Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 31107 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #30 Gepost op: 26 januari 2022, 21:34:28 »
Ik heb daar wat gelezen. Leuk zelfgebouwd mechanisme! Maar dat met die doppelstellhebeldingus vind ik wat raar. Qua snelheid zou ik inderdaad gewoon een bordje ophangen en geen onderscheid maken tussen de twee sporen.
Nog raarder vind ik het dat 'ie maar in één geval de wissel 1 vergrendeld. Waarom niet ook bij het andere spoor?
En zo'n doppelsteller was er voor een hp0/hp1/hp2 signaal, niet om drie dingen tegelijkertijd te bedienen...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #31 Gepost op: 26 januari 2022, 22:54:07 »
Één antwoord kan ik wellicht geven: riegel heb je alleen nodig bij scherp berijden >40 kmh, max snelheid naar afbuigend spoor is volgens de tekst 20.

Maar het lijkt er echt op dat zs3 dan opklapbaar is... ???
EDIT: maar kijk... zelfs Weinert levert een opklapbare :)
 https://weinert-modellbau.de/images/stories/virtuemart/product/1902.jpg

Hij geeft overigens een verklaring voor de zeer lage snelheid op spoor 1; stoppunt trein (H-tafel) is net voor overpad naar middenperron.
En dat brengt mij bij de volgende kijkersvraag: normaliter zal er naar ik begrijp zoveel mogelijk vermeden worden om binnen te komen tussen stilstaande passagierstrein en stationsgebouw. Is het in mijn geval waarschijnlijk dat een op spoor 2 binnenkomende trein, voor vertrek weer naar spoor 1 wordt gerangeerd als er een 2de trein wordt verwacht?

En aanvullend: is de nummering van de sporen voorgeschreven? Spoor 1 altijd dichtst op EG... ? Ff voorbeelden zoeken..  :angel:
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 08:37:23 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #32 Gepost op: 27 januari 2022, 11:19:51 »
Meestal is spoor 1 inderdaad bij het stationsgebouw. Dusdanig vaak dat ik bij mijn sporenplannen wel 5 keer een opmerking daarover heb gekregen, want bij mij is spoor 1 het doorgaande spoor en spoor 2 degene naast het stationsgebouw. Geheel zoals in de werkelijkheid bij m'n Eifelquerbahn, maar ik had wel een bewijsfoto daarvoor nodig voordat het rumoer verstomde :)

Dus: heel vaak spoor 1 = Hausbahnsteig.

Qua stoppen op spoor 1 als er op 2 een trein staat: het hoofdprobleem is het gelijkvloers oversteken van de passagiers. "Aargh, snel trein halen, snel oversteken", dat levert gevaar op. Maar ja, valt niet altijd te voorkomen. En om nou op spoor 1 te moeten wachten tot vertrek totdat al het grut op spoor 2 is uitgestapt... Enfin, allebei zal zijn voorgekomen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #33 Gepost op: 27 januari 2022, 11:29:55 »
Er wordt heel veel geroepen door zelfverklaard experts...  :-X Maar de eerste paar klikken op sporenplan.nl:



En de andere vraag was eigenlijk: wordt de trein teruggerangeerd naar het 'veilige' spoor, dat de 2de trein achter de voor vertrek wachtende trein binnenkomt..?

Verder, aanvullend: ik zat nog te tobben met de lokloods.. Ergens is het jammer om deze niet functioneel te maken; die plaatjes van de Staudenbahn, met een 212 half in die loods, zijn prachtig. Maar nu kan dat alleen met een DKW met krappere radius, die niet bestaat hetzij heel duur is. Dus was ik nog een beetje aan het schetsen: ik wil in de bocht aan inrijzijde kijken; radius is 3,5m, maar uitstekende wagons en dit zal in de meeste gevallen makkelijker aansluiten op een bocht naar een schaduwstation.

Dus.. ik kwam op de volgende variant met een ‘omgekeerd’ station; het EG, Gs en Raiffeissen liggen nu aan de voorzijde.



Beperkte bereikbaarheid ben ik met 45cm diepte niet zo bang voor. Op deze manier moet je langs deze relatief grote gebouwen kijken om het station te zien; is een leuk effect, maar dan moet de straatzijde van de gebouwen ook strak worden afgebouwd. Aan de andere kant: in de huidige opzet zullen de gebouwen wellicht snel ‘gekke’ schaduwen werpen op de achtergrond. Omgekeerd kan je aan de overzijde van het station (‘achter’ de Freiladestrasse en lokloods) volstaan met een eenvoudige geschilderde of fotoachtergrond van ‘platteland’ of een bosrand. Maar in huidige opzet, 'breken' die gebouwen een verder vlakke achtergrond weer een beetje. En detail: je kijkt zo ook direct op de perrons, waar in feite niets gebeurd.

Alternatieven: Roco 10gr DKW inkorten en krappe radius voor lief nemen, of er is een nieuw wissel gelegd naar 1 van de loodssporen. Maar die laatste investering strookt niet met de lage noodzaak van de loods. Zie hieronder.

Ben al aan het zagen voor de module; eerst maar eens uitleggen…



EDIT1: oh ja, er was een reden om geen roco 10gr te gebruiken... die schijnen te huppelen met hoge/lage flenzen. Weet nog niet of ik dat een probleem ga vinden..
EDIT2: in de bocht kijken is bni onzin en maakt dit geen fluit uit.. Het is de ruimste bocht van het emplacement en overhangen bij wissels heb je sowieso en als er een tegenbocht volgt naar een schaduwstation, kan besparen op de benodigde rechte lengte (om overhangende rijtuigen te voorkomen) dus heb je even veel ruimte nodig. Ook gespiekt bij jouw Kelberg: vertrekken in een buitenbocht is daar mi niet storend. Dus dan krijg je dit:



En die is helemaal zo gek nog niet....

EDIT3: ik bedenk mij net dat mij grote lichtend voorbeeld Dieter Rotherfusser, de gebouwen ook aan de voorzijde had geplaatst en de bocht van de kijker af.. no worries dus ;D
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 12:36:02 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #34 Gepost op: 27 januari 2022, 12:46:33 »
Aandachtspunt is denk ik nog de eventuele Gleissperren. Volgens mij heb je er nu geen meer, omdat alles met Flankenschutz-wissels is geregeld? Op zich afdoende. Bijna uit gewoonte verwacht ik er eentje bij de losweg, maar ik weet niet op welke regel ik dat zou moeten baseren.

'k Zag deze reactie nu pas.. Wellicht om reizigers voor de EG te beschermen tegen een per abuis tijdens beladen of lossen in beweging gebrachte wagon..? Gleissperre is inderdaad een leuk detail, maar zou inderdaad niet weten waar ik er veder 1 met goed fatsoen kan neerleggen.

En zei jij nou eerder dat je die Staudenbahn van Dieter Rothenfusser uitgave in bezit hebt..?   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #35 Gepost op: 27 januari 2022, 16:52:42 »
Ik heb deze twee:

- https://verlagshaus24.de/eisenbahn-journal-7/1993

- https://verlagshaus24.de/eisenbahn-journal-7/1991

Die laatste heb ik toen in 1991 op vakantie gekocht. De pagina's over die baan heb ik stukgelezen.
En volgens mij nog ergens iets een Hp1 blad, maar dan moet ik even zoeken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #36 Gepost op: 27 januari 2022, 18:15:01 »
Jaloers... To nu had ik die website, maar die is helaas uit de lucht :'( Stond ook sporenplan op. Ben wel benieuwd hoe diep de module van dhr Rothenfusser was?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #37 Gepost op: 27 januari 2022, 20:49:04 »
Jaloers? Hoezo? Nu kan je voor 2.99 Euro per stuk een PDF kopen zoals ik voor die van 1993 heb gedaan? Die van 1991 heeft me DM 12.50 gekost! :)

Werkt als een zonnetje, dat kopen van zo'n PDFje.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2022, 11:31:17 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #38 Gepost op: 27 januari 2022, 21:44:38 »
Ga ik misschien wel doen.. Al ben ik bang dat ik dan Markt Wald ga proberen na te bouwen!  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #39 Gepost op: 28 januari 2022, 12:41:10 »
Om de lokloods geloofwaardig aan te sluiten, zonder gekke bochten en excuses, gaf wat hoofdbrekens... Om de Fenshui te beoordelen, heb ik 2 opties uitgelegd en digitaal aan elkaar geplakt; ik neig naar de onderste...



De raiffeissen past nog net in die bocht, eventueel omwisselen met de goederenloods:



Nu een dagje laten sudderen en kijken of ik er morgen nog steeds blij mee ben... :)

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #40 Gepost op: 28 januari 2022, 15:18:40 »
Heb je 2a echt nodig? Rare vraag misschien. Als je dat weghaalt geeft het wat lucht/speelsheid/plek-voor-struikgewas aan de rechterkant. Het lijkt nu massief vol met rails te liggen. Misschien een foto maken zonder dat spoortje+wissel?

Links is wat meer variatie, dat komt op mij vloeiender over.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #41 Gepost op: 28 januari 2022, 16:18:52 »
In zoverre nodig.. De verbindingswissels zijn 12 graden, door ze tegenover elkaar te gebruiken valt deze grote hoek mijns inziens minder op. En ook voor 'beveiliging'; gezien de korte sporen, geeft die flankdekking als er op spoor 1 een langere goederentrein staat.

Het plaatje is zo gemaakt; oordeel zelf, ik vind de 3 eindsporen niet storend. Morgen misschien wel... ;D



Of zo:


EDIT: ja, hoor.. Ff gaan hardlopen en nou vind ik het ook beetje druk achterin.. Wat eerder scheelde wellicht; er zat een hele lichte slinger in 2a, spoor is nu rechtgetrokken. Slinger moest de suggestie wekken dat hier vroeger meer aan de hand was.. Doe ik wellicht weer, maar moet een goeie reden verzinnen; om 'm bijvoorbeeld naast de rampe te leggen. Alleen wil ik liever geen laadspoor als doorroetsjlengte, dus zou ex worden en afgesloten met paaltjes of hek. En de dat rampe nu is uitgbouwd langs spoor 5.

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2022, 18:14:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #42 Gepost op: 29 januari 2022, 13:14:32 »
Ben eruit; de slingerbocht komt in de Freiladestrasse, na het uitgebouwde wissel. Het is logisch dat de rampe iets verder van een naastgelegen spoor werd gelegd; mocht er bij laden/lossen iets van de rampe of een wagon viel, kwam dat niet direct op het spoor terrecht. En dit ‘breekt’ naar mijn smaak voldoende de parallele sporen-massa. Dat het spoor daar iets dichter op de rand ligt is ook geen probleem, aangezien de rampe er omheen zit.



Nog wel twee beveligingvragen, stel ik de variant zonder 2a met het enkele kopspoor 1a had gedaan. Aangezien het laatste wissel dan in beide Fahrstrassen ligt, hoe wordt dit dan beveiligd?
-   Met sleutel is onhandigd; of loopt de Fdl vooraf naar dit wissel om ‘m goed te zetten?
-   En hoe werkt dat dan als er als eerste een langere trein is binnenkomen, die op of voorbij dit wissel staat? Dan heeft de 2de trein geen uitroetsjtraject meer? Of wordt dit verhinderd door voorschriften en wordt deze situatie uitgesloten?
EDIT: in de meeste gevallen zijn stations lang genoeg, dat de fahrstrassen voor de wissel eindigen, bij ne5 bord. :police:

En ik kan mij herinneren dat er ook een bord is wat aangeeft dat je voorbij een bepaald punt op het spoor geen wagons mag opstellen? Om een stukje vrij te houden op spoor 5 voor de zaagbeweging uit de lokloods
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2022, 14:07:23 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bf Kibronn
« Reactie #43 Gepost op: 29 januari 2022, 14:18:22 »
Hoeft denk ik niet eens perse een bord te zijn:
https://de.wikipedia.org/wiki/Grenzzeichen

https://www.spurnull-magazin.de/bauen/basteleien/grenzzeichen/
(pas op ,bevat "bouw beschrijving" voor spoor 0 )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #44 Gepost op: 29 januari 2022, 14:32:15 »
Een standaard grenzzeichen is niet wat ik bedoel. Dit geeft het punt aan waar het vrije profiel van rollend materieel bij een wissel elkaar 'raakt'. Dus geeft aan voorbij welk punt een wissel vrij is om in de andere richting te berijden. En die zie je ook al ingetekend in mijn sporenplan :angel:

En nu ik erover na denk: volgens mij is het dezelfde stomp, maar dan met een blauwe pijl erop?

EDIT: Da's blijkbaar een Isolierzeichen Ra13, maar wordt volgens mij anders gebruikt dan wat ik zoek... moet nog goeie beschrijving vinden.

EDIT1: Ra13 wordt blijkbaar gebruikt om aan te geven wanneer je vrij bent van 'bezet spoor' detectie; hier niet van toepassing. 
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2022, 16:51:11 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn