Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 31128 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #30 Gepost op: 26 januari 2022, 21:34:28 »
Ik heb daar wat gelezen. Leuk zelfgebouwd mechanisme! Maar dat met die doppelstellhebeldingus vind ik wat raar. Qua snelheid zou ik inderdaad gewoon een bordje ophangen en geen onderscheid maken tussen de twee sporen.
Nog raarder vind ik het dat 'ie maar in één geval de wissel 1 vergrendeld. Waarom niet ook bij het andere spoor?
En zo'n doppelsteller was er voor een hp0/hp1/hp2 signaal, niet om drie dingen tegelijkertijd te bedienen...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #31 Gepost op: 26 januari 2022, 22:54:07 »
Één antwoord kan ik wellicht geven: riegel heb je alleen nodig bij scherp berijden >40 kmh, max snelheid naar afbuigend spoor is volgens de tekst 20.

Maar het lijkt er echt op dat zs3 dan opklapbaar is... ???
EDIT: maar kijk... zelfs Weinert levert een opklapbare :)
 https://weinert-modellbau.de/images/stories/virtuemart/product/1902.jpg

Hij geeft overigens een verklaring voor de zeer lage snelheid op spoor 1; stoppunt trein (H-tafel) is net voor overpad naar middenperron.
En dat brengt mij bij de volgende kijkersvraag: normaliter zal er naar ik begrijp zoveel mogelijk vermeden worden om binnen te komen tussen stilstaande passagierstrein en stationsgebouw. Is het in mijn geval waarschijnlijk dat een op spoor 2 binnenkomende trein, voor vertrek weer naar spoor 1 wordt gerangeerd als er een 2de trein wordt verwacht?

En aanvullend: is de nummering van de sporen voorgeschreven? Spoor 1 altijd dichtst op EG... ? Ff voorbeelden zoeken..  :angel:
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 08:37:23 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #32 Gepost op: 27 januari 2022, 11:19:51 »
Meestal is spoor 1 inderdaad bij het stationsgebouw. Dusdanig vaak dat ik bij mijn sporenplannen wel 5 keer een opmerking daarover heb gekregen, want bij mij is spoor 1 het doorgaande spoor en spoor 2 degene naast het stationsgebouw. Geheel zoals in de werkelijkheid bij m'n Eifelquerbahn, maar ik had wel een bewijsfoto daarvoor nodig voordat het rumoer verstomde :)

Dus: heel vaak spoor 1 = Hausbahnsteig.

Qua stoppen op spoor 1 als er op 2 een trein staat: het hoofdprobleem is het gelijkvloers oversteken van de passagiers. "Aargh, snel trein halen, snel oversteken", dat levert gevaar op. Maar ja, valt niet altijd te voorkomen. En om nou op spoor 1 te moeten wachten tot vertrek totdat al het grut op spoor 2 is uitgestapt... Enfin, allebei zal zijn voorgekomen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #33 Gepost op: 27 januari 2022, 11:29:55 »
Er wordt heel veel geroepen door zelfverklaard experts...  :-X Maar de eerste paar klikken op sporenplan.nl:



En de andere vraag was eigenlijk: wordt de trein teruggerangeerd naar het 'veilige' spoor, dat de 2de trein achter de voor vertrek wachtende trein binnenkomt..?

Verder, aanvullend: ik zat nog te tobben met de lokloods.. Ergens is het jammer om deze niet functioneel te maken; die plaatjes van de Staudenbahn, met een 212 half in die loods, zijn prachtig. Maar nu kan dat alleen met een DKW met krappere radius, die niet bestaat hetzij heel duur is. Dus was ik nog een beetje aan het schetsen: ik wil in de bocht aan inrijzijde kijken; radius is 3,5m, maar uitstekende wagons en dit zal in de meeste gevallen makkelijker aansluiten op een bocht naar een schaduwstation.

Dus.. ik kwam op de volgende variant met een ‘omgekeerd’ station; het EG, Gs en Raiffeissen liggen nu aan de voorzijde.



Beperkte bereikbaarheid ben ik met 45cm diepte niet zo bang voor. Op deze manier moet je langs deze relatief grote gebouwen kijken om het station te zien; is een leuk effect, maar dan moet de straatzijde van de gebouwen ook strak worden afgebouwd. Aan de andere kant: in de huidige opzet zullen de gebouwen wellicht snel ‘gekke’ schaduwen werpen op de achtergrond. Omgekeerd kan je aan de overzijde van het station (‘achter’ de Freiladestrasse en lokloods) volstaan met een eenvoudige geschilderde of fotoachtergrond van ‘platteland’ of een bosrand. Maar in huidige opzet, 'breken' die gebouwen een verder vlakke achtergrond weer een beetje. En detail: je kijkt zo ook direct op de perrons, waar in feite niets gebeurd.

Alternatieven: Roco 10gr DKW inkorten en krappe radius voor lief nemen, of er is een nieuw wissel gelegd naar 1 van de loodssporen. Maar die laatste investering strookt niet met de lage noodzaak van de loods. Zie hieronder.

Ben al aan het zagen voor de module; eerst maar eens uitleggen…



EDIT1: oh ja, er was een reden om geen roco 10gr te gebruiken... die schijnen te huppelen met hoge/lage flenzen. Weet nog niet of ik dat een probleem ga vinden..
EDIT2: in de bocht kijken is bni onzin en maakt dit geen fluit uit.. Het is de ruimste bocht van het emplacement en overhangen bij wissels heb je sowieso en als er een tegenbocht volgt naar een schaduwstation, kan besparen op de benodigde rechte lengte (om overhangende rijtuigen te voorkomen) dus heb je even veel ruimte nodig. Ook gespiekt bij jouw Kelberg: vertrekken in een buitenbocht is daar mi niet storend. Dus dan krijg je dit:



En die is helemaal zo gek nog niet....

EDIT3: ik bedenk mij net dat mij grote lichtend voorbeeld Dieter Rotherfusser, de gebouwen ook aan de voorzijde had geplaatst en de bocht van de kijker af.. no worries dus ;D
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 12:36:02 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #34 Gepost op: 27 januari 2022, 12:46:33 »
Aandachtspunt is denk ik nog de eventuele Gleissperren. Volgens mij heb je er nu geen meer, omdat alles met Flankenschutz-wissels is geregeld? Op zich afdoende. Bijna uit gewoonte verwacht ik er eentje bij de losweg, maar ik weet niet op welke regel ik dat zou moeten baseren.

'k Zag deze reactie nu pas.. Wellicht om reizigers voor de EG te beschermen tegen een per abuis tijdens beladen of lossen in beweging gebrachte wagon..? Gleissperre is inderdaad een leuk detail, maar zou inderdaad niet weten waar ik er veder 1 met goed fatsoen kan neerleggen.

En zei jij nou eerder dat je die Staudenbahn van Dieter Rothenfusser uitgave in bezit hebt..?   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #35 Gepost op: 27 januari 2022, 16:52:42 »
Ik heb deze twee:

- https://verlagshaus24.de/eisenbahn-journal-7/1993

- https://verlagshaus24.de/eisenbahn-journal-7/1991

Die laatste heb ik toen in 1991 op vakantie gekocht. De pagina's over die baan heb ik stukgelezen.
En volgens mij nog ergens iets een Hp1 blad, maar dan moet ik even zoeken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #36 Gepost op: 27 januari 2022, 18:15:01 »
Jaloers... To nu had ik die website, maar die is helaas uit de lucht :'( Stond ook sporenplan op. Ben wel benieuwd hoe diep de module van dhr Rothenfusser was?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #37 Gepost op: 27 januari 2022, 20:49:04 »
Jaloers? Hoezo? Nu kan je voor 2.99 Euro per stuk een PDF kopen zoals ik voor die van 1993 heb gedaan? Die van 1991 heeft me DM 12.50 gekost! :)

Werkt als een zonnetje, dat kopen van zo'n PDFje.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2022, 11:31:17 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #38 Gepost op: 27 januari 2022, 21:44:38 »
Ga ik misschien wel doen.. Al ben ik bang dat ik dan Markt Wald ga proberen na te bouwen!  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #39 Gepost op: 28 januari 2022, 12:41:10 »
Om de lokloods geloofwaardig aan te sluiten, zonder gekke bochten en excuses, gaf wat hoofdbrekens... Om de Fenshui te beoordelen, heb ik 2 opties uitgelegd en digitaal aan elkaar geplakt; ik neig naar de onderste...



De raiffeissen past nog net in die bocht, eventueel omwisselen met de goederenloods:



Nu een dagje laten sudderen en kijken of ik er morgen nog steeds blij mee ben... :)

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #40 Gepost op: 28 januari 2022, 15:18:40 »
Heb je 2a echt nodig? Rare vraag misschien. Als je dat weghaalt geeft het wat lucht/speelsheid/plek-voor-struikgewas aan de rechterkant. Het lijkt nu massief vol met rails te liggen. Misschien een foto maken zonder dat spoortje+wissel?

Links is wat meer variatie, dat komt op mij vloeiender over.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #41 Gepost op: 28 januari 2022, 16:18:52 »
In zoverre nodig.. De verbindingswissels zijn 12 graden, door ze tegenover elkaar te gebruiken valt deze grote hoek mijns inziens minder op. En ook voor 'beveiliging'; gezien de korte sporen, geeft die flankdekking als er op spoor 1 een langere goederentrein staat.

Het plaatje is zo gemaakt; oordeel zelf, ik vind de 3 eindsporen niet storend. Morgen misschien wel... ;D



Of zo:


EDIT: ja, hoor.. Ff gaan hardlopen en nou vind ik het ook beetje druk achterin.. Wat eerder scheelde wellicht; er zat een hele lichte slinger in 2a, spoor is nu rechtgetrokken. Slinger moest de suggestie wekken dat hier vroeger meer aan de hand was.. Doe ik wellicht weer, maar moet een goeie reden verzinnen; om 'm bijvoorbeeld naast de rampe te leggen. Alleen wil ik liever geen laadspoor als doorroetsjlengte, dus zou ex worden en afgesloten met paaltjes of hek. En de dat rampe nu is uitgbouwd langs spoor 5.

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2022, 18:14:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #42 Gepost op: 29 januari 2022, 13:14:32 »
Ben eruit; de slingerbocht komt in de Freiladestrasse, na het uitgebouwde wissel. Het is logisch dat de rampe iets verder van een naastgelegen spoor werd gelegd; mocht er bij laden/lossen iets van de rampe of een wagon viel, kwam dat niet direct op het spoor terrecht. En dit ‘breekt’ naar mijn smaak voldoende de parallele sporen-massa. Dat het spoor daar iets dichter op de rand ligt is ook geen probleem, aangezien de rampe er omheen zit.



Nog wel twee beveligingvragen, stel ik de variant zonder 2a met het enkele kopspoor 1a had gedaan. Aangezien het laatste wissel dan in beide Fahrstrassen ligt, hoe wordt dit dan beveiligd?
-   Met sleutel is onhandigd; of loopt de Fdl vooraf naar dit wissel om ‘m goed te zetten?
-   En hoe werkt dat dan als er als eerste een langere trein is binnenkomen, die op of voorbij dit wissel staat? Dan heeft de 2de trein geen uitroetsjtraject meer? Of wordt dit verhinderd door voorschriften en wordt deze situatie uitgesloten?
EDIT: in de meeste gevallen zijn stations lang genoeg, dat de fahrstrassen voor de wissel eindigen, bij ne5 bord. :police:

En ik kan mij herinneren dat er ook een bord is wat aangeeft dat je voorbij een bepaald punt op het spoor geen wagons mag opstellen? Om een stukje vrij te houden op spoor 5 voor de zaagbeweging uit de lokloods
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2022, 14:07:23 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bf Kibronn
« Reactie #43 Gepost op: 29 januari 2022, 14:18:22 »
Hoeft denk ik niet eens perse een bord te zijn:
https://de.wikipedia.org/wiki/Grenzzeichen

https://www.spurnull-magazin.de/bauen/basteleien/grenzzeichen/
(pas op ,bevat "bouw beschrijving" voor spoor 0 )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #44 Gepost op: 29 januari 2022, 14:32:15 »
Een standaard grenzzeichen is niet wat ik bedoel. Dit geeft het punt aan waar het vrije profiel van rollend materieel bij een wissel elkaar 'raakt'. Dus geeft aan voorbij welk punt een wissel vrij is om in de andere richting te berijden. En die zie je ook al ingetekend in mijn sporenplan :angel:

En nu ik erover na denk: volgens mij is het dezelfde stomp, maar dan met een blauwe pijl erop?

EDIT: Da's blijkbaar een Isolierzeichen Ra13, maar wordt volgens mij anders gebruikt dan wat ik zoek... moet nog goeie beschrijving vinden.

EDIT1: Ra13 wordt blijkbaar gebruikt om aan te geven wanneer je vrij bent van 'bezet spoor' detectie; hier niet van toepassing. 
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2022, 16:51:11 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn