Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 31125 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2022, 15:55:44 »
Dank! Die bedoelde ik..  :angel:

En over de Sh2: ff gespiekt bij Doku-des-Alltags... Schliersee niets, Oberammergau alle sporen; tot zover Deutsche Grundlichkeit ;D Ik doe het voorlopig met een enkele.
 


EDIT: deze voorbeelden zouden trouwens overeen komen met de regel dat Sh2 geplaatst wordt als het stootblok naast het perron ligt. Volgens mij gaat die regel aardig op: bijv Gräfenberg (uittrekspoor voorbij perron -> Sh0) of Traben-Tarbach (stootblok naast perron -> Sh2)
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 16:52:52 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Bf Kibronn
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2022, 20:11:04 »
Citaat van: Benelux795

En een kijkersvraag; wie weet dit? Als ik foto’s van (Duitse) stations bekijk, valt op dat de sporen relatief diep liggen; de bovenzijde biels liggen vaak gelijk met de omliggende grond. Ik kan mij voorstellen dat er voor de aanleg van een station een stuk grond werd geëgaliseerd, eventueel werd voorzien van een zandbed en hier bovenop dan een ballastbed met sporen. Bij zijlijnen kan ik mij voorstellen dat de biels direct op het zandbed werden gelegd en er alleen omheen werd geballast om het spoor op z’n plek te houden. Maar werd de grond tussen de sporen dan opgevuld? Ingraven lijkt mij relatief kapitaal en arbeidsintensief, verzakken lijkt mij ook onwaarschijnlijk..?

Misschien kun je via PB dit vragen aan Bernd (Fissy)?
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 20:12:36 door Jeronimos »
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2022, 20:27:08 »
Volgens mij ben ik er met Reinout al uit..  :angel: maar dank voor de tip!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Bf Kibronn
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2022, 20:55:32 »
De spoorwegen zijn meesters in het plannen van de afwatering. De grond wordt niet zomaar met kiezel/grind geëgaliseerd. Eerst wordt de ondergrond geëgaliseerd en waar nodig een zandcunet aangelegd, waarbij de afwatering wordt ingepland. Ook wordt dit zo gelegd dat het water naar de zijkanten afvloeit. Het heeft dan veelal een zeer geringe helling naar de zijkanten.  Dan volgt een deklaag van fijn ballast wat het water naar de zijkant moet laten stromen. Dan volgt pas de rails en ballast. Dat rails op dezelfde hoogte ligt als het omliggende landschap betekent niet dat de rails zonder voorbereiding is neergelegd. Er is minstens 50cm graaf- en starters aan vooraf gegaan om de drainage te reguleren. Uiteraard hebben tijdperk en maatschappij invloed op de daadwerkelijke methode, maar deze basis is altijd gelijk.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2022, 21:12:27 »
Dat de rails zonder voorbereiding is neergelegd, lijkt mij ook niet aannemelijk..  :angel: In hoeverre verdichten toen al was ontdekt weet ik niet, maar er zal sowieso wordt geegaliseerd; inderdaad waar nodig een bed worden neergelegd. Maar mij ging het erop of er werd gegraven in de geprepareerde grond voor het leggen ballastbad, of dat de paden en omgeving naast het spoor later werden opgehoogd; dat laatste dus.

En in verband met mijn projectje gind het mij erom hoe waarschijnlijk het was dat ik nog ergens een laag punt had (lees: lager dan onderzijde biels) en dus met stroken onder het spoor moet werken of dat ik ermee weg kom om de rails op een grote vlakte van dempingsplaat te leggen. Aangezien ik enkel een station met directe omgeving maak, is het hoogteverschil minimaal. Dus volgens mij kan dat laatste wel.. Alleen tussen het Raiffeisen spoor en de vrije baan zou de rand van het ballastbed vermoedelijk zichtbaar zijn, maar aangezien hier ook het talud naar het viaduct begint, is het te verklaren als je die niet ziet. En ik doel dus op het hoogteverschil wat zou onstaan door de onderbouw, zoals hieronder:


https://www.landesarchiv-bw.de/de/recherche/rechercheratgeber/58429

EDIT: Zie ook onderstaande; er werd blijkbaar wel degelijk ook iets ingegraven, echter komt directe omgeving spoor niet lager dan onderzijde biels.


Müller W. (1943) Eisenbahnwesen. In: Schleicher F. (eds) Taschenbuch für Bauingenieure. Springer, Berlin, Heidelberg.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 21:34:49 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #20 Gepost op: 24 januari 2022, 22:10:43 »
Ik klets nog even door, als je het niet erg vindt :)

Citaat
Bei Hauptgleisen können sie Ziel einer Fahrstraße sein, wenn diese sich bis zum Prellbock erstrecken soll.

Bij jouw Oberammergau-foto zie je dat de treinen tot het eind van het perron kunnen/moeten rijden. Ik heb het hier over treinbewegingen, niet rangeerbewegingen. De treinbewegingen, dat wordt volgens mij bedoeld met dat "Ziel einer Fahrstraße". Dus Sh2
Schliersee: daar moeten de treinen kennelijk altijd vóór die omloopwissels stoppen. Dus wat ze daarachter doen is een rangeerbeweging, dus is een Sh0 afdoende.

Je schreef in je eerste bericht:

Citaat
Getrokken reizigersmaterieel komt normaliter binnen op spoor 1, indien langer dan 120m (meer dan 4x UIC + lok), wordt spoor 2 gebruikt.

Als voor zo'n lange trein spoor 2 gebruikt wordt lijkt het me dat de lok pas op het kopspoortje IIa tot stilstand komt? Daarom zou ik juist bij IIa ook een Sh2 verwachten.
Ia zou je Schliersee-achtig kunnen zien, dus Sh0, maar ik vind Sh2 wel netjes daar, zeker omdat het het stootblok is waar je tegen terecht komt als alle wissels op rechtdoor staan. En in het geval van je Markt Wald voorbeeld was het vroeger het verder doorlopende hoofdspoor.

Maar zoals in dit soort discussies op Duitse fora vaak (terecht) wordt gezegd: overal zijn wel uitzonderingen op. Het is een kopstation en alles moet er stoppen, dus de Sh0 bij IIa: heeft ook wel wat. Juist met Markt Wald i/h achterhoofd is het hebben van één Sh2 wel een mooie.

Maaruh... de combi van zowel Sh0 als Sh2 zoals op jouw tekening? Ach, je kan natuurlijk aanvoeren dat ze een stootblok hebben hergebruikt waar het Sh0 bordje nog op zat. Om dat er nou af te gaan halen... :D Zet er eens twee Preisertjes naast die erover discussiëren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #21 Gepost op: 24 januari 2022, 22:50:48 »
Ik klets nog even door, als je het niet erg vindt :)
...
Als voor zo'n lange trein spoor 2 gebruikt wordt lijkt het me dat de lok pas op het kopspoortje IIa tot stilstand komt? Daarom zou ik juist bij IIa ook een Sh2 verwachten.

Ga je gang  :angel: maar zie het sporenplan; er staat langs spoor 2 een Ne5 thv het verbindingswissel. Dus de fahrstrasse eindigt daar al; als flankbeveiliging niet nodig is, zou de voorkeurspositie van dit wissel overigens naar spoor 1 zijn. Dat de lok na loskoppelen direct om kan lopen, ipv dat hij de trein eerst terug moet duwen om voor de tongen uit te komen. Al typende.. En Ne5 naast een niet vergrendeld wissel is wellicht niet logisch   ??? Maar als ik 'm ervoor zet, kan ik nog maar 5 UIC's kwijt...  :-\ Of inderdaad: verbindingswissel vergrendelen naar 2a bij binnenkomst, eventueel ne5 om stoppositie aan te duiden en iig Sh2 aan einde 2a? Interessante beveiliging :) Ik ben voor, want dat voegt nog een riegel toe aan het Stellwerk :) om 'm ook 'fernbedient' te maken lijkt mij overdreven. En Sh2 kan dan vervallen aan einde spoor 1a. Dank, leuk!
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 22:56:46 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2022, 00:29:54 »
:)
Riegel op een handbediende wissel, kan dat ook? Ik zou een Hebelbankschloss verwachxxxxx ho, rust, ja, Riegel is goed :)
Laatst een drietal video's gezien over de Nederlandse beveiliging, die werden hier op het forum ergens genoemd. M'n mond viel erbij open, hoeveel creatieve oplossingen ze daar wel niet hadden. Alles wat je mechanisch op een rare manier aan elkaar kan bouwen dat werd gebruikt voor m'n gevoel. Custom plaatselijke zaken. Het Duitse systeem is daarbij vergeleken enorm geordend, in al z'n diversiteit.

Beetje schandalig, dat ik het DE systeem veel beter ken dan het mechanische NL systeem. Ooit over twintig jaar moet ik eens een NL station bouwen met complete mechanische beveiliging, als boetedoening.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2022, 08:02:25 »
Beetje schandalig, dat ik het DE systeem veel beter ken dan het mechanische NL systeem.

Veel weten van Duitse mechanische beveiliging is geen schande, toch..? Schandalig is dat ik soms beter op de hoogte ben van Amerikaanse politiek dan van Nederlandse..  ;D Ik vind deze 'discussie' eigenlijk heel leuk, want het is vaak toch best puzzelen op details..

Maar riegel op handbediende wissel: de eerder genoemde Carsten laat ze relatief veel zien, en is ook logisch. Om naar ieder rangeerwissel in de fahrstrasse een volledige bediening te leggen is te kapitaal intensief en voor rangeren is ook niet handig als Fdl mee moet doen., maar je wilt ze wel meenemen in de beveiliging. Hebelbankschloss kan, maar is omslachtig aangezien er allemaal fysieke sleutels zwerven. Bijv in mijn geval omslachtig; trein komt binnen en machinist moet teruglopen naar Fdl om sleutel te halen. Of mocht er een trein binnenkomen tijdens afhandeling goederentrein, moet de sleutel snel terug naar Fdl. Dus fernbediente een riegel dus! Zie het sporenplan:



Wat ik overigens ook vergeten was en bijdraagt aan het realisme; dit wissel krijgt dus een voorkeursstand en dat herinnerde mij ook weer dat wisselhendels verschillende gekleurd zijn. Ook een leuk detail :) En nog leuker: foto van riegel op handbediende wissel! bf Havixbeck (ref DSO/Markus Schweiß):



Overigens dan gelijk de tweede vraag; de Ne5 op spoor 1 zit vrij dicht op de tongen? Die ook een riegel of een wissel zonder spitzenverschluss (dat tie m open kan rijden, en dus een mooie geel-rode hendel  :))

EDIT1: kan niet...
"In selteneren Ausnahmefällen kommt es vor, dass Weichen nicht mit einem Spitzenverschluss ausgerüstet sind. Die Hebelgewichte solcher Weichen sind mit einem roten Eckanstrich gekennzeichnet. Beim Befahren solcher Weichen gegen die Spitze muss das Hebel- bzw. Umstellgewicht kräftig niedergedrückt werden. Müssen mehrere solcher Weichen nacheinander befahren werden und steht nur ein Mitarbeiter zur Verfügung, muss dieser die erste zu befahrende Weiche auf diese Weise bedienen und gleichzeitig die übrigen Weichen beaufsichtigen."
om de Fdl nou vooruit te laten rennen om het hendel "kräftig nieder" te drukken... Rückfallweiche lijkt mij in dit geval ook link. Iets anders verzinnen; een slot bijvoorbeeld...  :angel:

EDIT2: lijkt bni vrij overdreven, die riegel.. In de twee andere vergrendelde wissels zit gewoon een slot; aan de andere kant, die liggen voor de deur van de Fdl en kan hij eventueel zelf makkelijk terugzetten.. Misschien toch die discussiërende Preisertjes :)

EDIT 3: Na enig nadenken.. Aangezien de wissels aan het eind van spoor 1 en 2 beide nog in of zeer dicht op het “Fahrstrasseziel”, zouden ze mijns inziens vergrendeld moeten worden; als ik het goed heb, kan je een normaal handbediend wissel mèt Verschluss stomp open rijden, maar is dit niet gebruikelijk ivm risico op schade. Na ongewild openrijden schijnt een wissel ook eerst gecontroleerd te moeten worden door de Fdl. Ik heb het hier dus niet over Rückfallweichen; die zijn wel ingericht op open rijden en vallen daarna terug in hun voorkeurs stand. Maar aangezien hier de kans bestaat dat de trein op het wissel tot stilstand komt, is dat niet wenselijk; mocht de trein bijvoorbeeld stukje terugrijden. En de wissel zonder Verschluss is ook niet handig, om eerder genoemde reden. Dus eigenlijk blijft alleen sleutel of fernbediente Riegel over; aangezien deze wissels zich relatief ver van de Fdl bevinden, is de logistiek met sleutels wellicht onhandig. Dat de loc kort stopt thv de Fdl en dat de sleutel wordt overhandigd, is denkbaar, maar verwarrend voor reizigers. Dus na het tot stilstand zetten van de trein langs het perron moet de machinist moet de sleutel bij de Fdl ophalen. Dan moet hij ook gelijk de sleutel voor het wissel op spoor 1 meenemen; geen punt, er kan toch geen trein binnenkomen zolang hij aan het omlopen is. Mocht de Fdl wel een tweede trein verwachten, moet machinst 1 gewoon wachten tot deze is binnengelopen, alvorens hij de sleutels meekrijgt. Nadat hij de lok weer voor de trein heeft gezet, kunnen de sleutels terug in het stellwerk. Bij nader inzien.. Eigenlijk best te doen :) Is er dan nog een reden om vanaf de Fdl toch een trekdraad naar een Riegel te leggen..? Omdat dit natuurlijk cosmetisch leuker is..
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 11:09:04 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #24 Gepost op: 25 januari 2022, 18:06:27 »
Wordt steeds complexer in m’n hoofd.. De vergendeling van de omloopwissels is gekoppeld met het inrijwissel. Stel er is een goederentrein aangekomen en die is bezig met rangeren. Die heeft de sleutels gekregen voor omlopen en rangeren. Deze is waarschijnlijk wel zo gedisciplineerd om alle wissels na gebruik weer in Grundstellung te leggen. Maar als hij bezig is bij de goederenloods of de landhandel, en de tijd niet goed in de gaten houdt, dan krijgt de Fdl de sleutels wellicht niet terug voordat een tweede trein binnenkomt.. ? In dit verband: het wissel voor de goederenloods naar spoor 1 en de beide tegenwissels van de versleutelde wissels aan inrijzijde, zullen ivm flankenschutz ook vergrendeld moet worden aangezien er een trein op het wissel van spoor 1 of 2 kan staan. Maar over de wissels aan inrijzijde; deze vergrendeling geldt als voorwaarde voor zowel binnenkomen op spoor 1 als 2? Een per abuis vanaf de Freiladestrasse rollende wagon stopt immers niet na het passeren van het diagonaal wissel naar spoor 2… Leuk, zo’n krap station :)

Net nog even bij Traben-Trarbach gekeken; tot begin ’80 lagen daar nog Fernbediente Riegel op de oploopwissels die zelfs de Gleissperre voor het korte spoortje van de loskade meenam. Aangezien trekdraden een leuk detail zijn, en er voldoende ruimte tussen spoor 2 en 5 is, doe ik het als volgt…
  • Aangezien de toenmalige DRG zichzelf als modern bedrijf zag en mechanisatie hoog in het vaandel had, zijn de omloopwissels origineel voorzien van vergrendeling op afstand en dit is nog steeds zo. Let wel: ook toen was alleen het inrijwissel op afstand bedienbaar ten behoeve van het binnenkomen.
  • Oorspronkelijk was de DKW (ortsbedient) dit ook, aangezien deze in de Fahrstrasse naar spoor 2 ligt, maar omgelegd werd voor het bereiken van de lokloods; tijdens het omlopen werd vroeger vaak kolen en water gehaald. Na uitbouwen van de DKW begin '60 is één van de Riegelvergendelingen eenvoudig gemonteerd aan het nieuwe wissel.
  • De wissel in spoor 5 tegenover de DKW is als Flankschutz meegenomen; de Riegel van dit wissel correspondeerde met de stand van de DKW aan inritzijde. Aangezien juist aan inritzijde het stelmechanisme is overgezet op het vervangende wissel, is dit daarmee gehandhaafd.
  • De wissels naar spoor 3 zijn beveiligd met sleutels; de laatste was niet gekoppeld aan één van de vergrendelingen van de DKW aangezien dit geen flankbescherming biedt. De tegenoverliggende Flankenschutzweiche aan inritzijde en bij goederenloods zijn Schlüsselabhangig.
  • Het loodsspoor was voorzien van een gleissperre met sleutel; echter, dit spoor is niet meer in gebruik en de voorwaarde is verwijderd.
  • De Gleisanschluss buiten beeld kan een “Gla” of “Awanst” zijn; dit is voor de scenery van het station niet relevant.


En volgens mij moet ik niet vergeten dat het verkeer op een dergelijk station zeker niet druk is geweest… Er is tijd genoeg om te rangeren of om te lopen. En er is discipline; ik denk niet dat het vaak voor kwam dat de Fdl alle sleutels moest ophalen, voordat hij een trein kan binnenlaten, omdat de rangeerlok gezellig koffie aan het drinken is bij de Landhandel..

Dus Reinout... Bitte schiessen  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #25 Gepost op: 25 januari 2022, 19:37:35 »
Ha, daar is mijn lokalbahn kopstation niks bij, bediening zoals Gefrees destijds. Zo weinig reizigersverkeer dat er voldoende rangeertijd is bij de landhandel en Ls.



Ik volg jouw draadje met veel interesse  ;D
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 19:56:40 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2022, 19:53:09 »
Ah, Gefrees... Leuk! Ook een gevalletje less is more... Net als je sporenplan, maar zo weinig durfde ik niet aan :D

Alhoewel, best druk nog soms: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7778072
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2022, 08:45:36 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2022, 19:54:47 »
Ziet er prima uit. "Geschmacksache", maar ik zou voor spoor V ook de sleuteltjes van stal halen. "Riegel ligt er toch al" kan uiteraard, maar voor een zijlijntje misschien wat overdreven. Maar goed, je loopt ook al te patsen met een heus uitrijsein, dus dan kan de Riegel er ook wel bij :D Een paar extra trekdraden is een leuk visueel effect. Mijn zegen heb je.

Ik ben soms verbaasd hoe uitgebreid sommige zijlijnstations waren uitgerust. Dan zit ik met mijn Zugleitbetrieb-lijntje in gedachten en en dan zie ik een station aan de Aartalbahn met volledige signalering en overwegbomen...

Qua rangeren met een goederentrein: iedereen was zich wel bewust tot hoe laat ze volgens dienstregeling de tijd hadden om te rangeren. Tegen die tijd zorgden ze er collectief wel voor om de sleuteltjes ingeleverd te hebben: je wil toch niet een vertraging van de personentrein op je geweten hebben? Dat hoor je 10 jaar later nog van je collega's...

Aandachtspunt is denk ik nog de eventuele Gleissperren. Volgens mij heb je er nu geen meer, omdat alles met Flankenschutz-wissels is geregeld? Op zich afdoende. Bijna uit gewoonte verwacht ik er eentje bij de losweg, maar ik weet niet op welke regel ik dat zou moeten baseren.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2022, 20:06:51 »
Dus Reinout... Bitte schiessen  :angel:

Ik heb geen geweer, maar ik heb in mijn Eifelburgenbahn-draadje even op dit draadje gewezen: ik hoop daarmee in ieder geval wat hongerige wolven (met vakkennis) op jouw sporenplan losgelaten te hebben :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2022, 20:24:57 »
Ik zag het! Zorgen dat ik snel ga bouwen; voordat de 1:1 Preiser's op stoom komen..  ;D

Maar kom maar door: sowieso leuke materie! Deze is in dat verband ook wel leuk om over na te denken: https://stw.lars-b.net/pages/das-stellwerk.php
"Doppelstellerhebel für das Einfahrsignal. Das hat zwei Gründe, für die Gerade Einfahrt nach Gleis 2 wird zusätzlich die Weiche 1 verriegelt, außerdem wird bei Einfahrt nach Gleis 1 zusätzlich Zs3 mit Kennziffer 2 am Signal gezeigt (Einfahrt nur mit 20km/h erlaubt*). "
Maar Zs3 is in zo'n geval toch vast opgesteld..?

En dan gelijk een kijkersvraag: ik zou de wissels ook afstandbediend kunnen maken (aangenomen dat deze scherp <40kmh bereden worden), ipv handbediend met riegel. Een afstandbediening heeft het voordeel dat Fdl 'm zelf goed kan zetten; anderzijds kan een rangeerdeel 'm niet zelf omzetten en moet de Fdl dan actief mee doen met rangeren. Wat heeft de voorkeur? Een voordeel wat ik zelf kan verzinnen is dat je de wissel dus nog handmatig kan omzetten, maar bovendien kan je met een enkele set riegelsteldraden meerdere wissels vergrendelen. Aantrekkelijk kostentechnisch..
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2022, 20:36:06 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn