Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
Vandaag om 20:28:04
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 19:15:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:15:10
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:01:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 51648 keer)

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bf Kibronn
« Reactie #90 Gepost op: 08 February 2022, 21:07:35 »
Zo hard vallen die zaagsneden op ...

20181010_114847 by Frans Peeters, on Flickr

20181007_223504 by Frans Peeters, on Flickr
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #91 Gepost op: 08 February 2022, 21:20:25 »
Dat ziet er fraai uit.. ! Bijna chocolade  ;) In de onderste foto lijk je er een imitatie-railverbinding overheen te hebben bevestigd? Zit die trouwens niet in de weg voor de wielflens..? Vermoedelijk niet, anders zaten ze er niet op..  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #92 Gepost op: 09 February 2022, 10:30:45 »
Ik overweeg alle 3 de achtereenvolgende wissels aan inritzijde afstandbedienbaar te maken. Dit heeft een hele autistische reden; er ontbreekt nog 1 rechter wissels en ik kan overal alleen nog de nieuwe versie krijgen, die voorzien is van afwijkend hartstuk en 'uitgebreide' stelbalk.. Het buitenbochtwissel in spoor 2 was toevallig ook al van dit nieuwe type. Dan zijn alle fernbediente wissels van dit type; waar een mens zich druk om kan maken... Ook een geldige 'reden': ze konden 'vroeger' alle 3 worden gebruikt voor omlopen en aan inrit zijde heeft dat wellicht meer haast. Overdreven? Valt mee; je vind genoeg voorbeelden van kleine stationnetjes met vergaande mechanisatie.. Neem bijv Heimbach (Eifel), hieronder: beide inritwissels en de gleissperre in het opstelspoor zijn afstandbediend. Mocht iemand nog meer voorbeelden weten, altijd leuk! Of als iemand een goede reden weet waarom dit niet zou kunnen...

https://www.stummiforum.de/t200883f24-Bahnhof-Heimbach-in-der-Eifel.html   

Dan krijg je dus dit:

Of weet iemand hier nog een voorbeeld van?

In Frankrijk zie je nog wel dat met een enkel wisselhendel, lokaal of in een seinhuis, meerdere wissels worden omgelegd; bijvoorbeeld twee tegenoverliggende verbindingswissels in een dubbelsporig traject, of een aftakkend wissel met flankdekkingswissel erachter. Volgens mij gebeurd dit in Duitsland niet..? En dus iedere hendel z'n eigen wissel.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2022, 10:41:39 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #93 Gepost op: 10 February 2022, 11:01:54 »
In Frankrijk zie je nog wel dat met een enkel wisselhendel, lokaal of in een seinhuis, meerdere wissels worden omgelegd; bijvoorbeeld twee tegenoverliggende verbindingswissels in een dubbelsporig traject, of een aftakkend wissel met flankdekkingswissel erachter. Volgens mij gebeurd dit in Duitsland niet..? En dus iedere hendel z'n eigen wissel. Of weet jij voorbeelden..?

Blijkbaar werd het vroeger-vroeger wel gedaan, uit 1888:
"Wenn zwei Weichen zu einander in solcher Beziehung stehen, dass die Stellung der einen durch die der anderen bedingt wird, d. h. dass ein für eine Richtung vorgesehenes Befahren der einen nur noch ein e Fahrtrichtung der anderen zuläfst, können dieselben durch eine n Stellhebel bewegt werden, vorausgesetzt, dass die örtliche Lage der Weichen zum Stellwerk eine Kuppelung gestattet."
https://www.ekeving.se/hi/Kolle_1888/VW-19.pdf

En de nadelen: fysiek zwaar en operationele risico.
"Mehr als zwei Zungenpaare an eine Drahtleitung zu hängen oder die Kupplung bei langen und mehrfach abgelenkten Leitungen anzuwenden, empfiehlt sich nicht, da sonst das Umstellen zu viel Kraft erfordert (bei Kraftstellwerken gilt diese Beschränkung nicht) Bei Abänderungen in der Weichenanlage und infolgedessen auch im Stellwerk können vorhandene Kupplungen sehr unbequem werden. Es empfiehlt sich ferner, von der Kupplung zweier Weichen dann abzusehen, wenn dadurch zwei sonst gleichzeitig mögliche Zugfahrten gegenseitig ausgeschlossen werden. Kupplungen zweier Weichen sind schließlich dann betriebsgefährlich, wenn es vorkommen kann, daß die eine durch eine Rangierfahrt aufgeschnitten wird, während die andre einer Zugfahrt dienen soll."
http://www.zeno.org/Lueger-1904/A/Stellwerke

Aangezien 4 en 8 zeer dicht bij het Fdl-Stellwerk liggen, gelijktijdige treinbewegingen zelden voorkomen en oversteken van de sporen meer risico voor de Fdl oplevert, kan ik die denk ik met een gerust hart koppelen  :angel: Of moet ik die laatste zin lezen als wanneer een enthousiaste lok vanaf de loods wissel 8 per abuis open rijdt, wissel 4 ook om wordt getrokken..?

EDIT: een tweede vraag, waar vind die koppeling plaats? In het Fdl-stellwerk? Dan 2 aparte leidingen. Maar de wissels doorverbinden lijkt mij het meest voor de hand liggend en zo leest de tweede referentie ook.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2022, 11:26:18 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #94 Gepost op: 10 February 2022, 11:32:42 »
Ik heb het zelf in de Duitse praktijk nog nergens gezien, dat soort gekoppelde wissels. Technisch zal het allemaal wel kunnen, zoals je ook aangeeft, maar je sleurt je wel het apezuur aan zo'n hendel...

In jouw voorbeeld, als 4 en 8 aan elkaar gekoppeld zijn, dan zit er inderdaad wat risico aan. Typisch zoiets wat ze dan niet willen doen. Of waarvoor ze een Riegel op de hoofdwissel willen doen. Maar dan heb je weer een extra hendel.

Edoch, in Duitsland heb je vaak uitzonderingen en rare situaties, dus als je er lol in hebt... Ik hou je niet tegen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VvKan

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 10 February 2022, 11:33:50 »
En heeft iemand voor de Feng-shui nog één stuks EW3 rechts van het oude type in de verkoop..?  :laugh:
Je zou contact kunnen opnemen met de vroegere importeur voor Nederland, die heeft nog wat "oud" Tillig liggen weet ik.
Misschien ook nog wel flex met stalen bielsen, kun je naar vragen.  En als je hem lief aankijkt........  (doe ik meestal   ;)).
Contact (Maarten van der Burgt):  eurotrein@planet.nl

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #96 Gepost op: 10 February 2022, 12:11:57 »
...maar je sleurt je wel het apezuur aan zo'n hendel...

In jouw voorbeeld, als 4 en 8 aan elkaar gekoppeld zijn, dan zit er inderdaad wat risico aan.

Gelukkig hoeft tie niet vaak om :) maar welke risico's zie je naast openrijden? Al vraag ik mij wel af of dit inderdaad de gekoppelde wissel meetrekt.. ??? Maar mijns inziens leent een dergelijk verbinding zich juist voor koppelen; je zal nooit 1 van de twee apart om leggen. Maar inderdaad, je ziet het niet in Duitsland; dus wat zou de reden zijn...?

Of waarvoor ze een Riegel op de hoofdwissel willen doen. Maar dan heb je weer een extra hendel.

Da's voorgeschreven als >40 km/uur en vanaf Esig geldt hier een snelheidsbeperking van 30 km/uur. Of als als een lokaal bediende wissel in de Fahrstrasse ligt; voor afstandbediende wissels is dit tot die snelheid niet nodig. En beetje overdrijven mag wel.. Weet niet of je het stationnetje Rodach (b. Coburg) kent? https://doku-des-alltags.de/StreckenundBahnhoefe/Franken/910521%20Coburg%ADRodach/Rodach%201.html

@VvKan; dank voor het contact! Eens informeren, al ben ik nu al wel gecharmeerd van het afstandbediend maken en koppelen..
« Laatst bewerkt op: 10 February 2022, 12:54:17 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #97 Gepost op: 10 February 2022, 17:01:59 »
Rodach: wel een keer gezien (of in ieder geval een ander kopstationnetje op diezelfde site), maar bij het opnieuw-zien vallen er ook nieuwe dingen op. Dat de omloopwissel op afstand bediend is, dat heb ik voor mezelf genoteerd als voorbeeld "kijk, dat deden ze in het echt ook". Ik heb diezelfde situatie ook, vandaar (met een andere reden, maar een goed plaatje kan nooit kwaad).

Vooral afbeelding 5, met dat sperrsignal... Geen uitrijsein, maar wel een sperrsignaal voor als de lok omrijdt. Grappig en onverwachts. Waar die luxe nou goed voor was? Enfin, leuk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #98 Gepost op: 10 February 2022, 17:23:06 »
Ja, dat Sperrsignal is mij ook een raadsel. Ik heb ergens nog een bron die zegt dat oa de aansluiting voor de Feinsteingut-Fabrik Max Roesler tot '80 dagelijks bediend werd.. Ik denk zelf dat omlopende lok of rangeereenheid daarmee toestemming voor beweging of zelfs vertrekken (kleine witte ruit onderaan = opdracht tot rijden) kreeg, aangezien deze achter een binnengekomen passagierstrein slecht zicht had op de Fdl. En het blijkbaar soms wel 'druk' was...
« Laatst bewerkt op: 10 February 2022, 17:38:15 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #99 Gepost op: 11 February 2022, 15:04:19 »
Kupplungen zweier Weichen sind schließlich dann betriebsgefährlich, wenn es vorkommen kann, daß die eine durch eine Rangierfahrt aufgeschnitten wird, während die andre einer Zugfahrt dienen soll."[/i]

Aangezien 4 en 8 zeer dicht bij het Fdl-Stellwerk liggen, gelijktijdige treinbewegingen zelden voorkomen en oversteken van de sporen meer risico voor de Fdl oplevert, kan ik die denk ik met een gerust hart koppelen  :angel: Of moet ik die laatste zin lezen als wanneer een enthousiaste lok vanaf de loods wissel 8 per abuis open rijdt, wissel 4 ook om wordt getrokken..?

EDIT: een tweede vraag, waar vind die koppeling plaats? In het Fdl-stellwerk? Dan 2 aparte leidingen. Maar de wissels doorverbinden lijkt mij het meest voor de hand liggend en zo leest de tweede referentie ook.

Ik heb zelf ook al is wat lopen rond snuffelen voor zulke constructies,voor m'n toenmalige HO baan,en ik kwam als het gaat om je vragen tot de volgende conclusie's:
wanneer een enthousiaste lok vanaf de loods wissel 8 per abuis open rijdt, wissel 4 ook om wordt getrokken
JA dat klopt,ze zijn immers aan elkaar gekoppeld,dus wat de ene wissel doet,doet de ander ook,zelfs als dat niet wenselijk is  :angel:

waar vind die koppeling plaats?
De koppeling zou dan plaats vinden aan het "einde" van de verbinding van wissel 1,van daaruit word de "koppeling" verlengt naar de 2e wissel.
Als je dan wissel 1 omzet,dan gaat de 2e mee,wat logisch is,en ook het gewenste effect is.

Het enigste wat me niet duidelijk werd is of men daar altijd een soort trekstang voor gebruikte om de verbinding tussen beide wissels te maken.
Zeg maar dezelfde soort stang als je ziet bij een wissel handel die loopt van handel naar de wissel zelf,ofwel een stijve verbinding.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #100 Gepost op: 11 February 2022, 15:16:04 »
JA dat klopt,ze zijn immers aan elkaar gekoppeld,dus wat de ene wissel doet,doet de ander ook,zelfs als dat niet wenselijk is  :angel:

Is dat echt zo.. ? Als een wissel wordt opengereden gaat de hebel in het seinhuis ook niet mee; zit een beveiliging in. Zou ook link zijn als een wisselhendel plotseling klapt terwijl die arme seinwachter net met z'n verse koffie langs de hebelbank slentert. Kan mij voorstellen dat zoiets ook bestaat/bestond voor gekoppelde wissels..?

De koppeling zou dan plaats vinden aan het "einde" van de verbinding van wissel 1,van daaruit word de "koppeling" verlengt naar de 2e wissel.

Wellicht dat de hebel gekoppeld is aan twee schijven in de hebelbank? En dat vanaf iedere schijf een draad naar de andere wissel gaat. Dan is eerder genoemde beveilinging voor beide wissels ook aanwezig.

Stijve verbindingen ken ik alleen uit Frankrijk..? Heb je die ook in Duitsland? Langere verbinden tussen aparte wissels dus; korte tussen wisseltongen en/of DKW's, ja.

EDIT1: in Zwitserland kwam het koppelen blijkbaar ook voor, zie bijv: https://stellwerke.blogspot.com/2020/07/allein-am-stellwerk-in-heerbrugg-1991.html

EDIT2: op zich kan er weinig mis gaan.. De wissel wordt alleen opengereden als deze stomp bereden wordt, en dat kan nooit bij gelijktijdig verkeer over beide wissels. En het is dus ook niet mogelijk het wissel open te rijden op het moment dat er bijvoorbeeld op spoor 2 een trein op staat, aangezien het wissel dan niet afbuigend staat. En als 1 van de gekoppelde wissels wordt opgereden en de andere gaat mee, dan ziet de Fdl dit op dezelfde manier als bij een enkel wissel (uit 1912, maar volgens mij is een soortgelijke beveiliging bij mechanische beveiliging altijd aanwezig):

Beim Auffahren der Weiche (s.d.) wird die Bewegung der Weichenzungen durch den Weichenantrieb auf die Drahtleitung und von dieser auf die Seilscheibe des Weichenhebels übertragen. Da der Weichenhebel durch seine Handfallenstange im Weichenbock festgelegt ist, wird das keilförmige Kuppelstück (Taf. V, Abb. 12) durch die an ihm anliegende schräge Fläche der Seilscheibe unter Überwindung der Kraft der Feder aus seiner Rast herausgehoben. Die Seilscheibe löst sich, ohne daß eine Zerstörung einzelner Teile eintritt, vom Hebel. Dabei wird eine rote Scheibe sichtbar, die anzeigt, daß die Weiche aufgefahren ist.
http://www.zeno.org/Roell-1912/A/Stellwerke

Dit gaat helemaal goed komen  (y)
« Laatst bewerkt op: 11 February 2022, 18:01:41 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #101 Gepost op: 11 February 2022, 21:40:16 »
Nieuwe vraag over modules: alles lakken/verven? Gaat mij niet zo zeer cosmetische, maar als je ze onbehandeld laat of alleen binnenzijde kaal, kom ik verhalen tegen dat de bakken eventueel door vocht zouden gaan werken..  Iemand hier ervaring mee? ??? Er gaat sowieso een laag 'ondervloer' foam (uit mijn hoofd heb ik nog 3 of 5mm liggen) op de bovenzijde, dus die wordt al deels hermetisch 'afgedicht'. En dat schilder ik nog donker voordat ik rails leg.
Zijkanten bak wil ik voor de mooi ook schilderen, maar gaat mij om onder/binnenzijde; handiger om dat eventueel nu te doen.

Heb het zelf overigens nog niet meegemaakt; ruwbouw van Arlberg is nog blank, maar (op het oog iig) nog recht.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2022, 22:21:16 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #102 Gepost op: 11 February 2022, 23:05:47 »
Je geeft het antwoord zelf al...

Kwalitatief hout is daar minder gevoelig aan. Waaibomenhout daarentegen...
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #103 Gepost op: 12 February 2022, 09:00:10 »
Dan zouden de zijkanten van watervastverlijmd 'm sowieso wel recht moeten houden, dus alleen cosmetisch.. Dank!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #104 Gepost op: 12 February 2022, 11:12:00 »
even overgenomen uit een ander draadje:

;D

Het ontwerp van Kibron is strak en recht, de wisselstraten liggen aan het begin en aan het einde van het station. Het is allemaal functioneel en uitgedacht. Het is een perfect station voor de regionale treinen die er gaan komen en de lokale goederen. Daarnaast lijkt het alsof alles maar net op de modules past.
Dit in tegenstelling tot je Arlbergbahn, die ligt net wat vloeiender en mist 1 spoor, waardoor je net een wat meer ruimtelijk gevoel bij krijgt.

Zelfs het door jou aangehaald station Heimbach heeft een lichte curve, waardoor het geheel net wat meer schwung krijgt. En dat ontbreekt, volgens mij, in Kibron, waardoor het voor mijn gevoel recht en saai wordt. Het is een esthetisch iets, niet iets technisch.

En dat vind ik dus het gave van die bochtmodule die je ontworpen hebt. In het railplan zit al zoveel beweging, dat alleen dat al een genot is om naar te kijken. Soepele lijnen, tegenbogen op plekken die de soepelheid accentueren. Het is bijna kunstzinnig te noemen.
En dan denk ik, als je dit kunt ontwerpen, dan valt er van Kibron toch ook wel wat swingenders te maken?

Nou ja, het is niet persoonlijk, maar het valt mij gewoon zo op.

Groet,
michel

Heel veel kleine (Duitse) stations zijn kaarsrecht en het als inspiratie genoemde Staudenbahn/Markt Wald ook; recht is nou net de bedoeling  :angel:
Zie hieronder ook het eerder genoemde Greding, in het echt:

https://www.stummiforum.de/t144865f170-Bahnhof-Greding-der-Endbahnhof-der-quot-Gredlbahn-quot.html

Maar ik kan mij goed voorstellen dat het een kwestie van smaak is. Overigens: mijn Alberg ontwerp mist naar mijn weten geen spoor..?

En volgens mij is de uitdaging van een goede baan, als je niet oneindig of uberhaupt veel scenery wilt maken, dat je juist zo min mogelijk maakt maar dit zo goed mogelijk probeert te camoufleren.

Mocht je hierover door willen praten, of suggesties hebben, doe aub op mijn draadjes; kan het hier over Groezel doorgaan.

Arlberg heeft ten opzichte van Kibron 1 spoor minder, dat bedoelde ik te zeggen.
Maar ik zie waar ons verschil van inzicht is:
Citaat
En volgens mij is de uitdaging van een goede baan, als je niet oneindig of uberhaupt veel scenery wilt maken, dat je juist zo min mogelijk maakt maar dit zo goed mogelijk probeert te camoufleren.

Bij mij is de spoorlijn een onderdeel van het landschap. Het gaat bij mij om het landschap en ik vind het leuk om daar een trein doorheen te laten lopen. De trein moet bij mij dus wel de mogelijkheid hebben om te verdwijnen, om niet prominent aanwezig te zijn. Dus er mogen gebouwen (of struiken, bomen, heuvels, etc) in de weg staan, de lengte van de trein moet beperkt blijven, of hij moet zo klein zijn, dat ie niet opvalt (zoals bij mijn smalspoorbaantje).

Daarnaast behoor ik ook tot het leger der impressionisten: het moet goed ogen, het hoeft niet correct te zijn :). Dus misschien dat ik daarom wat minder neig tot rechte ontwerpen. Zo oogt een rij rijtuigen voor mij langer als ze iets in een boog staan. In een boog kan er makkelijker een obstakel in het blikveld komen, waardoor je geprikkeld wordt om verder te gaan kijken. Of de trein lijkt langer doordat de voor- of achterkant wegvalt. De rijtuigen in een rechte lijn gaan gewoon naar het verdwijnpunt. Dat is voorspelbaar en daardoor voor mij minder aantrekkelijk om te kijken.

Je hebt gelijk dat er veel bestaande stations kaarsrecht zijn. Maar als je deze omzet naar model kan je er voor zorgen dat deze rechte lijn niet in zijn geheel opvalt. En dat kan dus met de scenery. Maar daarin zit dus ons verschil van smaak en inzicht.

Daarom ben ik zeker wel nieuwsgierig naar de vervolgen van deze baan. Ik ben benieuwd hoe jij jouw concept uitwerkt, want deze andere tak van sport, het andere inzicht, kan voor mij inspirerend zijn voor vervolg ontwerpen.

Groet,
michel