Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beilhack xrotm: rijrichting door henk
Vandaag om 07:30:14
Aachenau West door Overet
Vandaag om 06:50:46
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 September 2025, 23:27:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
17 September 2025, 22:12:36
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Eelco Storm
17 September 2025, 22:02:16
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
17 September 2025, 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
17 September 2025, 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
17 September 2025, 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
17 September 2025, 12:57:24
  

Auteur Topic: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu  (gelezen 15312 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #30 Gepost op: 14 January 2022, 16:26:22 »
ReneN: Weer een enigzins vage lap tekst, dus de vraag blijft hetzelfde: Hoe dan?

Leg eens uit hoe jij vanaf Utrecht 200 wil rijden op de route zoals je beschreef?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ReneN

  • Gast
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #31 Gepost op: 14 January 2022, 17:39:51 »
Op https://infrastruct.wordpress.com/tag/spoorlijn/ staat een hele lijst van infrastructurele plannen met uitleg over HSL- of snellere verbindingen in Nederland. Ook Utrecht - Amersfoort. Mss eerst eens doorlezen?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #32 Gepost op: 14 January 2022, 18:55:43 »
Waarom? Jij begint er toch over dus is het toch logisch dat jou om uitleg wordt gevraagd?

Je geeft eerst aan "dat 200 in veel landen al normaal is" en geeft aan dat dat in Nederland ook zou moeten kunnen, waarbij je het niet over een soort HSL hebt. Dan komen er meerdere reacties met vraagtekens die je ook niet ontkracht. Wel zwak je de regio af, eerst na Zwolle en nu na Utrecht.

Het gaat van een persoonlijke mening/visie naar schermen met een  of andere link waar ik niet op ga klikken.

Dus: hoe wil jij met 200 van Utrecht naar Zwolle en verder?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #33 Gepost op: 14 January 2022, 19:30:14 »

Mooi, met 200 door de boog van Harderwijk. Zit iedereen links in de trein. :laugh:
« Laatst bewerkt op: 14 January 2022, 23:51:17 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig.. »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #34 Gepost op: 14 January 2022, 19:56:08 »
Ja, ik zag het ook voor me en ook die beelden van die trein die in Spanje in een boog er uit vloog  :-\

Benieuwd hoe Rene dat wil gaan doen!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #35 Gepost op: 14 January 2022, 20:01:37 »
Beetje afremmen. In de boog bij Rotterdam in de HSL richting Amsterdam rijden ze ook geen 300.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #36 Gepost op: 14 January 2022, 20:07:43 »
Ik hoor nu nog de vertraagde Hondekoppen met 140 uit Zwolle komen en volop in de ankers gaan om de boog met 110 te nemen. Was een mooie tijd.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #37 Gepost op: 14 January 2022, 20:19:18 »
Op https://infrastruct.wordpress.com/tag/spoorlijn/ staat een hele lijst van infrastructurele plannen met uitleg over HSL- of snellere verbindingen in Nederland. Ook Utrecht - Amersfoort. Mss eerst eens doorlezen?
Boeiend maar een site zonder enige referentie of onderbouwing. Persoonlijke luchtfietserij van een enthousiasteling of graaft dit dieper?
No dress rehearsel, this is our life.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #38 Gepost op: 14 January 2022, 20:20:08 »
Rene is vast welwillend het ons uit te leggen, hij had het tenslotte over "plannen".

Dus ik wacht af, ben benieuwd naar de 200 en hoe dat gaat in de op het traject liggende bebouwde kommen.

En, niet geheel onbelangrijk en bovendien bij Rene een wederkerigheid: het financiële plaatje.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2345
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #39 Gepost op: 14 January 2022, 20:43:39 »
Op https://infrastruct.wordpress.com/tag/spoorlijn/ staat een hele lijst van infrastructurele plannen met uitleg over HSL- of snellere verbindingen in Nederland. Ook Utrecht - Amersfoort. Mss eerst eens doorlezen?

Dit is gewoon luchtfietserij, "Pipe dreams", wat heb je gerookt. Gewoon een hobbyist die iets in elkaar geflanst heeft. Bijv. de voorgestelde verbinding Utrecht-Amersfoort via de Uithof, die gaat langs de N237. Daar ben ik redelijk bekend, ik zou niet weten hoe je daar nog een dubbelsporige lijn kunt aanleggen, zonder de bestaande bebouwing/industriegebied bij Zeist, huis ter Heide en Soesterberg te slopen. Daarna gaat het trace door de Soesterduinen (een beschermd natuur gebied). Kortom gelul.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #40 Gepost op: 14 January 2022, 21:15:36 »
Ik weet niet of het allemaal luchtfietserij is van één persoon. Het lijkt er meer op dat iemand allerlei ideeën heeft verzameld die elders zijn ontstaan. Ik vind het overigens een onoverzichtelijk geheel. Als je door alle onderwerpen scrollt suggereert de schuifbalk steeds dat je bijna aan het eind bent maar dan komt er nog meer.
Ik zie ook nergens wie er achter zit, jullie wel?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #41 Gepost op: 14 January 2022, 21:32:00 »
Ja, de schuifbalk springt steeds weer omhoog.  :D
Een of meer personen  die deze kaartjes verzamelde had last van "Kaart Staar"  zoals ene A.S. dat noemt. ;D
 A.S zal bij  meerdere mensen wel bekend zijn.

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #42 Gepost op: 14 January 2022, 21:45:13 »
En, niet geheel onbelangrijk en bovendien bij Rene een wederkerigheid: het financiële plaatje.
Daar is zijn link vrij duidelijk in, die worden genegeerd.
 
Dit is gewoon luchtfietserij, "Pipe dreams", wat heb je gerookt. Gewoon een hobbyist die iets in elkaar geflanst heeft. Bijv. de voorgestelde verbinding Utrecht-Amersfoort via de Uithof, die gaat langs de N237. Daar ben ik redelijk bekend, ik zou niet weten hoe je daar nog een dubbelsporige lijn kunt aanleggen, zonder de bestaande bebouwing/industriegebied bij Zeist, huis ter Heide en Soesterberg te slopen. Daarna gaat het trace door de Soesterduinen (een beschermd natuur gebied). Kortom gelul.

Groet Meino
Nou, een gedeeltelijke viersporigheid tussen Leeuwarden en Groningen ten behoeve van een HSL en voorstadsverkeer lijkt me toch zeer kansrijk.  8)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #43 Gepost op: 14 January 2022, 21:49:17 »
Pffff, dat is echt iemand die het idee van kosten, ruimtelijk inzicht en algemeen nut totaal verloren is zeg bij het bedenken van zijn ideeën ;D
« Laatst bewerkt op: 02 February 2024, 16:33:12 door Reinout van Rees. Reden: Kleine fix »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2345
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #44 Gepost op: 14 January 2022, 22:08:42 »
Yep, en dan was ik nog vergeten te melden dat zijn voorgesteld trace Utrecht-Amersfoort bij Bunnik dwars door het Amelisweerd bos gaat. Dat wordt echt spannend. Papier is geduldig.

Groet Meino