Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 31149 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #60 Gepost op: 31 januari 2022, 12:18:24 »
Te zwaar beladen wordt bepaald door vrij zijn van aspot /frame of in geval van schroefveren, ruimte tussen de veren.

Maar voor de duidelijkheid; ik kan volgens mij nergens op een wagon het laadgewicht aflezen toch? Er stond geen indicatie op de asgeleiding "5t", "10t" ..? Kan mij voorstellen dat in de meeste gevallen werd vertrouwd op de laadbrief. En ervaring of op het oog inschatten. Dan nog wel benieuwd hoe een klant gewicht afrekende, of dat de staffel heel ruim was; bijv tarief per 500kg. Dat je in de meeste gevallen lading op oog/ervaring wel kon controlleren en dat het treingewicht niet heel nauwkeurig komt? En dat een wagon alleen langs een waag ging als aspotten opvallend ver inveerdeerden en de klant blijft volhouden dat het om een lading pingpongballen gaat..
Als de aspotten trouwens al garantie geven dat je max gewicht niet overschrijdt, kan ik mij ook heel goed voorstellen dat het steeksproefsgewijs ging; zodat voor een klant toch een zeker risico blijft om tegen de lamp te lopen met valse opgaves.

Heb je hier ook wat aan,

had ik al eerder gevonden, maar is meer constructief/historisch en geeft weinig info over gang van zaken.

En nog steeds deze vraag...  ???

Bni ook een interessante vraag: waaròm ligt er daar een gleissperre... ?

Meer voorbeelden van overklaarbare gleissperren:
Wellicht ook ivm hellingen..? Uitveren buffers?

« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 12:32:38 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Bf Kibronn
« Reactie #61 Gepost op: 31 januari 2022, 13:51:19 »
Voor de duidelijkheid is het beste een wagenmeester opleiding te volgen  ;D
Ook het hier en daar te koop zijnde boekje:
“Voor elk vervoer een wagen” uitgave NS commerciële zaken. Is een aanrader om wat duidelijkheid te verkrijgen.

Ik ga weer even m’n best doen….

Spoorwegen gaan uit van vaste waarden te vinden in de voorschriften.
Klanten/ontvangers willen alleen hun lading vervoerd hebben en weten hoeveel het is.

Deze twee zaken moet je even gescheiden houden, dus….
Het zal de klant een zorg zijn of het technisch mogelijk is en of het uitsteekt of te zwaar is.
 Het zal de spoorwegen een zorg wezen of een klant sjoemelt met de hoeveelheid die verstuurd wordt, als de afmetingen en of het gewicht maar niet overschreden worden.

Wat betreft je gedachte over steekproeven, treingewicht niet heel nauwkeurig komt……  ook loslaten!!!

Bij het spoor is het ja of nee!

Het is veilig of niet, er bestaat geen beetje veilig.

Goed dit gezegd hebbende…..
Wat bepaald hoe zwaar een wagen mag zijn?
Dat is de aslast belasting van een te bereiden traject.
Deze kan zijn 15 ton per as (nebenbahnen)
Tegenwoordig heb je 20 ton of 22,5 ton per as.
Afhankelijk van hoe zwaar de spoorbaan gebouwd is en wat de wagen (as) kan hebben.

Gaan we even uit van 20 ton per as geeft,
Een twee Asser 40 ton totaal gewicht (gewicht wagen plus lading)
Een 4 Asser geeft 80 ton.

Op elk zichzelf respecterende goederenwagen staan beladingsgegevens, zelfs in verschillende categorieën.
Pak je loep erbij, er staan een heleboel kleine lettertjes en cijfertjes op je wagentje.
lengte van de wagen, de radstand, laad vloer oppervlakte / inhoud etc….

Op wagens staat dus ook:
Het eigen gewicht van de wagen.
Beladingsraster (wat geladen mag worden per categorie (as belasting traject))

Voor een vier Asser 20 t/as = 80 ton totaal gewicht.
Weegt zelf pak hem beet, 42 ton.
Blijft over om te beladen 38 ton.

Dus is het gewicht niet bekend bij de spoorwegen dan wordt afgerond naar het maximale gewicht zijnde 80 ton en dus naar de veilige kant.

Het controleren op speling veer pakket en schroefveren is gewoon een gegeven om de wagen te accepteren of te weigeren.
Het zal de wagenmeester echt een zorg zijn of er pingpong ballen, bakstenen of I phones verzonden worden.

Nogmaals dit is zoals het nu gaat.

Voor bijvoorbeeld te beladen kolentreinen, wordt per wagen beladen en tegelijkertijd gewogen, zodat het totale gewicht bekend is.
Container treinen > gewicht container bekend plus eigen gewicht wagen.

In het echt geeft dit soort beladingsvragen  meestal wel wat discussie tussen de klant en de spoorwegen.
Vandaar dat het meestal niet aanpikken en wegwezen is, De meeste treinbaan bedienaars zijn hier veels te vlug mee.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 13:53:26 door Super Chief. Reden: Tekst aanvulling »
Groetjes Ries

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #62 Gepost op: 31 januari 2022, 14:11:42 »
Ik was niet duidelijk in mijn schrijven, dus bij deze wil ik even iets corrigeren.
Met "te zware" wagens die spoor 11 niet mochten verlaten bedoelde ik uiteraard niet wagens die de toegestane aslast overschreden, maar het "commerciële" gewicht zodat de verzender aan de ontvanger kon verrekenen wat er daadwerkelijk geladen was  ;)

Aangaande de ladingsmal, en specifiek de plaatsing daarvan, heb ik door onderzoek meer vragen gekregen dan antwoorden. Helaas kon ik niet meer meer info vinden dan wat op Wiki te vinden was dus moet ik het daar ook even mee doen.

De ladingsmal kwam schijnbaar voor bij alle plaatsen waar goederen verladen werden, goederenloodsen, laad- en loswegen etc etc. Zeker in Duitsland hadden de meeste stationnetjes wel goederen faciliteiten in de vorm van een Gs en Ls.
Zouden we dit strikt volgen dan zou dus ook elk spoor aan een dergelijke faciliteit voorzien zijn van een ladingsmal en dat was dus blijkbaar niet het geval, deze mallen konden dus ook elders op het emplacement liggen
Nu ontstaat er een paradoxale situatie, de ladingsmal bepaald of je met een lading over het spoor mag, maar je moet eerst over het spoor om bij de ladingsmal te komen.

Om deze paradox niet te laten zijn moet er een compromis zijn, ik heb daarvoor deze theorie bedacht:
Om bewegingen naar de ladingsmal toe te staan zou een visuele controle door personeel volstaan (zoals Ries(t) aangaf in zijn duidelijke verhaal hierboven), de ladingsmal geeft dan vervolgens uitsluitsel of de wagen met lading wel of niet het hoofdspoor op mag.
Deze vrijheid zou in mijn theorie dan moeten bestaan op het gehele emplacement en IVM uithalen misschien ook op het hoofdspoor tot signal Ra10

Als we deze theorie aan zouden houden zou de ladingsmal prima in spoor 3 toegepast kunnen worden.
Ook de weegbrug zou daar dan kunnen blijven, ook al kan de uitslag van de weging er voor zorgen dat de wagens weer terug naar het spoor van herkomst moeten worden gebracht.

Aangaande de gleissperre, dat ding heeft maar 1 doel, destructief voorkomen dat een railvoertuig voorbij dat ding komt. Een voorbeeld van  toepassing is tussen een gecontroleerd en ongecontroleerd gebied, een andere het voorkomen van onbedoeld oplopen tegen reizigerstreinen langs een perron. Op mijn project komen ze geheel niet voor, ik moet nog goed uitzoeken of er niet een regel is die bepaald dat ik ze wel moet toepassen.  8)
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 16:02:56 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #63 Gepost op: 31 januari 2022, 15:21:31 »
Ries, Marijn; dank voor de snelle terugkoppeling! En dank voor de moeite om jullie gedachten uitvoerig op 'papier' te zetten.

Aslast en dergelijke is mij bekend en dat de commerciele afhandeling de dienstdoende rangeerder een worst zal wezen, ook. En ik snap dat het uiteindelijk ja of nee is, maar blijkbaar alleen voor het overschrijden van maxima. Blijkbaar niet of een klant 500kg teveel mee geeft, als de totale lading onder de aslast blijft.. ? Dan rest bij mij alleen de vraag: wat rekent de klant dan af? En in hoeverre maakt het gewicht dan nog uit, gegeven dat het maximum niet wordt overschreden? “Voor elk vervoer een wagen” ken ik, leuke uitgave. Maar daar staan deze antwoorden volgens mij niet in...

En de genoemde steekproef geldt uiteraard niet om vast te stellen of wagons overbeladen zijn! Daarvoor noemde je zelf al dat iedere wagon wordt gecontrolleerd op voldoende speling boven aspot. Een steekproef lijkt mij commercieel zinnig; om niet iedere wagon over de waag te willen sturen, maar wel periodiek te controlleren of de vrachtbrieven een beetje kloppen. Maar dit alles in ogenschouw nemend: dan zal gewicht net zo gaan als vrij profiel. Dus na controle van de aspotten dat een wagon niet overbeladen is, zal een wagon alleen naar de waag worden gestuurd op het moment dat ze de afgegeven vrachtbrief niet vertrouwen omdat de lading er veel zwaarder uit ziet.

Dus! Ik denk dat de Gleiswage op spoor 3 kan blijven ivm stortgoed van Landhandel. De laadmal verhuist eventueel naar spoor 5; dan hoef je ook minder vaak met uitstekende lading langs perron. Wagons die een deellading hebben gelost op de Freiladestrasse moeten dan wel oversteken naar spoor 3, maar zo vaak komt dat niet voor. Uiteraard kan je dit ook anders oplossen: de vrachtwagen van de klant gaat eerst leeg en daarna vol langs de LKW laadbrug. 

Rest Gleissperren...
Een voorbeeld van  toepassing is tussen een gecontroleerd en ongecontroleerd gebied, een andere het oplopen tegen reizigerstreinen langs een perron.
Volgens mij is de belangrijkste taak flankbeveiliging. Oplopen heb je buffers voor en gecontrolleerd gebied ken ik eigenlijk niet..? In het geval van Höchstadt/Aisch is het mij ondertussen duidelijk: ik kan mij voorstellen dat bij een rampe, als een wagon per abuis niet op rem staat, deze onbedoeld kan gaan rollen door het laden of lossen van voertuigen. Zonder gleissperre rolt de de wagon bij dit station dan ongehinderd langs het perron de vrije baan op of dus in de flank van een binnenkomende trein... En ik denk dat de sperre niet tussen loods en perron ligt omdat wagons minder stoten krijgen bij het lossen van stukgoed en je gezien het destructieve karakter een Fahrstrasse liever niet laat eindigen dicht op een Gleissperre.. 

EDIT: googlen op "Güter bahn kundentarif"... hebbes! Inderdaad veelal op basis van vrachtbrief en tonkilometertarief, en vermoedelijk soort lading/type wagon. En inderdaad ook afronden op 500kg ;D
https://www.dbcargo.com/resource/blob/5742980/f1152ec5e0fc55d24df3ddc70f2d0ca3/DB-Cargo-Preisliste-2021-SuwB-data.pdf

« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 16:00:09 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #64 Gepost op: 31 januari 2022, 16:01:44 »
Vinnie, de voorbeelden die ik noem zijn voorbeelden van situaties waar flankbeveiliging gewenst is, net als de voorbeelden die jij net noemt  ;) 
Overigens denk ik ook dat de plaatsing van Gw en Lm prima zijn in poor 3, waarom de Lm alleen op 5 als er op 4 ook uitstekende lading kan ontstaan door verkeerd beladen ?


« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 16:08:48 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Bf Kibronn
« Reactie #65 Gepost op: 31 januari 2022, 16:38:31 »
Graag gedaan Vincent,

Blij dat je er iets mee kan, er zijn nog heel veel zaken die meespelen.
En je had het al begrepen, dat een machinist sleurt en over komma’s niet zeurt  ;D

Iemand van de binnendienst zou het verhaal met een iets andere invalshoek vertellen en iemand werkzaam in de jaren 50 / 60 van de Duitse spoorwegen komt natuurlijk nog weer met een ander verhaal.

Succes met de verdere planning  (y)

@ Marijn,
Nog lekker aan het sleutelen in de Waalhaven aan die 1:1 dingen???
Groetjes Ries

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #66 Gepost op: 31 januari 2022, 16:56:59 »
Nou, kwamen wij die maar tegen Ries, dan zouden we gelijk alle antwoorden hebben  ;D
En Jazeker, nog steeds naar volle tevredenheid ! (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #67 Gepost op: 31 januari 2022, 17:06:48 »
Vinnie, de voorbeelden die ik noem zijn voorbeelden van situaties waar flankbeveiliging gewenst is, net als de voorbeelden die jij net noemt  ;) 

Dan moet je dat niet zo kryptisch omschrijven  ;)

Overigens denk ik ook dat de plaatsing van Gw en Lm prima zijn in poor 3, waarom de Lm alleen op 5 als er op 4 ook uitstekende lading kan ontstaan door verkeerd beladen ?

Bij nader inzien is die zijde (van spoor 3) van het station logischer aangezien de bokkraan daar ook staat.. Spoor 5 is eerder bestemming zelflossers en platte wagons met relatief kleine voertuigen. Weet je wat; als de rails ligt, kijk ik wel wat beter smoelt..  (y) Eerst maar eens een paar modules in elkaar knutselen!

In ieder geval hartelijk dank beide voor de uitgebreide reacties! En weten jullie toevallig ook iets over Rautentafel in combinatie met een Blinklicht-Überwachungssignal ..?  ;D Binnenkort meer!
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 17:14:35 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #68 Gepost op: 31 januari 2022, 17:23:21 »
Ik ben nou eenmaal een kriptisch persoon   :angel:
Maar goed plan, ga eerst een lekker bouwen en plaats daar fotosch van, dan kan ik het fijn volgen  8) (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Bf Kibronn
« Reactie #69 Gepost op: 31 januari 2022, 20:14:22 »
Ik heb ook wat plannen bekeken van stations van de sebnitztalbahn (http://www.sebnitztalbahn.de) en daar zie ik dat de lm en de gw a.h.w. In elkaars verlengde liggen, maar wel bij een kopspoor. Er zullen wel andere situaties zijn.


Voor mij zou dan de kraan ook in het verlengde liggen van de gw en lm. Want als je nu de goederen laadt via de kraan moet je eerst rangeren met die mogelijk te hoge, te brede lading mogelijk met alle gevolgen van dien.
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #70 Gepost op: 31 januari 2022, 21:00:18 »
Daar hebben we het al uitgebreid over gehad...  (y) Lees aub vorige reacties en zie #54; daar liggen ze ook niet in directe nabijheid loslocaties.

Via beetje rondklikken op de link wel weer een lesje geschiedenis gekregen: vroeg mij af wat de aanleiding was voor de tekst op deze Steiffrahmentender "Wir fordern Friedensvertrag".  https://www.sebnitztalbahn.de/pics/041d.jpg

Afijn, zijspoor..  :) Ben zojuist verder gekomen dan project Quiberon: eerste poging gedaan om een module te maken. Met zagen van de zijkanten was ik overigens ook al verder dan Quiberon..  Alleen heb ik gekozen voor lightweight 9mm multiplex voor de zijden en dat is wat minder vergevend als je niet precies in het midden van de plaat schroeft  >:( dus wil bni met klosjes werken, eerste zijn aan kopschot gelijmd.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 21:15:27 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #71 Gepost op: 06 februari 2022, 12:11:24 »
Aangezien ik buiten wil zagen, gaat de ruwbouw door het weer afgelopen week niet heel vlot.. Alles 9mm multiplex; bovenplaat populieren, zijkanten watervast. Zoals eerder genoemd, is 9mm wat minder vergevend dan 12, en het was nog een beetje zoeken naar een goede volgorde hoe dit nauwkeurig in elkaar te zetten, maar: twee 'modules' zitten ondertussen naar tevredenheid in elkaar. En omdat ik ook nog een beetje stoeide met de 'fengshui', hierop alvast de inrijzijde uitgelegd:



De 'vlakte' links wordt denk ik minder prominent door het opgebroken spoor naast de loods, of begroeiing. Eventueel kan ik hier nog wat losse opslag kwijt. Verder twijfel ik nog of ik het inrijwissel symmetrisch zal maken; dan loopt het parallel aan de loods. Andersom, de loods parallel leggen, lukt niet door de geometrie. Lees; in mijn ogen niet fengshui  :angel:



Ik ben in ieder geval wel blij met het besluit de lokloods functioneel te maken!
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2022, 12:31:14 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #72 Gepost op: 06 februari 2022, 21:48:46 »
Weet iemand nog een alternatief voor 'Stahlschwellen' spoor? Tillig levert hiervoor relatief korte lengtes (ca 500mm) met bovendien een korte bielssjabloon; iedere 7 biels volgt er 1 zonder spoorbevestiging. Beetje zonde om die er allemaal uit te snijden.. Weinert heeft ook Stahlschwellengleis, volgens mij kan je daar code 83 in schuiven. Maar daar ontbreekt de boutimitatie aan binnenzijde, vermoedelijk om ruimte te laten voor NEM-flenzen.
Zie hieronder beide merken; ref plaatje Tillig staat op foto, plaatje Weinert van https://weinert-modellbau.de/.

Dus mocht iemand nog suggesties hebben..?






   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Bf Kibronn
« Reactie #73 Gepost op: 06 februari 2022, 22:00:58 »
rst heeft het. Maar waarom is Weinert niet goed? Ga je RP25 rijden als je de bouten er wel op wilt hebben. Dan zit je met RST goed. Of NEM wielen of bouten is de vraag die je je moet stellen. Weinert gebruikt trouwens Peco code 75 rails.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #74 Gepost op: 06 februari 2022, 22:02:41 »
Weinert gebruikt trouwens Peco code 75 rails.
Klopt, maar aangezien Weichen-Walter er ook een 83 doorheen weet te rijgen: https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=159

Maar ik vind het ontbreken van de bout gewoon kaal; niet mooi. Dus vandaar. En dank voor de tip; ik zie alleen niet zo snel of dit geschikt is voor code 83 en hoe dit er dan in detail uit ziet..? Ff doorzoeken
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2022, 22:16:06 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn