Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
  

Auteur Topic: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel  (gelezen 90527 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #210 Gepost op: 04 juni 2022, 21:28:41 »
Onder het motto meten is weten ben ik gaan zoeken naar oorzaak van het niet passen van de assen in de draaistellen.
Ik heb bij een ander draaistel een asje gemonteerd en dat ging zonder enig probleem. Ik snap er niets van.

Dus schuifmaat gepakt en gaan meten. Eerst de afstand tussen de draaistelzijkanten. Deze afstand wordt bepaald door een plaatje kunststof dat door Erwin op maat is gemaakt. Deze maat is bij alle draaistellen exact hetzelfde dus dit is niet de oorzaak.
Vervolgens de afstand gemeten tussen puntlagers en daar zie ik verschillen van een paar tienden van een millimeter.


Bij nader bestudering blijkt dat de puntlagers niet diep genoeg in de gietstukken van de draaistelzijkanten. Ben ik toch iets te voorzichtig geweest.

Vervolgens gekeken naar de asjes. Als eerste de afstand tussen de wieltjes. Die was exact 14.3 mm dus dat zit ook goed.



Toen gemeten de uitstekende aspuntjes en daar zag ik verschillen variërend tussen 1.9 mm en 2.1 mm. Het asje dat niet paste had aan beide zijden 2.1 mm.
Als je dat bij elkaar optelt 2 keer 0.2 mm voor het asje en 2 keer 0.2 mm voor de afstand tussen de puntlagers dan heb je 0.8 mm en dat is teveel.
Nog even het asje gemeten dat wel soepel loopt en die heeft 2 keer 1.9 mm voor het aspuntje.

Dus deels mijn montage van de draaistel zijkanten waar de uitholling te ondiep was.
Maar dat van de wieltjes vind ik raar die dingen zijn toch genormeerd?

Gaan we niet te lang bij stilstaan, oplossen dat probleem!
De gietstukken van de draaistellen losgemaakt waar deze omhoog staan . Met een freesje voorzicht uitgehold zodat het nu wel strak past. Dat probleem is nu ook weg.

Vervolgens de wieltjes behandelen. Ik ga de aspuntjes allemaal op de maat 1.9 mm zetten want dat liet het goed werken asje zien.


Ik gebruik hiervoor een poelietrekkertje. Rechtstreeks op het aspuntje drukken kan je niet doen want dan druk je dat plat. Mijn oplossing is om gebruik te maken van een as puntlager, een top hat bearing van Allan Gibson, Hierdoor druk je op de op de zijkanten van het aspuntje. De foto's laten zien hoe ik dat heb gedaan.



Vervolgens de asjes weer in elkaar lijmen onder gebruikmaking van het malletje. Op deze wijze is de binnen maat ook hetzelfde.


Dan nog een kleine nabewerking van de draaistelzijkanten. De remblokken aan de binnenkant iets afgeschuind zodat de wielen vrijlopen.


En uiteindelijk heb ik dan een setje zeer soepel lopende draaistelletje.


Helemaal blij!


Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #211 Gepost op: 04 juni 2022, 22:34:58 »
Vervolgens gekeken naar de asjes. Als eerste de afstand tussen de wieltjes. Die was exact 14.3 mm dus dat zit ook goed.
Dat zit niet goed. Die maat is in de NEM310 al lang geleden veranderd naar minimaal 14,4 en maximaal 14,6 mm. Die mal van Fohrmann loopt achter.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #212 Gepost op: 04 juni 2022, 23:03:42 »
Hoi Klaas,

Ik dacht al waar blijft hij  ;) maar je hebt helemaal gelijk de norm is 14.4.
Ik heb dit malletje al jaren en gebruik het om al mijn nieuw materieel te testen. Het verbaast mij nog iedere keer hoe vaak dit nodig is ook bij gerenommeerde merken zoals b.v. als Roco of Fleischmann bij Lima heb ik het meestal nodig. Het malletje is gewoonweg handig in gebruik, je steekt hem er tussen en de maat is automatisch goed.

Ik heb al mijn materieel op die maat staan en levert geen problemen op.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #213 Gepost op: 05 juni 2022, 10:42:12 »
Mooie poelietrekker , welk merk/leverancier is deze ?

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #214 Gepost op: 05 juni 2022, 11:19:13 »
Ronald,

Ik had deze op ebay gevonden tijdens het zoeken naar Jouef onderdelen.
ebay

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #215 Gepost op: 05 juni 2022, 12:23:19 »
bedankt  (y), gelijk maar even bestellen .

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #216 Gepost op: 08 juni 2022, 22:10:26 »
Hoi,

Deze keer ga ik de koppelingen maken tussen de bakken. Ik maak daarvoor gebruik van de Karst-o-matic.
Voor de mensen die niet weten wat hiermee wordt bedoeld hier een afbeelding.


Deze koppelingen zijn indertijd ontworpen door Karst Drenth voor zijn DE-V. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67480.75 Ik heb ze zelf al eerder gebruikt in mijn DE-III en bevallen mij goed.
Als eerste heb ik onderste koppelingdeel met een boutje in het midden gefixeerd zodat je de gaten voor de pennen van de stekker kan overnemen op het draaistel. Boutje verwijderen en gaatjes doorboren in het draaistel. Ik boor nog zes andere gaatjes erbij om de draden weer naar boven te kunnen voeren.


Hier heb ik de pennen voorzien van de desbetreffende draden en gefixxeerd in het draaistel. Je ziet de draden weer naar bovengaan.


Aan de andere kant zie je penne er uitsteken. De buitenste pennen heb ik vast gesoldeerd in het messing deel van het draaistel en is daarmee ook stroomvoeren geworden.










Hier heb je koppeling die bestemd is voor de verbinding in het midden van het treinstel t.w. de Cr en de B.




Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #217 Gepost op: 08 juni 2022, 22:20:04 »
 (y) (y) (y) 8)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #218 Gepost op: 09 juni 2022, 07:58:42 »
Ingenieus. Heerlijk toch, dit forum.  :P

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #219 Gepost op: 09 juni 2022, 21:24:44 »
Ik heb een vraag gekregen over het gebruik van de diverse gekleurde draden bij de draaistellen.

Ik houd voor mij modellen altijd de kleurcodering aan van die van toepassing is voor DCC decoders. Als je dat consequent doet dan is het aansluiten een fluitje van een cent en het helpt bij storingen.
  • Rood, gebruik ik voor de rechter rail bij de rij richting vooruit
  • Zwart, gebruik ik voor de linker spoorstaaf bij de rijrichting vooruit
  • Oranje, is de rechter motoraansluiting
  • Grijs, is de linker motoraansluiting
  • Blauw, is de gemeenschappelijke plus
  • Wit, is de voorste front verlichting bij de rijrichting vooruit
  • Geel, is de achterste frontverlichting bij de rijrichting achteruit
  • Groen, is Aux1
  • Paars, is Aux2
  • Lichtgroen, is Aux3 indien versterkte uitgang aanwezig
  • Lichtpaars, is Aux4 indien versterkte uitgang aanwezig

Zover niks nieuws onder de zon.
Wat veel spannender is hoe ga je dit nu toepassen in b.v. een treinstel. Ik heb er voor gekozen om één decoder toe te passen en wel in de motorwagen. Dan wil ik voor voor een goede stroomvoorziening voor het treinstel stroom afnemen van elke as. Dit heeft als consequentie dat de rode en zwarte draad doorgevoerd moeten worden. Daar ik geen gebruik maak van stopsecties die werken met het onderbreken van een rail kan dit anders zou het treinstel bij een rood sein lekker door kachelen ::).
Voor de frontseinen wil ik gebruik maken van de optie om een rangeersein weer te kunnen geven voor en achter. Dan moet je hiervoor de groene draad voor het voorste rangeerlicht gebruiken en de paarse voor het achterste rangeerlicht.
Voor de sluitseinen maak ik geen gebruik van de mogelijkheid om deze apart uit te zetten indien er een b.v. een Pec achter hangt of het treinstel gekoppeld rijd met een ander treinstel. Ik laat mijn treinstel solo rijden, dus dan kan ik gebruik maken van de witte en gele draad . Wil je dit wel doen dan moet je hiervoor de lichtgroene draad voor het voorste sluitlicht gebruiken en de licht paarse voor het achterste sluitlicht.
De blauwe draad kan je doorvoeren door het hele treinstel, maar je kan er ook voor kiezen om dit per wagenbak te maken door twee dioden tussen de zwarte en rode draden te knutselen. Scheelt weer het gebruik van een pen op de connector die daarmee weer beschikbaar komt voor ander items.
De binnenverlichting maak ik niet schakelbaar, staat bij mij permanent aan. Betekent wel dat het interieur aangekleed en bepreiserd moet worden.. ;)

Dus zo kom ik tot het aansluiten van de connector in mijn geval. Dus buitenste pennen rood en zwart die meteen ook verbonden met de stroomafname van de draaistellen.

Dan nog een laatste opmerking over de zwarte draad om die te gebruiken als vervanger van de blauwe draad. Ik raad dit ten sterkste af om dit te doen als je LED 's gebruikt. Deze gaan lopen te trillen en flikkeren daar ze nog maar een halve fase krijgen van de spanning en LED's heel snel schakelen. Als je gloeilampjes gebruikt heb je daar veel minder last van want die ijlen na waardoor dit effekt gedempt wordt. Fleischmann heeft dit jaren lang gebruikt om zijn oudere modellen te kunnen digitaliseren want het lokchassis was de massa en was verbonden met de zwarte draad. Het chassis werd ook gebruikt voor de retourleiding van de verlichting. Je kan deze loc's herkennen aan de NEM 651 connector.
Lilliput heeft er jaren lang ook gebruik van gemaakt alleen was daar de boel omgedraaid. Bij Fleischmann zat de geïsoleerd kant rechts en Lilliput zat die links. Duurt lang voordat je daar achterkomt als je een oude Lilliput 05 digitaliseert en continu storingen hebt.

Rob





Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #220 Gepost op: 09 juni 2022, 21:48:48 »
Rangeerseinen branden voor en achter tegelijkertijd. Waarom twee functiedraden gebruiken?

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #221 Gepost op: 09 juni 2022, 22:12:31 »
Klopt dat ze tegelijkertijd branden. maar ze moeten apart electrisch aansturen anders branden ze ook alle twee bij normale frontsein.

Die functie breng je aan in de decoder met functiemappen. Daar breng je de logica aan dat bij vooruit de linker frontsein en rechter frontsein branden en de achter frontseinen uit zijn.
Bij rangeersein brand linker frontsein wel en de rechter niet en van de achterste frontseinen brand ook alleen linker.

In de lokprogrammer komt dit als volgt er uit te zien, in dit geval het plan E stuurstandsrijtuig



Je ziet dat bij vooruit alleen de sluitseinen branden. Bij achteruit branden de frontseinen. Druk ik op F6 Gaat het gewone frontsein uit en blijf het rangeersein branden

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #222 Gepost op: 09 juni 2022, 22:20:45 »
Aja, dudelijk. Dank je wel.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #223 Gepost op: 09 juni 2022, 22:31:11 »
Dank voor je uitleg over de kleurkeuze van de bedrading. Het is ook heel logisch om de "standaard" kleurcodering aan te houden.
Je hebt gelijk voor het risico op knippereffecten i.v.m. de keuze van alleen de zwarte draad als + bij leds.
Toch valt dat in praktijk meestal wel mee, zo is me gebleken. Twee diodes en gebruik van de zwarte en rode draad is dan verstandig, als dat knipperen toch zou optreden.
De binnenverlichting in je Mat46 maak je niet schakelbaar. Die kan wel schakelbaar gemaakt worden door per bak twee diodes ( + weerstand!) te gebruiken voor de - , die je maakt uit de witte front+gele sluitseindraden. Door de seinverlichting aan te zetten zet je dan ook de binnenverlichting aan. Dan kun je de trein parkeren zonder dat de binnenverlichting permanent aanstaat. ( Ik gebruik dat vaak voor de binnenverlichting in een Piko hondekop, als daar die karige decoder van  Uhlenbrock of Piko in zit zonder groene draad.)
Ik moet bekennen dat ik niet helemaal kan inschatten hoe dat uitwerkt, als je ook de rangeerverlchting met F6 toepast zoals je beschrijft.
François
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2022, 22:34:06 door 008200 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #224 Gepost op: 09 juni 2022, 23:20:09 »
Gaaf draadje, kom er veel te laat achter, maar heb alles gelezen. Ziet er waanzinnig goed uit

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept