Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 31111 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #45 Gepost op: 29 januari 2022, 16:47:54 »
Heb je 2a echt nodig?

Waar ik spoor 2a ook voor kan gebruiken.. Als er een lange vakantietrein binnenkomt op spoor 2 blokkeet deze de wissel naar de Ladestrasse en lokloods. Dus na omlopen, als deze trein niet direct vertrekt, drukt de lok de trein tot stootblok aan het einde van 2a; een goederentrein kan op deze manier binnenkomen op spoor 1 en rondmaken via 3, en indien nodig wagons voor de vakantietrein langs naar de lokloods duwen.

Een lange goederentrein (>120m) op spoor 1 kan op eenzelfde manier doorrijden tot het stootblok, zodat de overpaden vrij zijn voor passagiers; uiteraard dient de Fdl tijdens het binnenkomen van de eerste, reizigers die willen oversteken tegen te houden. Overigens zijn met name lange goederentreinen niet snel een probleem op dit station, en stel dat er plotseling grotere vraag naar hout is of dat de bouw van een een autobahn nabij tijdelijk een paar extra; dan zijn er al snel een aantal extra wagons. De langere trein rijdt door tot het stootblok, drukt na akkoord van de Fdl de achterste wagons terug te vrije baan op en koppelt ze af. De op het station resterende trein is kort genoeg om rond te maken, waarna de lok de op vrije baan opgestelde wagons weer het station in sleept en ook hier via het overgebleven passeerspoor kan rondmaken.

En over lange treinen en kleine kopstationnetjes gesproken.. Zie hieronder, uit EJ II/91“Eisenbahnen im Moseltal”. Ik denk dat er in mijn dorp binnenkort ook een paar kuuroorden worden geopend: Bad Kibronn :)



PS en nog een leuk zelfgebouwde sleutelbeveiliging! Helaas geen activiteit meer na 2011..
http://www.lcu.de/person/epterode/sicherung2.html
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2022, 17:26:33 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #46 Gepost op: 30 januari 2022, 13:38:53 »
Volgens mij wordt dit 'm dan...



Aangezien er aan inritzijde nooit een DKW is geweest, of een 'achtergebleven' riegel, is een dergelijke beveiliging op het verbindingswissel naar de Freiladestrasse/lokloods nu overdreven; dit zijn ook sleutels geworden. De afstand bediende Riegel op de omloopwissels tussen spoor 1 en 2 zijn wel gebleven; aangezien deze eventueel onderdeel zijn van de Fahrstrasse en voorbeelden als Traben-Trarbach of Bernkastel-Kues dit ook laten zien. En de trekdraden is een leuk detail.. Voor de volledigheid ook de wissels genummerd; het wissel in de Awanst. doet niet mee in de telling, de uitgebouwde wissels van de Freiladestrasse naar spoor 2 wel. Maar die laatste zijn er uiteraard niet meer, rest het gat in de telling.. De ronde indicatie bij de wissels is een geheugensteun waar de lantaarn komt, en de kleur van de hendel; met "+" is sleutel en wissel 2 krijgt alleen een lantaarn. En hoe graag ik ook ergens een Gleissperre wil; er is geen logische reden.. (lees dit laatste nog een keer; een heel erg 1st World Problem  ;D

EDIT: Inrijvoorsein Ne2 vergeten en wissel 8 was orgineel 3-wegwissel, dus nummering slaat daar ook één over.
Hieronder het plan op schaal.


« Laatst bewerkt op: 30 januari 2022, 21:26:45 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #47 Gepost op: 30 januari 2022, 21:54:09 »
Waar maak je je sporenplannen eigenlijk mee? Dat laatste plaatje is echt enorm netjes.... Daar kom ik aan met m'n gefotografeerde whiteboard-schetsen... ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #48 Gepost op: 30 januari 2022, 21:59:06 »
Zie reactie #5.. Autocad. En dank  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #49 Gepost op: 30 januari 2022, 22:11:16 »
Autocad... Eerstejaars practicum bij civiele techniek in Delft in 1991 op Apollo werkstations, dat is mijn eerste gedachte :)
Perfect natuurlijk voor dit soort technische tekeningen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #50 Gepost op: 30 januari 2022, 22:12:04 »
Ik zie een doordacht sporenplan, logisch en functioneel in elkaar gezet.  (y) Toch vraag ik mij af waarom de Lm niet aan het begin van 4 (LdStr) en de Wg aan het begin van 3a (ivm Getriede belading door de Landhandel) ligt, is dit volgens voorbeeld ?
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #51 Gepost op: 30 januari 2022, 22:30:07 »
Ik heb mij vaak afgevraagd wat de redenen zijn voor de locatie van de laadmal/waag; ik neem aan op een centraal punt waar je makkelijk met een rangeerdeel komt, zonder dat je laden of lossen hindert? In een relatief kort kopspoor zoals 3a is dan minder voordehandliggend, aangezien je mogelijk in conflict komt de daar opgestelde wagons? Spoor 3 leek mij hier logisch omdat hier geen gebruik van wordt gemaakt om wagons weg te zetten.   

En geen concreet voorbeeld; je kan Kibronn niet vinden op een kaart...  :laugh:

EDIT: de landhandel zal aan 'wegzijde' gebruik maken van de weegbrug voor LKW's en 'spoorzijde' van de gleiswaage; die is nu goed bereikbaar, ook voor andere gebruikers. Of soms zijn silo's zelfs uitgerust met weegcel. Dus gleiswaage lijkt mij juist meer voor Ladestrasse klanten?
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2022, 22:49:44 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Bf Kibronn
« Reactie #52 Gepost op: 30 januari 2022, 23:04:57 »
Ik zou ladingmal en weegbrug in spoor 5 leggen.
Een Fleiladungsstraße interpreteer ik als openbare los- laadweg. Je hebt daar met allerlei soorten aanbieders te maken. Voordeel van deze locatie is dat je die tijdrovende manoevres zover mogelijk van het perron doet. En nog een voordeel is dat een locomotief rechtstreeks vanaf het Bw bij dit spoor 5 kan komen, zonder ander verkeer te hinderen.

Wolter
Moins mais mieux.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #53 Gepost op: 31 januari 2022, 00:14:55 »
Ik heb mij vaak afgevraagd wat de redenen zijn voor de locatie van de laadmal/waag; ik neem aan op een centraal punt waar je makkelijk met een rangeerdeel komt, zonder dat je laden of lossen hindert? In een relatief kort kopspoor zoals 3a is dan minder voordehandliggend, aangezien je mogelijk in conflict komt de daar opgestelde wagons? Spoor 3 leek mij hier logisch omdat hier geen gebruik van wordt gemaakt om wagons weg te zetten.   

Ik zie dat jij met dezelfde vragen zit, in jouw redenering kan ik mij ook wel vinden.
Bij een Ladestrasse werden diverse wagens beladen, van gesloten- tot ketelwagen, bij deze wagens zijn de afmetingen van de lading beperkt tot de afmetingen van de gesloten ombouw, welke weer binnen het geldende omgrenzingsprofiel vallen
Open wagens waren natuurlijk een ander verhaal,  deze konden worden voorzien van ladingen die stiekem toch buiten het omgrenzingsprofiel konden komen.
Gezien dit uiteraard niet wenselijk is kan ik mij voorstellen dat men de Lm juist een het begin van een dergelijk spoor plaatste.
Vlak nadat deze wagens beladen waren kon men zien of de lading niet uitstak en zo voorkomen dat het op andere sporen of zelfs in een trein helemaal mis zou gaan.

Als voorbeeld vond ik op een ander forum dit plaatje van de situatie Te Höchstadt an der Aisch anno 1966  (bron afbeelding: dit forum )



Hier is in spoor 11, welke langs een ladestrasse, ligt zowel een Gleiswaage als Lademass opgenomen. Vermoedelijk om te voorkomen dat de te grote/zware ladingen spoor 11 verlaten. (Hoewel de afgebeelde Gleissperre hier fysiek ook wel een stokje voor kan steken  ;D )
Maar er zullen ongetwijfeld weer uitzonderingen zijn waardoor ze ergens anders liggen   :)



« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 00:20:29 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #54 Gepost op: 31 januari 2022, 08:21:54 »
@Wolter, Marijn; beide interessante afwegingen, dank! Mijn reden voor spoor 3 is dat dit niet gebruikt wordt als opstelspoor en dus altijd vrij is, ook voor een langer rangeerdeel.

@Wolter, dat was inderdaad de gedachte: Freiladestrasse is voor Liebe Kunden waar de DB verder geen verantwoordelijkheden heeft. De Rampe wordt met name gebruikt voor landbouwvoertuigen die via de Raiffeissen zijn besteld. Dus spoor 5 is inderdaad ook een goede kandidaat… Voor die en de huidge optie geldt wel dat een rangeerdeel moet oversteken om de laadmal/waag te bereiken. Volgens mij geen profiel als de rangeerder ook meekijkt voor uitstekende delen. Voordeel van de nabijheid van Lokstation zie ik overigens niet; hier kan een lok eventueel worden geparkeerd voor de nacht, maar het station is niet zo groot dat het problematisch is het andere uiteinde te bereiken. Je andere argument ga ik wel in mee; ze staan nu 'achter' perron 1. Maar op zich is het wegen of meten van wagons niet een erg overlastgevende activiteit lijkt mij? Als er onverhoopt een trein binnenkomt en het wordt kort druk, wachten ze ff. Laden en lossen is wat dat betreft vervelender; daarom staat de stoffige baywa ook 'ver' van EG/perrons. En de vieze loksloods ook  :angel:

@Marijn, ik denk zelf dat de soep met name voor de waagmal niet zo heet gegeten wordt. Die heeft volgens mij in de meeste gevallen niet zozeer een poortwachter-functie, maar een meer commercieel karakter (hoeveel er gelost is bij deelladingen?) of voor het vaststellen van het totale treingewicht. Niet of de wagon in jouw voorbeeld op spoor 11 door het spoor zakt.. In dat verband; een normale bovenbouw (spoor + ballastbed) is mijns inziens ook minder kwetsbaar voor korte overbelasting, het gewicht is eerder een probleem als remgewicht of bij bruggen. En bij die laatste zelfs eerder een vermoeiingskwestie. Zelfde geldt voor de laadmal; ook hier denk ik eerder aan bescherming van tunnels en viaducten langs de vrije baan, dan perronlantarens. 

Reden dat ik dit aanneem is ook omdat op grotere stations er meestal maar één waag en/of mal is opgesteld is en in veel gevallen liggen deze in een meer centraal opstelspoor. Neem bijv Station Heide hieronder:


http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/db/db_schaal_sh/heide.html

Dan is men blijkbaar tot de waag/mal coulanter. Voorwaarde is uiteraard wel dat het ritje van laad/loslocatie naar waag/mal niet te krap is! DB kennende zullen hier voorschriften voor zijn; al is het maar een instructie dat de rangeerder extra moet opletten.

Overigens staan ze ook lang niet altijd bij elkaar; voor de mal geldt dat deze vaak is opgesteld waar losstraten samenkomen, de waag ligt vaak in spoor naar loods. EDIT: in dit verband valt ook op dat in veel kleine stations een waag/mal ontbreekt. Hoe werd het hier dan gedaan? ??? Kan mij voorstellen dat uitstekende delen nog wel te met de hand te meten zijn (zoals bij een aanhanger of imperiaal ;D), maar wegen..? Of werden wagons dan later op knooppunten gewogen?

Maar dus..! Kandidaten zijn spoor spoor 3 en 5? Ff op kauwen of er eventueel één of beiden verhuist naar spoor 5..
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 08:57:22 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #55 Gepost op: 31 januari 2022, 10:19:53 »
Hoewel de afgebeelde Gleissperre hier fysiek ook wel een stokje voor kan steken  ;D

Bni ook een interessante vraag: waaròm ligt er daar een gleissperre... ? Om het wissel vrij te houden? Aangezien er een perron verderop ligt kan een lok wellicht niet altijd omlopen om een wagon terug te duwen en het wissel vrij te maken? Die laatste is sowieso lastig vrij te houden omdat de goederenloods vrijwel direct naast het wissel ligt. Perron kan niet het risico zijn, want dan lag de Sperre wel direct voor perron, na de loods. Ik zoek nog goede excuses voor een gleissperre in spoor 3a, 3b en/of 4 :angel: Lijkt vooralsnog overdreven...

Overigens geweldige sfeerbeelden van Höchstadt a/d Aisch:
https://www.bahnbilder.de/1024/211-039-setzt-am-5994-493584.jpg
https://www.bahnbilder.de/1024/wenige-wochen-vor-einstellung-des-493585.jpg

Foto van Baywa kan vanaf mijn perron genomen zijn..  :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Bf Kibronn
« Reactie #56 Gepost op: 31 januari 2022, 10:59:45 »
Goedemorgen Vincent en Marijn,

Zonder op jullie specifieke situatie in te gaan, een paar “overzicht regels” van een ouwe goederen combimachinist.
Een Combi machinist heeft als taak om (alleen of met een rangeerder) een trein samen te stellen, wagens ophalen bij een klant, rangeren en als wagenmeester de wagens te controleren.

Vier “gebieden” spelen daarbij een rol, met allemaal een verantwoordingsgebied.

Klant gebied: fabrieksaansluiting (particulier) of een freiladestrasse.
Raccordementsporen: sporen van en naar de aansluitingen.
Emplacement: voor ontvangen, samenstellen en versturen van treinen.
Hoofd baan: ingericht om veilig treinen te vervoeren.

Om bij de laatste te beginnen, een trein moet veilig infra en andere treinen kunnen passeren. Dat houd in dat de gehele trein, en/of delen daarvan, binnen profiel en niet te zwaar mogen zijn.
Dus de taak van een combi mcn, rangeerder en een wagenmeester, is er op toe zien dat de wagens hieraan voldoen.

Wie verantwoordelijk is hangt af van de plaats en tijd waar de wagens op dat moment zijn.

Laten we als voorbeeld is een aantal wagens bij de altijd “lastige klanten” ophalen.
Lastig, omdat een klant vaak snel een wagen wil laden, snel zorgt voor slordige belading (uitstekende of te hoge lading of te zware belading)
Te zwaar omdat een klant zoveel mogelijk met één wagen wil vervoeren.

De combi en de rangeerder controleren samen de wagens op het oog.
Dat houdt in, als eerste langs de trein kijken, alles wat buiten het frame/opbouw van een wagen steekt laat een alarm belletje afgaan bij de mannen.
Voor het gewicht is controle van de blad/ of schroefveren van belang én het minimaal vrij zijn van de aspot tov het (draaistel) frame. Hier zijn voorgeschreven maten voor, die staan in het wagenmeester boekje.

Bij een goede klant wordt overlegt als de belading niet goed is, om te herladen.
Voldoet de wagen niet, dan wordt hij bij de klant, of laadweg (klant is al vertrokken) geweigerd en niet meegenomen.
Want als je hem meeneemt is een foute wagen niet meer de verantwoordelijkheid van de klant en ligt het probleem bij de vervoerder…..en geloof me daar zijn ze niet blij mee.

Na visuele controle kunnen we over de raccordementsporen naar het emplacement, waar uiteraard zo veilig mogelijk gewerkt wordt.
Maar waar gewerkt wordt…..dus er gebeurd wel eens wat, erg ja….maar geen erg hoge snelheden, loopt er weleens wat scheef, hersporingsploeg erbij en door….

Dan trein samenstellen en dan gaat de echte wagenmeester nog een keer om de trein.
Grote remproef en controle van lading en veilige loop (defecten aan wagens zelf)
Mocht er nu een wagen niet in orde zijn, dan moet hij eruit.
Is de trein in orde dan mag een trein pas de hoofdbaan op.

Dus wat zagen we op Vlaardingen en bv Pernis, een weegbrug en vroeger een lading mal.
Omdat een trein gecontroleerd de hoofdbaan op moest.
Emplacement is net als de rest bij de spoorwegen slim ingericht, dus geen weegbrug in doorgaande sporen, want snelheid op weegbrug is maar 5 km/u en spoor mensen willen ook vaak sneller dan dat.

Waar de echte spoorwegen meer ruimte en geld hebben dan wij modelspoorders, kunnen zij vaak slim inrichten dat iets niet in de weg ligt of staat. Maar ook het echte spoor kent zijn compromissen en uitzonderingen.

Dus met jullie plaatsbepalingen, houdt de verantwoordelijkheid gebieden gescheiden.
Laat gerust een te zware wagen staan op de freilade strasse, rood beplakken en niet meer aankomen. Hé wat jammer de wagens erachter kunnen niet mee (minder werk!!!  (y)
En wat wel gaaf is, ligt de weegbrug toch in het doorgaande spoor, steeds kruipend max 5 berijden.

Als laatste “regel” houdt goederen en reizigers zoveel mogelijk gescheiden, dus ja gleissperre gewoon lekker neerleggen  (y)
Moet je reizigersemplacementsporen bereiden , geen probleem NA controle lading door mcn/rangeerder.
Hoofdbaan > complete controle wagenmeester.

En wagens die door sporen zakken  ??? wat Marijn al zei, het wordt korte tijd (te) zwaar belast, maar alles heeft ook tolantie.
Zal verder niet uitwijden over voorbeelden.

Zo pffffff lang verhaal, hoop dat jullie er wat aan hebben.

Groetjes,
Ries.






« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 11:05:36 door Super Chief. Reden: Aanvullend op vraag Vincent »
Groetjes Ries

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #57 Gepost op: 31 januari 2022, 11:17:17 »
Ries, geweldig verhaal! En uitgebreide, bruikbare toevoeging!

Dat je inderdaad vrij eenvoudig kan controlleren op mate van inveren van de (blad)veren had ik niet voor ogen.
Wel nog aanvullende vragen:
  • als eerst de veren/aspotten worden gecontrolleerd, in welk geval wordt dan besloten om trein langs waag te sturen? Of gaat de hele trein sowieso langs waag?
  • Of: wordt de waag inderdaad alleen commercieel gebruikt bij (deel)ladingen, om bijv vast te stellen hoeveel graan is afgenomen/toegeleverd, en niet als criterium of een wagon meegenomen mag worden of voor exact vaststellen treingewicht?
  • ik neem aan dat klanten zeker voor deelladingen op gewicht afrekenen? En in hoeverre vertrouwen de spoorwegen op de opgave (laadbrief?) van de klant..? Indien niet, zou dit weer betekenen dat alles langs de waag gaat.. ?

Neem aan dat voor de mal geldt: langs de mal bij twijfel of lading binnen profiel blijft.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Bf Kibronn
« Reactie #58 Gepost op: 31 januari 2022, 11:39:13 »
Beetje lastig uitleggen…..

Ik kan me zo voorstellen dat tot epoche III alles wat los en vastzat werd gecontroleerd.
Je had te maken met veel losgestort goed en allerlei “uitzonderlijke” vervoeren…
Dus dat moest gewogen en gemeten worden en vooral geadministreerd!!!
Gebeurde uiterst nauwgezet.

Dus veel volk en bedrijvigheid. Met op iedere hoek een weegbrug of ladingmallen.

Vanaf de jaren 70 wordt natuurlijk veel gestandaardiseerd, containers / pallets die maat bepalend zijn.
Maar ook wordt bulk / bulk zakken bij de producent gewogen, immers wat je zelf meet kun je meer vertrouwen.
Ook internationaal werden meer standaardisatie afspraken gemaakt.
Vandaar dat ladingmallen begonnen te roesten en weegbruggen verdwenen.

Weegbruggen zijn duur, reparatie  na overschreden V max.
Jaarlijks ijken van de brug > goed excuus voor modelspoorder voor aanschaf drie assig ijkwagens  (y)

Wij moesten soms wagens wegen bij een andere klant.

Dus over een weegbrug gaan is vanaf jaren 70 steeds vaker voor de klant om te weten hoeveel lading hij verstuurd heeft.
Dus wat je met een lading mal / weegbrug doet en of je een  trein weegt is sterk tijdperk afhankelijk.

Te zwaar beladen wordt bepaald door vrij zijn van aspot /frame of in geval van schroefveren, ruimte tussen de veren.
Heb geen wagenmeesterboekje meer, heb al het goederenvervoer in mijn hoofd verdrongen  ;D
Om je een idee te geven, speling tussen bovenkant aspot <> frame is dacht ik 15 mm.
Ruimte tussen schroefveer 10 mm.
Laten een driekant of rangeersleutel nou precies die afmetingen hebben, dus past je sleutel ertussen, dan is de wagen okay. Meeste wagens zie je al met het blote oog.

Vrij zijn van profiel wordt door wagenmeester met meetlint opgemeten.

Nogmaals vroeger als je een ladingmal/weegbrug ter beschikking had, denk ik dat een wagen sneller daar naar toe gestuurd ter controle….

« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 11:55:33 door Super Chief. Reden: Aanvullende tekst »
Groetjes Ries

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Bf Kibronn
« Reactie #59 Gepost op: 31 januari 2022, 11:40:58 »
Interessante informatie.

Heb je hier ook wat aan, Vincent?


Jeroen