Doel:€250.00
Donaties:€548.00

Per saldo:€298.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-11-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 00:20:19
Nieuw in de winkel! door KNed
Vandaag om 00:12:32
Sggmrss 90 Gigawood inzet door Duikeend
Vandaag om 00:08:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 november 2023, 23:46:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Pauldg
30 november 2023, 23:46:34
Rondom Charlois door Alewijn
30 november 2023, 23:41:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 november 2023, 23:26:59
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
30 november 2023, 23:05:49
US diorama in H0 door Wim Vink
30 november 2023, 22:52:26
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Robkop
30 november 2023, 22:21:39
MTB MP1 motorische wisselaandrijving icm YD8116 door nico99
30 november 2023, 22:21:35
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door Ferdinand Bogman
30 november 2023, 22:00:02
Raadplaatje door Benelux795
30 november 2023, 21:15:45
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door erwinz
30 november 2023, 20:55:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
30 november 2023, 20:21:33
Piko icm ESU lokpilot 5 Basic door MadhouseNL
30 november 2023, 19:51:23
Containerdraagwagens door reMARKable
30 november 2023, 19:49:51
Voordelige treinkaartjes door NL-modelspoor
30 november 2023, 19:48:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
30 november 2023, 19:41:19
Welke seinen in station door fozziebear
30 november 2023, 19:29:26
SECR River Class (K Class) door Hans van de Burgt
30 november 2023, 19:20:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
30 november 2023, 19:19:38
hoeveel interesse is er nog in de oude marklin rails door Bahn-AG
30 november 2023, 19:09:17
9 december 2023 - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
30 november 2023, 19:08:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
30 november 2023, 18:42:13
Laten we eens een DCC Servo decoder maken. door Menno
30 november 2023, 17:43:52
BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus door Forever Rocofan
30 november 2023, 17:35:56
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan) door Hans van de Burgt
30 november 2023, 16:08:51
Kleurcode NS groen modelcolor door spoorfan
30 november 2023, 15:07:28
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
30 november 2023, 14:32:06

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 23071 keer)

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #210 Gepost op: 16 november 2023, 12:25:31 »
Nog een kleine aanpassing gedaan aan het schaduwstation, het oranje spoor (museumlijn?) heeft nu ook 2 schaduwstation sporen gekregen

mvg,

Matthijs

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #211 Gepost op: 16 november 2023, 13:28:11 »
Hee Matthijs,

Enig puntje van aandacht is, kan je fatsoenlijk bij alle schaduwsporen komen? Je armen zijn bv 75 cm lang, dan kan je van de voorkant niet bij de achterste sporen komen. Dus stel dat er eens wat ontspoort...... Je kan het ook modulair beginnen, bv eerst met een paar sporen en later de andere toevoegen? Is budgettechnisch ook prettig  ;D

Groeten,
Rogier

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 16 november 2023, 13:36:57 »
Dan zou ik die 2 oranje schaduwstationsporen weg laten en alleen de paarse en gele schaduwstationsporen overlaten.
En tevens moet er ook voldoende hoogte zitten tussen zichtbare station en schaduwstation om overal goed bij te kunnen.

mvg,

Matthijs

Ruben1990

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 16 november 2023, 14:05:03 »
Begint zo echt wat te worden! super gaaf, om te zien wat er op pagina 1 gebeurd tot deze.
Gaaf om te zien hoe iedereen meedenkt en aanpast.

Ik zit toch nog beetje met mijn keerlus in gedachten. Ja het wordt Fleischmann Profi, dus 2 rail. en ja met een keerlus kortsluiting behalve met keerlusmodule etc. Hoe dat werkt nog geen idee maar daar zal genoeg over te vinden zijn.
Als we de laatste tekening van Matthijs pakken, en de laatste paarse wissel een 3weg wissel van maken (Stroe-kant). Daar de keerlus om de helix heen, en aanlaten sluiten op de gele bundel. Dan is die cirkel rond.

Zit ik alleen nog even met de Arnhem kant. Daar zou de wissel van de museumlijn die uitkomt op de hoofdlijn (geel) een kruiswissel kunnen worden, en die dan onder/achterlangs de helix laten lopen, en aansluiten op paars.

Mee eens? Ik zal is kijken of het met het ontwerp van Matthijs in kan passen.

Wat Rogier zegt is waar, ook ik heb geen Inspector Gadget uitschuifarmen. Maar als je de de oranje sporen nou kopsporen van maakt? dan hou je een gat over waar je kan rijken, en heeft een pendeltrein daar zijn kopspoor bijvoorbeeld.

Groeten,

Ruben

Ruben1990

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 16 november 2023, 15:05:48 »
Hierbij het plan van Matthijs, maar met mijn genoemde keerlussen (Zwart). Museumsporen (oranje) nog niet aangepast.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 16 november 2023, 15:17:18 »
Beste Ruben,

Ik weet niet of je dat gaat redden qua hoogte omdat op die locaties je klimspiraal mogelijk nog niet voldoende hoogte hebben zodat er een spoor onderdoor kan.

Rechterzijde
Rechts zou dit op te lossen zijn door van het oranje spoor bij het zichtbare gedeelte een uithaalspoor te maken.
Zodat het in plaats van een 3 sporig klimspiraal een 2 sporig (paars + geel)klimspiraal wordt.
Dan zou je de oranje boog zoals deze nu getekend is in het schaduwstation kunnen gebruiken als keerlus.

Linkerzijde
Voor de linkerzijde is het een grotere uitdaging om een keerlus toe te voegen, vergt weer wat gepuzzel  ;D

mvg,

Matthijs

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #216 Gepost op: 16 november 2023, 15:26:07 »
Je moet er sowieso helemaal omheen (edit; om de klimspiralen); de hoogte tussen zichtbare deel en schaduwstation is niet in een halve cirkel te overbruggen, je moet anderhalf keer rond met de keerlus.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2023, 15:28:14 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 20 november 2023, 11:34:10 »
Ben ik weer, schaduwstation aangepast, de 2 oranje sporen weggehaald.
En keerlussen toegevoegd.

Zichtbare Station
  • Oranje spoor bij zichtbare gedeelte is nu een uithaalspoor geworden
  • Paarse + Gele spoor is nu spiraal

Schaduwstation
  • De grijze sporen zijn nu de keerlussen en gaan om klimspiraal heen

mvg,

Matthijs

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #218 Gepost op: 20 november 2023, 13:06:49 »
Als de ruimte er is, zou ik grijs om oranje leggen; een aansluitende lijn geeft meer variatie.

De zijlijn kan links altijd keren; voor de paar keer dat je rechts wilt keren, kan je eventueel ook oversteken met een makkelijk te verwijderen brug?

PS oranje sluit aan op grijs net voor DKW/Engelsman; wissel vergeten te tekenen...

« Laatst bewerkt op: 20 november 2023, 13:16:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 20 november 2023, 13:20:24 »
Als ik nog een paar aanpassingen doe in het schaduwstation dan past dit plan in de aangegeven ruimte.
Ik weet niet wat de exacte beschikbare ruimte is  ;) ;D

Die aansluitende lijn geeft wel meer variatie maar een 3 sporige spiraal wordt misschien ook wel erg complex.

mvg,

Matthijs

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #220 Gepost op: 20 november 2023, 14:08:42 »
Hee Ruben,

het wordt vooral de keuze wat je zelf wilt, persoonlijk zou ik het KISS houden. Dus geen keerlussen toevoegen, want dan maak je het technisch wel wat complexer. Of..... nog een etage toevoegen in je keerlus en je schaduwstation een heel niveau omlaag brengen. Dan kan je op -1 je keerlussen leggen en op -2 je schaduwstation. Dan ben je wel af van de bereikbaarheidsproblemen van je schaduwstation.

Of je dan een spiraal krijgt of meer een ovaal-spiraal, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #221 Gepost op: 20 november 2023, 15:13:36 »
Wellicht is dit een idee voor incidenteel keren?
- zijlijn 'eindigt' in keerlus; deel van de opstelsporen kan direct keerlus bereiden.
- klimspiraal links draait binnen keerlus omhoog
- de oranje opstelsporen zijn vanaf beide zijden te bereiken, dus kan een trein na het keren beide kanten op.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 20 november 2023, 23:04:15 »
Zo kijk je even niet en zo zijn er er weer reacties geplaatst die stof tot nadenken zijn.

Wellicht is dit een idee voor incidenteel keren?
- zijlijn 'eindigt' in keerlus; deel van de opstelsporen kan direct keerlus bereiden.
- klimspiraal links draait binnen keerlus omhoog
- de oranje opstelsporen zijn vanaf beide zijden te bereiken, dus kan een trein na het keren beide kanten op.

Enige puntje is, als een goederentrein van Stroe naar beneden gaat, en oranje de keerlus opkomt, komt deze onderlangs weer bij Arnhem. En met name de goederen treinen blijven dan in de zelfde loop hangen. Andersom gaat het wel goed.

Hee Ruben,

het wordt vooral de keuze wat je zelf wilt, persoonlijk zou ik het KISS houden. Dus geen keerlussen toevoegen, want dan maak je het technisch wel wat complexer. Of..... nog een etage toevoegen in je keerlus en je schaduwstation een heel niveau omlaag brengen. Dan kan je op -1 je keerlussen leggen en op -2 je schaduwstation. Dan ben je wel af van de bereikbaarheidsproblemen van je schaduwstation.

Of je dan een spiraal krijgt of meer een ovaal-spiraal, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Groeten,
Rogier
Of op beide niveaus een deel van het schaduwstation en darin de keerlus creeeren? Eigenlijk zoals een paar posts geleden plan 2b. Deze lagen dan alleen op het zelfde niveau maar beiden met een schaduwstation (Stroe en Arnhem).
Ik heb sowieso een klimspiraal die ovaal of rond gemaakt kan worden.
KISS = Keep it simple? Keerlussen, maken het met 2 rail wel lastiger maar niet onmogelijk? Of vrij ingewikkeld?

Als de ruimte er is, zou ik grijs om oranje leggen; een aansluitende lijn geeft meer variatie.

De zijlijn kan links altijd keren; voor de paar keer dat je rechts wilt keren, kan je eventueel ook oversteken met een makkelijk te verwijderen brug?

Ik ben het wel eens, dat die oranje lijn wat meer variatie bied. Ook als wachtlijn. Voor een goederentrein die een passagierstrein voorbij moet laten gaan zodat deze naar opstel kan rijden bijvoorbeeld. Of zodat het museumstel zijn weg naar het perron kan vervolgen. Anderzijds. Modelspoor is ook concessies doen. (helaas).
Dus als het niet anders is, zal die vervallen.

Ben ik weer, schaduwstation aangepast, de 2 oranje sporen weggehaald.
En keerlussen toegevoegd.

Zichtbare Station
  • Oranje spoor bij zichtbare gedeelte is nu een uithaalspoor geworden
  • Paarse + Gele spoor is nu spiraal

Schaduwstation
  • De grijze sporen zijn nu de keerlussen en gaan om klimspiraal heen

mvg,

Matthijs

Op deze manier zitten de keerlussen wel goed verwerkt en vanaf Stroe als vanaf Arnhem goed te bereiken en komen dan ook weer lekker uit.
Qua ruimte zitten we nu wel bijna maximaal. De vrouw begint al lichtelijk te protesteren. Als het aan mij lag had er nog 3m aangekund. Zolder is vrij ruim. Maar beetje links en rechts smokkelen zou nog wel moeten kunnen. maar dan gaat het om 20 cm bijvoorbeeld om net nog een spoortje kwijt te kunnen. Meer zit er niet in.

Groeten,
Ruben

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #223 Gepost op: 21 november 2023, 08:30:11 »
Enige puntje is, als een goederentrein van Stroe naar beneden gaat, en oranje de keerlus opkomt, komt deze onderlangs weer bij Arnhem. En met name de goederen treinen blijven dan in de zelfde loop hangen. Andersom gaat het wel goed.

Die snap ik niet; dan zet je m toch stil, rij je achteruit keerlus op en staat tie weer in goeie richting? Als je continue wil keren kan je beter hondebod variant vragen aan Matthijs :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 21 november 2023, 08:39:52 »
Ruben,

Als ik nog een aantal aanpassingen doe aan het baanplan zoals ik hem nu getekend heb dan passen het zichtbare station, schaduwstation en keerlussen binnen de ruimte zoals opgegeven.
Dan hoef je er geen ruimte bij te smokkelen en is je vrouw ook weer blij  ;D

Je hebt dan een leuk en uitdagende modelbaan om te bouwen met veel mogelijkheden met maar 2 niveaus.

Die snap ik niet; dan zet je m toch stil, rij je achteruit keerlus op en staat tie weer in goeie richting? Als je continue wil keren kan je beter hondebod variant vragen aan Matthijs :)

Volgens mij is mijn variant van het schaduwstation met keerlussen een soort samengevouwen hondebot.
Die oranje sporen in schaduwstation zijn weggelaten omdat anders het schaduwstation te groot werd vanwege beperkte bereik van de armen.

mvg,

Matthijs