Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:58:29
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje  (gelezen 24031 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #165 Gepost op: 18 december 2023, 19:02:42 »
Een jaar of 5, of inmiddels zelfs langer? Ieder voertuig moet een 12-cijferig registratienummer hebben, daarmee staat 'ie in het Europees voertuigregister ingeschreven (vroeger nationaal register). Doorgaans herken je inderdaad het viercijferige NS-eigen nummer hier wel in. Rijtuigen en wagens dragen zo'n nummer al sinds pakweg 1970. Bij treinstellen/treinstammen en locs nu dus sinds een dikke vijf jaar ook.
https://www.ilent.nl/onderwerpen/spoorvoertuigen/voertuigregistratie-evr

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #166 Gepost op: 18 december 2023, 19:15:32 »
Dat is in 2013 gebeurd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #167 Gepost op: 18 december 2023, 19:21:13 »
ik ben er achter dat dit nummer voor de 1700 op twee plekken verschilt. de 3 cijfers van het locnummer en het laatste getal achter het streepje. Waar staat dat laatste getal voor? Ben namelijk transfers aan het maken voor verschillende locs uit deze serie.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4501
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #168 Gepost op: 18 december 2023, 19:29:54 »
Heb je al gegoogled?
Klik

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #169 Gepost op: 18 december 2023, 21:17:12 »
bedankt. ik kan weer verder

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #170 Gepost op: 19 december 2023, 07:37:31 »
Een jaar of 5, of inmiddels zelfs langer? Ieder voertuig moet een 12-cijferig registratienummer hebben, daarmee staat 'ie in het Europees voertuigregister ingeschreven (vroeger nationaal register). Doorgaans herken je inderdaad het viercijferige NS-eigen nummer hier wel in. Rijtuigen en wagens dragen zo'n nummer al sinds pakweg 1970. Bij treinstellen/treinstammen en locs nu dus sinds een dikke vijf jaar ook.
https://www.ilent.nl/onderwerpen/spoorvoertuigen/voertuigregistratie-evr
Rijtuigen sinds 1968, goederenwagens sinds 1965.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #171 Gepost op: 19 december 2023, 10:23:43 »
Voor de goede orde: helemaal in beton gegoten zijn die jaartallen niet. Bij goederenwagens ingevoerd vanaf 1965 en afgerond in 1968. Bij reizigersmaterieel (rijtuigen) aangebracht in 1968 en tot (ver) in 1969. In het blad Het Openbaar Vervoer werd dat laatste vrij nauwkeurig bijgehouden voor het NS-materieel.
In het kader van dit draadje: waar zijn de laatst ingezette 1700'en nu?
Groet, Frank

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #172 Gepost op: 20 december 2023, 09:24:06 »
Leuk, zo'n fotodraadje. Waar je fijn van foto's kan genieten. Zoals deze foto van de 1751 die met een internationale trein binnenkomt te Utrecht C op 10 mei 2014:


Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #173 Gepost op: 20 december 2023, 10:01:42 »
Dat is nog eens een echte trein! Fraaie foto, Raymond.
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #174 Gepost op: 21 december 2023, 08:19:18 »
Op 2 en 3 december heb ik nog wat plaatjes gemaakt van een 1700 voor de Berlijntrein op de spoorbrug over de IJssel bij Deventer, en wel van de 1750 op beide dagen:




Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #175 Gepost op: 21 december 2023, 11:07:27 »
De 1703 hoeft niet te stoppen en rijdt met zijn korte stammetje gewoon door te Leiden op 18 juni 2011:


Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #176 Gepost op: 29 december 2023, 15:11:05 »
Mijn 1700 foto's van de tweede helft van 2023 tot de afscheidsrit op 19 november:


De 1746 + Intercity Berlijn 144 te Soest (Eempolder)
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53156636455/in/photostream/

De 1744 + Intercity Berlijn 145 in Borne:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53358929271/in/photostream/

De 1761 met Intercity Berlijn 148 bij Deurningen:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53361716895/in/photostream/

De 1744 met Intercity Berlijn 146 te Westenberg (Duitsland):
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53366131740/in/photostream/

De 1752 met Intercity Berlijn 144 te Gildehaus (Duitsland):
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53373448487/in/photostream/

De 1739 met Intercity Berlijn 143 in Holten (op deze stek staan inmiddels ProRail hekken langs het spoor):
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53397285715/in/photostream/

De 1739 met Intercity Berlijn 148 in Rijssen:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53398892991/in/photostream/

De 1745 met Intercity Berlijn 146 in Holten:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53410643887/in/photostream/

De 1739 met Intercity Berlijn 146 te Ermelo. Deze trein werd via de IJssellijn en Veluwelijn omgeleid vanwege een aanrijding tussen Apeldoorn en Amersfoort en werkzaamheden bij Lelystad:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53428351216/in/photostream/


Binnenkort mijn laatste foto's van de afscheidsrit en de laatste inzetten van de 1700'n bij NS.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #177 Gepost op: 29 december 2023, 15:42:20 »
Huishoudelijke mededeling: 1700-transfers heb ik afgesplitst.

... en twee pagina's aan 1700 t.o.v. DD-AR.

Reinout-als-moderator
« Laatst bewerkt op: 29 december 2023, 15:48:30 door Reinout van Rees. Reden: tweede afsplitsing ook aangegeven »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #178 Gepost op: 31 januari 2024, 09:00:52 »
Mijn laatste foto's van de NS 1700'n.Van afscheidsrit tot laatste inzetdag:

Op 19 november 2023 vond de officiële afscheidsrit van de NS 1700'n plaats. Omdat in dit weekend station Oldenzaal werd aangepast, konden de Intercity Berlijntreinen tussen Bad Bentheim en Amsterdam niet rijden. Van de Duitse rijtuigstammen die in Nederland stonden, werd de 7708 aangewezen om de afscheidsrit mee te rijden. De 1750 en 1761 werden van een afscheidstekst voorzien. Maar ook twee van de 9 DB rijtuigen kregen afscheidsstickers. Naast het afscheid van d NS serie 1700 werd ook afscheid genomen van de DB BordBistro rijtuigen.

Op 18 november 2023 werd de afscheidstrein vanuit Amsterdam Weesthaven via de Flevo- en Hanzelijn naar Zwolle gereden. Vandaaruit werd via de Veluwelijn Amersfoort bereikt waar de trein op de Bokkenduinen werd neergezet om te overnachten.

Zwolle, 18 november 2023:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53443897665/in/photostream/


Op 19 november reed de afscheidstrein een rondrit door Nederland. Ik wachtte de trein in Tilburg op, waar de zon zich zowaar nog heel even liet zien:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53450371496/in/photostream/


De afscheidsstickers op de locomotieven en de rijtuigen:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53452757138/in/photostream/

https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53452760913/in/photostream/


's Avonds arriveerde de afscheidstrein weer in Amersfoort Centraal:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53455021384/in/photostream/


Na afronding van de werkzaamheden in Oldenzaal namen de 1700'n hun taken weer op zich om de Intercity Berlijn treinen weer te rijden. Op 5 december 2023 werden een paar Intercity's omgeleid via de Veluwelijn, als gevolg van een defecte trein tussen Apeldoorn en Deventer. De 1765 kwam met ICB 242 door Ermelo:

https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53471595720/in/photostream/


Op 9 december 2023 was dan helaas de allerlaatste dag dat NS de 1700 locomotieven gebruikten voor de reguliere treindienst.

De 1761 met ICB 240 te Deventer:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53473724045/in/photostream/

De 1746 met ICB 148 te Hengelo:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53481953511/in/photostream/

Het einde van de 1700 bij NS, betekende ook het einde van de locwissels aan de grens.

De DB 101 021 met ICB 146 in Bad Bentheim:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53488503010/in/photostream/

De NS 1750 met dezelfde ICB 146 bij vertrek uit Bad Bentheim:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53495363960/in/photostream/

De 1750 met ICB 146 na aankomst te Amsterdam Centraal:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53497785294/in/photostream/

En tenslotte de 1739 met ICB 144 te Amersfoort Centraal:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53498627622/in/photostream/


De acht 1700'n die tot en met 9 december 2023 bij NS International dienst deden, zijn op 11 december 2023 naar Amersfoort gereden en daar in de loods opgeborgen in afwachting van wat er komen gaat. Hopelijk wil een andere vervoerder zich nog ontfermen over deze fraaie machines, anders zal uiteindelijk de gang naar de sloper onvermijdelijk zijn.....


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12333
    • sleutelspoor
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #179 Gepost op: 03 februari 2024, 10:36:19 »



Hier moest hij nog in dienst genomen worden!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.