Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel  (gelezen 89496 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #240 Gepost op: 22 juni 2022, 21:30:03 »
Mooi werk, Rob! :)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #241 Gepost op: 22 juni 2022, 21:44:08 »
Slim bedacht, ziet er goed uit (y)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #242 Gepost op: 23 juni 2022, 12:59:48 »
Wat kan het leven dan toch simpel zijn.....  :o (y)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #243 Gepost op: 30 juni 2022, 19:33:45 »
Ondanks het warme weer toch nog wat aan het stelletje gedaan. Omdat ik toch wel erg nieuwsgierig ben naar de rijeigenschappen van treinstel heb ik van twee afgietsels van Lima onderstellen heb ik maar de onderstellen voor de twee middenbakken gemaakt. Zoddra de messing onderstellen binnen zijn worden deze vervangen. Daarom heb ik me alleen maar beperkt tot een laagje zilver er overheen te spuiten en de plaats van de deuren maar zo gelaten.


















Dat loopt zeker lekker licht. Nu nog de andere bak klaarmaken

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #244 Gepost op: 01 juli 2022, 23:05:54 »
Uit de eerste test kwam al snel naar voren dat de jakobsdraaistellen een terugstel veer nodig hadden en dat de wagenbakken gewicht nodig hadden zodat het koppelingsmechaniek soepel zou werken.
Ik heb een terugstel veertje gemaakt van een Märklin relaisveertje en twee pennetjs. Een pennetje zit in het geleide nokje van het mechaniek en de andere in de bak. De twee foto's laten het een en ander zien.





En dan het gehele treinstel voor het eerst op de rails.






Ik werd er even stil van.

Dan maar een paar filmpjes
<a href="https://www.youtube.com/v/SAgtE7-1lxM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/SAgtE7-1lxM</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/8MeHiu9BvNc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8MeHiu9BvNc</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/ebEkfxAdOMA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ebEkfxAdOMA</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/8rl08F0TO1s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8rl08F0TO1s</a>

Proefrit geslaagd. Treinstel rijdt soepel en stil en heeft voldoende trekkracht. Ook de Karst-O-Matics doen het prima, zowel getrokken als geduwd.

Nu verder afbouwen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

GORILLUS

  • Gast
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #245 Gepost op: 02 juli 2022, 07:08:46 »
Ik volg dit draadje nou al een tijdje, wat is het een prachtig treinstel aan het worden.
Graag meer van dit ;D

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #246 Gepost op: 02 juli 2022, 22:43:35 »
Een kleine toegift. Ik heb mijn treinstel gecombineerd met de Lima "zilverbuik" Gewoon om te kijken of ze samen kunnen rijden.




Ik zie dat er een klein kleurverschil met het Lima groen maar mij niet echt storend. Wat wel opvalt is dat de rode banden van de Lima wel slecht dekken, m.a.w. het groen komt er doorheen.
Ook de bekabeling mag wel een opfrisser gebruiken, die is van de latere versie met ATB bekabeling op het dak. Dan de stroomlijnkano's van de stroomafnemers versmallen en stroomafnemers van FRIE er op. Kortom er valt nog genoeg aan te klussen.

Maar ik vind dat als ze gecombineerd rijden absoluut geen verkeerde indruk maken. Nu nog een Pec  erbij en het feest is compleet.

Alhoewel als ooit nog eens de mat 36'ers  uitkomen van Maykel ....  Ik heb ze in bestelling staan en de foto's van Maykel laten mij watertanden...

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #247 Gepost op: 03 juli 2022, 00:18:51 »
Zeer mooi Rob (y) Ziet er erg gaaf uit gecombineerd met de Lima 2. Zit daar nog de oude motor in?

Ik ben nog lang niet zover met mijn Mat46 4tje, maar het rijdt al wel weer een poosje erg mooi. Mijn stel is een 3x2=4 van Lima origineel en later voorzien van 2 BB units van GM&S, toen een aandrijving van een Rivarossi Mat46 (daar was ook al genoeg over gezegd en zelfs een regenboog aan tandwielen geprobeerd) Uiteindelijk een kneuzige Artitec DE2 geslacht en de aandrijving getransplanteerd in de Mat46 en een dikkere motor er aan... toen ging het eindelijk goed en rijdt het boterzacht :laugh: Nu is alleen de DE2 nog kneuziger :(

Ik bouw de groene met reclamebanen versie dus geen Karst-O-Matics. Als ik een Mat36 ga bouwen gebruik ik die wel en ik gebruik ze ook op mijn MK Mat34. Ik moet dus de originele Lima jacobs oplegging wat pimpen, want deze staat iets te hoog op de pootjes vergeleken met mijn andere stroomlijn modellen.

Mvg,

Robert

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #248 Gepost op: 03 juli 2022, 10:52:49 »
Hoi Rob,

Na het zien van jou resultaten, begint het wel te jeuken hier.  8)
Welke onderdelen heb je nu besteld van het Karst-o-matic systeem?

als ik het goed zie;
een stuks; https://www.shapeways.com/product/NA5BZVZ67/kortkoppeling?optionId=58803382&li=shops
twee stuks; https://www.shapeways.com/product/NA5BZVZ67/kortkoppeling?optionId=58803382&li=shops
en drie stuks; https://www.shapeways.com/product/PWET4CQWF/balgen-bak?optionId=251511595&li=shops

Het is wel een heel mooi treinstel geworden, mooi gedaan!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #249 Gepost op: 03 juli 2022, 12:06:26 »
Mooi werk Rob!  (y)

In de opsomming van Arjen (onjuist linkje?) lijkt de bakoplegging te ontbreken - wel zichtbaar op de overzichtsfoto van enkele pagina's terug in dit draadje.

Aan de hand van de foto's is voor mij ook nog niet helemaal duidelijk hoe de koppelingen met hun bedrading werken. Is de bedrading niet erg zichtbaar wanneer je door bochten met een kleine boogstraal rijdt?

Andries

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #250 Gepost op: 03 juli 2022, 13:02:00 »
Arjen, Andries,

Voor een goed overzicht van de Karst-O-Matic kan je het beste gaan naar webshop van Karst.

https://www.shapeways.com/shops/kde

Daar vind je het overzicht wat beschikbaar is.



Ik heb gebruikt voor het viertje 1 maal de Kortkoppeling en de 1 maal de Balgen voor de Jakobsdraaistellen. Voor de koppeling in het midden van het treinstel heb ik gebruik gemaakt van de Kortkoppeling-Bak2 en de Balgen-Bak. Daar heb je maar de helft van nodig (Bij de DE5 heb je ze alle twee nodig ;D).
Bij de Balgen-Bak had ik verwacht dat ze verschillen met de Balgen. Toen ik ze kreeg kwam ik tot ontdekking  dat ze exact hetzelfde zijn als de gewone Balgen. Mischien heeft Karst de verkeerde geupload? Daarnaast zijn ze ook alleen in wit leverbaar. Nu is dat laatste niet erg want een paar keer zwaaien met een knikkerbusje zwart en het leed is geleden.

De Oplegging had ik ook besteld maar die kloppen niet voor een driepunt oplegging van de bak. Het Jakobsdraaistel vormt door zijn constructie de twee punten van de bak oplegging. Het derde punt moet dus geen steunpunten hebben aan de zijkant en die zitten er bij Karst er wel op. Dat is de redenen dat ik mijn eigen oplegging heb gemaakt.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102162.msg3222319237#msg3222319237

De bekabeling kan je heel netjes weg werken door gebruik te maken van de sleuven in de Limabak. Je ziet er vrijwel niets van. Anders een kwastje zwarte verf er overheen halen.




Dan nog een lekker makertje van FRIE, een foto van een mooie messing rups, het mat 46 zeswagenstel in volle glorie. De mat 46 uitvoering van de mat 40 vijfwagenstel.



Rob



Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #251 Gepost op: 03 juli 2022, 14:11:40 »
Hoi Rob,

Bedankt voor de uitleg, ik had de opleggingen er niet bij staan.
De foto's die er bij staan, maken het niet echt duidelijk wat je krijgt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #252 Gepost op: 09 juli 2022, 20:04:34 »
Weer wat kleine klusjes gedaan. Ik heb de bedrading in de motorwagen nu gefatsoeneerd en aan de decoder aangesloten.
Voor de verbinding naar de kap maak ik gebruik van een multiplug stekker. Kan je de kap aan de kant leggen als je onderhoud wilt uitvoeren aan het onderstel.






Dan een lange sessie met de Lokprogrammer om de juiste seinbeelden te krijgen. Ook daaraan toegevoegd de mogelijkheid om de verlichting van stuurstand te onderdrukken als aan die kant een gekoppeld stel hangt zoals b.v. een Pec.

Dan begonnen met het interieur. Uit de bouwset de stoeltjes ingekort omdat de vloer hoger ligt.


Toen kam FRIE met het antwoord dat hij nog stoelleuningen en bagagerekken heeft. Maakt het wel af.



Gaan we ook nog inbouwen

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #253 Gepost op: 10 juli 2022, 00:42:50 »
ja die zijn gaaf he! ik heb die voor mijn mat46-4 ook liggen. nu even geen tijd voor, ga ik later dit jaar wel weer aan verder.
maar die baggage rekken blijven ontzettend mooi! ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet straks!

ps. waarom lopen de leuningen niet door naar boven maar zijn ze doorgeknipt?
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #254 Gepost op: 13 juli 2022, 21:30:33 »
Weer een aantal dingen gedaan waar je lang over doet en aan het einde zeg je waarom nam dit nu zoveel tijd in beslag?

Als eerste heb ik het interieur van de CDk afgemaakt. Dit vervolgens in de kleur gezet en in het onderstel gezet.





De CDk is nu hiermee wel zo een beetje klaar. Op naar de volgende bak.
De Cr heb ik de bekabeling voltooid en dit gefixeerd met tape. Onderin de bak een stukje bladlood gelegd en voor de blauwe plus draad een diode schakelingetje gemaakt.






Nu nog een interieurtje in elkaar zetten

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946