemaakt?

mvg spock

Hoi Spock,

Dank voor je input.

1) De 0603 SMD is 0,125W. Het is een kleine moeite om daar een SMD 0805 van te maken, die zijn 0,250W. Hoewel het niet zo'n vaart zal lopen met dat vermogen want de meeste tijd loopt er geen stroom door de weerstand. Ik zal de eilandjes iest groter maken.

2) Dat is op zich een goede suggestie. Ik kan wel kijken of er voldoende ruimte is en of het uitkomt met de printbanen. Ik heb er nu een elco van 100uF, 25V op gezet en ik zag nu dat er ook 220uF, 25V verkrijgbaar is. Zelf was ik van plan om twee extra soldeereilandjes te plaatsen zodat er een gewone elco met draadjes op een geschikte plek kan worden gelegd. Overigens is de stroomafname van de 1600 uitstekend dus wellicht volstaat de elco van 100 of 220uF wel.

3) Inderdaad, dat spoortje mag wel iets dikker. Bedankt.



De gaatjes worden inderdaad door de fabikant geboord. Zo nauwkeurig kan ik wel tekenen maar niet boren.  ;D

Vandaag weer een print in elkaar gezet en voorzien van een Uhlenbrock PluX22 Sounddecoder



De decoder past precies.



Als luidspreker heb ik een rechthoekig exemplaar inclusief klankkastje van ESU gebruikt. Deze past prima in de originele decoderuitsparing in het frame.

Het zo mooi zijn als er iemand op het forum klankkastjes kan tekenen en 3D printen. Dan kan de gehele uitsparing gebruikt worden en zou er een goedkope Ebay speaker van 20 x 27mm in kunnen.



En toen even de Uhlenbrock decoder gemapt.........ehhhh...............niet dus. Ik ben uren bezig geweest om er achter te komen dat het niet kan. Dat kr*ng heeft vrijwel geen map functies. Uiteindelijk e.e.a. maar gewoon geprogrammeerd zodat het recht toe recht aan werkt. Alles getest en het werkt prima.

Groet Frits

« Laatst bewerkt op: 02 januari 2019, 23:29:56 door Fritsprt »
Groet Frits

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #112 Gepost op: 05 november 2020, 22:53:44 »
.......effe het stof eraf blazen. De Husa 1609 krijgt een heuse update.
Drie printjes gekocht van Frits (Fritsprt), netjes door Frits verstuurt incl componentjes en connectoren  (y).
Aan de slag dus, wat een gepriegel, dat is niets meer voor mij. Met een loep op mijn 80% zicht oog, daar wordt het diepte kijken ook niet veel beter van. Dus een paar keer mijn vingers gebarbecued :-X.

Links en midden de nieuw print, rechts de originele print met aanpassing voor het rangeerlicht.



Nogmaals de originele print.



Dan de print in de lok gebouwd.



En testen. Helaas het door Frits mee geleverde ESU-Lopi4 project kan niet in de door mij gebruikte Lopi5-plux22 geladen worden  :-\.
Dus dat wordt opnieuw programmeren. Geen probleem met een LokProgrammer (y)??? de lok loopt de verkeerde kant op tov de verlichting :-\. Effe Frits vragen.....ook hij snapt er niets van. Foto gemailed, nopes. Dan de easy oplossing. De motor aansluiting wisselen.



.......dan komt er een mailtje van Frits. Diep uit zijn geheugen komt de oplossing. Foutje op de print dat bij de nieuwe bestelling hersteld moet worden. Vooralsnog had hij een work around door voor de uitgangen voor de front en sluitlichten gewoon de rijrichting forward en reverse om te draaien in de programmering..............en zo staat het dus ook in zijn Lopi4 project (y).

Daar de plux22 meer uitgangen heeft, gaan we die dus ook benutten. De sluitlichten (aux1 en aux2) krijgen allen een eigen uitgang. De midden pit komt op aux 3 en aux4. Voor aux5 en aux6 op de print maken we een 0402 ledje op het cabine tussenschot voor de cab lights. Deze ledjes komen van Aliexpres bedraad met voorschakelweerstand. Die kan er van af. De voorschakelweerstandjes zitten reeds op de print  (y). Hebben we op de print aux7 nog over. Daar over straks meer ;).



Verder met programmeren dus.
F0 front lichten. Bij stilstand cab licht aan in de rijrichting.
F1 sluitlicht
F2 cab light aan. Niet afhankelijk van het rijden of stilstaan.
F3 rangeerlicht aan. Rangeergang. Cab light aan in rijrichting.
F4 optrek vertraging.
F5 gevaren lichten. Toplight, sluitlichten en cab light aan. Alleen bij stilstand en gaat weer uit bij het weg rijden.

Dan de aux7..........eerst wordt de achterste panto verwijderd. Hierin wordt een blauwe 0402 led van Ledbaron (e-bay) met aangesoldeerde lakdraad in gevlochten en die met wat KristelKlear vast gezet. Zo, kan dat alvast ff drogen.



Dan tussen de isolatoren een klein gaatje boren waar de lakdraden door heen gaan.



Dan eerst maar ff testen op een 9v blok (daar wel ff tijdelijk een weerstandje tussen gezet). Het werkt (y) en kan dus op aux7 worden gezet. De aux7 wordt op F7 geprogrammeerd met een firebox mode ;).



Dan de resultaten.....
Gevarenlicht en rangeerlicht, beide met cab light aan.





Frontlicht en sluitlicht.





.......en een vonkende panto.



En een kort filmpje, gewoon omdat het kan ;).

http://www.youtube.com/watch?v=qLWZ-25IQe4

<a href="https://www.youtube.com/v/qLWZ-25IQe4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/qLWZ-25IQe4</a>


« Laatst bewerkt op: 06 november 2020, 14:44:05 door Bert van Gelder. Reden: Video »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #113 Gepost op: 06 november 2020, 07:54:47 »
Heel goed.

Het lekken van licht kun je nog oplossen met wat stukjes krimpkous om de lichtgeleiders.



Gr, Ben.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1600/1700/1800: ledverlichting PluX22
« Reactie #114 Gepost op: 06 november 2020, 19:13:18 »
Hallo Ruud,

Goed om te lezen dat het allemaal gelukt is. O.a. op basis van jouw info en van anderen heb ik de print aangepast en ik heb een nieuwe serie besteld.



De belangrijkste wijzigingen zijn:
1. De motoraansluitingen zijn omgedraaid zodat de decoder niet in reverse behoeft te worden gezet.
2. Er zijn twee aansluitingen voor extra buffercondensatoren.
3. Aan de onderzijde van de print kan een ontstoorcondensator worden geplaatst die nodig kan zijn bij ESU Loksounddecoders.

Als ik ze heb en getest laat ik dat hier weten in geval er mensen geïnteresseerd zijn om hun Roco 1600/1700/1800 om te bouwen.

Gr. Frits
Groet Frits

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #115 Gepost op: 06 november 2020, 22:23:14 »
 (y) Mooi dat je zo'n printje zo snel kunt aanpassen (y). Voor een nieuw type 1600 is het zeker een aanrader (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #116 Gepost op: 13 november 2020, 20:25:00 »
Gewoon omdat het kan, de 4401 RRF.

Gevarenlicht                                                                                                                                                                         

 

Rangeerlicht met cablight



Rangeerlicht                                                                                                                                             



Frontlichten



Sluitlichten                                                                                                                                   



Panto-vonken



<a href="https://www.youtube.com/v/DLV8LUTst2M" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/DLV8LUTst2M</a>
« Laatst bewerkt op: 13 november 2020, 23:44:33 door Bert van Gelder. Reden: [/quote] gefixt. »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #117 Gepost op: 20 november 2020, 14:50:22 »
Heel mooi gedaan Ruud  (y)
En zonder lichtlekkage. Heb je de tip van Ben gebruikt?
Ik kijk uit naar locomotief nr. 3  :)

Gr. Frits
Groet Frits

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #118 Gepost op: 20 november 2020, 15:02:08 »
Dank je. Alleen op de witte geleiders van de 4401 zit een stukje krimpkous geschoven (niet gekrompen) ;). Moet ik bij de 1609 Husa ook nog ff doen.
Citaat
Ik kijk uit naar locomotief nr.3
..die is er niet :-\. Alle andere 1600's zijn van het oude type. Ik ga wel nog kijken of ik er toch nog een van kan aanpassen.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2020, 15:04:45 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).