Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door bellejt
Vandaag om 19:04:40
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 18:58:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:35:53
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 18:34:32
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 18:28:25
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:25:52
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:22:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
Foto's totaalreclame ICM door Mitchell
Vandaag om 17:36:09
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
  

Auteur Topic: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu  (gelezen 14696 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #45 Gepost op: 15 January 2022, 02:50:13 »
Nou, het lijkt wel of het beoogde traject zo getekend is dat het alleen maar natuur gebieden en onmogelijkheden kruist.

Het kruist Amelisweert, langs de N237 waar geen ruimte naast is, door landgoed Vollenhove, dwars door de dorpskern van Soesterberg heen, dan dwars over het voormalige vliegveld Soesterberg heen (wat natuurpark is) en dan doorkruisen we nog even het defensie terrein van de Vlasakkers...

En dat alleen maar om een spoorlijn 5 kilometer parallel aan de huidige te leggen, ik weet niet wat, maar het was erg sterk spul wat er gebruikt is toen iemand teveel tijd had om dit allemaal te bedenken en uit te werken...  ;D

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #46 Gepost op: 15 January 2022, 09:52:31 »
Ik heb het nu ook aangedurfd om op de link te klikken. Geen idee wat je allemaal in huis haalt als je eenmaal op die site bent geweest, maar dat zien we dan wel weer. Ik hoop niet bestookt te worden met allerlei complottheorieën in mijn mailbox #brabantsewinkel.
Onoverzichtelijk gebeuren die site, geen inhoudsopgave, referentiekaders, bronnen en wie/wat er achter zit.

Veel zaken die te mooi om waar te zijn. Ik zie de meest schitterende projecten waarvan een deel wat mij betreft al uitgevoerd hadden mogen worden, realistisch kun je zonder veel moeite al concluderen dat uitvoering er stomweg niet in zit.

Wellicht heeft René "plannen" en "ideeën" met elkaar verward, hoewel dat bijzonder is voor iemand die vele bijdragen op dit forum heeft gewijd aan infrastructurele projecten, politieke beslissingen en de bijbehorende kostenplaatjes.
In ieder geval, en dat is mijn mening, hebben we wel een leuke site gedeeld gekregen. Fantaseren blijft leuk, hoop nog wel te kunnen vinden hoe men met 200 door Harderwijk denkt te kunnen denderen  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #47 Gepost op: 15 January 2022, 20:43:32 »
... hoe men met 200 door Harderwijk denkt te kunnen denderen  ;)
Met een ruimere boog aan de oostkant van Harderwijk.

Iets dergelijks wil(de) men gaan doen tussen Staphorst en Beilen. De bogen bij Meppel en Hoogeveen worden dan vermeden. Want de Intercity's stoppen daar toch al niet meer.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #48 Gepost op: 15 January 2022, 21:15:59 »
Misschien kun je die boog nemen met 200km/h met kantelbaktechniek? Tijd voor een nieuwe poging met de APT  :P
Oeps!

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1379
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #49 Gepost op: 15 January 2022, 21:38:24 »
In de 80-jaren waren er al plannen om de boog van Harderwijk af te snijden. Na Ermelo rechts aftakken en na Harderwijk weer aantakken.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26600
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #50 Gepost op: 15 January 2022, 21:51:52 »
Bij kantelbaktechniek heb ik mijn twijfels. Je vergroot wel het comfort van de reizigers, maar technisch heb je nog steeds een verkantingstekort.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #51 Gepost op: 15 January 2022, 21:59:30 »
Dat kan nu dus niet meer!
Er is daar een woonwijk gekomen,  tenzij je helemaal buitenom zou gaan. Maar dan is Hdw zijn station kwijt, of zou de ruimere boog alleen voor doorgaande treinen zijn bedoeld?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #52 Gepost op: 15 January 2022, 22:05:51 »
Het grootste probleem is eigenlijk bebouwing. Bestaande baanvakken kunnen niet of nauwelijks verbreedt worden, simpelweg doordat er steeds dichter op het spoor bebouwing komt te staan. Dus zullen er alternatieven bedacht, en daarom compleet nieuwe omleidingen gemaakt moeten worden.
Groeten Joop, machinist Lls

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1379
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #53 Gepost op: 15 January 2022, 22:09:57 »
In Harderwijk was de bedoeling helemaal  buitenom te gaan en het station te verplaatsen. Ergens moet ik nog (ontwerp)schetsen hebben.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #54 Gepost op: 16 January 2022, 21:13:03 »
of zou de ruimere boog alleen voor doorgaande treinen zijn bedoeld?
Ja.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Opfq

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #55 Gepost op: 22 January 2022, 00:01:58 »
Ik ben nog wel eens benieuwd op welke plekken er enigszins haalbare en zinvolle snelheidsverhogingen plaats kunnen vinden. Bijvoorbeeld door een knoop van 10 minuten eerder te halen of een materieelomloop te besparen.

In Maastricht keert de Intercity nu met 31 minuten. Als je daar iets 4 minuten kan versnellen kan je flink besparen met 2 treinstellen minder.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2022, 00:04:20 door Opfq »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #56 Gepost op: 22 January 2022, 01:00:03 »
Plannen en ideeën zijn er zoveel (geweest). Er waren ooit plannen om de NMBS loc reeks 11.8 met ICR, zodra deze niet meer nodig waren voor Amsterdam-Brussel, in te zetten op Zwolle-Arnhem-Den Bosch-Eindhoven-Maastricht-Luik. En ook is er van Luik-Maastricht-Eindhoven-Breda-Antwerpen-Mechelen-Brussel sprake geweest.
Maar tussen (wilde) plannen en uitvoering zit een hele weg.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #57 Gepost op: 23 January 2022, 11:45:33 »
Ik ben nog wel eens benieuwd op welke plekken er enigszins haalbare en zinvolle snelheidsverhogingen plaats kunnen vinden. Bijvoorbeeld door een knoop van 10 minuten eerder te halen of een materieelomloop te besparen.

In Maastricht keert de Intercity nu met 31 minuten. Als je daar iets 4 minuten kan versnellen kan je flink besparen met 2 treinstellen minder.
In zo'n half uurtje gaat er ook een schoonmaker daar door de trein heen, dat word anders ook praktisch onmogelijk.

Tramfan

  • Gast
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #58 Gepost op: 23 January 2022, 12:24:32 »
De snelheid tussen Roermond en Maastricht/Heerlen kan pas omhoog als ProRail het baanvak heeft opwaardeerd van 90/100 tot 160 km
Dan kan de schoonmaket in Roermond instappen, en heeft een volle zak bij aankomst. Op de terugreis worden de WC's gedaan (en afgetekend) met warm water. Nu slaan ze die vaak over.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2022, 09:58:21 door Tramfan »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #59 Gepost op: 23 January 2022, 13:03:58 »
Waar haal je die 90/100 vandaan?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT