Doel:€250.00
Donaties:€214.50

Per saldo:€-35.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 20:46:34
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
Vandaag om 20:42:13
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 20:42:11
Man bouwt modelspoor en houdt geheim voor vriendin door Jelmer
Vandaag om 20:40:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:36:00
Nieuw station Emmen-zuid door mass am see
Vandaag om 20:17:46
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door 1795
Vandaag om 20:03:23
British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0 door RobbertJan
Vandaag om 19:45:37
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door peterha
Vandaag om 19:43:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Patrick1975
Vandaag om 19:24:31
Roco draaischijf 42615 perikelen door Die Bahn
Vandaag om 19:21:04
LS Models Vectron, waar moet dit afgevallen onderdeeltje? door Fritsprt
Vandaag om 19:20:34
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door g-j
Vandaag om 19:04:51
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
Vandaag om 18:51:49
Vreemde rails in Hardinxveld-Giessendam door Tjalling
Vandaag om 18:49:31
Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald? door VvKan
Vandaag om 18:31:21
Wadloper info-draadje Grootspoor: inzet en varianten door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:18:58
Hulp bij aansluiten armseinen op servo (incl electronica) door meino
Vandaag om 18:04:14
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door Bjor
Vandaag om 17:55:11
Märklin/Trix NS1707 en DDAR 7310, 2022. Voorbeschouwing. door eichddraig
Vandaag om 17:54:13
Modelbaan gemeente Stad aan de Lek door MM.
Vandaag om 17:53:18
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 17:46:21
Nieuwe circuit breaker, een must have! door bask185
Vandaag om 17:43:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:38:30
Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M door Wico
Vandaag om 17:31:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:10:35
Asse-Bad - Assche-les-Bains door Wim Vink
Vandaag om 16:41:42
Schorumdijk 2.0 door Wim Vink
Vandaag om 16:38:24
Best verslavend … door H0ppakee
Vandaag om 16:11:24
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:05:28
  

Auteur Topic: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu  (gelezen 2698 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #45 Gepost op: 14 januari 2022, 22:08:42 »
Yep, en dan was ik nog vergeten te melden dat zijn voorgesteld trace Utrecht-Amersfoort bij Bunnik dwars door het Amelisweerd bos gaat. Dat wordt echt spannend. Papier is geduldig.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #46 Gepost op: 15 januari 2022, 02:50:13 »
Nou, het lijkt wel of het beoogde traject zo getekend is dat het alleen maar natuur gebieden en onmogelijkheden kruist.

Het kruist Amelisweert, langs de N237 waar geen ruimte naast is, door landgoed Vollenhove, dwars door de dorpskern van Soesterberg heen, dan dwars over het voormalige vliegveld Soesterberg heen (wat natuurpark is) en dan doorkruisen we nog even het defensie terrein van de Vlasakkers...

En dat alleen maar om een spoorlijn 5 kilometer parallel aan de huidige te leggen, ik weet niet wat, maar het was erg sterk spul wat er gebruikt is toen iemand teveel tijd had om dit allemaal te bedenken en uit te werken...  ;D

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #47 Gepost op: 15 januari 2022, 09:52:31 »
Ik heb het nu ook aangedurfd om op de link te klikken. Geen idee wat je allemaal in huis haalt als je eenmaal op die site bent geweest, maar dat zien we dan wel weer. Ik hoop niet bestookt te worden met allerlei complottheorieën in mijn mailbox #brabantsewinkel.
Onoverzichtelijk gebeuren die site, geen inhoudsopgave, referentiekaders, bronnen en wie/wat er achter zit.

Veel zaken die te mooi om waar te zijn. Ik zie de meest schitterende projecten waarvan een deel wat mij betreft al uitgevoerd hadden mogen worden, realistisch kun je zonder veel moeite al concluderen dat uitvoering er stomweg niet in zit.

Wellicht heeft René "plannen" en "ideeën" met elkaar verward, hoewel dat bijzonder is voor iemand die vele bijdragen op dit forum heeft gewijd aan infrastructurele projecten, politieke beslissingen en de bijbehorende kostenplaatjes.
In ieder geval, en dat is mijn mening, hebben we wel een leuke site gedeeld gekregen. Fantaseren blijft leuk, hoop nog wel te kunnen vinden hoe men met 200 door Harderwijk denkt te kunnen denderen  ;)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #48 Gepost op: 15 januari 2022, 20:43:32 »
... hoe men met 200 door Harderwijk denkt te kunnen denderen  ;)
Met een ruimere boog aan de oostkant van Harderwijk.

Iets dergelijks wil(de) men gaan doen tussen Staphorst en Beilen. De bogen bij Meppel en Hoogeveen worden dan vermeden. Want de Intercity's stoppen daar toch al niet meer.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #49 Gepost op: 15 januari 2022, 21:15:59 »
Misschien kun je die boog nemen met 200km/h met kantelbaktechniek? Tijd voor een nieuwe poging met de APT  :P
Oeps!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #50 Gepost op: 15 januari 2022, 21:33:07 »
Ik wacht met smart de uitleg van Rene af,  ook voor wat betreft het kostenplaatje en hoe dat bewerkstelligd gaat worden...

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #51 Gepost op: 15 januari 2022, 21:38:24 »
In de 80-jaren waren er al plannen om de boog van Harderwijk af te snijden. Na Ermelo rechts aftakken en na Harderwijk weer aantakken.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 21993
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #52 Gepost op: 15 januari 2022, 21:51:52 »
Bij kantelbaktechniek heb ik mijn twijfels. Je vergroot wel het comfort van de reizigers, maar technisch heb je nog steeds een verkantingstekort.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3213
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #53 Gepost op: 15 januari 2022, 21:59:30 »
Dat kan nu dus niet meer!
Er is daar een woonwijk gekomen,  tenzij je helemaal buitenom zou gaan. Maar dan is Hdw zijn station kwijt, of zou de ruimere boog alleen voor doorgaande treinen zijn bedoeld?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #54 Gepost op: 15 januari 2022, 22:05:51 »
Het grootste probleem is eigenlijk bebouwing. Bestaande baanvakken kunnen niet of nauwelijks verbreedt worden, simpelweg doordat er steeds dichter op het spoor bebouwing komt te staan. Dus zullen er alternatieven bedacht, en daarom compleet nieuwe omleidingen gemaakt moeten worden.
Groeten Joop, machinist Lls

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #55 Gepost op: 15 januari 2022, 22:09:57 »
In Harderwijk was de bedoeling helemaal  buitenom te gaan en het station te verplaatsen. Ergens moet ik nog (ontwerp)schetsen hebben.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #56 Gepost op: 16 januari 2022, 21:13:03 »
of zou de ruimere boog alleen voor doorgaande treinen zijn bedoeld?
Ja.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.