Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 51840 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bf Kibronn
« Reactie #105 Gepost op: 12 February 2022, 12:59:45 »
Is dat echt zo.. ? Als een wissel wordt opengereden gaat de hebel in het seinhuis ook niet mee; zit een beveiliging in. Zou ook link zijn als een wisselhendel plotseling klapt terwijl die arme seinwachter net met z'n verse koffie langs de hebelbank slentert. Kan mij voorstellen dat zoiets ook bestaat/bestond voor gekoppelde wissels..?

Stijve verbindingen ken ik alleen uit Frankrijk..? Heb je die ook in Duitsland? Langere verbinden tussen aparte wissels dus; korte tussen wisseltongen en/of DKW's, ja.

Dat hoeft niet perse,dat die hendel omklapt,je bedient alles met trekdraden ofwel die span je aan om een actie te verkrijgen bij bv een wissel,als de wisseltong de andere kant word opgedrukt,dan denk ik dat de aangesloten kabel kortstondig slap komt te hangen omdat door de druk van de wisseltong de spanning van de trekdraad gaat.

Ik heb er in het verleden wel wat over gelezen,maar een 1:1 voorbeeld(foto) heb ik er niet van gezien,dat kan mede verklaard worden omdat alles onder afdekplaten ligt zodat er niks bij kan komen of iemand z'n nek er over kan breken.

Qua verven,als je het wil doen,dan is dat het handigste om het te doen voor je er dingen opbouwt/vast maakt,dan kan je niks beschadigen ook.
Bovendien is zo'n module dan nog handelbaar.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2022, 13:03:14 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #106 Gepost op: 13 February 2022, 22:10:42 »
Ik was een weekend weg en een uitgebreide reactie typt wat makkelijker op een toetsenbord, dan op een mobiel.. Vandaar de late reactie. Maar Michel: dank dat je je gedachten hebt willen delen. Sowieso is het leuk om andermans visie te lezen, zeker als hij zulke baantjes maakt!

Want wat een onwijs gaaf baantje! Als ik qua vormgeving van mijn vegetatie en realisme hier in de buurt kan komen, ben ik dik tevreden..

En ik denk dat wij niet heel erg verschillen van ideeen; alleen hebben we voorkeur voor andere thema’s en zie jij vooralsnog iets meer lol in landschapsbouw, en heb je daar ook meer ruimte voor gereserveerd. Ik denk ook dat ik mijn eerdere uitspraak over dat de uitdaging is zo min mogelijk scenery te gebruiken, moet nuanceren; ik heb zelf geen behoefte veel tijd kwijt te zijn aan m2’s scenery, maar het blijft zaak om scenery en baan zo goed mogelijk te laten aansluiten.

Wel een paar opmerkingen bij je eerdere gedachten..

Het is een perfect station voor de regionale treinen die er gaan komen en de lokale goederen.

Dat lijkt mij een waarheid als een koe; jouw veldbaan is toch ook het perfecte baantje voor de treinen die ik er zou verwachten..?  (y)

Zo oogt een rij rijtuigen voor mij langer als ze iets in een boog staan. In een boog kan er makkelijker een obstakel in het blikveld komen, waardoor je geprikkeld wordt om verder te gaan kijken. ... Je hebt gelijk dat er veel bestaande stations kaarsrecht zijn. Maar als je deze omzet naar model kan je er voor zorgen dat deze rechte lijn niet in zijn geheel opvalt. En dat kan dus met de scenery.

Zoals je zelf al aangeeft: dat is een optisch effect en prachtig als de vorm van je station je niet uitmaakt. Maar het gaat mij juist deels om dat rechte! Ik wil juist dat typische aspect en sfeer van een dergelijk stationnetje. Door het afbuigende vertrekspoor doorbreek je dit overigens ook weer, want ik geef toe: te recht is weer te saai. Maar je legt er gelijk ook de nadruk op en dat werk mijns inziens sfeerverhogend. Ook een soort impressionisme :) Ook kan je mijns inziens onmogelijk een impressie van een recht station maken, als je dit in een bocht gaat leggen. Andersom draagt de stationsvorm ook bij aan de geloofwaardigheid; in de Oostenrijkse bergen ligt een station eerder in een boog, dat draagt bij aan de geloofwaardigheid van Arlberg. Als ik dat recht had gemaakt, ondermijnt dat het realisme.

En Tijgernootje: waar denk je dat Spannwerke voor zijn.. :)

Dat hoeft niet perse,dat die hendel omklapt,je bedient alles met trekdraden ofwel die span je aan om een actie te verkrijgen bij bv een wissel,als de wisseltong de andere kant word opgedrukt,dan denk ik dat de aangesloten kabel kortstondig slap komt te hangen omdat door de druk van de wisseltong de spanning van de trekdraad gaat.

In de standaard opstelling is de trekdraad een lus en zit deze (met een draadbreukbeveiliging) vast aan de wisselhendel: bij de hendel loopt deze over een schijf en de draad wordt op spanning gehouden door spangewichten. Als er te hard getrokken wordt of moet worden aan de draad, laat een nok op de hendel de schijf los en klapt een storingsteken omhoog, omdat de schijf tov de handel verdraait. Lees anders Miba Report 10 "Mechanische Stellwerken".

Maar het dwong mij wel na te denken hoe een meerdere wissels aan een enkele handel verbonden zou zijn; morgen een schetsje..
« Laatst bewerkt op: 14 February 2022, 07:58:19 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #107 Gepost op: 14 February 2022, 09:32:29 »
Zie hieronder schematisch een (Duitse) mechanische wisselaandrijving met trekdraden; wisselarm, paar rollen, spangewicht en hendel met borging voor openrijden. Draadbreukbeveliging, gelijkloop spangewicht en vergrendeling op hendel is niet getekend. Het wordt overigens weer direct duidelijk dat bediening met trekdraden alleen kan als beide draden ongeveer even lang zijn; bij grote verschillen zou je door uitzetting het wissel kunnen omzetten. Nee, daar doet het spangewicht volgens mij niets tegen..

Daaronder hoe je twee wissels zou kunnen aansluiten en bedienen. Voor de grotere weerstand van 2 wissels kan je de hendel eventueel uitvoeren met grote slag, dit wordt ook wel gedaan bij een grote afstand naar seinen. Weet niet of dit bij wissels werd gedaan. De ‘tussendraad’ kan problematisch worden als deze erg lang wordt; bij eventuele uitzetting door warmte gaat het volgende wissel om. In feite heb je dan asymmetrische trekdraad zoals hierboven. Dit zou je wellicht kunnen oplossen met een spangewicht op deze tussendraad? Dan neemt de voorspanning in de trekdraad wel toe, met alle gevolgen van dien.. (dikkere draad, zwaardere rollen etc). Maar bij een verbindingswissel, zoals ook bij Kibronn, liggen de wissel dicht op elkaar en verwacht ik dat dit wel goed gaat. Nog ff op kauwen of dit nou klopt …

@Tijgernootje; volgens mij gaat openrijden als volgt... Wanneer het wissel wordt opengereden, worden de draden 'bediend' door de tongen. Aangezien de hendel is vergrendeld, wordt de schijf onder de hendel uit een borging geforceerd en draait los rond. Op die manier komt een indicatie tevoorvoorschijn dat het wissel is opengereden.

EDIT: De effecten van het lengteverschil in de tussendraad kan je ook minimaliseren door de trekdraden tussen de wissels aan sluiten en daarmee lengtes naar hendel zoveel mogelijk gelijk te houden, zie hieronder. In feite is dit natuurlijk niet heel anders dan een gekoppelde DKW..

Wederom: dit wordt 'm wel!  (y)
« Laatst bewerkt op: 14 February 2022, 11:14:40 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #108 Gepost op: 19 February 2022, 11:15:37 »
Maar het gaat mij juist deels om dat rechte! ... want ik geef toe: te recht is weer te saai.

Reactie #79387 van het Raadplaatje deed mij hieraan denken...  ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23571.79380;topicseen

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #109 Gepost op: 23 February 2022, 21:46:23 »
Waar literatuur al niet goed voor is... het op zijn plek houden van groene XPS plaat voor 3 modules :angel: Aangezien ik de verdunde houtlijm niet helemaal vertrouwde, heb ik een hybride aanpak gekozen: brede randen van de plaat met houtlijm, midden en dus onder de sporen met paar lijnen PU. Om te voorkomen dat het geheel los bruist, deze partij boeken erop. Als iemand overigens daar in geinteresseerd is, laat graag weten..  ;D

Voor het koppelen van de bakken iets nieuws geprobeerd, wat ik toevallig tegenkwam bij de Hornb***; M5 draadbussen Ø6 x 25. 2 stuks per uiteinde, diameter is exact gelijk aan de boormaat dus zitten strakker dan bouten of draadeinden. Zijn alleen iets te lang voor de eindschotten van de modules (2x12mm), dus nog een klos aan beide zijden gezet, spreidt de krachten ook iets beter.   

Overigens zitten er nog 4x18mm 'paslatjes' aan de gekoppelde uiteinden; door alle spelingen van bouwmarkten, afkortzagen, schuren, etc opgeteld, bleef er tussen 2 modules toch een onaangename spleet over. Bovendien maken de latjes de moduleuiteinden iets minder kwetsbaar, dan wanneer het foam tot de rand doorloopt.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

HJ

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 23 February 2022, 23:20:02 »
Hey Vincent, hier zit jij dus. Mooi project!
Moest het nou in een maand of wat klaar? Of had ik dat nou ergens anders gelezen?  ;)

Ik denk wel dat je met een iets bescheidener railplan het realiteitsgehalte een stuk kunt verhogen.
In mijn ogen kan er best een stationsspoor af. Wordt het rangeren alleen maar leuker en ziet de baan er niet zo overladen uit.
Ik zou ook zorgen dat je uithaalsporen minstens de lengte hebben van je perronsporen zodat je een hele trein kan uithalen. Dat betekent wel dat je de perronsporen iets moet inkorten denk ik. In tp4 waren de garnituren toch kort dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Je zou ook kunnen overwegen om bv het EG in halfreliëf uit te voeren. Komt de ruimtelijkheid enorm ten goede.

Ik ben het ook eens met 1 van de vorige schrijvers dat je de sporen beter niet parallel langs de rand kan leggen. Hierdoor wordt de aanwezigheid van de (onnatuurlijke) rand versterkt in het totaalbeeld. Magoed, soms kan het niet anders. Heb ik zelf ook ervaren.

Zo maar even wat ideeën.
Succes met de realisatie en ben benieuwd naar het eindresultaat.

groet
Hendrikjan

modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #111 Gepost op: 24 February 2022, 07:58:17 »
Ai, je hebt mij gevonden...  :angel: Welkom.

En dank voor je commentaar; maar ik doe er niets mee..  :laugh: Ik zie het andersom; ik heb gekozen voor minder ruimte om de scenery vorm te geven. En ik heb zelf niet zo'n moeite met een 'volle' plank, als het sporenplan realistisch is en de rails niet op de randen ligt. Bovendien heb ik al aangekondigd dat ik de Staudenbahn van Dieter Rothenfusser als voorbeeld zie en ik heb het al eerder toegelicht aan Michel, dus het is waarschijnlijk goed bedoeld, maar ook apart om wéér voor te stellen om het anders te doen..? Station als halfrelief wordt 'm niet aangezien ik de optie wil open laten om de modules vanaf die zijde te bekijken en bedienen.

Zie ook het 'gemiddelde' Fremo-station, ligt het allemaal parallel aan de rand..

http://fam-pfeil.de/modellbahn/album/2003_08_30/bericht.html

Of Naumburg:

http://www.westportterminal.de/naumburg_e.html

Deze bergijp ik trouwens niet:
Ik zou ook zorgen dat je uithaalsporen minstens de lengte hebben van je perronsporen zodat je een hele trein kan uithalen. Dat betekent wel dat je de perronsporen iets moet inkorten denk ik. In tp4 waren de garnituren toch kort dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Ik ken weinig stations met dergelijk lange kopsporen? In de regel zijn kopstationnetjes zo ingericht dat je uithaalt op de vrije baan.
Als het perron niet langs het uithaalspoor ligt, is het niet ongewoon dat dit niet veel groter bemeten is dat een lok, vaak nog geeneens incl wagon. Of lees ik 'm verkeerd? Zie als extreem geval ook het eerder genoemde Rodach, hieronder. In mijn ogen maakt een kort keerspoor de operatie ook interessanter.

https://doku-des-alltags.de/StreckenundBahnhoefe/Franken/910521%20Coburg%ADRodach/Rodach%201.html

Dat betekent wel dat je de perronsporen iets moet inkorten denk ik. In tp4 waren de garnituren toch kort dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Deze zie ik ook anders; voor een 'realistische' baan zou ik niet de lengte van de sporen zo kiezen dat een normale trein er net op past. Ook in werkelijkheid is de "Nutzlaenge" van zelfs de kleinste stations nog minimaal een paar 100m. Tuurlijk lukt dat niet snel in model, maar juist door je sporen in te korten krijgt het mijns inziens eerder het gevreesde gedrongen karakter... Zie bijv deze schienenbus is de 'vast emptyness of' Wasserburg Stadt of het ook eerder genoemde Bernkastel-Kues:

https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dieseltriebzuege~uerdinger-schienenbus-br-0795-0796-0798/761789/ein-798-rangiert-im-februar-1986.html

https://www.ms-bahnen.eu/ms-bahnen/content/de/photoarchive/bernkastel-kues3/b3005.html

« Laatst bewerkt op: 24 February 2022, 09:17:24 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #112 Gepost op: 24 February 2022, 13:08:20 »
Gewoon een plaatje van een paar mooie Oekraïense locomotieven  :'(
Lees erin wat je wilt, ik hoef hier geen commentaar op...

https://www.railfreight.com/wp-content/uploads/2017/10/Ukrain-Railways.jpg
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #113 Gepost op: 04 March 2022, 16:17:18 »
En na een laagje donkere verf ziet het er dan zo uit:

Onbedoeld; op deze XPS plaat is een raster op gedruk is, dat helpt met het recht recht leggen (y) Hier is overigens ook duidelijk is ook duidelijk de overgang met 'paslatjes' te zien; de latjes zijn iets lager dan de XPS platen, maar dat is geen probleem aangezien de rails aan beide randen wordt bevestigd op messing schroeven, en hierna gaat er ballast overheen. De overgebleven zijranden hout kan ik eventueel ook voorzien van stroken XPS. Als ik daar lager uit kom, bijv. door het talud van het wegdek/losstraat, kan ik ook direct op hout werken.

Welnu; ik heb mijn Tillig Stahlschwellengleis en resterende wissel binnen, dus het leggen kan beginnen.. Maar! Naar aanleiding van mijn 'travelage'-studie voor Quiberon had ik eigenlijk verwacht dat in Duitsland anno ‘80~90 ook nog veel met korte spoorstaven, dubbele biels en geboute lassen gewerkt zou zijn. Voordat je zoiets doet let je daar ook niet echt op..  Maar als ik foto's van kleine stations anno toen bekijk, lijkt het allemaal gelast..? Zelfs loodssporen. En alleen bij de aansluiting op wissels liggen dubbele biels. Dat zou betekenen dat ik de sporen kan leggen, zonder rekening te hoeven houden met doppelschwellen om de zoveel lengte. Kan iemand dit bevestigen..?

EDIT: het lijkt erop dat de DRG er inderdaad al vroeg bij was... "Im Jahr 1928 führte die Deutsche Reichsbahn das Thermitschweißen als Regelschweißverfahren ein. Fast alle weiteren Eisenbahngesellschaften der Welt folgten bis in die Zeit nach dem Zweiten Weltkrieg."
https://de.wikipedia.org/wiki/Thermitreaktion

« Laatst bewerkt op: 04 March 2022, 16:50:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #114 Gepost op: 05 March 2022, 22:29:10 »
Net alvast een en ander afgetekend: morgen een eerste stukje rails leggen..

Waar ik nog over aan het tobben was; eerst draadjes aan onderzijde solderen, uittekenen en gaatjes boren, en dan leggen..? Of rails leggen en dan draadjes solderen? Bij de vorige keren heb ik voor de eerste aanpak gekozen. Maar ik liep er (bij flexrails) vaak tegenaan dat wanneer je de draadjes vooraf soldeert, het vaak niet lukt om de draadjes op exact de goed positie te krijgen. Als je de rails vervolgens op zijn plek legt, en de biels weer uitlijnd, hou je ondanks 10x meten toch vaak ruimte over of kom je lengte te kort. Dan kan je met een beetje rekken en strekken de biels gelijkmatig verspreiden, en er eventueel een biel onder vandaan slopen, maar werkt niet prettig... Alleen: na het leggen solderen; dan moet je aan de zijkant solderen? En dan zie je weer ergens een draad liggen.. En tuurlijk "Na ballasten en weatheren zie je dat niet meer" Maar toch: je weet het...  :angel:

Net op een oud proefplankje geprobeerd of je toch op de onderzijde kan solderen. Punt met de Tillig Elite is; die is gebruineerd, dus om te solderen moet je een stukje kaal maken. En je kan natuurlijk ook een ruime lengte kaal maken, waar je ongeveer verwacht dat je wilt aansluiten, maar ik heb iets anders geprobeerd: op een proefplankje met rails een gat voor de draad net naast rails geboord, en daardoor heen kan je met de punt van een kleiner boortje prima de railvoet blank maken. Een draad aan de onderzijde solderen is daarna eenvoudig te doen vanaf de bovenzijde (y) Dus morgen maar eens op de module proberen.. Of nee, eerst rails leggen dus! ;D
« Laatst bewerkt op: 05 March 2022, 22:31:17 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #115 Gepost op: 05 March 2022, 22:33:00 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #116 Gepost op: 06 March 2022, 13:33:36 »
Je kan ipv een klein boor gaatje ook een mini sleufje maken en dan toch de draad onderaan de rails vast maken.
Dat sleufje kan je naderhand wel afdekken en vervolgens ballast erop mikken,dan zie je t ook niet meer.
Met je xps vermoed ik,dat als je 1st rails legt op de xps en dan soldeert,dat je je xps gaat laten smelten vanwege de soldeerbout.
Ben benieuwd of je vandaag alle rail gelegd krijgt  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 06 March 2022, 14:01:22 »
De draad onderaan de raillas solderen zou ook kunnen...

Vriendelijke groet, Tis

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 06 March 2022, 16:30:26 »
Flex rails solderen doe ik altijd door eerst een paar stukjes duct tape aan rails en bielsmat te plakken, zodat deze niet beweegt. Dan omdraaien en de draadjes op de gewenste plekken. Hierdoor schuift de rails nooit is mijn ervaring. Ook verzink ik de gaatjes voor de draden, zodat de draadjes nog wat speling hebben voordat ze naar onderen gaan.

Raillasjes zijn door de duivel uitgevonden ;)

dirkjan

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #119 Gepost op: 07 March 2022, 09:10:17 »
Heren, dank voor de tips en aanbevelingen; ik probeer het eerst zoals ik het zelf heb voorgesteld :angel:

En uiteraard neem je jezelf voor deze keer veeeel netter te werken... Dan moet je dus niet de sporen verkeerd aftekenen en voorboren %$#%$%#!!!  :P Afijn, nieuwe gaatjes en vanaf dan wordt het slordig: die overlapte natuurlijk net met het eerdere gat waardoor je dat nooit mooi kan boren, en ik had klein beetje PU lijm gebruikt om te fixeren en dat zit nu ook op meer plekken dan eerst. Maar...  zeik, zeik, zeik; het zit.
Er komt overigens nog een biel tussen de boutjes en de module rand.

Ik twijfelde nog om eerst de messing schroeven aan de rails te solderen en dan te verlijmen in ruime gaten. Maar ik wilde niet grote gaten in de rand boren, en eerst schoefjes plaatsen en dan solderen maakt het iets makkelijker de rails direct goed uit te lijnen op de rand.
De kop van messing schroefjes had ik in eerste instantie 'afgedraaid'; schroefje inklemmen in accuboor en op tol rand afdraaien tot dikte steel. Dit leverde prima staafjes op, met nog een gleuf waarmee ik dacht ze wellicht nauwkeurig op hoogte te kunnen draaien in het voorgeboorde gaatje;

Maar.. dat werk niet, want kop die je over houdt is te fragiel. Of het gaatje te krap en daardoor te strak. Basta. Uiteindelijk gewoon afgeknipt en met tang erin gedraaid, met een klein drupje PU lijm in het gat. Ik had geen witte houtlijm meer, dus rails zit vast met wel voorhanden zijnde UHU alleskleber; volgens mij kan je daar ook prima op ballasten.

Toch weer leuk als er dan een en ander ligt...  :)

Je kan ipv een klein boor gaatje ook een mini sleufje maken ....
Met je xps vermoed ik,dat als je 1st rails legt op de xps en dan soldeert,dat je je xps gaat laten smelten vanwege de soldeerbout.

Voor de duidelijkheid; ik wil geen gaatje, maar alleen het oppervlak blank maken dat ik kan solderen. En het smelten ben ik niet zo bang voor; dat vul je wel weer op.

« Laatst bewerkt op: 07 March 2022, 10:12:06 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn